Navara-skräpet.

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Navara-skräpet.

Inlägg av Portland » sön apr 02, 2017 23:17

Nä, och det var väl då de hade rätt bra bilar.. och byggde upp sitt goda "King-cab-rykte" tex här i Sverige...

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Navara-skräpet.

Inlägg av Knugcab » mån apr 03, 2017 11:27

Fast är en 80-tals KC en så särskilt bra bil egentligen?
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Patroll
Hemmastadd
Inlägg: 107
Blev medlem: fre feb 22, 2013 9:42
Ort: Laxå

Re: Navara-skräpet.

Inlägg av Patroll » mån apr 03, 2017 19:57

Alla ramer jag har svetsad kan jag säger att det var rent av aldrig rengjord på 10-16 år ! och då får man faktiskt tar fram sin lönepåse .....dessvärre så ser dessa bilar oftast dålig ut allmänt . Tvätta av karossen räcker med en personbil men aldrig med en rambyggd bil oavset märke .
Motorerna med lagerfel indikerade med oljelampan som tändes och eller motorknack kör man vidare utan att bryr sig får man även där betalar själv !
Dessutom är Nissan billiga arbetshästar och blir alt för ofta behandlad värre än så i kombination med starkaste motorn i klassen får det ganska hårda liv ....
Patrol Y61 2006 3,0 dci
Patrol Y61 2008 3,0 crd
Patrol Y61 2004 3,0 dci
Patrol K160 1989 3,3td vänta på restauration
Patrol K160 1987 3,3td
With a Patrol you get stuck where others will never get!

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Navara-skräpet.

Inlägg av Safari » mån apr 03, 2017 20:30

Jag jobbade i Afrika på 90-talet. Där var det Toyota som gällde. Och när det gällde pickisar var det Hilux . Det fanns i princip inga King Cab alls. Enligt en bekant som hade bilverkstad var det därför att Hiluxen var bättre. Kör man i bushen måste bilen fungera. Och tydligen hade inte King Cab den pålitligheten.

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Navara-skräpet.

Inlägg av Portland » mån apr 03, 2017 20:33

Så du menar att Nissan-ägare är större idioter än flertalet andra bilägare??

Personligen har jag svårt att tro att just Nissanbilar sköts sämre eller körs hårdare än andra likvärdiga bilar.
Att felen på dessa däremot är större, dyrare och mer frekventa är det däremot inget tal om.
Rost är en sak, men ras på motorer, lådor, bakaxlar..??

Hade själv en Navara från -03 och när den skulle säljas så frågade ALLA intressenter om ramlagerna var bytta.
Av det hundratal bilar jag i övrigt sålt genom livet har ingen någonsin frågat det.
(och ja, även min hade fått motorn fixad, för 47 000:-)

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Navara-skräpet.

Inlägg av Safari » mån apr 03, 2017 22:02

Bara i närheten där jag bor är två st -03 ute på annons bägge med rasade motorer. När det gäller 80-90 tals var nog det största problemet lådan och rosten. När farsans låda rasade ( och ja det är fakta då jag själv bogserade hem honom!) hade granne ett lätt missljud i sin. Dock var hans son bilmek så han rev lådan och monterade bättre lager. Ryktet spred sig så han fixade nog en 8-9 lådor. Han gjorde också några ganska omfattande rostlagningar. Vad som var anmärkningsvärt var att bilarna inte var speciellt gamla och inte gått på saltade vägar. Så rost på King Cab är inget nytt.

Dieselgriesen
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön okt 02, 2016 18:00
Ort: Sjöbo

Re: Navara-skräpet.

Inlägg av Dieselgriesen » tis apr 04, 2017 6:16

Sunt förnuft gällande användande och skötsel, mer behövs inte. Hur många fler navaror än Hilux rullar i Sverige? Kan säga en del om den såkallade statistiken som presenteras här, baserat på svärmors kollegas mans svågers kusins erfarenheter.. som nämnt har vi inom familjen tre stycken Navaror mellan 2007-2010, och på något konstigt sätt så rullar de på trots vad de får utstå, kanske för att de servas och får ramen urspolad då och då, kanske för att vi har sån tur..
:jump:

Ghosthack
Rutinerad
Inlägg: 413
Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Ort: Stockholm

Re: Navara-skräpet.

Inlägg av Ghosthack » tis apr 04, 2017 10:40

Min erfarenhet är att när det gäller D21 (86 1/2 - 97) modellen så är Diesel bilaren sämre skötta än vad bensinbilarna och oftast V6 bäst underhållen. V6 modellen brukar oftas av okunskap säljas som USA modell, men nästa alla D21 är byggda USA...

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Navara-skräpet.

Inlägg av IH80 » tis apr 04, 2017 11:00

Knugcab skrev:Fast är en 80-tals KC en så särskilt bra bil egentligen?
Ja jag upplever det så, har pendlat sedan 2007 12mil/dag med dessa och avverkat 2st en p.g.a behov av dubbelhytt alla med 50000+mil vid byte.

I ett undantag av förvirring köpte jag mig en Passat tdi lockad av den låga förbrukningen, blev tvungen att avyttra den kvickt p.g.a alltför frekventa behov av reparationer, blev billigare att betala mer för soppan och köra KC helt enkelt.

Folk som värdesätter komfort kanske inte bör åka D21 men driftsäkerheten och enkelheten är det inga fel på, man får räkna med 1timmes svetsning vid varje bes. samt ordinärt underhåll som bromsar, avgas och oljor. Utöver det har jag blivit tvungen att byta växellåda på nuvarande bil.

Att byta upp mig till senare modell ser jag inte som ett alternativ, rostbenägenheten verkar vara likvärdig, elektronik som gör den mycket mer komplex att meka själv samt dyra sensorer som vanligtvis är orsaken till problemen när dom väl uppstår. Motorer som inte håller måttet, firman intill oss hade 3st KC årsm. 03-06 den första sköt motor vid strax över 8000 (fixades på garantin) nästa vid 16000 och den sista vid 22000mil, med tanke på vilka mängder det var som havererade kan man inte skylla på dåligt underhåll jag har verkligen inte servat mina exemplariskt och hittills har ingen motor gett upp.

När det gäller rosten tror jag att grundkonstruktionen är helt ok men den här typ av fordon leasas vanligtvis ut till firmor som inte bryr sig när de är nya. Bilarna leasas ut obehandlade (ev. gäller andra konsumentkrav jmf med privatperson?) med bara mer eller mindre grundfärg på ramen, därefter tar nästa firma med lite sämre ekonomi över och efter 5-6 år så har rosten fått ordentligt fäste när vi privata börjar ta över dem och då är det för sent.

Min arbetskollega köpte en 1år beg. Hilux det var samma där bara färg och ev. ett väldigt ynkligt rostskydd han lyfte av flaket och gjorde ren ramen och gav den ett ordentligt rostkydd så hade dessa bilar varit ordenligt rostskyddade från början hade detta nog inte varit ett problem!
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Navara-skräpet.

Inlägg av Knugcab » tis apr 04, 2017 20:18

Möjligen därför min är kärnfrisk i ramen då......intagen från tyskland när den var nästan ny så den har nog inte den historien du beskriver de första åren....men man har ju hört så mycket sen man köpte den om vilket skit det är och hur mycket bättre Toyota är, så jag vet inte. :rodnar:
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: Navara-skräpet.

Inlägg av K J H » tis jul 25, 2017 21:19

Klart det har med skötsel o underhåll att göra till stor del...
Känns lite otroligt att toyota skulle ha bättre plåt i sina bilar än nissan o mitsu :lol:
Va av en händelse o tittade på en LC -99 förra fredagen... totalt slut i trösklar o hål i dörrhörnen fram..
Måste varit slut på den "bra" toyota-plåten den dagen den tillverkades :lol:
#patrol-garaget

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Navara-skräpet.

Inlägg av jonte_malmö » ons jul 26, 2017 1:05

K J H skrev:.
Känns lite otroligt att toyota skulle ha bättre plåt i sina bilar än nissan o mitsu :lol:
Jag undrar om inte iaf Mh L200 och Toyota Hilux tillverkas på samma fabriker i Thailand? Så nog ingen större skillnad...

Vet bara när det gäller jämförelsen Ni, To, Mh så blev Nissan underkänd i EuroNCAP´s krocktester. Toyota lät aldrig testa sina, medan Mh fick 4 stjärnor på allt utom påkörning av fotgängare. VISAB i Malmö, som sköter inköpen av alla kommunbilar + brandkårsfordonen här nere, tar inte in Nissan pga krocksäkerheten, men både Toyota och Mitsubishi. (OBS, detta gäller förra generationen. Runt 2012-2013 ca. Kan ha ändrats med nya modellerna pickisar.)
Ford Explorer '98

Errorist
Användare
Inlägg: 20
Blev medlem: lör jul 01, 2017 1:53
Ort: Norrtälje

Re: Navara-skräpet.

Inlägg av Errorist » ons jul 26, 2017 18:18

Jag tycker att navara är helt ok bilar hade en 06a som firmabil i ca 3 år. såldes nyligen pga slut koppling och rosten i ramen. men gick helt felfritt i motor och låda med 26k på mätarn

VGER
Hemmastadd
Inlägg: 125
Blev medlem: tis jan 28, 2014 16:53
Ort: Malmö

Re: Navara-skräpet.

Inlägg av VGER » sön jan 07, 2018 18:26

Jag har precis köpt en isuzu D-max. Enligt vad jag läst mig till så är rambalkarna varmförzinkade och bilarna är dinitrolbehandlade när dom importerades till Sverige.

Skriv svar