Vattenkörning

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Vattenkörning

Inlägg av heurlin » tis aug 15, 2017 0:06

Har funderat på detta ett tag och inte kommit fram till något vettigt så frågar istället;

Om jag kör i vatten med bilen där vattnet är så pass högt att det kommer över batteriet, borde detta inte kortslutas isåfall? Och generatorn som sitter lägre borde väl ge upp ganska omgående? Resterande el på bilen?


Eller händer detta stup i kvarten bara att "alla" vet om det och har reservdelar/byter dessa prylar och kör vidare? Hur gör man vid ex expeditionsresor som säg Island? Där är det ju ett helt gäng vadningar mellan varven om man läser lite..
Här skulle det kunna stå något vettigt..

mattias.j
Användare
Inlägg: 63
Blev medlem: ons apr 28, 2010 10:43
Ort: karlstad

Re: Vattenkörning

Inlägg av mattias.j » tis aug 15, 2017 6:05

jag misstänker att 12volt är för låg spänning för överslag/kortslutning.
kör jeep ADMIRAL = commander crd-06 med 33"däck, höjd med 4"superlift.
Volvo tgb11-75 ,höjd med 38,5 boggers och vw transporter-04 nio-säten(familjebil+packning)

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Vattenkörning

Inlägg av klirre » tis aug 15, 2017 8:22

Har aldrig varit ett problem för mig iaf. Angående generatorn så är det leran som är fienden.

Mvh
If in doubt, Flat out!

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Vattenkörning

Inlägg av gubbstrutten » tis aug 15, 2017 8:53

Instämmer med mattias.j och klirre.
Spänningen är för låg och rent(nåja i diken) leder inte ström.
Saltvatten, däremot, kan leda ström vid högre spänning.

Jag behandlar/behandlade alltid elsystemet med 5-56 före befarat vattenbad = varje gång jag var ute och lekte i spenaten och leran.
Under alla år = sedan år 2000, har jag endast råkat ut för att kolen i startmotorn kärvat på en bil.
En Samurrai som "gick i skogen" i 11 år(innan den rullade baklänges 2 varv i en brant lutning).

Då tror jag det är större risk för problem om axlarna, utan högt uppdragen luftning, hamnar i kallt vatten.
En varm slut-/axelväxel har värmts upp så att luften expanderat.
När banjon kyls ner i det kalla vattnet drar luften ihop sig.
Ligger då banjoluftningarna under vattenytan drar banjon i sig vatten.
Därför viktigt att kolla oljan efter "vattenlek".
Själv kunde jag byta olja i axlarna flera gånger under en säsong.

Men startmotor bara en gång(eftersom jag efter några år tröttnade på att "knacka" på den med ett däckjärn varje gång).
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Vattenkörning

Inlägg av Danne » tis aug 15, 2017 18:30

Har inte haft problem alls med elen i min bil och den badar skapligt djup ibland. Motortvättade den även i Säter med nån kubik vatten från en brandslang efter att hela motorn fick ett lerbad så alla remmar plus elfläkt och kylare satte igen. Inga problem alls då heller så dom verkar tåla en den. har en diesel dock.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Vattenkörning

Inlägg av heurlin » tis aug 15, 2017 19:49

Ah, inte riktigt tänkt hela vägen då jag inte alls tänkt på att det är 12v i det hela utan mer: ström + vatten + öppna batteripoler = dålig kombo. Okej, prylarna tål vatten förstår jag, men just när man ser folk som dränker sina bilar så blir man ju lite fundersam :P


gubbstrutten: ja har läst lite olika garage trådar där folk pratar om höja luftningen för axlar osv
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Skriv svar