Tips på allroundbil
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Tips på allroundbil
Får man föreslå Jeep KJ Liberty/Cherokee.
En sådan av 2006 års modell köpte jag ny och begagnade 5 år utan problem(utom att den oförklarligt låste sig själv).
Har "Full time" och rymmer 245/75-15" (Cooper Discovery A/T) i hjulhusen utan att det tar i (så mycket i bakre hjulhusen) vid diagonalflex över diken.
Bra dragvikt också, 3½ ton om jag minns rätt.
En sådan av 2006 års modell köpte jag ny och begagnade 5 år utan problem(utom att den oförklarligt låste sig själv).
Har "Full time" och rymmer 245/75-15" (Cooper Discovery A/T) i hjulhusen utan att det tar i (så mycket i bakre hjulhusen) vid diagonalflex över diken.
Bra dragvikt också, 3½ ton om jag minns rätt.
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Re: Tips på allroundbil
Är det kanske ett ännu bättre alternativ än en Wrangler med tanke på vad jag kommer att använda bilen till?senihol skrev:Range Rover är vanligare med bensin. Fortfarande med brutal dragvikt och till och med bättre komfort än Disco!
Re: Tips på allroundbil
Nu börjar jag bli lite gnällig kanske, men ingen av Liberty/Cherokee eller Patrol verkar finnas med hard- eller softtop. Jag är lite av en cabjunkie (före detta motorcyklist) nämligen.
För övrigt såg jag nu att Freelandern inte har lågväxel vilket väl är ett måste om man ska köra lite offroad!?
För övrigt såg jag nu att Freelandern inte har lågväxel vilket väl är ett måste om man ska köra lite offroad!?
Re: Tips på allroundbil
Skall du ha cab är det bara Suzuki eller Beep som gäller...jai134 skrev:Nu börjar jag bli lite gnällig kanske, men ingen av Liberty/Cherokee eller Patrol verkar finnas med hard- eller softtop. Jag är lite av en cabjunkie (före detta motorcyklist) nämligen.
För övrigt såg jag nu att Freelandern inte har lågväxel vilket väl är ett måste om man ska köra lite offroad!?
Mvh/ Jonas
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Tips på allroundbil
Ok, eller kanske en sådan här: https://www.blocket.se/sodermanland/Mit ... ?ca=12&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Är det något att ha? Jag har läst mycket positivt om just Pajeron.
EDIT! Nä, Pajeron blir nog kall på vintern med softtop. Det verkar inte som man kan få tag på en hardtop till dem.
Är det något att ha? Jag har läst mycket positivt om just Pajeron.
EDIT! Nä, Pajeron blir nog kall på vintern med softtop. Det verkar inte som man kan få tag på en hardtop till dem.
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Tips på allroundbil
Underbar bil. Köpte en ny Shogun 2000. Inte bilens fel att jag bytte efter kort tid. Säljaren/generalagenten på Hammarby fabriksväg hade svårt att hantera sanningar/överenskommelser så.............
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Re: Tips på allroundbil
Jag provkörde en Range Rover Vogue 4.4 -04 igår och åkte som en kung. Kikade sedan på vad jag får dra med mitt B-körkort och det är bara 750 kg. Det är en ordentligt tung farkost den där!senihol skrev:Range Rover är vanligare med bensin. Fortfarande med brutal dragvikt och till och med bättre komfort än Disco!
Re: Tips på allroundbil
Jag kollade samma sak med Cherokeen (vad jag får dra med B-körkort) och det är bara 750 totalvikt på den med
Däremot får jag dra släp med totalvikt 1000 kg med Grand Cherokee!
Däremot får jag dra släp med totalvikt 1000 kg med Grand Cherokee!
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Tips på allroundbil
Föreslår Mazda Tribute 3.0 V6 Automat, som får dra 1440 kg med *B*-kort.jai134 skrev:Jag kollade samma sak med Cherokeen (vad jag får dra med B-körkort) och det är bara 750 totalvikt på den med
Däremot får jag dra släp med totalvikt 1000 kg med Grand Cherokee!
Hade jag 5 år som dragbil för bilsläpet med Sukkan på.
4x4-systemet knappmanövrerat med FWD + Automatisk inkoppling av 4x4 + 4x4 låst mellan axlarna(Part Time).
Har även "bromsvärmare" = "elektroniska diffspärrar" (som Land Rover och JEEP Wrangler JK).
Rymmer 245/75-16" i hjulhusen.
Bättre markfrigång än Jeeparna.
Prisvärda med tanke på vad man får för pengarna.
En outsider som byggs i Canada med Jaguarmotor.
Kolla och provkör en sådan.
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Re: Tips på allroundbil
Vad man får dra med en Grand Cherokee skiljer sig mellan olika modeller. Och även när det gäller samma modeller. Därför måste man kolla vad precis den bilen får dra.
När det gäller markfrigång på Mazdan verkar den istället ha sämre markfrigång än Jeeparna , 20 cm mot tex WK som har 21.
När det gäller markfrigång på Mazdan verkar den istället ha sämre markfrigång än Jeeparna , 20 cm mot tex WK som har 21.
Re: Tips på allroundbil
Ta 5000 från din inköpsbudget och skaffa ett BE kort. Du kommer inte att ångra dig!jai134 skrev:Jag provkörde en Range Rover Vogue 4.4 -04 igår och åkte som en kung. Kikade sedan på vad jag får dra med mitt B-körkort och det är bara 750 kg. Det är en ordentligt tung farkost den där!senihol skrev:Range Rover är vanligare med bensin. Fortfarande med brutal dragvikt och till och med bättre komfort än Disco!
RR P38 4,6 -99
Re: Tips på allroundbil
Ok. Det är en variant. Jag läste att Range Rover är dyrt att laga, men att det inte är så svårt att skruva själv. Vad säger ni?
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Tips på allroundbil
Inte i verkligheten, om man mäter under "bakklumpen", som Tributen inte har. Däremot är bakre undre länkarmarna inte bra ur markfrigångssynpunkt.Safari skrev:Vad man får dra med en Grand Cherokee skiljer sig mellan olika modeller. Och även när det gäller samma modeller. Därför måste man kolla vad precis den bilen får dra.
När det gäller markfrigång på Mazdan verkar den istället ha sämre markfrigång än Jeeparna , 20 cm mot tex WK som har 21.
Men om man jämför Wrangler TJ och Cherokee/Liberty KJ med Tribute så har den senare flera cm tillgodo gent emot de två först nämna. Av mig uppmätt på garagegolvet hemma.
"Grandarna" och JK:na har bättre markfrigång p g a större däck.
Tribute tar sig, med rätt däck, fram överraskande bra, men är ingen renodlad offroadbil.
Komfortmässigt överlägsen Cherokee - i paritet med "Grandarna".
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Re: Tips på allroundbil
Om jag nu backar tråden till början igen och frågar om Vitaran jag länkade till i första posten och en Tribute är jämförbara? Det börjar bli så mycket bilar i huvudet på mig nu så jag kan inte hålla isär dem längre. Jag kollar Willys Jeep också, nämligen.
Re: Tips på allroundbil
Om du har KRAV på cab minskar ju utbudet rätt rejält och du kan därmed kasta ur en del bilar ur huvudet...
JEEP finns ju för övrigt även i modeller mellan Willys och JK.
JEEP finns ju för övrigt även i modeller mellan Willys och JK.