King of the Hammers 2020

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

J-AXELL
Användare
Inlägg: 35
Blev medlem: tis aug 13, 2019 15:56
Ort: Skövde

King of the Hammers 2020

Inlägg av J-AXELL » lör okt 26, 2019 20:46

Jag tänkte åka och titta på King of the Hammers 2020.
Hela familjen åker till LA i två veckor, men det blir nog att jag ensam åker till Johnson Valley. Tänkte att det kunde vara kul med svenskt sällskap, så är det någon mer här på forumet som ska dit?

Tar villigt emot alla tips och erfarenheter från er som varit där tidigare.
Har försökt läsa på lite på amerikanska forum men hör gärna mer om hur det fungerar rent praktiskt.

Om man hyr en husbil måste man vara på plats tidigt i veckan eller finns det obegränsat med ”ställplats”?
Om man bor i bebyggda trakter och försöker åka in och ut över dagen är det mycket köer?
4X4 krävs för att förflytta sig mellan åskådarplatser (?) men är det lugnt att ta sig via Boone road till själva Hammertown med bara 2WD? (tänker på vad man ska ha för hyrbil...)
Finns någon mat och dryck att köpa på plats eller är det 100% campingliv?
*Terrrano 3,0ZD 2004

*Jeep Wrangler TJ 1998

Supertrumf-nörd https://www.facebook.com/groups/1719217931461892/

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: King of the Hammers 2020

Inlägg av ernie » lör okt 26, 2019 21:25

J-AXELL skrev: lör okt 26, 2019 20:46 Tänkte att det kunde vara kul med svenskt sällskap, så är det någon mer här på forumet som ska dit?

Om man hyr en husbil måste man vara på plats tidigt i veckan eller finns det obegränsat med ”ställplats”?

Om man bor i bebyggda trakter och försöker åka in och ut över dagen är det mycket köer?

4X4 krävs för att förflytta sig mellan åskådarplatser (?) men är det lugnt att ta sig via Boone road till själva Hammertown med bara 2WD? (tänker på vad man ska ha för hyrbil...)

Finns någon mat och dryck att köpa på plats eller är det 100% campingliv?
Japp vi är några som ska dit nästa år igen.

Nej det finns nästan obegränsat med plats även om du kommer sent i veckan. Dom populäraste platserna är tagna men det är inga problem att hitta ett bra ställe.

Tror inte det är så farligt med köer på dagarna. Brukar va tok lång kö ut på lördag morron.

Vi hade en 2wd liten suv första året o det är inte att rekommendera. Får ladda järnet o ändå riskera att köra fast.
Du kan köra boone road med vanlig personbil även om det är lite ojämt.

Finns några mat ställen o monster dricka finns gratis i monster montern men inte någon "affär" eller sånt.

Det är dåligt med internet redan i början på veckan o på ons/tos/fredag så är den obefintlig om man inte betalar för wifi.
Jag har tagit o lagt upp ganska mycke bilder från de senaste 4 årens resor. Ska se om ja hittar länkarna.

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: King of the Hammers 2020

Inlägg av ernie » lör okt 26, 2019 21:33

viewtopic.php?f=9&t=57988

viewtopic.php?f=9&t=60546

viewtopic.php?f=9&t=63339

Där finns lite mer info och ett gäng bilder i mina länkar.

J-AXELL
Användare
Inlägg: 35
Blev medlem: tis aug 13, 2019 15:56
Ort: Skövde

Re: King of the Hammers 2020

Inlägg av J-AXELL » sön okt 27, 2019 20:57

Tackar för informationen!
Och fräcka bilder!!!
(hade bara sett bilderna i trådarna förut, inte tänkt på att klicka in i facebook-albumen)
Verkar ju nästan osannolikt att man kan knalla omkring fritt mellan bilarna under line-up :D

Det hjälper till med planeringen, känns som om man behöver vara hyfsat förbered på vad som väntar om man ska få ut så mycket som möjligt av resan.

Om det är ungefär samma upplägg som förra året så skulle man ju vilja vara där iaf från tisdag (för att se 4400 kvalet) till fredag.
Trophy trucks är jag inte superintresserad av (dom saknar ju drift på två hjul :mrgreen: ) men man måste ju vara på plats tidigt på fredag morgon...

Brukar ni hyra husbil i LA (något tips på bra firma och hur långt i förväg man behöver fixa det?) och bo på plats hela veckan?
*Terrrano 3,0ZD 2004

*Jeep Wrangler TJ 1998

Supertrumf-nörd https://www.facebook.com/groups/1719217931461892/

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: King of the Hammers 2020

Inlägg av frank » mån okt 28, 2019 6:45

Vi brukar hyra husbilen i LA, har för mig att firman heter cruiseamerica, men ernie fixar säkert en länk dit...

Vi brukar åka ut på tisdagen och sen bor vi där hela veckan. Och kom ihåg att köpa all mat och dryck innan du åker ut, det är en bra bit att åka för att komma till närmsta ställe som har nån form av mataffär.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: King of the Hammers 2020

Inlägg av ernie » mån okt 28, 2019 16:27

J-AXELL skrev: sön okt 27, 2019 20:57 Tackar för informationen!
Och fräcka bilder!!!
(hade bara sett bilderna i trådarna förut, inte tänkt på att klicka in i facebook-albumen)
Verkar ju nästan osannolikt att man kan knalla omkring fritt mellan bilarna under line-up :D

Det hjälper till med planeringen, känns som om man behöver vara hyfsat förbered på vad som väntar om man ska få ut så mycket som möjligt av resan.

Om det är ungefär samma upplägg som förra året så skulle man ju vilja vara där iaf från tisdag (för att se 4400 kvalet) till fredag.
Trophy trucks är jag inte superintresserad av (dom saknar ju drift på två hjul :mrgreen: ) men man måste ju vara på plats tidigt på fredag morgon...

Brukar ni hyra husbil i LA (något tips på bra firma och hur långt i förväg man behöver fixa det?) och bo på plats hela veckan?

Ska du ha husbil så tänk på att cruise america lämnar ut husbilen mellan 13-16 om man inte betalar extra. Så ska du se power hour på tisdagen så får du hämta ut husbilen dagen innan. Så brukar vi göra för att hinna med att handla och komma dit ut i tid.
Vi har hyrt av el monte också en gång och dom hade samma tider dock mycket dyrare.

Trophy trucksen finns med 4x4 också ;)

Ska du hyra så kolla på motorhome republic det bör bli billigast att hyra genom dom. Tillkommer 70dollar för tömning+fylla gas om man inte vill krångla med det själv. Sen har cruise americas bilar inte samma standard som våra husbilar här i Sverige :lol:
Vill du spara lite pengar så köp inträdes biljett i förväg.

Som Frank sa köp på dig allt innan för det är ganska många mil till närmaste affär.
Ska du åka hem på lördag morron så räkna med kö även klockan 06,00 :wink:

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: King of the Hammers 2020

Inlägg av Spiken » tis okt 29, 2019 20:16

Johnson Valley :shock:
Där har jag åkt med en sprillans ny Caprice -06:a. Hade ingen aning om att det var där man körde KOH.
Ursäkta för helt värdelös info :beer:

J-AXELL
Användare
Inlägg: 35
Blev medlem: tis aug 13, 2019 15:56
Ort: Skövde

Re: King of the Hammers 2020

Inlägg av J-AXELL » lör nov 02, 2019 18:48

Nu är flygbiljetterna bokade, tjohoo :jump:

Tack Frank och ernie för kalasbra info!
Jag kommer säkert på massa mer att fråga om när det närmar sig. Säg ifrån om ni tröttnar :D

Blir totalt drygt två veckor i USA. Min utflykt till KOH är bara en liten(?) D-tour från familjeresan :wink:

Jag har aldrig hyrt husbil eller likn. i Sverige. När de amerikanska firmornas bilar inte har samma standard betyder det bättre eller sämre? Jag tyckte de verkade vara rätt välutrustade när man tittade på hemsidan.
*Terrrano 3,0ZD 2004

*Jeep Wrangler TJ 1998

Supertrumf-nörd https://www.facebook.com/groups/1719217931461892/

J-AXELL
Användare
Inlägg: 35
Blev medlem: tis aug 13, 2019 15:56
Ort: Skövde

Re: King of the Hammers 2020

Inlägg av J-AXELL » lör nov 02, 2019 18:51

Spiken skrev: tis okt 29, 2019 20:16 Johnson Valley :shock:
Där har jag åkt med en sprillans ny Caprice -06:a. Hade ingen aning om att det var där man körde KOH.
Ursäkta för helt värdelös info :beer:
Helt värdelös info som givetvis väcker följdfrågor... :beer:

Vad gjorde du med en sprillans ny Caprice där :shock: ?
*Terrrano 3,0ZD 2004

*Jeep Wrangler TJ 1998

Supertrumf-nörd https://www.facebook.com/groups/1719217931461892/

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: King of the Hammers 2020

Inlägg av Spiken » ons nov 06, 2019 23:17

Haha, kan man undra.
Vi letade efter en torkad sjö där vi tänkte kolla toppfarten på Chevan, men vi var där på helt fel årstid, så det översta lagret på sjöbottnen var gegga. Max 80 - 90 miles, sen motade geggan så mycket att det var omöjligt att köra fortare.

(Chevan var inte så snygg efter det)

Skriv svar