Vattenkörning
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Vattenkörning
Har funderat på detta ett tag och inte kommit fram till något vettigt så frågar istället;
Om jag kör i vatten med bilen där vattnet är så pass högt att det kommer över batteriet, borde detta inte kortslutas isåfall? Och generatorn som sitter lägre borde väl ge upp ganska omgående? Resterande el på bilen?
Eller händer detta stup i kvarten bara att "alla" vet om det och har reservdelar/byter dessa prylar och kör vidare? Hur gör man vid ex expeditionsresor som säg Island? Där är det ju ett helt gäng vadningar mellan varven om man läser lite..
Om jag kör i vatten med bilen där vattnet är så pass högt att det kommer över batteriet, borde detta inte kortslutas isåfall? Och generatorn som sitter lägre borde väl ge upp ganska omgående? Resterande el på bilen?
Eller händer detta stup i kvarten bara att "alla" vet om det och har reservdelar/byter dessa prylar och kör vidare? Hur gör man vid ex expeditionsresor som säg Island? Där är det ju ett helt gäng vadningar mellan varven om man läser lite..
Här skulle det kunna stå något vettigt..
Re: Vattenkörning
jag misstänker att 12volt är för låg spänning för överslag/kortslutning.
kör jeep ADMIRAL = commander crd-06 med 33"däck, höjd med 4"superlift.
Volvo tgb11-75 ,höjd med 38,5 boggers och vw transporter-04 nio-säten(familjebil+packning)
Volvo tgb11-75 ,höjd med 38,5 boggers och vw transporter-04 nio-säten(familjebil+packning)
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: Vattenkörning
Har aldrig varit ett problem för mig iaf. Angående generatorn så är det leran som är fienden.
Mvh
Mvh
If in doubt, Flat out!
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Vattenkörning
Instämmer med mattias.j och klirre.
Spänningen är för låg och rent(nåja i diken) leder inte ström.
Saltvatten, däremot, kan leda ström vid högre spänning.
Jag behandlar/behandlade alltid elsystemet med 5-56 före befarat vattenbad = varje gång jag var ute och lekte i spenaten och leran.
Under alla år = sedan år 2000, har jag endast råkat ut för att kolen i startmotorn kärvat på en bil.
En Samurrai som "gick i skogen" i 11 år(innan den rullade baklänges 2 varv i en brant lutning).
Då tror jag det är större risk för problem om axlarna, utan högt uppdragen luftning, hamnar i kallt vatten.
En varm slut-/axelväxel har värmts upp så att luften expanderat.
När banjon kyls ner i det kalla vattnet drar luften ihop sig.
Ligger då banjoluftningarna under vattenytan drar banjon i sig vatten.
Därför viktigt att kolla oljan efter "vattenlek".
Själv kunde jag byta olja i axlarna flera gånger under en säsong.
Men startmotor bara en gång(eftersom jag efter några år tröttnade på att "knacka" på den med ett däckjärn varje gång).
Spänningen är för låg och rent(nåja i diken) leder inte ström.
Saltvatten, däremot, kan leda ström vid högre spänning.
Jag behandlar/behandlade alltid elsystemet med 5-56 före befarat vattenbad = varje gång jag var ute och lekte i spenaten och leran.
Under alla år = sedan år 2000, har jag endast råkat ut för att kolen i startmotorn kärvat på en bil.
En Samurrai som "gick i skogen" i 11 år(innan den rullade baklänges 2 varv i en brant lutning).
Då tror jag det är större risk för problem om axlarna, utan högt uppdragen luftning, hamnar i kallt vatten.
En varm slut-/axelväxel har värmts upp så att luften expanderat.
När banjon kyls ner i det kalla vattnet drar luften ihop sig.
Ligger då banjoluftningarna under vattenytan drar banjon i sig vatten.
Därför viktigt att kolla oljan efter "vattenlek".
Själv kunde jag byta olja i axlarna flera gånger under en säsong.
Men startmotor bara en gång(eftersom jag efter några år tröttnade på att "knacka" på den med ett däckjärn varje gång).
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Re: Vattenkörning
Har inte haft problem alls med elen i min bil och den badar skapligt djup ibland. Motortvättade den även i Säter med nån kubik vatten från en brandslang efter att hela motorn fick ett lerbad så alla remmar plus elfläkt och kylare satte igen. Inga problem alls då heller så dom verkar tåla en den. har en diesel dock.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Vattenkörning
Ah, inte riktigt tänkt hela vägen då jag inte alls tänkt på att det är 12v i det hela utan mer: ström + vatten + öppna batteripoler = dålig kombo. Okej, prylarna tål vatten förstår jag, men just när man ser folk som dränker sina bilar så blir man ju lite fundersam
gubbstrutten: ja har läst lite olika garage trådar där folk pratar om höja luftningen för axlar osv
gubbstrutten: ja har läst lite olika garage trådar där folk pratar om höja luftningen för axlar osv
Här skulle det kunna stå något vettigt..