Victors Garage

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors gråe Lj70

Inlägg av Victor » tis jul 17, 2012 19:32

Update!

Eftersom SOTen körs hör i området imorgon och på Torsdag har dagen ägnats åt att göra en hel del småsaker på den gråe :D

Började med att byta låset mellan passagerardörr och bakdörr, bra att kunna låsa där bak där allt värdefullt ligger...

Tog sedan lös ett av gångjärnen till lilla dörren då pinnen gått av, så den borrades ur, och sattes i en bult i stället så det sitter ihop
Bild
20120717_180902[1] by Vc1r, on Flickr

Efter det hoppade jag på att svetsa fast mina grävmaskinskrokar på kofångarn fram för lite mer lättåtkomliga dragöglor (höll ju för vinsch så borde la hålla...) Visst, ja, var i ett mindre täd häromdagen med rören på höger sida, så dom dåligt svetsade rören fick jag svetsa om idag då den börjat spricka!
Bild
20120717_180757[1] by Vc1r, on Flickr

Efter det, som syns på föregående bild så konstruerade jag 2st stropphållare som svetsades på huven, fars idé med kättingen :D
Bild
20120717_180811[1] by Vc1r, on Flickr

När detta var klart så åkte jag iväg till OkQ8 (inte billigt) och inhandlade 6 meter slang för att dra upp avluftningen till diffarna i motorutrymmet, blev kanske 1 meter kvar, så min gissning var inte så fel :D

När jag ändå låg under så smorde jag kardanknutarna, och till min fasa, när jag skulle sätta på nippeln på knuten mot f-låda på främre kardan rörde sig kardan upp 3-4mm inne i lådan :cry: :cry: Så lagret är väl totalslut, packboxen behöver också bytas... Hoppas bara den håller 2 körningar, Säter och Hedemora, sen lär det fan bli reparation!!

Fick även lite ordning i utrymmet bakom stolarna i dag :tumbup: (föregående ägare som satt Hi-liften tvärs över allt... :|
Bild
20120717_180840[1] by Vc1r, on Flickr

Just ja! Jag har ju klurat ihop en tillfällig hylsa+ fästplatta till ena torkararmen så det funkar tills jag får hem nytt :D

Någon som vet om man kan byta lager på utgående axel ur fördelningslådan till framaxel på plats, alltså utan att ta ner växellåda och fördelningslåda?? Måste paketet ner är det la lika bra att byta packboxen på utgående axel ur motorn också då den läcker...
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors gråe Lj70

Inlägg av Victor » tis jul 17, 2012 20:29

Victor skrev:Update!

Eftersom SOTen körs hör i området imorgon och på Torsdag har dagen ägnats åt att göra en hel del småsaker på den gråe :D

Började med att byta låset mellan passagerardörr och bakdörr, bra att kunna låsa där bak där allt värdefullt ligger...

Tog sedan lös ett av gångjärnen till lilla dörren då pinnen gått av, så den borrades ur, och sattes i en bult i stället så det sitter ihop
Bild
20120717_180902[1] by Vc1r, on Flickr

Efter det hoppade jag på att svetsa fast mina grävmaskinskrokar på kofångarn fram för lite mer lättåtkomliga dragöglor (höll ju för vinsch så borde la hålla...) Visst, ja, var i ett mindre täd häromdagen med rören på höger sida, så dom dåligt svetsade rören fick jag svetsa om idag då den börjat spricka!
Bild
20120717_180757[1] by Vc1r, on Flickr

Efter det, som syns på föregående bild så konstruerade jag 2st stropphållare som svetsades på huven, fars idé med kättingen :D
Bild
20120717_180811[1] by Vc1r, on Flickr

När detta var klart så åkte jag iväg till OkQ8 (inte billigt) och inhandlade 6 meter slang för att dra upp avluftningen till diffarna i motorutrymmet, blev kanske 1 meter kvar, så min gissning var inte så fel :D

När jag ändå låg under så smorde jag kardanknutarna (Hur mycket smörjning är det på dom här?) och till min fasa, när jag skulle sätta på nippeln på knuten mot f-låda på främre kardan rörde sig kardan upp 3-4mm inne i lådan :cry: :cry: Så lagret är väl totalslut, packboxen behöver också bytas... Hoppas bara den håller 2 körningar, Säter och Hedemora, sen lär det fan bli reparation!!

Fick även lite ordning i utrymmet bakom stolarna i dag :tumbup: (föregående ägare som satt Hi-liften tvärs över allt... :|
Bild
20120717_180840[1] by Vc1r, on Flickr

Just ja! Jag har ju klurat ihop en tillfällig hylsa+ fästplatta till ena torkararmen så det funkar tills jag får hem nytt :D

Någon som vet om man kan byta lager på utgående axel ur fördelningslådan till framaxel på plats, alltså utan att ta ner växellåda och fördelningslåda?? Måste paketet ner är det la lika bra att byta packboxen på utgående axel ur motorn också då den läcker...
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Victors gråe Lj70

Inlägg av Danne » tor jul 19, 2012 19:35

Riktigt fin var den.

Dags att uppdatera signaturen kanske?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors gråe Lj70

Inlägg av Victor » tis jul 24, 2012 16:55

UPDATE!

På SOT träffen 19/7 så var det ju så att det var ett elakt satans träd som hoppade på min vänstra framskärm och knölade till den och styrstaget, styrstaget gick och köra med, men tog det lugnt, och riktade det med slägga och ett par brädbitar dagen efter (inte undra på dom böjer sig :| ) Samtidigt passade jag på att förstärka staget...

Igår så tog jag tag i skärmen, den var duktigt intryckt, ca 1dm i alla fall... Började med att plocka lös innerskärmen så man kom åt lite bättre, sedan börja trycka ut det med port-o-powern.

När vi fått ut det mesta lånades en draghammare med tillhörande punktsvets och nitar för att dra ut dom djupaste bulorna som var kvar (Tack mr-jeep)

Drog på lite sprutspackel från Biltema som var kvar, sedan tog jag en burk med någon gammal rostskyddsfärg och drog på det, fick på den gråa färgen idag...

Glömde dock av att ta före bild, men här kommer i alla fall ett par på slutresultatet
Bild
2012-07-24 15.43.54 by Vc1r, on Flickr

Bild
2012-07-24 15.44.02 by Vc1r, on Flickr

Svetsade även om rören på fångarna fram på ena sidan, råttskitarna till svets som den som gjort den hade lagt på höll INTE, rören lossnade bara man tittade åt träden :roll:
Bild
2012-07-24 15.44.14 by Vc1r, on Flickr
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors gråe Lj70

Inlägg av Victor » tor aug 02, 2012 20:24

Före:
Bild
2012-08-02 18.01.53 by Vc1r, on Flickr

Efter :D :
Bild
2012-08-02 18.02.00 by Vc1r, on Flickr

30mm spacrs från spacers.se. Riktigt bra kille, går att få tag på sent på kvällen, gör på beställning... Fick mina felgjorda först (Glömde av en bult) men ringde upp han 8 tidne på kvällen och han svarade, gjorde nya nästa dag (Ons) Skickade dom samma dag, fick dom idag (tors) :D
Resultat: Bakdäcken går fria vid fullt flex :D

Fullt nöjd!
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors gråe Lj70

Inlägg av Victor » fre aug 03, 2012 10:58

Nu blir det nybygge av avgassystem snart!

Har fått svar från bilprovningen som kommer skrivas ut och läggas i bilen utifall någon bråkar...

På lätta fordon är det inte så höga krav, så enligt den killen så var det inga som helst problem att avgassystem går ut på höger sida framför bakhjul, så blir ombygge där så det låter lite mer :mrgreen:

Skicka ett pm om någon vill ta del av mailkonversationen så skickar jag en kopia :tumbup:
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Re: Victors gråe Lj70

Inlägg av Runekebab » fre aug 03, 2012 12:19

Så har jag det, har aldrig varit nått problem.
Toyota Lj70

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors gråe Lj70

Inlägg av Victor » fre aug 03, 2012 14:38

Jaha, ja, jag har läst en massa olika på nätet, alla säger olika, så mejlade sbp och frågade...
Har du någon dämpare på din?
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Re: Victors gråe Lj70

Inlägg av Runekebab » fre aug 03, 2012 17:44

Ja en kort rackare, precis mellan ramen och trösklen på höger sida
Toyota Lj70

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors gråe Lj70

Inlägg av Victor » ons sep 19, 2012 14:11

Nu är det (h)jul igen, nu är det (h)jul igen, och (h)julen varar väldigt länge :wink:
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors gråe Lj70

Inlägg av Victor » fre sep 28, 2012 18:24

Äntligen fräscht gummi, och satan i gatan vad bra det blev :tumbup:

Bild
2012-09-28 10.47.59 by Vc1r, on Flickr

33" bak, 35" fram:
Bild
2012-09-28 11.28.02 by Vc1r, on Flickr

En av 2 ställen det tog i på, detta är övre kanten på främre hjulhus, sen tog det i när jag svänger längst ner på främre skärmar bak mot dörren... Så kommer riktigt lindrigt undan :D
Bild
2012-09-28 12.30.37 by Vc1r, on Flickr
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

christian.p
Beroende
Inlägg: 1293
Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
Ort: skillingaryd. VJK

Re: Victors gråe Lj70 Bildupdate! Nytt gummi!

Inlägg av christian.p » fre sep 28, 2012 18:58

vad är det för gummin? och var har du köpt dom?
Suzuki sj413

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors gråe Lj70 Bildupdate! Nytt gummi!

Inlägg av Victor » fre sep 28, 2012 19:03

Maxxis creepy crawler 35x12.5-15, köpt på Mili däck i Hedemora...
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

christian.p
Beroende
Inlägg: 1293
Blev medlem: ons sep 14, 2011 14:28
Ort: skillingaryd. VJK

Re: Victors gråe Lj70 Bildupdate! Nytt gummi!

Inlägg av christian.p » fre sep 28, 2012 19:09

okej, pris?
Suzuki sj413

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Victors gråe Lj70 Bildupdate! Nytt gummi!

Inlägg av Victor » fre sep 28, 2012 19:11

2700+moms stycket :tumbup:
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Skriv svar