Sida 1 av 1

Jeep wj 4,7 VS Huyndai santa fe 2,4

Postat: tis mar 10, 2020 2:07
av renegaden1
Vilken går bäst efter oplogade skogsbilsvägar?

Re: Jeep wj 4,7 VS Huyndai santa fe 2,4

Postat: tis mar 10, 2020 6:49
av pasenracing
Santa Fe är en relativt trött bil som saknar hög/låg-växel.
Jag hade en 2003 om jag inte minns fel, funkade bra och tog sig fram stabilt och säkert på vanliga vintervägar här nere i södra sverige, hade faktiskt en del snö den vintern till och med.
Men det är nog inte en bil som jag skulle köra utanför vägen med, knappt på skogsbilsvägar.

Dock så ser jag ett par Santa Fe köra förbi här ibland med jägare i så dem kanske klarar sig bättre på dåliga vägar än vad jag tror.

Men jag upplevde att 2,4an är en för liten motor till den bilen, för lite vrid i den så den behöver varvas för att trivas.
Relativt trevlig bil annars måste jag säga, gott om plats i dem om inget annat.

Re: Jeep wj 4,7 VS Huyndai santa fe 2,4

Postat: tis mar 10, 2020 9:29
av Iznogoud
Santa fén har bara framhjulsdrift tills det börjar slira och signal skickas till bakaxeln som då kopplas in elektriskt med kännbar fördröjning. Jag upplevde det som störande då det på isig väg kan ge upphov till bakvagnssladd då bakaxeln kopplas in så "häftigt" om föraren samtidigt gasar "hårt".

Santa fén har också dyra servicekostnader om den servas på verkstad, kamrem ska bytas vart 3År eller 6000Mil på 2,4
V6 minns jag inte men är säkert i samma område, V6 är enklare att byta på då den inte kräver kamlåsningsverktyg.
Tidiga dieselmotorer måste lyftas upp något för att kunna byta kamrem på då ett motorfäste annars inte går att ta bort, de senare motorer blev förbättrade på den punkten.

Annars är Santa fé rätt skottsäker om den skötts, bakre bärarmar är svaga punkten om de inte bytts ut, kolla rost där NOGA.

Gissningsvis är jeepen ett bättre val baserat på hur äldre jeepar med "konstant" ( viscostyrd ) 4x4 beter sig på halt underlag.

Re: Jeep wj 4,7 VS Huyndai santa fe 2,4

Postat: tis mar 10, 2020 11:31
av gubbstrutten
renegaden1 skrev: tis mar 10, 2020 2:07 Vilken går bäst efter oplogade skogsbilsvägar?
Svårt att svara på. Beror inte bara på bilen utan även på vad som finns bakom ratten.
Men som exempel vill jag nämna att det är några yngre män i sin bästa ålder som gör vad de kan för att plåga livet ur en "santa fjärt" på Sandlycke.
Än, efter uppskattningsvis 6 lördagar, har de endast lyckats avlägsna yttre detaljer som skärmbreddare och bumpers fram och bak m m.
Sidobalkar "trösklar" på prosa, har naturen hjälpt dem att minimera/modifiera.
Gissar att det är med hjälp av tigersåg som större däck beretts plats.
PÅ MIG imponerar "santa fjärten" och gossarnas framfart.
Så allt går, bara man vill. :lol:
Hänger på grundgasen och varvtalsstoppet. 8)