Aktuellt datum och tid: tor dec 14, 2017 2:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor sep 07, 2017 23:25 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Inlägg: 280
Ort: Småland
Grovleken har väl inte med diametern att göra??
...möjligen tvärtom... de mindre finns inte lika grova som de större...


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor sep 07, 2017 23:48 
Offline
Guru

Blev medlem: mån mar 17, 2008 15:36
Inlägg: 3815
Ort: Vretstorp / Stockholm
http://ralphsdack.jetshop.se/maxxis-m80 ... c-275.aspx

Creepy är perfekt för dig. ser asgrymt ut och funkar kanon offroad och bra på vägen

_________________
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre sep 08, 2017 0:26 
Offline
Rutinerad
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 17, 2006 19:10
Inlägg: 390
Ort: sjöbo sverige
toyo open country är ett slit starkt däck monterade på en patrol 2009 och nuvarande ägaren kör fortfarande med dom .. bilen har även gått challenge där i mellan .. creepy crawler kör jag med och hittar ja andra så ska dessa bort totalt odugliga att balansera och slits ganska hårt på väg. Jag kört ca 1500 mil och mina är 40% redan. så här blir det cooper i framtiden

_________________
VA sa jag något ?
Jeep cj 7 :såld
Toyota Landcruier : Rip
Nissan patrol y60 :såld
Can-am outlander xtp 1000 :P
Nissan patrol byggd för äventyr där vägen slutar med massor av godis


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre sep 08, 2017 8:49 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Inlägg: 303
Ort: Strängnäs
Till att börja med, ursäkta ninetoes, men det är min erfarenhet av KL71, och jag tror mig veta att jag inte är ensam om uppfattningen.
Men det är väl med däck som med fruntimmer och hundar, vissa har man erfarenhet av, men gillar dom ändå.
Jag har min fjärde svarta labbetik, av totalt 8 hundar jag levt med, trots att de är som de är.
Beträffande fruntimmer så vågar jag inte skriva så mycket annat än att jag testat de flesta hårfärger.

Men för att återgå till ämnet så föreslår jag trådskaparen, eftersom bilen även ska tjänstgöra som DD, att köpa Cooper Discovery A/T, eller senare derivator.
Däcket ser inte brutalt ut, och är det inte heller, men är mycket god kompromiss mellan DD och offroad.

Har själv haft det på Terrano II, Mazda Tribute 3.0 V6, Jeep Cherokee/Liberty 2.8 CRD, Lada NIVA -11 samt Suzuki Jimny MT -06.

Terrano II:an och Niva:n var lite höjda och kördes inte blygsamt.
Mazdan och Cherokeen/Libertyn användes som dragbilar för bilsläpet, som härbergerade en moddad Samurai.
Nuvarande Jimnyn har också fått bekänna färg i skogen, men dock utan axelspärrar, torsen eller "bromsvärmare".
Trots detta hjälpt loss några JKUR.

Sammanfattningsvis, du tröttnar fort på M/T-däck vid DD. Välj i stället A/T-däck, tycker jag.
Köp heller inte för stora däck med tanke på hur trött en 130:a med Tdi är och hur sköra drivaxlarna är.

Mitt råd. :tumbup:

_________________
Rubicon :smoke:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre sep 08, 2017 9:19 
Offline
Beroende

Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Inlägg: 1008
Ort: Bollebygd
Kan ju flika in att hängkuk RT03 är riktigt fina både på väg och i spenaten, inga bekymmer att hålla 110 med mina obalanserade 31" å låter typ inget trots att det är ett "grovt" M/T däck!

_________________
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre sep 08, 2017 9:34 
Offline
Användare

Blev medlem: lör jan 07, 2017 19:53
Inlägg: 49
Ort: Eskilstuna
Ninetoes skrev:
Jag får inte riktigt ekvationen att gå ihop: Du vill ha ett extremt lerdäck och vägljud spelar ingen roll men det är samtidigt din vardagsbil och däcken ska ha lång livslängd? Varför behöver du ha så extrema däck, duger inte vanliga MT-däck?

Ett klassiskt lerdäck är ju SS Bogger. Simex eller Silverstone och alla regummerade kopior är väl också riktiga regnskogsdäck. Antagligen slits dom rätt hårt och går väl inget vidare på asfalt men det får man nog räkna med att är fallet på alla riktigt grova däck är jag rädd.

Till skillnad från Wältis som alltid gafflar om hur dåliga KL71 är så tycker jag dom är helt okej. Har haft dom på flera olika bilar och har inte haft några problem att få dom balanserade med vanliga vikter. Däremot är det inget extremt däck så dom är väl inget alternativ för dig. Dom SER aggressivare ut än vad dom egentligen är tycker jag, lite extra sajpningar skulle säkert hjälpa en del.


Ja kanske var otydlig. Men de ja kommer bara att ha en bil. Så de blir min Daily driver och äventyrsbil i samma bil. Många gånger skulle de absolut räcka med ett vanligt mt däck. Men jag vill inte bli hindrad av däcken när de blir lerigt. Så ja prioriterar framkomligheten framför komfort och ljudbild.

Jag är inte ute efter de extremaste som går att hitta som enbart är för att plöja i leran, som tex ss bogger. Men ja vill ha nåt som är grövre mönster än stt pro och bfg km2.

Så därför vill jag ha livslängd i däcken. Hoppas ja har förklarat så att alla ska förstå nu :D

Mvh Emil


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre sep 08, 2017 12:09 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Inlägg: 886
Ort: Nynäshamn (Sthlm)
Tazz >> skulle vilja veta mer om dina erfarenheter för creepy crawler.
Jag känner till massor av exempel där det inte ens funnits obalans eller skevhet i mönstret.
Vad hade du för fälgar?
Jag åker sex Creepy 37", och kör obalanserat bra över 100 blås. Har jag lera i fälgarna eller beadlocksen kan jag få skak, men är fälgarna rena har jag aldrig märkt nåt.
Slits gör dem inte mer än normalt för sådana klackar.
Å andra sidan.. slits dem fort är dem troligen mjuka och har då ett jäkla gott bett i skogen.
Det är därför jag väljer däck, för ett grymt grepp. Inte för att dem ska hålla i evighet.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör sep 09, 2017 0:17 
Offline
OffroadGeek
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Inlägg: 4851
Ort: Segeltorp, Stockholm
Gv17 skrev:
Ninetoes skrev:
Jag får inte riktigt ekvationen att gå ihop: Du vill ha ett extremt lerdäck och vägljud spelar ingen roll men det är samtidigt din vardagsbil och däcken ska ha lång livslängd? Varför behöver du ha så extrema däck, duger inte vanliga MT-däck?

Ett klassiskt lerdäck är ju SS Bogger. Simex eller Silverstone och alla regummerade kopior är väl också riktiga regnskogsdäck. Antagligen slits dom rätt hårt och går väl inget vidare på asfalt men det får man nog räkna med att är fallet på alla riktigt grova däck är jag rädd.

Till skillnad från Wältis som alltid gafflar om hur dåliga KL71 är så tycker jag dom är helt okej. Har haft dom på flera olika bilar och har inte haft några problem att få dom balanserade med vanliga vikter. Däremot är det inget extremt däck så dom är väl inget alternativ för dig. Dom SER aggressivare ut än vad dom egentligen är tycker jag, lite extra sajpningar skulle säkert hjälpa en del.


Ja kanske var otydlig. Men de ja kommer bara att ha en bil. Så de blir min Daily driver och äventyrsbil i samma bil. Många gånger skulle de absolut räcka med ett vanligt mt däck. Men jag vill inte bli hindrad av däcken när de blir lerigt. Så ja prioriterar framkomligheten framför komfort och ljudbild.

Jag är inte ute efter de extremaste som går att hitta som enbart är för att plöja i leran, som tex ss bogger. Men ja vill ha nåt som är grövre mönster än stt pro och bfg km2.

Så därför vill jag ha livslängd i däcken. Hoppas ja har förklarat så att alla ska förstå nu :D

Mvh Emil


Hur lerigt kommer det bli?

_________________
410/38,5 TSL/8274/hs9500i


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör sep 09, 2017 6:40 
Offline
Användare

Blev medlem: lör jan 07, 2017 19:53
Inlägg: 49
Ort: Eskilstuna
macke skrev:
Gv17 skrev:
Ninetoes skrev:
Jag får inte riktigt ekvationen att gå ihop: Du vill ha ett extremt lerdäck och vägljud spelar ingen roll men det är samtidigt din vardagsbil och däcken ska ha lång livslängd? Varför behöver du ha så extrema däck, duger inte vanliga MT-däck?

Ett klassiskt lerdäck är ju SS Bogger. Simex eller Silverstone och alla regummerade kopior är väl också riktiga regnskogsdäck. Antagligen slits dom rätt hårt och går väl inget vidare på asfalt men det får man nog räkna med att är fallet på alla riktigt grova däck är jag rädd.

Till skillnad från Wältis som alltid gafflar om hur dåliga KL71 är så tycker jag dom är helt okej. Har haft dom på flera olika bilar och har inte haft några problem att få dom balanserade med vanliga vikter. Däremot är det inget extremt däck så dom är väl inget alternativ för dig. Dom SER aggressivare ut än vad dom egentligen är tycker jag, lite extra sajpningar skulle säkert hjälpa en del.


Ja kanske var otydlig. Men de ja kommer bara att ha en bil. Så de blir min Daily driver och äventyrsbil i samma bil. Många gånger skulle de absolut räcka med ett vanligt mt däck. Men jag vill inte bli hindrad av däcken när de blir lerigt. Så ja prioriterar framkomligheten framför komfort och ljudbild.

Jag är inte ute efter de extremaste som går att hitta som enbart är för att plöja i leran, som tex ss bogger. Men ja vill ha nåt som är grövre mönster än stt pro och bfg km2.

Så därför vill jag ha livslängd i däcken. Hoppas ja har förklarat så att alla ska förstå nu :D

Mvh Emil


Hur lerigt kommer det bli?


Tänk dig efter vintern när snön smälter, jag kommer åka på åkrar. När marken tinar upp och de blir ett lager av 10-20 cm lersmack.

De är nödvändigt att jag kan åka på åkern under så lång period efter snösmältningen som möjligt. Pga jobbar extra som skogsröjare på helger.

De är ofta man får korsa en åker för att ta sig till objektet. De är inte kul att behöva bära röjsågar och bensindunkar, verktyg och annat en lång sträcka över åkern.

Och när man tar rast ska man gå tillbaka till bilen och fika. Då är de bättre om man kan åka fram till skogskanten på andra sidan åkern.

Och nån gång ibland lyckas sambon övertala mig att åka till ullared :lol: .

De är en av anledningarna till att ha däck som drar bra i leran men även funkar bra på vägen :D .


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör sep 09, 2017 8:34 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Inlägg: 303
Ort: Strängnäs
Gv17 skrev:
Ja kanske var otydlig. Men de ja kommer bara att ha en bil. Så de blir min Daily driver och äventyrsbil i samma bil. Många gånger skulle de absolut räcka med ett vanligt mt däck. Men jag vill inte bli hindrad av däcken när de blir lerigt. Så ja prioriterar framkomligheten framför komfort och ljudbild.

Jag är inte ute efter de extremaste som går att hitta som enbart är för att plöja i leran, som tex ss bogger. Men ja vill ha nåt som är grövre mönster än stt pro och bfg km2.

Så därför vill jag ha livslängd i däcken. Hoppas ja har förklarat så att alla ska förstå nu :D

Mvh Emil


Hur lerigt kommer det bli?[/quote]

Tänk dig efter vintern när snön smälter, jag kommer åka på åkrar. När marken tinar upp och de blir ett lager av 10-20 cm lersmack.

De är nödvändigt att jag kan åka på åkern under så lång period efter snösmältningen som möjligt.
Pga jobbar extra som skogsröjare på helger.

De är ofta man får korsa en åker för att ta sig till objektet. De är inte kul att behöva bära röjsågar och bensindunkar, verktyg och annat en lång sträcka över åkern.

Och när man tar rast ska man gå tillbaka till bilen och fika. Då är de bättre om man kan åka fram till skogskanten på andra sidan åkern.

Och nån gång ibland lyckas sambon övertala mig att åka till ullared :lol: .

De är en av anledningarna till att ha däck som drar bra i leran men även funkar bra på vägen :D .[/quote]


Ursäkta mig, men då är det inte bara en fråga om däck.
Då måste du ha axelspärrar både fram och bak.
Och DÅ sätts de klena axlarna i Deffen på hårda prov.

Rekommenderar att du börjar om från början och satsar på en lång G-Wagen 460-nånting.
På en sådan får du på 35:or utan höjning, men jag höjde min 2" för att klara dikesdiagonalning.

Kan du göra avkall på komforten kan du köpa en sådan 13-bil som svana har.
För då kommer du garanterat aldrig att fastna i 20 cm lös lera. 8)

_________________
Rubicon :smoke:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör sep 09, 2017 8:57 
Offline
Användare

Blev medlem: lör jan 07, 2017 19:53
Inlägg: 49
Ort: Eskilstuna
gubbstrutten skrev:
Gv17 skrev:
Ja kanske var otydlig. Men de ja kommer bara att ha en bil. Så de blir min Daily driver och äventyrsbil i samma bil. Många gånger skulle de absolut räcka med ett vanligt mt däck. Men jag vill inte bli hindrad av däcken när de blir lerigt. Så ja prioriterar framkomligheten framför komfort och ljudbild.

Jag är inte ute efter de extremaste som går att hitta som enbart är för att plöja i leran, som tex ss bogger. Men ja vill ha nåt som är grövre mönster än stt pro och bfg km2.

Så därför vill jag ha livslängd i däcken. Hoppas ja har förklarat så att alla ska förstå nu :D

Mvh Emil


Hur lerigt kommer det bli?


Tänk dig efter vintern när snön smälter, jag kommer åka på åkrar. När marken tinar upp och de blir ett lager av 10-20 cm lersmack.

De är nödvändigt att jag kan åka på åkern under så lång period efter snösmältningen som möjligt.
Pga jobbar extra som skogsröjare på helger.

De är ofta man får korsa en åker för att ta sig till objektet. De är inte kul att behöva bära röjsågar och bensindunkar, verktyg och annat en lång sträcka över åkern.

Och när man tar rast ska man gå tillbaka till bilen och fika. Då är de bättre om man kan åka fram till skogskanten på andra sidan åkern.

Och nån gång ibland lyckas sambon övertala mig att åka till ullared :lol: .

De är en av anledningarna till att ha däck som drar bra i leran men även funkar bra på vägen :D .[/quote]


Ursäkta mig, men då är det inte bara en fråga om däck.
Då måste du ha axelspärrar både fram och bak.
Och DÅ sätts de klena axlarna i Deffen på hårda prov.

Rekommenderar att du börjar om från början och satsar på en lång G-Wagen 460-nånting.
På en sådan får du på 35:or utan höjning, men jag höjde min 2" för att klara dikesdiagonalning.

Kan du göra avkall på komforten kan du köpa en sådan 13-bil som svana har.
För då kommer du garanterat aldrig att fastna i 20 cm lös lera. 8)[/quote]

De är absolut inte aktuellt att byta bil eftersom jag ska hämta defendern nästa helg :D . Har velat haft en sån länge och nu är de dags.

Spärrar och hd drivaxlar är med på önskelistan,liksom alla andra 1000 grejer jag vill ha till den, men jag börjar med däck. Därför startade jag den här däck tråden där ja vill ha tips på däck.

Men ja har bantat ner mina däck alternativ nu. Ja har nästan bestämt mig :D


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör sep 09, 2017 12:06 
Offline
Beroende

Blev medlem: fre feb 08, 2008 13:28
Inlägg: 1033
Ort: Åland
Gv17 skrev:

Tänk dig efter vintern när snön smälter, jag kommer åka på åkrar. När marken tinar upp och de blir ett lager av 10-20 cm lersmack.

De är nödvändigt att jag kan åka på åkern under så lång period efter snösmältningen som möjligt. Pga jobbar extra som skogsröjare på helger.

De är ofta man får korsa en åker för att ta sig till objektet. De är inte kul att behöva bära röjsågar och bensindunkar, verktyg och annat en lång sträcka över åkern.

Och när man tar rast ska man gå tillbaka till bilen och fika. Då är de bättre om man kan åka fram till skogskanten på andra sidan åkern.

Och nån gång ibland lyckas sambon övertala mig att åka till ullared :lol: .

De är en av anledningarna till att ha däck som drar bra i leran men även funkar bra på vägen :D .


Nu klarnade det lite! :)

Jag har varit i ungefär samma sits som du. Jag jobbar som skördarförare och att åka till jobbet över leriga åkrar känner jag mer än väl igen! Jag hade tidigare en Landcruiser HJ61 som bruks- och jobbil. Efter den drog jag en 750-kilos släpvagn med en 450 liters bränsletank på. När vagnen dessutom var lastad med diverse kedjor, svärd, dunkar mm så blev den rätt tung och stretade emot rätt bra när man skulle ut på leriga åkerkanter. Jag körde med 35" Bfg KM2(?) (MT-mönstret alltså) och jag tyckte dom funkade alldeles utmärkt till mina behov. Nu har ju sextiettan spärrar i både fram- och bakaxeln att ta till så jag tror nog det skulle funka i din bil utan spärrar också, du har ju ingen vagn att släpa på. Jag brydde mig inte heller så mycket om komforten (stelaxlad bladfjädrad bil från 1990 liksom...) utan pris och livslängd var avgörande. Ett renodlat lerdäck slits ju hårdare på väg och är mycket dyrare så det fick bli BFG. Om jag var du skulle jag alltså satsa på ett vanligt MT däck, tror det kommer duga bra! :tumbup:

Efter ett kopplingsras på Landcruisern köpte jag en Transporter T5 4motion. Ett lyft komfortmässigt och bränsleförbrukningen är i en annan klass. Nu har jag tanken och alla prylar bak i skåpet och på nåt sätt har det funkat bra det med trots avsaknad av spärrar och grova däck... ;)

_________________
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör sep 09, 2017 21:24 
Offline
OffroadGeek
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Inlägg: 4851
Ort: Segeltorp, Stockholm
Det var lite det jag ville komma fram till. Riktigt grovmönstrade däck kräver lite av bilen också, t.ex spärrar eller effekt. Så MT däck kommer funka bra :) Steget efter är ju rena tävlingsdäck gjorda enbart för skog.

HAHA byta bil för man ska ha större däck :roll: :lol: lugn nu :mrgreen:

Hur ofta kör man sönder axlarna i 30cm lera? Det spinner ju bara.

_________________
410/38,5 TSL/8274/hs9500i


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön sep 10, 2017 9:09 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Inlägg: 303
Ort: Strängnäs
Gv17 skrev:
Men ja har bantat ner mina däck alternativ nu. Ja har nästan bestämt mig :D

Va bidderre? :vetej:

_________________
Rubicon :smoke:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön sep 10, 2017 10:05 
Offline
Användare

Blev medlem: lör jan 07, 2017 19:53
Inlägg: 49
Ort: Eskilstuna
gubbstrutten skrev:
Gv17 skrev:
Men ja har bantat ner mina däck alternativ nu. Ja har nästan bestämt mig :D

Va bidderre? :vetej:



Ena dagen har ja bestämt mig för stt pro. Nästa dag så är de creepy crawler och tredje dagen är de bfg km2. Så håller de på hela tiden. Jag ska köpa fälgar också. Så de beror lite på vad de blir för fälgar.

Wolf fälgarna är snygga men smala. Om de blir dom så får de bli 255/85-16 stt pro eller bfg km2.

Men blir de zu mach 5 som går att få bredare då är ja sugen på 285/75-16 stt pro eller bfg km2.

Blir de black modular så är ja sugen på creepy crawler. Verkar svårt att hitta nån lagom dimension där dock :?
Har läst många som tycker de blir problem med 35 tum. Och även vid 285/75-16.

Så de lutar väl åt 255/85-16 stt pro. Dom är faktiskt högre än 285/75-16 iaf vad ja läst på internet. Men är dock rädd att de ska se ut som Pizza custer hjul på en 130. Utseendet är ju oxå lite viktigt :rodnar:

Såg nu när ja redan skrivit allt de här att stt pro inte verkar finnas i 255/85-16. Ja blir tokig på de här.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011