Oj då

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Oj då

Inlägg av Runekebab » fre jun 16, 2017 6:39

http://www.brisbanetimes.com.au/queensl ... ws7am.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Toyota Lj70

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Oj då

Inlägg av gubbstrutten » fre jun 16, 2017 9:22

Ja krafterna där är inte att leka med.
Försökte en gång på Ekeby dra loss en annan bil genom att backa med dåvarande min G-Wagen.
Hela balken på bilen jag försökte dra loss lossnade från den hjälpta bilen och for i en båge för att slutligen träffa vänstra bakhjulets utsida på min bil.
Jag råder alltid andra att ha motorhuven öppen för att skydda när man bl a winschar.
Men det är med mig som med prästen: Du ska göra som jag säger, inte som jag gör. :rodnar:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Oj då

Inlägg av BorkJonas » fre jun 16, 2017 11:43

gubbstrutten skrev:Ja krafterna där är inte att leka med.
Försökte en gång på Ekeby dra loss en annan bil genom att backa med dåvarande min G-Wagen.
Hela balken på bilen jag försökte dra loss lossnade från den hjälpta bilen och for i en båge för att slutligen träffa vänstra bakhjulets utsida på min bil.
Jag råder alltid andra att ha motorhuven öppen för att skydda när man bl a winschar.
Men det är med mig som med prästen: Du ska göra som jag säger, inte som jag gör. :rodnar:
Jag brukar säga till alla nybörjare: wincha ALDRIG med wire (möjligtvis ett par gånger när den är helt ny, släng den sedan) använd rep och se till att det ni drar med/skall dra har REJÄLA infästningar oavsett vad det är. Exempelvis tänk på att en orginal bogserögla är dimensionerad för att bogsera en fullt rullande bil på vanlig väg UTAN hinder, det blir en väsentlig skillnad när man har begravt en bil i i "kvicksand", ett lerhål eller står på en sten med bilens ram och har alla fyra hjulen hängandes i luften...
Tänk först, gör sen! :beer:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Oj då

Inlägg av Asfalsts indianen » mån jun 19, 2017 13:34

Hur är det med ryckstroppar som är gjorda för att tänjas ut?
Om ett drag går sönder borde de bara falla platt till marken så fort den uttänjda biten har dragit ihop sig, eller tänker jag fel?
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Oj då

Inlägg av gubbstrutten » mån jun 19, 2017 15:29

Asfalsts indianen skrev:Hur är det med ryckstroppar som är gjorda för att tänjas ut?
Om ett drag går sönder borde de bara falla platt till marken så fort den uttänjda biten har dragit ihop sig, eller tänker jag fel?
Jag såg på när en 303 försökte dra upp en annan 303 med ryckstropp av den typen som består av en mängd hopvävda mindre textillinor(alltså inte band-typ).
Ryckstroppen brast och vid varje bil blev det som ett "nystan".
Har även sett Biltemas ryckstropp gå av. Det gjorde den där öglan var hopsydd. Blev lite gummisnoddseffekt.

Har själv medelst Biltemas ryckstropp och Niva och Jimny ett flertal gånger dragit loss såväl JKUR som GC helt odramatiskt.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Calle_E
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: tor nov 26, 2015 19:19
Ort: Forshaga

Re: Oj då

Inlägg av Calle_E » mån jun 19, 2017 21:23

Jag har sett en ryckstropp in action där fästet lossnade och sköt ett hål genom baklucken på en bil... Ska man använda ryckstroppar ska det vara riktiga fästen och inga rostiga orginalgrejor...
Toyota LandCruiser LJ70 2,4td 1986
35x12.50x15 Cooper STT
ARB stötfångare m vinch

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Oj då

Inlägg av gubbstrutten » tis jun 20, 2017 8:41

Calle_E skrev:Jag har sett en ryckstropp in action där fästet lossnade och sköt ett hål genom baklucken på en bil... Ska man använda ryckstroppar ska det vara riktiga fästen och inga rostiga orginalgrejor...
Joo, jag har också sett ett schackel fara in i bakluckan på en dragande bil p g a a fästet/kroken i den dragna bilen rätade ut sig.
Blev en rejäl buckla, snudd på hål i plåten, nedanför bakrutan.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Hillbilly-67
Användare
Inlägg: 56
Blev medlem: ons sep 28, 2016 18:05

Re: Oj då

Inlägg av Hillbilly-67 » mån jun 26, 2017 20:19

Vajer är farlig skit...
Kör lite virke med traktor emellanåt , och använder en vajerkran .
Efter att ha slagit sönder bakrutan på traktorn ( med mej ståendes bredvid hållandes spaken) så byggdes den raskt om till radiostyrning...
Blev fasen så mycket bättre att kunna gå bredvid/bakom det man drar , då ser man ju när det börjar "sträcka" .

Skriv svar