Valp/Willys MB

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Larzzon
Hemmastadd
Inlägg: 165
Blev medlem: mån sep 23, 2013 20:21
Ort: Sandviken
Kontakt:

Valp/Willys MB

Inlägg av Larzzon » mån sep 23, 2013 21:35

Hej Marcus heter jag och kommer från Sandviken.
Detta blir mitt första offroad bygge så kom gärna med input o förslag på vad jag kan göra bättre:)

Bygget är alltså ett kännt koncept, Valp ram med en Willys kaross på.
Ramen i fråga kommer från en 65:a men har begåvats med en B23a och automatlåda.

Karossen är en annan historia, det serut som den har levt ett hårt liv. Den är lite slarvigt rostlagad och tyvärr förlängd. Men den ska kortas av igen då jag vill ha ett orginal utseende.
Tanken är att karossen ska få ett orginalmässigt utseende och att bilen ska reggas med karossbytet och nya motorn :)

Just nu håller jag på och samlar på mej delarna som saknas till karossen. Vänster framskärm, rutram och fotstegn.

Massa tråkig text här kommer lite bilder :P

Ramen som ni ser så är den lite höjd:
Bild

En fundering är om kylaren kommer få plats i fram då motorn sitter rätt lång fram då automatlådan är rätt lång. Får se om de blir en annan låda eller hur ja ska lösa det.
Bild

Bild

Willys huv och ny CJ3a grill:
Bild

Bild

Karossen:
Bild

Bild

X-ett visar vad som ska kapas bort av karossen för att få den till orginal längd igen:
Blir troligen leta efter en fräshare kaross senare :)
Bild

Ja där har vi starten av mitt projekt iaf:)


/Marcus
Senast redigerad av Larzzon den sön sep 10, 2017 0:10, redigerad totalt 4 gång.
Valp / Willys MB Work In Progress =)

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Valp/Willys CJ3a

Inlägg av OBELIX » mån sep 23, 2013 21:50

Hej och välkommen hit :tumbup:

Den här tråden kommer jag att följa med stort intresse då jag håller på med ett i stort sett likadant projekt. Men skillnaden är att jag har bara behållit valpens drivlina i stort sett original och sen bygger resten själv.

Mycket text tycker inte jag är nån nackdel då det är ur den som man kan få fram hur du tänkt med dom olika lösningarna på alla problem som kan dyka upp.

Tyvärr så är den ju höjd- vilket den måste vara för att tråget ska gå fritt med motorn framflyttad så det gå ju inte att göra nåt åt då. Höjd, och med rak ram utan knick-upp över hjulen ger en väldigt hög bil som i och för sej går att utnyttja för att få dit riktigt stora däck- som axlarna inte håller för :( .

Axel avståndet på valpen är 2100 mm, och en krigarwillys har 2043 mm i axelavstånd, för det är väl en sån kaross väl? Dom extra centimetrarna kan utnyttjas för att flytta fram framaxeln för att få frigång med större hjul när man svänger. Är du ute efter orginallikt utseende eller en bra bil som tar sej fram ruskigt bra?

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Larzzon
Hemmastadd
Inlägg: 165
Blev medlem: mån sep 23, 2013 20:21
Ort: Sandviken
Kontakt:

Re: Valp/Willys CJ3a

Inlägg av Larzzon » ons sep 25, 2013 3:23

Hej!

Ja har kikat igenom din tråd och fått många bra tips, kommer nog bli så att ja plockar ut stiftet ur fördelningslådan så ja har möjlighet till 2wd med låg :) Sen blir de konvertering till metriska lager när dom blir dåliga i framaxeln.

En annan fundering jag har är om jag ska byta växellåda. Sitter en AW71 i den nu och jag tycker motorn sitter onödigt långt fram och jag är osäker om ja får plats med kylaren fram. En BW55 ska ju vara 8cm kortare (har jag lärt mej tackvare detta väldigt kunskapsrika forum) är de värt att ha den fjärde växeln som AW lådan erbjuder. Sen en fundering, hur lång är en BW35? Vad skiljer den från 55an? Sen när jag ändå är inne på lådor och funderar, hur lång är M40 lådan? Fördelar/nackdelar automat vs manuell??

Tanken är att karossen ska se orginal ut. Men den extra längden i hjulbasen kommer utnyttjas till att "flytta fram" framaxeln för att som sagt få dit lite stöddigare däck. Tanken är att de ska bli nånstans mellan 35"och 38" däck. De extra ram utsticket i fram kommer få en winch :P

Ska ta lite mer bilder nästa gång jag är ut o skruvar.


/Marcus
Valp / Willys MB Work In Progress =)

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Valp/Willys CJ3a

Inlägg av Lone Wolf » ons sep 25, 2013 18:00

http://www.tradera.com/jeep-cj2-vanster ... _185493961" onclick="window.open(this.href);return false;

Larzzon
Hemmastadd
Inlägg: 165
Blev medlem: mån sep 23, 2013 20:21
Ort: Sandviken
Kontakt:

Re: Valp/Willys CJ3a

Inlägg av Larzzon » tor sep 26, 2013 0:06

Med frakt så vart de lite dyrt för en skärm i så pass dåligt skick. Men tack för tipset :)

Har varit ut och kikat lite på motor och växellådan idag mätt lite och funderat vidare hur jag ska få bak motorn mer. De blir nog byta till en BW55:a då spar ja iaf 8cm jag har suttit och läst på nu och om jag fattar rätt så borde min adapter passa från AW lådan till BWn. Sen får ja se om ja behöver flytta bak fördelningslådan också.

AW71 med adapter
Bild

Adapter
Bild

Sen har jag kikat över ombyggnationen av styrningen. Servon kommer från en cheva van.
Bild

Sen är styrstagen avkapade och uppflyttade. Håller denna konstruktion?
Bild

Antar att denna konstruktion försvårar justering av kingpinglagren??
Bild

Bild

/Marcus
Senast redigerad av Larzzon den mån jul 24, 2017 23:58, redigerad totalt 1 gånger.
Valp / Willys MB Work In Progress =)

Larzzon
Hemmastadd
Inlägg: 165
Blev medlem: mån sep 23, 2013 20:21
Ort: Sandviken
Kontakt:

Re: Valp/Willys CJ3a

Inlägg av Larzzon » tis okt 01, 2013 21:25

De har hänt lite iaf :)

Varit och införskaffat en ny låda BW55 som är 8cm kortare än min AW71:a så nu får ja bak motorn lite iaf. Sen ska fördelningslådan flyttas bak för att få motorn ännu längrebak :)

"Nya" lådan BW55
Bild

Locket borta på fördelningslådan
Bild

Bild

Demonterat bakre och främre kardan
Bild

Fått av fördelningslådan
Bild

Bild

Adaptern bortagen och har flyttat över hastighets mätardrevet och kåpan från BW lådan.
Bild

Distansen överflyttad till BW lådan
Bild

Ramen börjar bli renplockad nu
Bild

Motorpaketet med den gammla lådan ska ur nån dag nu
Bild

Omsvetsat drev till fördelningslådan för att passa automaten
Bild

En bild på adaptern
Bild

Börjat demontera fördelningslådan, Undra om handbromsen funkade bra^^
Bild

Ursäkta dom dåliga bilderna. Men de syns ju vad de är iaf :P
Bild

Bild

Bild

Även börjat kika över bakre karda :)
Bild



Allt för idag.


/Marcus
Senast redigerad av Larzzon den ons jul 26, 2017 0:32, redigerad totalt 1 gånger.
Valp / Willys MB Work In Progress =)

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Valp/Willys CJ3a

Inlägg av OBELIX » tis okt 01, 2013 22:12

Om du flyttar bak FD-lådan mer så kommer du få riktigt ohälsosamma vinklar i knutarna på bakre kardan. Ett sätt att åtgärda det är att vinkla upp axeln i framkant så det blir samma vinkel båda knutarna fast åt fel hål så att säga, Då behåller du knutarna inbördes balans och får på så sätt ingen pulserande rörelse i rotationen:
Bild
Nackdelen är att du måste överfylla axeln väldigt mycket för att få smörjning på pinjonglagren, och att splinesdelen kommer att få jobba väldigt mycket axiellt när det fjädrar. Min skiss kanske är lite överdriven med kardanvinklarna- men den visar principen. Till höger ser du hur kardanvinklarna är lika stora- men vända åt samma håll, det ger samma effekt som att utgående axel ur FD och pinjongaxel är parallella med varandra- dock utan dom brutala vinklar som det är i exemplet till vänster som är det normala förfarandet.

Tack för ett kanon tips :tumbup: Jag har fundera på hur jag ska hindra skit från att komma ner i mina verktygsbackar jag har på arbetsbänken, det vet jag nu tack vare dina bilder!

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

valplinus
Hemmastadd
Inlägg: 241
Blev medlem: tor sep 27, 2007 20:21
Ort: Uppsala

Re: Valp/Willys CJ3a

Inlägg av valplinus » tis okt 01, 2013 22:31

Det är ingen fara att flytta bak fördelningslådan, jag har b230 med bw55 i min valp å min motor sitter på rätt plats vilket gjorde att jag var tvungen att flytta bak förd.lådan. Jag har för mig att växellådspaketet blev ca 17 cm längre med automat. Jag flyttade bakaxeln till nästa hål i plattan som sitter på axeln och kortade kardan :tumbup: blev inga vibrationer, inte mer än vad som redan var i bilen. Än så länge har jag inte fått något kors att bottna heller :lol:

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Valp/Willys CJ3a

Inlägg av OBELIX » tis okt 01, 2013 22:35

Tänk på att Larzzons valp är spoad fram och klossad runt 8 cm bak, det blir betydligt vildare vinklar än vad bara en flyttning av FD-lådan ger. Okej med klossning om lådan sitter kvar på sin "rätta" plats, men jag är tveksam till att båda modifikationerna gör att göra.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

valplinus
Hemmastadd
Inlägg: 241
Blev medlem: tor sep 27, 2007 20:21
Ort: Uppsala

Re: Valp/Willys CJ3a

Inlägg av valplinus » tis okt 01, 2013 22:48

ser ut som att axeln är lite uppvinklad redan

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Valp/Willys CJ3a

Inlägg av OBELIX » tis okt 01, 2013 23:07

Det har du rätt i, det såg jag inte först :tumbup:

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Klas_B
Rutinerad
Inlägg: 370
Blev medlem: fre okt 17, 2008 10:06
Ort: Gävle

Re: Valp/Willys CJ3a

Inlägg av Klas_B » ons okt 02, 2013 0:05

Hej Larzzon! Kul tråd, följer den noga. Bra med bilder, kvaliteten spelar mindre roll. Man ser iaf vad det handlar om. Valpramen ser hyfsat frisk ut baktill, många jag sett har varit nästintill avrostade inifrån pga lera och annan skogslort innuti rambalkarna.

Lite jobb kvar på projektet, kanske det är för tidigt med premiärkörning på Tuna nu på lördag den 5:e :wink:

MVH Klas
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Valp/Willys CJ3a

Inlägg av ErraN_XJ » ons okt 02, 2013 1:39

tjena! ja tycker också de ser ut som en väldigt fräsch ram å axlar!
däremot tycker ja du ska ta väck dom där klossarna mellan bladen å axlarna. de ser ut som du kommer få hemska vinklar på knutarna i kardanerna!
men det e bara min åsikt!

annars så tycker ja du ska fortsätta i samma spår! kommer bli fint tror ja!
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

Larzzon
Hemmastadd
Inlägg: 165
Blev medlem: mån sep 23, 2013 20:21
Ort: Sandviken
Kontakt:

Re: Valp/Willys CJ3a

Inlägg av Larzzon » ons okt 02, 2013 20:51

Hej!
Tack för feedbacken skönt att få input från lite olika håll och folk som har bättre koll på det här än mej :D Som sagt har jag inte skruvat offroad bil förr och inte volvo heller så det är mycke nytt nu :P

OBELIX skrev:
SKREV OBELIX
Jo ja har funderat en del på de där med kardan vinklar, som sagt så är ju bakaxeln lite uppvinklad. Hade tänkt flytta upp påfyllningspluggen så de blir mer olja för att ge pinjonglagen smörjning.
Kikade lite hur vinkeln på kardanet skulle bli om ja flytta bak lådan ca7 cm. tog tyvärr inget kort på de. Ska kika lite mer och ta kort på det så får expertisen här tycka till :mrgreen:

Pratat rätt mycket med Anders i Årsunda som har haft en willys/valp med BW55 låda och tillbaka flyttad fördelningslåda och han fick det att funka bra med lite uppvinklad bakaxel. Så jag hoppas de ska funka :)

Kul att du fick en ide av min garage bild, Ja de är skönt att kunna hålla verktyg osv. rent :)
Bild
valplinus skrev:
Kul att höra att fler kört med den lådan och det funkar bra :) Hur lång är din adapter mellan lådorna? =)

Klas_B skrev:
Ja ramen är i väldigt bra skick, hittat ett litet rosthål längst bak på förarsidan. Annars är den kanon fin :)
Har spolat ur ramen ett par gånger å ska spola mer så den blir ren å fin innut i.

hehe Ja den 5:e kan bli lite stressigt de :P Men jag hoppas den ska rulla till nästa sommar, så jag får ut å leka lite i skogen :P

ErraN_XJ skrev:
Ja har funderat på att ta bort dom, eller åtminstånde korta ner dom lite. Men som sagt har ja inte bestämt vilka däck jag ska ha. Så får se hur det blir när jag bestämt mej för vilka däck de blir :)



Nu lite av dagens skruvande

Plockat isär fördelningslådan
Bild

Bild

Lite skitiga delar
Bild

Lite renare
Bild

Bild

Rengöring av tråget, lite skit i hörnet kvar bara :)
Bild

Knutfästet renslipat med roternade stålborste och klart för målning, Har inte riktigt bestämt mej vilken färg drivlinan ska få, Svart är ju snyggt och diskret men svårt att se läckage på. Så de lutar åt grått eller om de ska bli rött igen.
Bild

Diverse delar som ska rengöras
Bild

Bild

Och en till som hunnit slipas
Bild

Rengjorda delar uppsorterade. I översta raden i den blå lådan. Näst längst till höger syns "stiftet" som sitter mellan axlarna för Hög-N-Låg och 2WD-4WD de ska inte tillbaks :P Så nu blir de spak så man har möjlighet till att ha 2WD med Låg :) Ideen stulen från Obelix byggtråd :jump:
Bild


De var väll allt för idag



/Marcus
Senast redigerad av Larzzon den ons jul 26, 2017 0:42, redigerad totalt 1 gånger.
Valp / Willys MB Work In Progress =)

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Valp/Willys CJ3a

Inlägg av OBELIX » ons okt 02, 2013 21:18

Stjäl på du bara! Jag stal ju din idé om plexi över lådorna på bänken :tumbup:

En annan sak du ska stjäla är att vrida om bromsskölden till handbromsen så armen pekar snett uppåt istället för neråt som på orginalet. Det gör undersidan mycket "renare" från saker som kan ta i när man offroadar. Du måste ju ändå bygga om länkaget, så då kan du lika gärna göra det på rätt sätt.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Skriv svar