Björns Vitara

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Björns Vitara

Inlägg av Hagbard » ons aug 17, 2011 2:11

Jag tänkte fixa en lite byggtråd på min vitara även om jag redan är halvvägs genom bygget.

Tanken var att byta till lite grövre axlar och större däck. Här är en liten ressumè över bygget:

Bild
Strax före ombyggnad

Bild
Efter att korossen blivit avlyft och alla gamla fästen för främre drivlinan tagits bort förlängdes ramen fram och kraftigare servo monteras

Bild
Provplacering av axel. Axlarna är Dana 30/35 och servo mm är från en ZJ. Tanken var att båda axlarna ska sitta med fast v-stag från mitten av bilen. Jag kollade med Sfro först om det var tillåtet att bygga så och så länge det var grovt nog så skulle det inte vara några problem.

Bild
Efter att tittat efter flera varianter av grova länkhuvuden och andra lösningar på fjäderrörelse och flex kom jag fram till att egentillverkning är bästa lösningen som inte innebär några begränsningar åt något håll.

Bild
Provplacering av fästet för v-stagen

Bild
Kryssning av ramen för att hålla v-stagen. Orginalramens sidor är förstärkta.

Bild
Axlarna för rörelse åt båda hållen monterade, M30 ska nog hålla ett tag.

Bild
Nya fjädertorn påbörjade och v-stagets längd anpassas efter servots placering så att inga styrstag hamnar för långt bak

Bild

Nu orkar jag inte skriva mer, får fortsätta i morgon

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Inlägg av Runekebab » ons aug 17, 2011 6:47

Snyggt :tumbup:
Toyota Lj70

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Inlägg av Hagbard » ons aug 17, 2011 11:42

Bild
Bild
Provflexning med båda axlarna provisoriskt monterade.

Bild
Panhardstag färdigbyggt och styrstagen monterade. För att få plats med panhardstaget i förhållande till styrstagen så flyttade jag styrbämparen till andra sidan.

Bild
Stötdämpare och krängningshämmare monterade bak. Det fyrkantiga hålet med 25x25-profilerna är för att axeln ska få plats när den fjädrar upp. Fyrkantsprofilen längs bak håller främre delen av tanken.

Bild
Krängningshämmare fram. Det ska bli intressant att se hur stor skillnad krängningshämmarna gör vid provkörningen. Sfro måste ju göra ett undanmanöverprov i 70, tror jag, och då ska den helst inte välta. Nytt fäste för fördelningslådan är monterad. Tanken var att krångla in avgasröret mellan profilerna.

Bild
Bild
Avgasröret gick inte att dra riktigt där jag hade tänkt mig. Det är för unt om plats mellan rambenen så jag får lägga systemet utanför istället.

Bild
Winchen på plats.

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » ons aug 17, 2011 11:51

Kul med lite byggbilder :tumbup:
I aim to misbehave

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Inlägg av Hagbard » ons aug 17, 2011 18:24

Bild
Jag har länge haft dubbla elsystem i bilen. Ett för bilen och ett för winchen. Andra generatorn fick placeras högre upp än tidigare så den nya servopumpen skulle få plats.

Bild
Bromssytemet följer v-stagen så de ligger så skyddade som möjligt. Slangarna som syns går till ventilation av axlarna.

Bild
Bild
Provmontage av karossen och provflexning. Allt passade förvånansvärt bra. Behöver bara bredda innerskärmarna innåt bak och såga bort lite plåt under framlyktorna.

Bild
Montering av ZJ:s bromsservo. Behövde svetsa på två brickor på pedalen för att tryckstången skulle dockas mot den. Servot passade nästan i torpedväggen men skärmen behövde en liten justering med storsläggan innan den kunde monteras.

Bild
Bild innan avfärd till Alingsås för konstruktionsbesiktning av Sfro

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » ons aug 17, 2011 19:03

Grymt fränt 8)



Har inte hittat några centrumkåpor till fälgarna åt er tyvärr. :(
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Inlägg av MattisH » ons aug 17, 2011 21:07

Oj vad annorlunda mot som den såg ut som original!
Finns ju bilder i biltemahöjningstråden.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Inlägg av Hagbard » tor aug 18, 2011 0:44

Oj vad annorlunda mot som den såg ut som original!
Finns ju bilder i biltemahöjningstråden.
Ja det är samma vitara som i den tråden. Den har gått några år i skogen nu

Bild
Den enda anmärkningen på chassit från Sfro var att det skulle finnas en ring för att fånga upp kardanaxeln om knutkorsen skulle brista. Jag hade en fångstrem men det räkte inte.

Bild
Lite godis från Rustys offroad. 4.88 combosats.

Bild
Monterade dreven i bakaxeln igår. Tog nästan hela dagen. Det tog 4 försök innan piniongaxeln blev bra men säkert mer än 10 försök innan diffen var rätt shimsad.

Bild
Gick på framaxeln idag och upptäckte ett problem. Det yttre lagret till piniongaxeln är i fel storlek. Lagret från Rustys har för stor ytterdiameter. Jag kan inte använda det gamla lagret heller eftersom den nya piniongen har en annan axeldiameter vid lagerbanan. Alla andra lager passade. Mailade till Rustys men fick till svar att pga den dyra fraktkostnaden så vill de inte bekosta ett nytt lager. Vet inte om jag orkar bråka med dem om det, momentum borde ha lager som passar.

Nu när det inte blir mer mekande med axeln så började jag plocka bort allt från ramen så att jag kan lacka den.

MangeP
Beroende
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons mar 17, 2010 12:57
Ort: Luleå

Inlägg av MangeP » lör aug 20, 2011 1:07

Seriöst bygge. Den där kommer gå fint i skogen :)
Suzuki Samurai -88 6,5:1 stenkrypare, 31" däck, bur, vinsch fram och bak

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Inlägg av Hagbard » sön aug 21, 2011 22:05

Bild
Nu är i stort sätt allt bortplockat från ramen inför målningen. Har beställt ett lager till framklumpen som ska passa. SKF hade ett men med en veckas leverans. Förhoppningsvis dyker det också upp lite packboxar mm från American racing i veckan så jag kan montera ihop bakaxeln.

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tis aug 23, 2011 10:54

Blir det förstärkta drivaxlar åsså?
I aim to misbehave

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Inlägg av Hagbard » ons aug 24, 2011 19:55

Nej det blir orginal drivaxlar, borde hålla. Högt på önskelistan står en ARB till framaxeln , det får gå före (när det nu blir). Håller inte drivaxlarna då får jag tänka om.

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Inlägg av Hagbard » lör aug 27, 2011 0:56

Bild
Fick under veckan packboxar till bakaxeln i rätt storlek. Beställde först från Hansing Racing via Mekonomen med de passade inte. Fick hem ett par från American racing som var rätt, och billigare.

Bild
Slipat och grundat ramen. Har fått rekomendationer om att lacka ramen med Temadur, en tvåkomponentsfärg som visst ska vara mycket hållbar. Se om jag hinner börja måla något i helgen, tänkte besöka HC så jag kanske inte hinner med.

Bild
Började stansa in ramnummret nu. Blev grymt bra med körnslag. Skrev ut numret på klisterpapper som jag klistrade som mall på rambenet och sen var det bara att följa bokstäverna.
Senast redigerad av Hagbard den lör aug 27, 2011 20:02, redigerad totalt 1 gånger.

4hjulsdriven
Hemmastadd
Inlägg: 128
Blev medlem: tor sep 16, 2010 17:15
Ort: Huddinge

Inlägg av 4hjulsdriven » lör aug 27, 2011 11:40

Hagbard skrev: Blev grymt bra med könslag.
Mycket trevligt bygge det där, men extra trevligt är ju helt klart att du använder kuken för att daska in ramnummer.
En riktig man är en riktig man!

Hagbard
Rutinerad
Inlägg: 390
Blev medlem: lör aug 12, 2006 23:49
Ort: Sandared

Re:

Inlägg av Hagbard » lör aug 27, 2011 20:04

4hjulsdriven skrev:
Hagbard skrev: Blev grymt bra med könslag.
Mycket trevligt bygge det där, men extra trevligt är ju helt klart att du använder kuken för att daska in ramnummer.
En riktig man är en riktig man!
Ha ha ha. Tog sats från andra sidan garaget :lol2: :lol2: :lol2:

Skriv svar