Björns Vitara
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Björns Vitara
Jag tänkte fixa en lite byggtråd på min vitara även om jag redan är halvvägs genom bygget.
Tanken var att byta till lite grövre axlar och större däck. Här är en liten ressumè över bygget:
Strax före ombyggnad
Efter att korossen blivit avlyft och alla gamla fästen för främre drivlinan tagits bort förlängdes ramen fram och kraftigare servo monteras
Provplacering av axel. Axlarna är Dana 30/35 och servo mm är från en ZJ. Tanken var att båda axlarna ska sitta med fast v-stag från mitten av bilen. Jag kollade med Sfro först om det var tillåtet att bygga så och så länge det var grovt nog så skulle det inte vara några problem.
Efter att tittat efter flera varianter av grova länkhuvuden och andra lösningar på fjäderrörelse och flex kom jag fram till att egentillverkning är bästa lösningen som inte innebär några begränsningar åt något håll.
Provplacering av fästet för v-stagen
Kryssning av ramen för att hålla v-stagen. Orginalramens sidor är förstärkta.
Axlarna för rörelse åt båda hållen monterade, M30 ska nog hålla ett tag.
Nya fjädertorn påbörjade och v-stagets längd anpassas efter servots placering så att inga styrstag hamnar för långt bak
Nu orkar jag inte skriva mer, får fortsätta i morgon
Tanken var att byta till lite grövre axlar och större däck. Här är en liten ressumè över bygget:
Strax före ombyggnad
Efter att korossen blivit avlyft och alla gamla fästen för främre drivlinan tagits bort förlängdes ramen fram och kraftigare servo monteras
Provplacering av axel. Axlarna är Dana 30/35 och servo mm är från en ZJ. Tanken var att båda axlarna ska sitta med fast v-stag från mitten av bilen. Jag kollade med Sfro först om det var tillåtet att bygga så och så länge det var grovt nog så skulle det inte vara några problem.
Efter att tittat efter flera varianter av grova länkhuvuden och andra lösningar på fjäderrörelse och flex kom jag fram till att egentillverkning är bästa lösningen som inte innebär några begränsningar åt något håll.
Provplacering av fästet för v-stagen
Kryssning av ramen för att hålla v-stagen. Orginalramens sidor är förstärkta.
Axlarna för rörelse åt båda hållen monterade, M30 ska nog hålla ett tag.
Nya fjädertorn påbörjade och v-stagets längd anpassas efter servots placering så att inga styrstag hamnar för långt bak
Nu orkar jag inte skriva mer, får fortsätta i morgon
Provflexning med båda axlarna provisoriskt monterade.
Panhardstag färdigbyggt och styrstagen monterade. För att få plats med panhardstaget i förhållande till styrstagen så flyttade jag styrbämparen till andra sidan.
Stötdämpare och krängningshämmare monterade bak. Det fyrkantiga hålet med 25x25-profilerna är för att axeln ska få plats när den fjädrar upp. Fyrkantsprofilen längs bak håller främre delen av tanken.
Krängningshämmare fram. Det ska bli intressant att se hur stor skillnad krängningshämmarna gör vid provkörningen. Sfro måste ju göra ett undanmanöverprov i 70, tror jag, och då ska den helst inte välta. Nytt fäste för fördelningslådan är monterad. Tanken var att krångla in avgasröret mellan profilerna.
Avgasröret gick inte att dra riktigt där jag hade tänkt mig. Det är för unt om plats mellan rambenen så jag får lägga systemet utanför istället.
Winchen på plats.
Jag har länge haft dubbla elsystem i bilen. Ett för bilen och ett för winchen. Andra generatorn fick placeras högre upp än tidigare så den nya servopumpen skulle få plats.
Bromssytemet följer v-stagen så de ligger så skyddade som möjligt. Slangarna som syns går till ventilation av axlarna.
Provmontage av karossen och provflexning. Allt passade förvånansvärt bra. Behöver bara bredda innerskärmarna innåt bak och såga bort lite plåt under framlyktorna.
Montering av ZJ:s bromsservo. Behövde svetsa på två brickor på pedalen för att tryckstången skulle dockas mot den. Servot passade nästan i torpedväggen men skärmen behövde en liten justering med storsläggan innan den kunde monteras.
Bild innan avfärd till Alingsås för konstruktionsbesiktning av Sfro
Oj vad annorlunda mot som den såg ut som original!
Finns ju bilder i biltemahöjningstråden.
Finns ju bilder i biltemahöjningstråden.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja det är samma vitara som i den tråden. Den har gått några år i skogen nuOj vad annorlunda mot som den såg ut som original!
Finns ju bilder i biltemahöjningstråden.
Den enda anmärkningen på chassit från Sfro var att det skulle finnas en ring för att fånga upp kardanaxeln om knutkorsen skulle brista. Jag hade en fångstrem men det räkte inte.
Lite godis från Rustys offroad. 4.88 combosats.
Monterade dreven i bakaxeln igår. Tog nästan hela dagen. Det tog 4 försök innan piniongaxeln blev bra men säkert mer än 10 försök innan diffen var rätt shimsad.
Gick på framaxeln idag och upptäckte ett problem. Det yttre lagret till piniongaxeln är i fel storlek. Lagret från Rustys har för stor ytterdiameter. Jag kan inte använda det gamla lagret heller eftersom den nya piniongen har en annan axeldiameter vid lagerbanan. Alla andra lager passade. Mailade till Rustys men fick till svar att pga den dyra fraktkostnaden så vill de inte bekosta ett nytt lager. Vet inte om jag orkar bråka med dem om det, momentum borde ha lager som passar.
Nu när det inte blir mer mekande med axeln så började jag plocka bort allt från ramen så att jag kan lacka den.
Fick under veckan packboxar till bakaxeln i rätt storlek. Beställde först från Hansing Racing via Mekonomen med de passade inte. Fick hem ett par från American racing som var rätt, och billigare.
Slipat och grundat ramen. Har fått rekomendationer om att lacka ramen med Temadur, en tvåkomponentsfärg som visst ska vara mycket hållbar. Se om jag hinner börja måla något i helgen, tänkte besöka HC så jag kanske inte hinner med.
Började stansa in ramnummret nu. Blev grymt bra med körnslag. Skrev ut numret på klisterpapper som jag klistrade som mall på rambenet och sen var det bara att följa bokstäverna.
Senast redigerad av Hagbard den lör aug 27, 2011 20:02, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 128
- Blev medlem: tor sep 16, 2010 17:15
- Ort: Huddinge
Re:
Ha ha ha. Tog sats från andra sidan garaget4hjulsdriven skrev:Mycket trevligt bygge det där, men extra trevligt är ju helt klart att du använder kuken för att daska in ramnummer.Hagbard skrev: Blev grymt bra med könslag.
En riktig man är en riktig man!