Tips på allroundbil

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 555
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Tips på allroundbil

Inlägg av gubbstrutten » tor sep 21, 2017 9:31

Får man föreslå Jeep KJ Liberty/Cherokee.
En sådan av 2006 års modell köpte jag ny och begagnade 5 år utan problem(utom att den oförklarligt låste sig själv).
Har "Full time" och rymmer 245/75-15" (Cooper Discovery A/T) i hjulhusen utan att det tar i (så mycket i bakre hjulhusen) vid diagonalflex över diken.
Bra dragvikt också, 3½ ton om jag minns rätt.
Rubicon :smoke:

jai134
Användare
Inlägg: 64
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40

Re: Tips på allroundbil

Inlägg av jai134 » tor sep 21, 2017 9:36

senihol skrev:Range Rover är vanligare med bensin. Fortfarande med brutal dragvikt och till och med bättre komfort än Disco!
Är det kanske ett ännu bättre alternativ än en Wrangler med tanke på vad jag kommer att använda bilen till?

jai134
Användare
Inlägg: 64
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40

Re: Tips på allroundbil

Inlägg av jai134 » tor sep 21, 2017 9:45

Nu börjar jag bli lite gnällig kanske, men ingen av Liberty/Cherokee eller Patrol verkar finnas med hard- eller softtop. Jag är lite av en cabjunkie (före detta motorcyklist) nämligen.
För övrigt såg jag nu att Freelandern inte har lågväxel vilket väl är ett måste om man ska köra lite offroad!?

Användarvisningsbild
BorkJonas
Guru
Inlägg: 3555
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Tips på allroundbil

Inlägg av BorkJonas » tor sep 21, 2017 10:33

jai134 skrev:Nu börjar jag bli lite gnällig kanske, men ingen av Liberty/Cherokee eller Patrol verkar finnas med hard- eller softtop. Jag är lite av en cabjunkie (före detta motorcyklist) nämligen.
För övrigt såg jag nu att Freelandern inte har lågväxel vilket väl är ett måste om man ska köra lite offroad!?
Skall du ha cab är det bara Suzuki eller Beep som gäller...

Mvh/ Jonas
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

jai134
Användare
Inlägg: 64
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40

Re: Tips på allroundbil

Inlägg av jai134 » tor sep 21, 2017 10:44

Ok, eller kanske en sådan här: https://www.blocket.se/sodermanland/Mit ... ?ca=12&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Är det något att ha? Jag har läst mycket positivt om just Pajeron.
EDIT! Nä, Pajeron blir nog kall på vintern med softtop. Det verkar inte som man kan få tag på en hardtop till dem.

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 555
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Tips på allroundbil

Inlägg av gubbstrutten » tor sep 21, 2017 11:55

Underbar bil. Köpte en ny Shogun 2000. Inte bilens fel att jag bytte efter kort tid. Säljaren/generalagenten på Hammarby fabriksväg hade svårt att hantera sanningar/överenskommelser så.............
Rubicon :smoke:

jai134
Användare
Inlägg: 64
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40

Re: Tips på allroundbil

Inlägg av jai134 » fre sep 22, 2017 10:55

senihol skrev:Range Rover är vanligare med bensin. Fortfarande med brutal dragvikt och till och med bättre komfort än Disco!
Jag provkörde en Range Rover Vogue 4.4 -04 igår och åkte som en kung. Kikade sedan på vad jag får dra med mitt B-körkort och det är bara 750 kg. Det är en ordentligt tung farkost den där!

jai134
Användare
Inlägg: 64
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40

Re: Tips på allroundbil

Inlägg av jai134 » fre sep 22, 2017 10:57

Jag kollade samma sak med Cherokeen (vad jag får dra med B-körkort) och det är bara 750 totalvikt på den med :-(
Däremot får jag dra släp med totalvikt 1000 kg med Grand Cherokee!

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 555
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Tips på allroundbil

Inlägg av gubbstrutten » fre sep 22, 2017 15:48

jai134 skrev:Jag kollade samma sak med Cherokeen (vad jag får dra med B-körkort) och det är bara 750 totalvikt på den med :-(
Däremot får jag dra släp med totalvikt 1000 kg med Grand Cherokee!
Föreslår Mazda Tribute 3.0 V6 Automat, som får dra 1440 kg med *B*-kort.
Hade jag 5 år som dragbil för bilsläpet med Sukkan på.
4x4-systemet knappmanövrerat med FWD + Automatisk inkoppling av 4x4 + 4x4 låst mellan axlarna(Part Time).
Har även "bromsvärmare" = "elektroniska diffspärrar" (som Land Rover och JEEP Wrangler JK).
Rymmer 245/75-16" i hjulhusen.
Bättre markfrigång än Jeeparna.
Prisvärda med tanke på vad man får för pengarna.
En outsider som byggs i Canada med Jaguarmotor.
Kolla och provkör en sådan.
Rubicon :smoke:

Safari
Hemmastadd
Inlägg: 227
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Tips på allroundbil

Inlägg av Safari » fre sep 22, 2017 20:41

Vad man får dra med en Grand Cherokee skiljer sig mellan olika modeller. Och även när det gäller samma modeller. Därför måste man kolla vad precis den bilen får dra.
När det gäller markfrigång på Mazdan verkar den istället ha sämre markfrigång än Jeeparna , 20 cm mot tex WK som har 21.

Användarvisningsbild
senihol
Rutinerad
Inlägg: 263
Blev medlem: tis maj 29, 2007 10:42
Ort: Kolsva

Re: Tips på allroundbil

Inlägg av senihol » fre sep 22, 2017 21:48

jai134 skrev:
senihol skrev:Range Rover är vanligare med bensin. Fortfarande med brutal dragvikt och till och med bättre komfort än Disco!
Jag provkörde en Range Rover Vogue 4.4 -04 igår och åkte som en kung. Kikade sedan på vad jag får dra med mitt B-körkort och det är bara 750 kg. Det är en ordentligt tung farkost den där!
Ta 5000 från din inköpsbudget och skaffa ett BE kort. Du kommer inte att ångra dig!
RR P38 4,6 -99

jai134
Användare
Inlägg: 64
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40

Re: Tips på allroundbil

Inlägg av jai134 » lör sep 23, 2017 8:55

Ok. Det är en variant. Jag läste att Range Rover är dyrt att laga, men att det inte är så svårt att skruva själv. Vad säger ni?

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 555
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Tips på allroundbil

Inlägg av gubbstrutten » lör sep 23, 2017 9:31

Safari skrev:Vad man får dra med en Grand Cherokee skiljer sig mellan olika modeller. Och även när det gäller samma modeller. Därför måste man kolla vad precis den bilen får dra.
När det gäller markfrigång på Mazdan verkar den istället ha sämre markfrigång än Jeeparna , 20 cm mot tex WK som har 21.
Inte i verkligheten, om man mäter under "bakklumpen", som Tributen inte har. Däremot är bakre undre länkarmarna inte bra ur markfrigångssynpunkt.
Men om man jämför Wrangler TJ och Cherokee/Liberty KJ med Tribute så har den senare flera cm tillgodo gent emot de två först nämna. Av mig uppmätt på garagegolvet hemma.
"Grandarna" och JK:na har bättre markfrigång p g a större däck.
Tribute tar sig, med rätt däck, fram överraskande bra, men är ingen renodlad offroadbil.
Komfortmässigt överlägsen Cherokee - i paritet med "Grandarna".
Rubicon :smoke:

jai134
Användare
Inlägg: 64
Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40

Re: Tips på allroundbil

Inlägg av jai134 » lör sep 23, 2017 13:43

Om jag nu backar tråden till början igen och frågar om Vitaran jag länkade till i första posten och en Tribute är jämförbara? Det börjar bli så mycket bilar i huvudet på mig nu så jag kan inte hålla isär dem längre. Jag kollar Willys Jeep också, nämligen. :?

Portland
Rutinerad
Inlägg: 299
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Tips på allroundbil

Inlägg av Portland » sön sep 24, 2017 9:53

Om du har KRAV på cab minskar ju utbudet rätt rejält och du kan därmed kasta ur en del bilar ur huvudet...

JEEP finns ju för övrigt även i modeller mellan Willys och JK.

Skriv svar