Drag vikt
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Drag vikt
Mini skrev:Hej
Är det någon som har koll på vad dom gamla willys jeeparna får dra
Mini
Min Willys MB får dra 1500 kg
Rommen
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Drag vikt
En CJ2A -47, som jag varit spekulant på i tre år, får dra 1.190 kg på *B*-kort.
*B*E* är inte angivet hos Transportstyrelsen.
Den har inte 50 mm kula utan "lantbruksdrag".
*B*E* är inte angivet hos Transportstyrelsen.
Den har inte 50 mm kula utan "lantbruksdrag".
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Drag vikt
Imponerande, Min nästa helt nya Wrangler 2012, 2 dörrars på nästan 2 ton får dra max 1000kg med bromsat släp. Motorn är en V6 Pentastar på 285hk, har ungefär samma power som de äldre små V8 motorerna.Rommen skrev:Mini skrev:Hej
Är det någon som har koll på vad dom gamla willys jeeparna får dra
Mini
Min Willys MB får dra 1500 kg
Rommen
Re: Drag vikt
Haha, jag trodde att du missförstått det här med vikt på B-kort och BE-kort, men det är verkligen så att den bara får dra 1000kg. Undra varför....messner skrev: Imponerande, Min nästa helt nya Wrangler 2012, 2 dörrars på nästan 2 ton får dra max 1000kg med bromsat släp. Motorn är en V6 Pentastar på 285hk, har ungefär samma power som de äldre små V8 motorerna.
EDIT: Det måste ha något med motorn att göra. Dieseln får dra 2200kg..
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Drag vikt
Min Suzuki Samurai får dra 1500 kg JK'n ska klara 3500 kg (det gjorde min 2008 iallafall), låter som att det blivit nåt tok med din bil.messner skrev:Imponerande, Min nästa helt nya Wrangler 2012, 2 dörrars på nästan 2 ton får dra max 1000kg med bromsat släp. Motorn är en V6 Pentastar på 285hk, har ungefär samma power som de äldre små V8 motorerna.Rommen skrev:Mini skrev:Hej
Är det någon som har koll på vad dom gamla willys jeeparna får dra
Mini
Min Willys MB får dra 1500 kg
Rommen
(sorry för OT..)
TEAM HORRED CUSTOMS
Re: Drag vikt
Min Suzuki Samurai får dra 1500 kg JK'n ska klara 3500 kg (det gjorde min 2008 iallafall), låter som att det blivit nåt tok med din bil.
(sorry för OT..)[/quote]
Hej
Jag vet att de äldre unlimited fick dra 3500kg. Man undrar varför det ändrats.
Antagligen nya EU regler eller något. 2012 är ju mycket starkare än 2007-2011 wrangler, 85 HK mer, lägre växlar och 3.73 i axelutväxling jämfört med 3.21 som var på 2007-2011 wrangler.
Så 2012 wrangler 2 dörrars, max 1000kg, 3.73 axelutväxling
2012 Wrangler unlimited 4 dörrars max 2000kg, 3.73 axelutväxling
se länken nedan
http://ipaper.ipapercms.dk/PDF/SE/JEEP/ ... ikationer/" onclick="window.open(this.href);return false;
(sorry för OT..)[/quote]
Hej
Jag vet att de äldre unlimited fick dra 3500kg. Man undrar varför det ändrats.
Antagligen nya EU regler eller något. 2012 är ju mycket starkare än 2007-2011 wrangler, 85 HK mer, lägre växlar och 3.73 i axelutväxling jämfört med 3.21 som var på 2007-2011 wrangler.
Så 2012 wrangler 2 dörrars, max 1000kg, 3.73 axelutväxling
2012 Wrangler unlimited 4 dörrars max 2000kg, 3.73 axelutväxling
se länken nedan
http://ipaper.ipapercms.dk/PDF/SE/JEEP/ ... ikationer/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Drag vikt
Som sagt så måste det bero på att något inte håller för mer när det är så många HK under huven!
Och sen något som har med längden på bilen att göra. Kanske är den korta för instabil med mer på kroken och så kraftig motor?
Och sen något som har med längden på bilen att göra. Kanske är den korta för instabil med mer på kroken och så kraftig motor?
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Drag vikt
HejMattisH skrev:Som sagt så måste det bero på att något inte håller för mer när det är så många HK under huven!
Och sen något som har med längden på bilen att göra. Kanske är den korta för instabil med mer på kroken och så kraftig motor?
Sorry för OT men intressant diskussion.
Mindre kraft får dra mindre, så det måste vara annat. Med mera kraft får den dra mer som vid 3.73 i axelutväxling.
Första sändningen av 2012 till Sverige hade "felaktigt" 3.21 i axelutväxling och den långa unlimited får då bara dra 1000kg. Efter det så kom det 3.73 i axelutväxling vilket gör den starkare och då fick den dra 2000kg, så starkare fordon får dra mer.
De första 2012 unlimited med 3.21 har samma utväxling som wrangler 2007-2011 (undantag Rubicon), dvs 3,21. 2012 har då pentastarmotorn med 85 HK mer och en lägre växlad automatlåda och får då bara dra 1000kg. 2007-2011 har en mindre kraftig motor och högre växlar och får dra 3500kg
Skillnaden är på 350%.
Sedan stämmer det att 2 dörrars är mindre stabil och väger mindre än unlimited och 2 dörrars får då dra mindre.
Jag tror det är nya regler.
Skulle man tillämpa de nya reglerna på en 2007-2011 wrangler med 3.21 i axelutväxling skulle den kanske bara få dra 750kg vad vet jag men den är ju klenare än 2012 med 3.21 i axelutväxling.
Mvh
Omar Brännström