Tänkte skaffa mig en Overlandbil för terrängresor, tips tack

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Patroll
Hemmastadd
Inlägg: 107
Blev medlem: fre feb 22, 2013 9:42
Ort: Laxå

Re: Tänkte skaffa mig en Overlandbil för terrängresor, tips

Inlägg av Patroll » fre apr 28, 2017 21:03

boogienights skrev:Hej!

Nu kommer en nykomling in i gänget.
Jag söker lite kunskap och input från Er alla som verkar ha en grym koll.
Kortfattat så har jag blivit seriöst intresserad av att skaffa en overlandbil. Ta en sväng i skogen.
Jag har inte ambitionen att ge mig på en expeditionsresa till Afrika utan mest i Sverige, se mig norrut både korta resor över dagen eller någon vecka.
Budget för inköp bil ca 50-100,000 beroende på utrustning, till större delen utrustad bil upp till 150,000.
Nu till mina funderingar.

Jag ser följande behov: En bil med som är höjd, 33 eller 35 tumsdäck, diffspärr och snorkel som grund. Vinch. Allra Helst Diesel. Den måste få in mig själv och mina tre döttrar samt vår två hundar, Dogo Canario.

Eftersom jag inte har begåvats med teknikens kunnande så kommer jag inte ge mig på ett renoveringsobjekt utan en bra bil, som möjligtvis redan har vissa delar gjorda som nämndes innan och mer fokusera på inredningen, installera ljus och tex Snorkel mm. Avancerade jobb får en verkstad hjälpa med.

Bilen ska främst användas för terrängkörning/resor och helger. Inte någon vardagskörning.

Jag har kollat på hundratalet filmer och läst om alla olika bilar och nu försökt smalna ner det till två segment med några bilar i respektive del med deras för och nackdelar.

SUV
Fördel jag ser är en större hel innerutrymme, samt möjlighet till större takkorg.

Kandidater:
Defender: (+=Verkar väldigt robust och väldigt bra egenskaper -=Väldigt dyr för lite bil?)
Land Cruiser: (Bra egenskaper, rymlig, tillförlitlig -=Något dyr?)
Nissan Terrano (+= verkar ligga bra i pris -=Lite okänd för mig)
Mitsubishi Pajero Wagon (+Driftsäker)
Nissan Patrol (+ Bra egenskaper – Begränsat utbud)
Grand Cherokee (+Bra komfort)

Pickup
Fördel här är ju att utbudet är riktigt stort med tanke på alla hantverkare. Nackdelen är om man kan få till en vettig takkorg även om man har en kåpa över flaket?)

Kandidater:
Nissan Navara (+Många exemplar –Verkar extremt rostkänslig)
Toyota Hilux (+Driftsäker)
VW Amarok (+Bra komfort, -högt pris)

Så utifrån dessa rader, vad har ni för rekommendationer?

Vad bör man tänka på vid bygget? Tex vad gäller däck. All Terrain eller Mud tires? Fallgropar?
Bild
Patrol såklart ! Jag har det du söker finns annonser på blocket ! Ha det så gött vi hörs .
Patrol Y61 2006 3,0 dci
Patrol Y61 2008 3,0 crd
Patrol Y61 2004 3,0 dci
Patrol K160 1989 3,3td vänta på restauration
Patrol K160 1987 3,3td
With a Patrol you get stuck where others will never get!

Patroll
Hemmastadd
Inlägg: 107
Blev medlem: fre feb 22, 2013 9:42
Ort: Laxå

Re: Tänkte skaffa mig en Overlandbil för terrängresor, tips

Inlägg av Patroll » fre apr 28, 2017 21:54

TerranoJohan skrev:
Tazz skrev:Landcruiser eller Nissan patrol . båda välbeprövade och används mycket i australien.

Landcruiser är tyvärr svindyra i inköp men en kanon motor som håller.
Patrol är ingen dålig bil men2,8 liter har känslig topp. 3.0 Ddi motorn behöver moddas lite för bli säker kostar runt 4000 tusen crd motorn är bättre efter 2004
4000kr ??? :shock: :shock: :shock: jag har 3,0 motorn i min Terrano...köpte en vanlig pysventil för 600kr inkl frakt och satte dit, det har fungerart perfekt dom 8-9000 milen jag har kört iaf :tumbup:
Patroler med crd kom inte före 2007 ( jag har en tillsalu och har en till mig själv ) Patroler med 3,0 motorn är säkra från sen 2003 årsmodell . Byt olja regelbunden och allt är bra ! Det som kan leda till problem är att maf sensor blir smutsig och då kan den trycker in för mycket diesel ( svart moln ) som resulterar i extremfall i för hög avgastemp . Håll koll på luftfilter . Som alla biler med Bosch vp 44 ska en extra bränsle pump installeras . Annars är Patroler mycket bättre än andra biler då det har riktiga steelaxlar ( ingen gummidamask skit ) som går sönder och havererar drivaxlar som är oftast svin dyrt . Bättre komfort än i patrolen får du letar efter . Framkomlighet ? Kom hit och tar en provtur så får du ser ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Patrol Y61 2006 3,0 dci
Patrol Y61 2008 3,0 crd
Patrol Y61 2004 3,0 dci
Patrol K160 1989 3,3td vänta på restauration
Patrol K160 1987 3,3td
With a Patrol you get stuck where others will never get!

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Tänkte skaffa mig en Overlandbil för terrängresor, tips

Inlägg av gubbstrutten » lör apr 29, 2017 10:08

För att spinna vidare på råd så vill jag delge dig lite information om Defender.
Sista, beträffande motorn, driftsäkra motorn är den "oelektrifierade" som finns t o m 1998.
Året efter kommer "Stormen" = Td5:an. Stor varning för den. BMW var med vid utvecklingen.
2004 har man modifierat motorn så att den är bättre. En sådan har jag ägt.
2007 kommer "Puman" = TD4:an. Beprövad Fordmotor. Samtidigt en 6-växlad låda med lägre etta och högre högsta växel. Jag hade en Puma -09. Strul m bl a EGR-ventilen.
Funderar du på en Defender bör du kolla körställningen noga. Min Puma SVX hade Recarostolar, vilka något mildrar plågan av körställningen.
Deffen är macho, men mest för unga vältränade fakirer utan ledproblem.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Skriv svar