Vågar jag transportera bilen på bilsläp?

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Skroten
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tor mar 31, 2011 9:59
Ort: Hörby

Vågar jag transportera bilen på bilsläp?

Inlägg av Skroten » ons jul 06, 2011 12:16

Jag har en liten fundering här? Är intresserad av att köpa en jeep cherokee 92a. Tjänstevikten på en sådan bil är väl ca 1800 kg om jag inte minns fel?
Dragbilen får dra 2000 kg (innehar B,E kort)
Släpet får lasta 1900 kg så det är inga prob. Men släpet väger ca 350 kg vilket resulterar att jag konstant kommer att ha ett överlass på ca 150 kg?
Är det bara lägga ner hela ideen? eller är det så marginellt så att cheriffen aldrig skulle bry sig tror ni? :poke:
Rost Är fint!

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Inlägg av macke » ons jul 06, 2011 12:39

kör på. inte så stor chans att du möter på en våg :P
TGB 13

Skroten
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tor mar 31, 2011 9:59
Ort: Hörby

Inlägg av Skroten » ons jul 06, 2011 12:48

macke skrev:kör på. inte så stor chans att du möter på en våg :P
Känns ju skönt att höra. Då kanske inte tyngden blir så stort hinder?
Egna erfarenheter? :wink:
Rost Är fint!

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Inlägg av MattisH » ons jul 06, 2011 13:53

Är det en vanlig cherokee så är den lättare än 1800. Kollegan har en vanlig cherokee och den väger runt 1600 kg... (Beror nog på motorval, men de jag kollade på blocket vägde ca 1700kg)
Håll dig på vägar som du vet inte har vågstationer, att polisen skulle ha en vågstation eller dra iväg dig för att väga på småvägar är väldigt osannolikt.

Dessutom får man ha ca 10% överlass utan att dom bryr sig..
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

nivajocke
Hemmastadd
Inlägg: 100
Blev medlem: sön maj 31, 2009 20:57
Ort: kungsbacka

Inlägg av nivajocke » ons jul 06, 2011 14:07

hello
sen i tjänstevikten ingår det förare på 75 kg ock bränsle så kör du men bara 20 liter i bensin så väger det mindre så räkna bort 100 kg där med

joakim

Skroten
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tor mar 31, 2011 9:59
Ort: Hörby

Inlägg av Skroten » ons jul 06, 2011 14:29

nivajocke skrev:hello
sen i tjänstevikten ingår det förare på 75 kg ock bränsle så kör du men bara 20 liter i bensin så väger det mindre så räkna bort 100 kg där med

joakim
Oj?Det tänkte jag inte allt på? :lol: Men det är ju faktiskt sant. Även om det är väldigt små marginaler kvar så kanske det är så det räcker? Någon här som trailar sin cherokee på träffar eller dyl? Har iaf sett att folk på träffar som gör?
Rost Är fint!

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » ons jul 06, 2011 17:25

Som sägs tidigare, Se till att bilen är så tom som möjligt.

Lite soppa i tanken
lägg reservhjuloch verktyg i dragbilen.

För att undgå att dra uppmärksamhet till dig så lastsäkra nogsamt.
4 band som sitter på rätt sätt. samt tillse att du har rätt kultryck (80kg)
Om skyltarna sitter kvar på bilen så slår dom vikterna på datorn och stoppar dig då. Utan skyltar så måste dom stoppa dig och ta dig till en våg.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Inlägg av macke » ons jul 06, 2011 17:56

Jag och farsan har åkt mååånga gånger E4 från Stockholm och neråt landet både utan och med biltrailer.

Har inte sett en skymt av några poliser, kan räkna dom på ena handen isf. Folk säger ju att det ska vara polistätt i vid Nyköping-Linköping...

Det jag tror på är att lasta snyggt, och ta gärna ett extra spännband för syns skull. Har du en schysst dragbil och ett vettigt släp så borde det vara kolugnt :D
TGB 13

Skroten
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tor mar 31, 2011 9:59
Ort: Hörby

Inlägg av Skroten » ons jul 06, 2011 18:06

macke skrev: Har du en schysst dragbil och ett vettigt släp så borde det vara kolugnt :D
Ja? Dragbilen är en chevrolet G20 (alltså cheva van) på 3.2 ton. Bilen har ju rätt tyngd och stabilitet tycker jag? (Iaf på sommarn haha) :roll: Lastsäkra utav bara he...te är det som gäller då? Många fina tips här alltså :D
Rost Är fint!

Wild_Devil
Guru
Inlägg: 2666
Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
Ort: Köping

Inlägg av Wild_Devil » tor jul 07, 2011 8:24

MattisH skrev: Dessutom får man ha ca 10% överlass utan att dom bryr sig..
Jaså..det var nå nytt,har jag inte hört talas om eller upplevit..
Skulle vara intressant att veta mera om..

niva_mats skrev:Om skyltarna sitter kvar på bilen så slår dom vikterna på datorn och stoppar dig då. Utan skyltar så måste dom stoppa dig och ta dig till en våg.
Och utan skyltar så drar man till sig uppmärksamheten mera och dom blir mera nyfikna på en...

/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Vågar jag transportera bilen på bilsläp?

Inlägg av Lasse Suzican » tor jul 07, 2011 9:51

Skroten skrev: Är intresserad av att köpa en jeep cherokee 92a. Tjänstevikten på en sådan bil är väl ca 1800 kg om jag inte minns fel?
Dragbilen får dra 2000 kg (innehar B,E kort)
Släpet får lasta 1900 kg så det är inga prob. Men släpet väger ca 350 kg vilket resulterar att jag konstant kommer att ha ett överlass på ca 150 kg?
Har du BE-körkort SKA du kunna detta...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Inlägg av MattisH » tor jul 07, 2011 9:53

Wild_Devil skrev:
MattisH skrev: Dessutom får man ha ca 10% överlass utan att dom bryr sig..
Jaså..det var nå nytt,har jag inte hört talas om eller upplevit..
Skulle vara intressant att veta mera om..

niva_mats skrev:Om skyltarna sitter kvar på bilen så slår dom vikterna på datorn och stoppar dig då. Utan skyltar så måste dom stoppa dig och ta dig till en våg.
Och utan skyltar så drar man till sig uppmärksamheten mera och dom blir mera nyfikna på en...

/R
Jag kanske inte skulle skriva får.. Kan eller för det flesta funkar det med 10% utan att dom bryr sig...
10% överlass är det en polis här som sagt. Finns alltid toleranser, precis som på hastighetsöverträdelser.

Ang. skyltarna är dom väl alltid skyldiga att visa vad det väger om man har en behörighet som gör utgår ifrån, sen att polisen är lata för att slippa väga är lite drygt... Jag tror mer på att se till att det syns att bilen är surrad ordentligt och allt allt annat också är snyggt och prydligt.. dvs rätt kultryck bl.a.
Senast redigerad av MattisH den tor jul 07, 2011 9:54, redigerad totalt 1 gånger.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tor jul 07, 2011 9:53

Wild_Devil skrev:
MattisH skrev: Dessutom får man ha ca 10% överlass utan att dom bryr sig..
Jaså..det var nå nytt,har jag inte hört talas om eller upplevit..
Skulle vara intressant att veta mera om..

/R
X2
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Skroten
Användare
Inlägg: 76
Blev medlem: tor mar 31, 2011 9:59
Ort: Hörby

Re: Vågar jag transportera bilen på bilsläp?

Inlägg av Skroten » tor jul 07, 2011 10:55

Lasse Suzicán skrev:
Skroten skrev: Är intresserad av att köpa en jeep cherokee 92a. Tjänstevikten på en sådan bil är väl ca 1800 kg om jag inte minns fel?
Dragbilen får dra 2000 kg (innehar B,E kort)
Släpet får lasta 1900 kg så det är inga prob. Men släpet väger ca 350 kg vilket resulterar att jag konstant kommer att ha ett överlass på ca 150 kg?
Har du BE-körkort SKA du kunna detta...
Vad är det jag inte kunde menar du? :para: Att jag är människa och glömmer små detaljer från körkortsutbildningen som jag har haft 7 år tidigare tycker jag inte är så konstigt? Men jag kan ha fel..... :wink:
Rost Är fint!

nivajocke
Hemmastadd
Inlägg: 100
Blev medlem: sön maj 31, 2009 20:57
Ort: kungsbacka

Inlägg av nivajocke » tor jul 07, 2011 11:28

kultrycket är bökigt när man kör med ett släp som nästan bilen inte går på men får fixa det till nästa tävling hehe

annars så brukar jag köra med 6 spänband, 2 däck slingor i framdäclen ock 4 krokade i bak fälgarna + 2 stopp klosar vid fram däcken så brukar dom inte påpeka något vid kontroll

Skriv svar