Aktuellt datum och tid: ons jun 20, 2018 4:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Navara-skräpet.
InläggPostat: sön mar 19, 2017 15:58 
Offline
Veteran

Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Inlägg: 2158
Ort: Outside Jötebårg
http://www.europe4x4mag.com/2016/03/03/ ... k-chassis/

_________________
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Navara-skräpet.
InläggPostat: sön mar 19, 2017 17:25 
Offline
Användare

Blev medlem: sön okt 02, 2016 18:00
Inlägg: 45
Ort: Sjöbo
Plåtarna får man hem från England för under 400:-, två timmar med svetsen sen är det problemet ur världen. Min hade varken rost eller någon början till utmattning, beror likt alla andra märken på hur de används med till viss del - värre med de amerikanska pickup er alla jag haft, min silverado 6.5TD från 98 tex gjorde mig mörkrädd, en bra inbromsning i en sådan så lämnar hytten chassiet..

_________________
:jump:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Navara-skräpet.
InläggPostat: sön mar 19, 2017 21:14 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: mån nov 17, 2014 21:22
Inlägg: 226
Jag skulle nog inte köpa en King Cab eller Navara. Det har varit så mycket problem genom åren. King Cab där lådorna rasade på löpande band och sedan alla rasade motorer på dom lite nyare. Och sen rosten. Som tyvärr är ett problem på många pickisar. Farsan hade en King Cab som rostade upp totalt. Den var välskött och hade aldrig gått på saltade vägar. Vet ganska många som aldrig gått på saltade vägar som helt enkelt rostat bort. Rostskyddar dom med saltvatten eller??


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Navara-skräpet.
InläggPostat: mån mar 20, 2017 10:19 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Inlägg: 370
Ort: Stockholm
Safari skrev:
Jag skulle nog inte köpa en King Cab eller Navara. Det har varit så mycket problem genom åren. King Cab där lådorna rasade på löpande band och sedan alla rasade motorer på dom lite nyare. Och sen rosten. Som tyvärr är ett problem på många pickisar. Farsan hade en King Cab som rostade upp totalt. Den var välskött och hade aldrig gått på saltade vägar. Vet ganska många som aldrig gått på saltade vägar som helt enkelt rostat bort. Rostskyddar dom med saltvatten eller??

Med den logiken kan man inte köpa någon bil! Det finns en anledning varför Nissan KIng Cab har varit så framgångsrik i värden och specielt i Sverige och det har aldrig varit för att de är billiga...

Detta är så vanligt i svenska forum att bara sprida dynag utan FACKTA! Det är alltid: Min farssa hade en eller min mosters syrras man är mekaniker eller liknande. Vill man sprida dynga får man backu upp det med fackta och källa.

Själv har jag ägt både King Cabs och Terrano, samt äger en King Cab "Crew Cab". Dett mästa jag har sätt är dåligt underhåll pga av att de har haft så bra hållbarhet, så att många ägare tycker att det inte behövs underhåll.

Det som sägs i artikeln stämmer att just D40 modellen har haft problem med ramen och spricker/rostar av, Det går att undvika om man extra rostskyddar ramen på insidan efter som roskskyddet är tåligt på ramen. Detta skall inte användas för att svart måla resten av flottan och det är inte bara Nissan som har aft kvalitest problem med ram.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Navara-skräpet.
InläggPostat: mån mar 20, 2017 12:01 
Offline
Veteran

Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Inlägg: 2158
Ort: Outside Jötebårg
Har man byggt bilar så länge som Nissan då borde man inte göra dom dunder tabbarna dom gjort de sista.....,

_________________
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Navara-skräpet.
InläggPostat: mån mar 20, 2017 13:41 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: sön mar 09, 2014 1:12
Inlägg: 248
Ort: Karlskrona, Blekinge
Äsch, det är bara Nissans variant av tippflak...;)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Navara-skräpet.
InläggPostat: mån mar 20, 2017 14:10 
Offline
Användare

Blev medlem: sön okt 02, 2016 18:00
Inlägg: 45
Ort: Sjöbo
Safari skrev:
Jag skulle nog inte köpa en King Cab eller Navara. Det har varit så mycket problem genom åren. King Cab där lådorna rasade på löpande band och sedan alla rasade motorer på dom lite nyare. Och sen rosten. Som tyvärr är ett problem på många pickisar. Farsan hade en King Cab som rostade upp totalt. Den var välskött och hade aldrig gått på saltade vägar. Vet ganska många som aldrig gått på saltade vägar som helt enkelt rostat bort. Rostskyddar dom med saltvatten eller??



Tur att ingen tvingar dig. Min är inte rostig, ramen är hel och bilen kan nog inte gå bättre än den gör, rätt bra efter 10 år och strax över 19000 mil. Min svåger har två D40 - som av ett konstigt sammanträffande har de snart gått 30000 mil båda två, utan ras, utan rost och knäckta ramar.. kanske handlar lite om hur man sköter sina saker med?

D22 hade problem med vevlager pga aluminumlegeringen, riktigt dåligt - men jämför gärna med vag-koncernens motorproblem och växellådsproblem, med Mercedes vev/ramlager mellan 2003-2010, för att inte tala om alla amerikanska rullande dödsfällor.

Kan ni nämna en tillverkare som inte drabbats av rejäla problem, efter oftast något tillhandahållet av en underleverantör?

_________________
:jump:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Navara-skräpet.
InläggPostat: mån mar 20, 2017 14:22 
Offline
Veteran

Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Inlägg: 2158
Ort: Outside Jötebårg
De vet väl alla att Amerikanska pickuper aldrig går sönder... :mrgreen:

_________________
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Navara-skräpet.
InläggPostat: mån mar 20, 2017 16:09 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: mån nov 17, 2014 21:22
Inlägg: 226
Det är komiskt vad vissa går igång om man har åsikter om ett visst märke. Har jag påstått att andra märken är felfria? Nej det har jag inte!! Sen skriver jag att rosten är ett problem på många pickisar. Börja med att läsa inlägget!! Så att om min fars låda rasade det är alltså inte fakta? Inte heller att den var helt upprostad? Att vi hade 3 king cab på jobbet där motorn rasade på den första och dom fick byta lager på dom två andra? Det är inte fakta det heller? Att jag var med då ens ÅF ville byta in en Navara? Två i jaktlaget körde King cab som rostade upp. Men det är väl inte heller fakta? Men eftersom inte du tycker det är det alltså dynga? Kolla på nätet om motor lagerproblem Navara.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Navara-skräpet.
InläggPostat: mån mar 20, 2017 17:36 
Offline
Användare

Blev medlem: sön okt 02, 2016 18:00
Inlägg: 45
Ort: Sjöbo
Ja - Det är verkligen komiskt vad vissa går igång, och inte läser.. :lol: :roll:

_________________
:jump:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Navara-skräpet.
InläggPostat: tis mar 21, 2017 1:05 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Inlägg: 916
Ort: Nynäshamn (Sthlm)
En bilmek polare fick en Navara 06 diesel.. med bortrostade bladfjäderinfästningar bak (ja det va redan ras..) och han svetsade iordning den en kväll.
Sedan efter ett halvår gick ramen av, vi knäckte den rätt och fixerade den..tog av flaket (sjuuukt lätt, 4 enkla bult) och insåg att den var kass från bakkant hytt och hela vägen bak.. suck.
Byggde upp den med nu plåt, rostskyddade den utav helvete och höjt värdet på den rejält.
Bilen har snart gått 50 tusen mil nu och det firades med en kcr box.. ska se hur länge den bilen och maskinen håller nu. :tumbup:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Navara-skräpet.
InläggPostat: tis mar 21, 2017 20:44 
Offline
Forumräv

Blev medlem: sön feb 15, 2009 23:16
Inlägg: 534
Ort: Kristianstad, Skåne
Dieselgriesen skrev:
Kan ni nämna en tillverkare som inte drabbats av rejäla problem, efter oftast något tillhandahållet av en underleverantör?

Vistt, Toyota Land Cruiser t ex :) BJ75/HZJ75 i pickup utförande, riktiga evighetsmaskiner...
"Riktiga" bilar slutade tillverkas runt år 2000, sen blev det skräp för det mesta...Ingen ny bil ska hålla i 15-20 år då ingen kommer att köpa ännu nyare bilar...

_________________
TLC BJ75-finbil
TLC HJ61-donatorbil
TLC HJ60 och BJ45-under långtidsrenoveringen
också Steyr Puch Pinzgauer och Volvo P1800-61


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Navara-skräpet.
InläggPostat: sön apr 02, 2017 21:52 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Inlägg: 174
Ort: Kalix
Jag vet inte, men har som fått intrycket att Nissan/Datsun verkar vara leksaksbilar med tveksam kvalitet jämfört med exempelvis Toyota.......sämre än andra japaner rent generellt....då vet jag inte hur det stämmer.

_________________
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Navara-skräpet.
InläggPostat: sön apr 02, 2017 22:18 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Inlägg: 292
Ort: Småland
Renault har väl ett finger med i Nissan-spelet...
Det kan ju förklara en del.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Navara-skräpet.
InläggPostat: sön apr 02, 2017 23:11 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Inlägg: 174
Ort: Kalix
Fast det hade de ju inte på 80/90-talet....

_________________
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011