Navara-skräpet.

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Navara-skräpet.

Inlägg av olle67 » sön mar 19, 2017 14:58

http://www.europe4x4mag.com/2016/03/03/ ... k-chassis/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

Dieselgriesen
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön okt 02, 2016 18:00
Ort: Sjöbo

Re: Navara-skräpet.

Inlägg av Dieselgriesen » sön mar 19, 2017 16:25

Plåtarna får man hem från England för under 400:-, två timmar med svetsen sen är det problemet ur världen. Min hade varken rost eller någon början till utmattning, beror likt alla andra märken på hur de används med till viss del - värre med de amerikanska pickup er alla jag haft, min silverado 6.5TD från 98 tex gjorde mig mörkrädd, en bra inbromsning i en sådan så lämnar hytten chassiet..
:jump:

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Navara-skräpet.

Inlägg av Safari » sön mar 19, 2017 20:14

Jag skulle nog inte köpa en King Cab eller Navara. Det har varit så mycket problem genom åren. King Cab där lådorna rasade på löpande band och sedan alla rasade motorer på dom lite nyare. Och sen rosten. Som tyvärr är ett problem på många pickisar. Farsan hade en King Cab som rostade upp totalt. Den var välskött och hade aldrig gått på saltade vägar. Vet ganska många som aldrig gått på saltade vägar som helt enkelt rostat bort. Rostskyddar dom med saltvatten eller??

Ghosthack
Rutinerad
Inlägg: 413
Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Ort: Stockholm

Re: Navara-skräpet.

Inlägg av Ghosthack » mån mar 20, 2017 9:19

Safari skrev:Jag skulle nog inte köpa en King Cab eller Navara. Det har varit så mycket problem genom åren. King Cab där lådorna rasade på löpande band och sedan alla rasade motorer på dom lite nyare. Och sen rosten. Som tyvärr är ett problem på många pickisar. Farsan hade en King Cab som rostade upp totalt. Den var välskött och hade aldrig gått på saltade vägar. Vet ganska många som aldrig gått på saltade vägar som helt enkelt rostat bort. Rostskyddar dom med saltvatten eller??
Med den logiken kan man inte köpa någon bil! Det finns en anledning varför Nissan KIng Cab har varit så framgångsrik i värden och specielt i Sverige och det har aldrig varit för att de är billiga...

Detta är så vanligt i svenska forum att bara sprida dynag utan FACKTA! Det är alltid: Min farssa hade en eller min mosters syrras man är mekaniker eller liknande. Vill man sprida dynga får man backu upp det med fackta och källa.

Själv har jag ägt både King Cabs och Terrano, samt äger en King Cab "Crew Cab". Dett mästa jag har sätt är dåligt underhåll pga av att de har haft så bra hållbarhet, så att många ägare tycker att det inte behövs underhåll.

Det som sägs i artikeln stämmer att just D40 modellen har haft problem med ramen och spricker/rostar av, Det går att undvika om man extra rostskyddar ramen på insidan efter som roskskyddet är tåligt på ramen. Detta skall inte användas för att svart måla resten av flottan och det är inte bara Nissan som har aft kvalitest problem med ram.

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: Navara-skräpet.

Inlägg av olle67 » mån mar 20, 2017 11:01

Har man byggt bilar så länge som Nissan då borde man inte göra dom dunder tabbarna dom gjort de sista.....,
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Navara-skräpet.

Inlägg av mr.christian » mån mar 20, 2017 12:41

Äsch, det är bara Nissans variant av tippflak...;)

Dieselgriesen
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön okt 02, 2016 18:00
Ort: Sjöbo

Re: Navara-skräpet.

Inlägg av Dieselgriesen » mån mar 20, 2017 13:10

Safari skrev:Jag skulle nog inte köpa en King Cab eller Navara. Det har varit så mycket problem genom åren. King Cab där lådorna rasade på löpande band och sedan alla rasade motorer på dom lite nyare. Och sen rosten. Som tyvärr är ett problem på många pickisar. Farsan hade en King Cab som rostade upp totalt. Den var välskött och hade aldrig gått på saltade vägar. Vet ganska många som aldrig gått på saltade vägar som helt enkelt rostat bort. Rostskyddar dom med saltvatten eller??

Tur att ingen tvingar dig. Min är inte rostig, ramen är hel och bilen kan nog inte gå bättre än den gör, rätt bra efter 10 år och strax över 19000 mil. Min svåger har två D40 - som av ett konstigt sammanträffande har de snart gått 30000 mil båda två, utan ras, utan rost och knäckta ramar.. kanske handlar lite om hur man sköter sina saker med?

D22 hade problem med vevlager pga aluminumlegeringen, riktigt dåligt - men jämför gärna med vag-koncernens motorproblem och växellådsproblem, med Mercedes vev/ramlager mellan 2003-2010, för att inte tala om alla amerikanska rullande dödsfällor.

Kan ni nämna en tillverkare som inte drabbats av rejäla problem, efter oftast något tillhandahållet av en underleverantör?
:jump:

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: Navara-skräpet.

Inlägg av olle67 » mån mar 20, 2017 13:22

De vet väl alla att Amerikanska pickuper aldrig går sönder... :mrgreen:
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Navara-skräpet.

Inlägg av Safari » mån mar 20, 2017 15:09

Det är komiskt vad vissa går igång om man har åsikter om ett visst märke. Har jag påstått att andra märken är felfria? Nej det har jag inte!! Sen skriver jag att rosten är ett problem på många pickisar. Börja med att läsa inlägget!! Så att om min fars låda rasade det är alltså inte fakta? Inte heller att den var helt upprostad? Att vi hade 3 king cab på jobbet där motorn rasade på den första och dom fick byta lager på dom två andra? Det är inte fakta det heller? Att jag var med då ens ÅF ville byta in en Navara? Två i jaktlaget körde King cab som rostade upp. Men det är väl inte heller fakta? Men eftersom inte du tycker det är det alltså dynga? Kolla på nätet om motor lagerproblem Navara.

Dieselgriesen
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön okt 02, 2016 18:00
Ort: Sjöbo

Re: Navara-skräpet.

Inlägg av Dieselgriesen » mån mar 20, 2017 16:36

Ja - Det är verkligen komiskt vad vissa går igång, och inte läser.. :lol: :roll:
:jump:

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: Navara-skräpet.

Inlägg av svana » tis mar 21, 2017 0:05

En bilmek polare fick en Navara 06 diesel.. med bortrostade bladfjäderinfästningar bak (ja det va redan ras..) och han svetsade iordning den en kväll.
Sedan efter ett halvår gick ramen av, vi knäckte den rätt och fixerade den..tog av flaket (sjuuukt lätt, 4 enkla bult) och insåg att den var kass från bakkant hytt och hela vägen bak.. suck.
Byggde upp den med nu plåt, rostskyddade den utav helvete och höjt värdet på den rejält.
Bilen har snart gått 50 tusen mil nu och det firades med en kcr box.. ska se hur länge den bilen och maskinen håller nu. :tumbup:

valdas 76
Forumräv
Inlägg: 615
Blev medlem: sön feb 15, 2009 22:16
Ort: Kristianstad, Skåne

Re: Navara-skräpet.

Inlägg av valdas 76 » tis mar 21, 2017 19:44

Dieselgriesen skrev: Kan ni nämna en tillverkare som inte drabbats av rejäla problem, efter oftast något tillhandahållet av en underleverantör?
Vistt, Toyota Land Cruiser t ex :) BJ75/HZJ75 i pickup utförande, riktiga evighetsmaskiner...
"Riktiga" bilar slutade tillverkas runt år 2000, sen blev det skräp för det mesta...Ingen ny bil ska hålla i 15-20 år då ingen kommer att köpa ännu nyare bilar...
TLC BJ75-finbil
TLC HJ61-donatorbil
TLC HJ60 och BJ45-under långtidsrenoveringen
också Steyr Puch Pinzgauer och Volvo P1800-61

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Navara-skräpet.

Inlägg av Knugcab » sön apr 02, 2017 21:52

Jag vet inte, men har som fått intrycket att Nissan/Datsun verkar vara leksaksbilar med tveksam kvalitet jämfört med exempelvis Toyota.......sämre än andra japaner rent generellt....då vet jag inte hur det stämmer.
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Navara-skräpet.

Inlägg av Portland » sön apr 02, 2017 22:18

Renault har väl ett finger med i Nissan-spelet...
Det kan ju förklara en del.

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Navara-skräpet.

Inlägg av Knugcab » sön apr 02, 2017 23:11

Fast det hade de ju inte på 80/90-talet....
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Skriv svar