Aktuellt datum och tid: mån sep 24, 2018 21:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Navara-skräpet.
InläggPostat: sön apr 02, 2017 23:17 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Inlägg: 298
Ort: Småland
Nä, och det var väl då de hade rätt bra bilar.. och byggde upp sitt goda "King-cab-rykte" tex här i Sverige...


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Navara-skräpet.
InläggPostat: mån apr 03, 2017 11:27 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Inlägg: 176
Ort: Kalix
Fast är en 80-tals KC en så särskilt bra bil egentligen?

_________________
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Navara-skräpet.
InläggPostat: mån apr 03, 2017 19:57 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: fre feb 22, 2013 10:42
Inlägg: 107
Ort: Laxå
Alla ramer jag har svetsad kan jag säger att det var rent av aldrig rengjord på 10-16 år ! och då får man faktiskt tar fram sin lönepåse .....dessvärre så ser dessa bilar oftast dålig ut allmänt . Tvätta av karossen räcker med en personbil men aldrig med en rambyggd bil oavset märke .
Motorerna med lagerfel indikerade med oljelampan som tändes och eller motorknack kör man vidare utan att bryr sig får man även där betalar själv !
Dessutom är Nissan billiga arbetshästar och blir alt för ofta behandlad värre än så i kombination med starkaste motorn i klassen får det ganska hårda liv ....

_________________
Patrol Y61 2006 3,0 dci
Patrol Y61 2008 3,0 crd
Patrol Y61 2004 3,0 dci
Patrol K160 1989 3,3td vänta på restauration
Patrol K160 1987 3,3td
With a Patrol you get stuck where others will never get!


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Navara-skräpet.
InläggPostat: mån apr 03, 2017 20:30 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: mån nov 17, 2014 21:22
Inlägg: 227
Jag jobbade i Afrika på 90-talet. Där var det Toyota som gällde. Och när det gällde pickisar var det Hilux . Det fanns i princip inga King Cab alls. Enligt en bekant som hade bilverkstad var det därför att Hiluxen var bättre. Kör man i bushen måste bilen fungera. Och tydligen hade inte King Cab den pålitligheten.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Navara-skräpet.
InläggPostat: mån apr 03, 2017 20:33 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Inlägg: 298
Ort: Småland
Så du menar att Nissan-ägare är större idioter än flertalet andra bilägare??

Personligen har jag svårt att tro att just Nissanbilar sköts sämre eller körs hårdare än andra likvärdiga bilar.
Att felen på dessa däremot är större, dyrare och mer frekventa är det däremot inget tal om.
Rost är en sak, men ras på motorer, lådor, bakaxlar..??

Hade själv en Navara från -03 och när den skulle säljas så frågade ALLA intressenter om ramlagerna var bytta.
Av det hundratal bilar jag i övrigt sålt genom livet har ingen någonsin frågat det.
(och ja, även min hade fått motorn fixad, för 47 000:-)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Navara-skräpet.
InläggPostat: mån apr 03, 2017 22:02 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: mån nov 17, 2014 21:22
Inlägg: 227
Bara i närheten där jag bor är två st -03 ute på annons bägge med rasade motorer. När det gäller 80-90 tals var nog det största problemet lådan och rosten. När farsans låda rasade ( och ja det är fakta då jag själv bogserade hem honom!) hade granne ett lätt missljud i sin. Dock var hans son bilmek så han rev lådan och monterade bättre lager. Ryktet spred sig så han fixade nog en 8-9 lådor. Han gjorde också några ganska omfattande rostlagningar. Vad som var anmärkningsvärt var att bilarna inte var speciellt gamla och inte gått på saltade vägar. Så rost på King Cab är inget nytt.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Navara-skräpet.
InläggPostat: tis apr 04, 2017 6:16 
Offline
Användare

Blev medlem: sön okt 02, 2016 18:00
Inlägg: 45
Ort: Sjöbo
Sunt förnuft gällande användande och skötsel, mer behövs inte. Hur många fler navaror än Hilux rullar i Sverige? Kan säga en del om den såkallade statistiken som presenteras här, baserat på svärmors kollegas mans svågers kusins erfarenheter.. som nämnt har vi inom familjen tre stycken Navaror mellan 2007-2010, och på något konstigt sätt så rullar de på trots vad de får utstå, kanske för att de servas och får ramen urspolad då och då, kanske för att vi har sån tur..

_________________
:jump:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Navara-skräpet.
InläggPostat: tis apr 04, 2017 10:40 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Inlägg: 376
Ort: Stockholm
Min erfarenhet är att när det gäller D21 (86 1/2 - 97) modellen så är Diesel bilaren sämre skötta än vad bensinbilarna och oftast V6 bäst underhållen. V6 modellen brukar oftas av okunskap säljas som USA modell, men nästa alla D21 är byggda USA...


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Navara-skräpet.
InläggPostat: tis apr 04, 2017 11:00 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: mån nov 07, 2011 14:59
Inlägg: 299
Ort: Alingsås
Knugcab skrev:
Fast är en 80-tals KC en så särskilt bra bil egentligen?


Ja jag upplever det så, har pendlat sedan 2007 12mil/dag med dessa och avverkat 2st en p.g.a behov av dubbelhytt alla med 50000+mil vid byte.

I ett undantag av förvirring köpte jag mig en Passat tdi lockad av den låga förbrukningen, blev tvungen att avyttra den kvickt p.g.a alltför frekventa behov av reparationer, blev billigare att betala mer för soppan och köra KC helt enkelt.

Folk som värdesätter komfort kanske inte bör åka D21 men driftsäkerheten och enkelheten är det inga fel på, man får räkna med 1timmes svetsning vid varje bes. samt ordinärt underhåll som bromsar, avgas och oljor. Utöver det har jag blivit tvungen att byta växellåda på nuvarande bil.

Att byta upp mig till senare modell ser jag inte som ett alternativ, rostbenägenheten verkar vara likvärdig, elektronik som gör den mycket mer komplex att meka själv samt dyra sensorer som vanligtvis är orsaken till problemen när dom väl uppstår. Motorer som inte håller måttet, firman intill oss hade 3st KC årsm. 03-06 den första sköt motor vid strax över 8000 (fixades på garantin) nästa vid 16000 och den sista vid 22000mil, med tanke på vilka mängder det var som havererade kan man inte skylla på dåligt underhåll jag har verkligen inte servat mina exemplariskt och hittills har ingen motor gett upp.

När det gäller rosten tror jag att grundkonstruktionen är helt ok men den här typ av fordon leasas vanligtvis ut till firmor som inte bryr sig när de är nya. Bilarna leasas ut obehandlade (ev. gäller andra konsumentkrav jmf med privatperson?) med bara mer eller mindre grundfärg på ramen, därefter tar nästa firma med lite sämre ekonomi över och efter 5-6 år så har rosten fått ordentligt fäste när vi privata börjar ta över dem och då är det för sent.

Min arbetskollega köpte en 1år beg. Hilux det var samma där bara färg och ev. ett väldigt ynkligt rostskydd han lyfte av flaket och gjorde ren ramen och gav den ett ordentligt rostkydd så hade dessa bilar varit ordenligt rostskyddade från början hade detta nog inte varit ett problem!

_________________
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Navara-skräpet.
InläggPostat: tis apr 04, 2017 20:18 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Inlägg: 176
Ort: Kalix
Möjligen därför min är kärnfrisk i ramen då......intagen från tyskland när den var nästan ny så den har nog inte den historien du beskriver de första åren....men man har ju hört så mycket sen man köpte den om vilket skit det är och hur mycket bättre Toyota är, så jag vet inte. :rodnar:

_________________
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Navara-skräpet.
InläggPostat: tis jul 25, 2017 21:19 
Offline
Beroende

Blev medlem: ons dec 02, 2009 21:29
Inlägg: 1171
Ort: Frövi
Klart det har med skötsel o underhåll att göra till stor del...
Känns lite otroligt att toyota skulle ha bättre plåt i sina bilar än nissan o mitsu :lol:
Va av en händelse o tittade på en LC -99 förra fredagen... totalt slut i trösklar o hål i dörrhörnen fram..
Måste varit slut på den "bra" toyota-plåten den dagen den tillverkades :lol:

_________________
#patrol-garaget

viewtopic.php?f=15&t=38803

Nytt Y61 yxbygge färdigbyggt i hjärnan...


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Navara-skräpet.
InläggPostat: ons jul 26, 2017 1:05 
Offline
Forumräv
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 10, 2010 12:48
Inlägg: 857
K J H skrev:
.
Känns lite otroligt att toyota skulle ha bättre plåt i sina bilar än nissan o mitsu :lol:


Jag undrar om inte iaf Mh L200 och Toyota Hilux tillverkas på samma fabriker i Thailand? Så nog ingen större skillnad...

Vet bara när det gäller jämförelsen Ni, To, Mh så blev Nissan underkänd i EuroNCAP´s krocktester. Toyota lät aldrig testa sina, medan Mh fick 4 stjärnor på allt utom påkörning av fotgängare. VISAB i Malmö, som sköter inköpen av alla kommunbilar + brandkårsfordonen här nere, tar inte in Nissan pga krocksäkerheten, men både Toyota och Mitsubishi. (OBS, detta gäller förra generationen. Runt 2012-2013 ca. Kan ha ändrats med nya modellerna pickisar.)

_________________
Dodge Ram 2500 Quad Cab 5.9L Cummins 24v 1998


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Navara-skräpet.
InläggPostat: ons jul 26, 2017 18:18 
Offline
Användare

Blev medlem: lör jul 01, 2017 1:53
Inlägg: 18
Ort: Norrtälje
Jag tycker att navara är helt ok bilar hade en 06a som firmabil i ca 3 år. såldes nyligen pga slut koppling och rosten i ramen. men gick helt felfritt i motor och låda med 26k på mätarn


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Navara-skräpet.
InläggPostat: sön jan 07, 2018 19:26 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: tis jan 28, 2014 17:53
Inlägg: 124
Ort: Malmö
Jag har precis köpt en isuzu D-max. Enligt vad jag läst mig till så är rambalkarna varmförzinkade och bilarna är dinitrolbehandlade när dom importerades till Sverige.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011