Ryssland Aug

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

4x4travels
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: mån apr 24, 2017 11:59

Ryssland Aug

Inlägg av 4x4travels » sön maj 28, 2017 14:08

Funderar på att anordna en 7 dagars resa i slutet av augusti till självkostnadspris. Prel Karelen/Kola Murmansk.
Mycket offroadkörning utlovas :)

Ni tar alltså egen bil.
Har bra koll på ställen att campa på så marktält funkar bra att bo i.
Det blir mestadels fricamping med egen matlagning runt lägerelden, samt nån hotellnatt i Murmansk så det finns möjlighet att göra stan där.

Jag hjälper till med visumansökan, boende, etc.

Finns det något intresse för detta?

SpeedKing
Forumräv
Inlägg: 671
Blev medlem: lör jan 23, 2010 11:18
Ort: Umeå

Re: Ryssland Aug

Inlägg av SpeedKing » sön maj 28, 2017 21:12

:woot: Favorit i repris

4x4travels
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: mån apr 24, 2017 11:59

Re: Ryssland Aug

Inlägg av 4x4travels » mån maj 29, 2017 12:10

SpeedKing skrev::woot: Favorit i repris
Ja med lite modifikation vet några fina vägar i karelen också. Bland annat den där fina vajerpråmen :)Bild

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Ryssland Aug

Inlägg av Robe » mån maj 29, 2017 23:14

Kanske vore nått! Är det lämpligt att ta med familj inkl 1 st ettåring? Hurpass grov terräng bör bilen vara anpassad för? Däckstorlek, spärrar etc?
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

4x4travels
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: mån apr 24, 2017 11:59

Re: Ryssland Aug

Inlägg av 4x4travels » tis maj 30, 2017 9:40

Robe skrev:Kanske vore nått! Är det lämpligt att ta med familj inkl 1 st ettåring? Hurpass grov terräng bör bilen vara anpassad för? Däckstorlek, spärrar etc?
Beror på. Är en del transportsträckor som kan vara jobbiga med små barn allt går ju givetvis att anpassa med pauser etc.

Sen bilen räcker dit långt med bra AT däck, finns en del vattenövergångar som kan vara jobbiga med en allt för låg bil med luftintaget på fel ställe (bör dock inte vara nåt problem i augusti).

Du kan ringa mig på 0705728341 om du har några funderingar.

//Fredrik

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Ryssland Aug

Inlägg av Safari » fre jun 30, 2017 11:05

Hur är det att resa i Ryssland egentligen? Pratade med två killar som nyss varit där och dom hade inte alls haft kul. Trafiken var fruktansvärd, och inte bara jämfört med Sverige. Man har ju sett klippen på Youtube och enligt dom var det så. Bilister som skulle slåss. De blev påkörda och polisen kom. Eftersom de var utlänningar var det deras fel. Dom tänker aldrig åka dit igen. Tydligen har det blivit svårare som utlänning. Enligt en fd arbetskompis ,som varit mycket i Ryssland (och även bott där i 5 år) har det blivit som gamla Sovjettiden. Han pratar flytande ryska och han kör aldrig en utlandsreggad bil i Ryssland. Eftersom jag inte varit där själv skulle det vara intressant att höra hur andra upplevt Ryssland.

4x4travels
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: mån apr 24, 2017 11:59

Re: Ryssland Aug

Inlägg av 4x4travels » mån jul 03, 2017 14:29

Safari skrev:Hur är det att resa i Ryssland egentligen? Pratade med två killar som nyss varit där och dom hade inte alls haft kul. Trafiken var fruktansvärd, och inte bara jämfört med Sverige. Man har ju sett klippen på Youtube och enligt dom var det så. Bilister som skulle slåss. De blev påkörda och polisen kom. Eftersom de var utlänningar var det deras fel. Dom tänker aldrig åka dit igen. Tydligen har det blivit svårare som utlänning. Enligt en fd arbetskompis ,som varit mycket i Ryssland (och även bott där i 5 år) har det blivit som gamla Sovjettiden. Han pratar flytande ryska och han kör aldrig en utlandsreggad bil i Ryssland. Eftersom jag inte varit där själv skulle det vara intressant att höra hur andra upplevt Ryssland.
Beror nog mycket på vart i Ryssland du är.
Känner många som åker i Ryssland varje år utan problem. Norra Ryssland känns rätt lugnt iaf, dom kan vara lite slutna innan man får igång dom... men är vi svenskar bättre? :)

Trafiken i städerna och större vägarna är inte så rolig.

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Ryssland Aug

Inlägg av Fisketorp » mån jul 03, 2017 21:41

Läge att montera kamera kanske, borde väl hjälpa mot polis etc?

Hoppas det blir lite bilder och reportage efter resan =)

pv-jeep
Forumräv
Inlägg: 542
Blev medlem: ons jun 11, 2008 19:46
Ort: Borås

Re: Ryssland Aug

Inlägg av pv-jeep » tis jul 04, 2017 14:48

Hur söker ni visum? Jag sökte via Finland på mina 2 resor dit. Åker ni norröver till Murmansk? Mvh Daniel

4x4travels
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: mån apr 24, 2017 11:59

Re: Ryssland Aug

Inlägg av 4x4travels » ons jul 05, 2017 12:29

Brukar söka via Finland, minst krångel så tror jag.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Skriv svar