Funderar på att börja med offroad. Vill ha tips.

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Funderar på att börja med offroad. Vill ha tips.

Inlägg av Danne » tor aug 03, 2017 20:42

Autodoc Har jag handlat en del av senaste åren och det har varit snabba leveranser och rätt grejor varje gång, dock så är deras billigaste märken rent skräp så jag brukar gå på kända märken eller nått i mellanskiktet, är i alla fall billigt :)
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

J Landin
Beroende
Inlägg: 1141
Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Ort: Bollebygd

Re: Funderar på att börja med offroad. Vill ha tips.

Inlägg av J Landin » fre aug 04, 2017 6:22

Har också bara bra erfarenheter av dom!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Funderar på att börja med offroad. Vill ha tips.

Inlägg av mr.christian » fre aug 04, 2017 11:13

Bildelaronline24.se/autodoc - handlar alla mina bildelar där, i snitt varannan månad. Har aldrig varit problem. Någon gång har de skickat ett fabrikat som jag inte beställt men det är väl det närmaste klagomål jag gjort...;) Däremot har det börjat ta en j-a tid innan leverans från dem, det har jag påpekat men inte fått svar på. Förut gick det på 3-4 dagar, nu kommer det som regel inte förrän veckan efter alltså 8-12 dagar. Men som skrivits tidigare, det är ju SÅ mycket billigare att man får ge sig till tåls...;)
Det räcker liksom med EN liten pryl för det ska löna sig, t.ex. har en multirem som skriker oavsett behandling nu så rekommendationen är att byta den. På Meca/AD/Mekonomen kostar den 400-450kr, på Autodoc 108kr + 85kr frakt=193kr!!

Hegge
Hemmastadd
Inlägg: 187
Blev medlem: sön dec 10, 2006 11:24
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Funderar på att börja med offroad. Vill ha tips.

Inlägg av Hegge » fre aug 04, 2017 15:33

Även jag köper allt där. Några exempel:
Skf-bakhjulslager till golf 3 typ 70 spänn. Biltema noname typ 160 spänn. Mekonomen 400:-
Handbromsbackar till kardanbroms SJ413. 110spänn för två uppsättningar (man får 4 backar i paketet)
Oljefilter, luftfilter, diselfilter till golf 3, kända fabrikat, typ 250-300 spänn. Mekonomen en förmögenhet, biltema iaf det dubbla.

Hittills aldrig fått några problem med något. Däremot gäller det som vanligt att vara noga när man beställer, beställer man fel grejer får man givetvis också fel grejer.

Errorist
Användare
Inlägg: 20
Blev medlem: lör jul 01, 2017 1:53
Ort: Norrtälje

Re: Funderar på att börja med offroad. Vill ha tips.

Inlägg av Errorist » fre aug 04, 2017 17:29

okej men låter som det är värt att testa. så då blir det att beställa från dom.

Distordera
Hemmastadd
Inlägg: 146
Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43

Re: Funderar på att börja med offroad. Vill ha tips.

Inlägg av Distordera » lör aug 05, 2017 14:20

Hegge skrev:Även jag köper allt där. Några exempel:
Skf-bakhjulslager till golf 3 typ 70 spänn. Biltema noname typ 160 spänn. Mekonomen 400:-
OT:
Det är säkert lugnt i ditt fall... men SKF hade rejäla problem med piratkopiering för ett par år sedan. Det gick inte att se skillnad på kopia och original. Utseende och märkning var lika, kartong var lika, hologrammet som finns på vissa kartonger var lika.
Kvalitén var dock inte i närheten.
Man bör alltid kolla officiella återförsäljare när man ska köpa grejer. Om det skiljer så pass som i ditt fall kan man ana ugglor alltså.. men Mekonomen är ju sällan billigast längre. Jag köper från Momentum Industrial istället, verkar ha ok priser.
Jeep J20 -81

Hegge
Hemmastadd
Inlägg: 187
Blev medlem: sön dec 10, 2006 11:24
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Funderar på att börja med offroad. Vill ha tips.

Inlägg av Hegge » lör aug 05, 2017 15:03

Distordera skrev:
Hegge skrev:Även jag köper allt där. Några exempel:
Skf-bakhjulslager till golf 3 typ 70 spänn. Biltema noname typ 160 spänn. Mekonomen 400:-
OT:
Det är säkert lugnt i ditt fall... men SKF hade rejäla problem med piratkopiering för ett par år sedan. Det gick inte att se skillnad på kopia och original. Utseende och märkning var lika, kartong var lika, hologrammet som finns på vissa kartonger var lika.
Kvalitén var dock inte i närheten.
Man bör alltid kolla officiella återförsäljare när man ska köpa grejer. Om det skiljer så pass som i ditt fall kan man ana ugglor alltså.. men Mekonomen är ju sällan billigast längre. Jag köper från Momentum Industrial istället, verkar ha ok priser.
Känner till detta med piratkopiering av skf-lager. Tror dock inte att så är fallet i detta fallet. Oavsett har lagren rullat dryga 10000mil nu. De Biltema-lager jag haft tidigare har hållt ca 2500mil. Förövrigt är det simpla koniska rullager därav de låga priserna.

Skriv svar