Importera Off Road campingsläp från Kina

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

JockeOMC
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: lör jun 24, 2017 13:30

Importera Off Road campingsläp från Kina

Inlägg av JockeOMC » lör jun 24, 2017 19:19

Hej alla 4x4 frälsta Jocke heter jag och är helt färsk på denna siten och jag kan väl inte riktigt skryta med att ha nåt annat än en enkel SUV och har nog inte så stort intresse som de flesta här när det gäller att köpa/bygga eller anpassa bilar till att klara extremare off road körning. Där emot har jag och familjen ett genuint intresse av att komma ut i naturen och gärna en bit bort från civilisationen på lite äventyr. Jag har nu efter en del resande i taktält och camping utrustning i lådor i bilen kommit fram till att jag vill ha nåt form av offroad släp med det mesta av camping utrustningen klappat och klart att bara koppla på och sticka iväg samt enkelt att lämna på sitt övernattnings ställe utan en massa jobb med att packa varje gång man vill köra iväg på nåt.

Efter en hel del läsande på nätet har jag i allafall kommit fram till att det inte finns någon leverantör i Sverige som har offroad byggda camping släpvagnar och de som finns runt om i Europa har trevliga vagnar men priserna ligger från 100000:- och upp och då skall dom hämtas och registreras i Sverige.
Så jag började kolla runt i Kina som levererar en massa camping trailers till bla USA och Australien och det finns en uppsjö modeller för alla möjliga behov. Jag har gjort lite enkla efterforskningar med transportstyrelsen och tullverket samt en del förfrågningar till fabriker i Kina och leverantörslösningar för frakt till Sverige.
Så vad jag har kommit fram till är att registreringsbesiktningen skall man vara relativt säker på att registreringsbesiktningen inte skall ha några allt för dyra överraskningar skall man köra på en obromsad släpvagn då de flesta med släp är av elektronisk variant vilket tydligen är vanligaste modellen i AZ och US men eftersom de flesta leverantörerna har sålt till europa innan så kan det så klart finnas modeller som är CE klassade, får återkomma med det sen om det dyker upp nån info.
Iallafall de modellerna jag har kollat för mitt eget bruk brukar det vara utrustat med takttält och där är ett enkelt pentry med gasolkök/ vask samt fast vattentank och pump och hållare för gasol och bränsledunk samt övriga lådor till förvaring.
Saxar in lite specs på ett släp jag spanat in:

Quick Details
Use:
Travel Trailer
OEM No.:
BR-CP3
Max Payload:
750kg
Size:
1600*1100*650MM
Place of Origin:
Zhejiang, China (Mainland)
Brand Name:
Better trailer
Model Number:
BT-CP3
Tire:
Road Tire
Floor:
2.00mm Flat Steel Floor
Color:
Customised
Feature:
Kitchen System
Suspension:
Double Shock Independent Suspension
Material:
Steel Plate
Tent:
Foldable Tent
Item name:
camper trailer
Product name:
Canvas Tent
Trailer type:
Top Roof Tent Camper Trailer

Bild
Bild


Detta släpet ovan kostar mellan 1050-2600 $ beroende på utförande och antal och detsamma gäller frakten som ligger på LCL 3-600$ för ett släp medans en FCL 40 fots container går på ca 1000$ och det bör går in en 8-12 släp i en container(det kan det vara några kostnader jag missat men gräver för fullt i det)

Väl i Malmö så är tull kostnaden 2,7% av inköps, frakt och försäkringskostnader samt efter det 25% moms på den summan och så klart kostnaderna för registrerings besiktning osv efter det.
Räknar jag med max pris på släp och alla de kostnader så är släpet i Sverige tullat och momsat för 35-40000:- vilket är fan så mycket bättre än de priser som finns ute i Europa.

Jag skriver helt enkelt här för att se om nån har försökt nåt sånt innan eller kanske har koll på nåt jag missat eller helt enkelt om det är nån annan som tycket detta låter intressant och kanske vill vara med på att ta in en släpvagn själva.

Det finns tusen saker till att skriva och att kolla upp men jag börjar här så får vi se hur det utvecklas framöver.

:D

Felix
Forumräv
Inlägg: 718
Blev medlem: mån maj 10, 2010 9:39
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Importera Off Road campingsläp från Kina

Inlägg av Felix » sön jun 25, 2017 18:20

Jag vill ha en!
http://www.YPMB.se
Skärgårdsnära event och tjänster

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Importera Off Road campingsläp från Kina

Inlägg av Lars 9k » mån jun 26, 2017 4:03

Låter intresant, hade kanske inte varit fel att sikta på både med och utan taktält då jag tror att en del av kundkretsen redan kan ha tält.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Importera Off Road campingsläp från Kina

Inlägg av Lars 9k » tor jul 06, 2017 0:21

Responsen här var ju inte över sig, kolla av lite här också: http://www.overlanding.nu/forum/" onclick="window.open(this.href);return false;
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

yxa
Användare
Inlägg: 64
Blev medlem: lör jan 23, 2016 14:47
Ort: Göteborg

Re: Importera Off Road campingsläp från Kina

Inlägg av yxa » tor jul 06, 2017 6:26

Detta ser onekligen väldigt intressant ut.

Om uträkningarna om kostnaderna stämmer någorlunda vill jag ha ett släp i den containern.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Importera Off Road campingsläp från Kina

Inlägg av Lars 9k » mån okt 30, 2017 17:37

Hur gick det?
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

JaLL
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: lör nov 11, 2017 23:38

Re: Importera Off Road campingsläp från Kina

Inlägg av JaLL » lör dec 30, 2017 13:57

Vad händer egentligen ?

JockeOMC
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: lör jun 24, 2017 13:30

Re: Importera Off Road campingsläp från Kina

Inlägg av JockeOMC » lör apr 07, 2018 18:03

Tjenare alla .... sent svar från mig men lång story och jag fick inte möjlighet att beställa som jag tänkt till förra året och inte heller som var tänkt i år så att jag fick en vagn till i sommar men jag delar gärna med mig av den info och vagn val jag gottade ner mig i innan jag tillfällig la det på hyllan, bifogar lite bilder nedan så svara jag på det jag vet, kostnaderna ligger i stort sätt som ovan men denna vagnen nedan är lite är lite annorlunda efter diskussioner med tillverkaren så hade dom en lösning på höj och sänkbart taktält precis som jag ville ha, det enda jag inte är helt nöjd med på denna vagnen är last utrymmena som jag skulle vilja ha lite större.

Då jag även funderade på att importera för att sälja vidare har jag i kontakt med tillverkaren fått dom att fixa fram certifikat med CE godkända detaljer som monteras på vagnen, minns inte riktigt vilka delar som dom inte kunde fixa fram men det vara bara små enkla saker kvar, det är när man börjar lista en hel del saker som måste vara CE godkända, alla elektriska detaljer, gasolen, däck, kulhandske mm

Mvh

Jocke


Bild
Bild
Bild
Bild

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Importera Off Road campingsläp från Kina

Inlägg av Lars 9k » lör apr 07, 2018 19:19

Får du till det är jag fortfarande intresserad och som jag skrev kan det finnas fler intresserade på annat forum.

Var i landet finns du?
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Skriv svar