Sida 4 av 5

Re: Tips på allroundbil

Postat: tis dec 05, 2017 22:41
av jai134
Åhå! Mm, det är ju halvkul minst sagt.

Re: Tips på allroundbil

Postat: ons dec 06, 2017 8:16
av gubbstrutten
Men få bilar är så lättlagade/-svetsade som Wranglern.
Så banga inte för rosten.
Klena yttre drivaxelknutar, som är lätta och billiga att byta.
På långmilare bör man lyssna efter kedjan i fördelningslådan - om den slår eller inte.
Alla kedjedrivna viner lite stilla även på nyare bilar - bara höja stereon lite.
På terrängkörda bör man kolla på oljetråget(har själv bulat till på ett par Wranglers så man fått byta olja medelst sugmetoden). :rodnar:

Re: Tips på allroundbil

Postat: ons dec 06, 2017 8:18
av jai134
Det var ju gladare nyheter! Tack :-)

Re: Tips på allroundbil

Postat: tor dec 07, 2017 19:17
av jai134
Och YJ då? Vägegenskaper mer i stil med CJ-jeeparna gissar jag? Är de i övrigt lika bra som TJ? Det är fortfarande en bil jag vill åka längs med stränderna på Jylland med. Alltså betyder det först 100 mil transportsträcka. Jag är inte så kinkig vad gäller komfort, däremot vill jag stanna kvar på vägen även när det går i 110 :-)

Re: Tips på allroundbil

Postat: fre dec 08, 2017 22:46
av Fisketorp
Har inte hunnit köra så mycket med min Yj.
Men tycker den är ganska trevlig och komfortabel på torra väglag (inte kul på hala med enbart 2wd)

Lite stötig är den, men ganska trött i bladfjädrarna och slut stötdämpare är nog mer förklaring på det.

Re: Tips på allroundbil

Postat: fre dec 08, 2017 23:15
av trooper
Hade tidigare en TJ som jag kunde köra typ 160-170 km/h på större vägar.
Prövade ofta detta på väg till Boråsträffarna på riksväg 40.
Höjd med 33" däck,justerbara bärarmar mm funkar det bra med rätt inställning.
Aldrig att jag skulle köra så fort med mina tidigare YJs.

Bild

Re: Tips på allroundbil

Postat: lör dec 09, 2017 9:00
av jai134
För min del behöver det inte gå så fort. Mera en fråga om att kunna köra så pass fort att jag inte blir bromskloss för andra. Är jag ute på resa med jeep viĺl jag ha tid på mig och helst undvika motorväg. Ibland blir man tvungen, dock. Menar du att höjningen och bärarmarna gör vägegenskaperna bättre eller att det går bra trots dem?

Re: Tips på allroundbil

Postat: sön dec 10, 2017 22:18
av gubbstrutten
Köper du en YJ med 4.0-motorn behöver du inte riskera bli bromskloss.
Men äldre 4.2-motorn är ingen racer direkt.
TJ är mjukare och följsammare, främst i spenaten.
Annars i princip samma bil.
Äldre YJ har mer gemensamt med CJ än med TJ.
Men är fulare med sina rektangulära strålkastare, enligt min åsikt.

Re: Tips på allroundbil

Postat: sön dec 10, 2017 22:21
av jai134
Tackar. Jag börjar bli lite klokare.

Re: Tips på allroundbil

Postat: mån dec 11, 2017 0:08
av kajan
Rekommenderar TJ, bra att köra o lätt att bygga om
Om du klossar den med två tum så ligger den bättre på väg
Sen så finns det ju Jeep Cherokee XJ, en nyare i bra skick är en trevlig bil, lite mer mek om man skall bygga om
Om man inte har planer på så mycket ombyggnad så är Cherokee kJ en rättså modern bil

Re: Tips på allroundbil

Postat: tor dec 14, 2017 11:21
av gubbstrutten
Cherokee/Liberty KJ har fr o m 2005 en "riktig" fördelningslåda med "Part Time", "Full Time" och "Low Range".
En av få Jeepar som har det.
Bra som dragbil - finns dock ej öppen.
Då får man själv bygga en "Kirunacab". :lol:

Re: Tips på allroundbil

Postat: tor dec 14, 2017 11:25
av jai134
Det var en som sa att det finns de som byter diff på wranglern till en från en Cherokee. Är det fördelningslåda han menar egentligen? Är det en möjlig "operation"?

Re: Tips på allroundbil

Postat: tor dec 14, 2017 11:41
av gubbstrutten
Allt är ju möjligt, förmodligen fördelningslåda han menar.
Om fördelningslådan från KJ 2.8 CRD går att para ihop "Bolt on" med en Wrangler YJ, TJ eller JK är för mig obekant.
Såvitt jag känner till så är det bara VM Motori 2.8 som har "riktig" fördelningslåda.
Och dom växer ju inte på träd/skrotar. :cry:

Re: Tips på allroundbil

Postat: tor dec 14, 2017 17:57
av Fisketorp
jai134 skrev:Det var en som sa att det finns de som byter diff på wranglern till en från en Cherokee. Är det fördelningslåda han menar egentligen? Är det en möjlig "operation"?
Är det möligen en 242 fd-låda från en Xj han menar?
Finns i 3 olika utförande av storlek/splins på axeln så en med rätt passar ej i min Yj som har 231 lådan.

Re: Tips på allroundbil

Postat: tor dec 14, 2017 17:59
av jai134
Ok.