Vilken bil?

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Pin
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: lör feb 25, 2017 18:37

Vilken bil?

Inlägg av Pin » lör feb 25, 2017 18:51

Hej!

Är helt ny på forumet, har gjort mitt bästa för att söka fram svar, men då jag inte hittar något hoppas jag kunna besvära er med en fråga.

Jag och frun har köpt en stuga. Den ligga vid en sjö och för att komma hit kör man på en väg, som efter ett tag blir en mindre väg, som sedan blir en mindre väg, som sedan blir en grusväg som sedan blir en stig... och sen är det verkligen en stig. Det var en väg här för 30 år sedan men det har växt igen och är blandning mellan lera, några branta kullar till ganska stora höjdskillnader. Bredden är inga problem och jag får nog plocka bort lite sly, men det skall nog gå att köra hela vägen fram.

Jag är således på jakt efter en bil som kan ta oss hela vägen fram till stugan.

Vi bor 4 mil bort, mitt i stan, så bilen kommer inte användas jättemycket, förutom att ta sig till stugan med. Stugan skall dessutom renoveras så lastutrymme är uppskattat! Även att kunna dra ett stort släp.

Jag hade tänkt en ganska billig bil (under 80 iaf). Har kollat på Pajero och Jeep Cherokee... men då jag inte har någon erfarenhet av 4hjulsdrivna bilar tänkte jag höra om någon här hade tankar, synpunkter eller andra åsikter. Alla tips mottages med största tacksamhet.

Är inte märkeskåt så det spelar ingen roll, bryr mig bara om resultatet :)

Tack på förhand,
Henrik aka Pin

JZ
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: lör nov 26, 2011 18:04
Ort: Tumleberg

Re: Vilken bil?

Inlägg av JZ » lör feb 25, 2017 19:46

:tumbup:
viewtopic.php?f=14&t=60573" onclick="window.open(this.href);return false;

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Vilken bil?

Inlägg av Roger Patrol » lör feb 25, 2017 22:44

Dodge Nitro kanske
https://www.blocket.se/uppsala/Dodge_Ni ... m?ca=8&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Vilken bil?

Inlägg av mr.christian » sön feb 26, 2017 15:37

Frågan är ju ganska vagt ställd. Man hade ju gärna efterfrågat mera "kött på benen", typ bensin eller diesel, familjekonstellation, flakbil eller kombi, o.s.v. Nu tycker väl jag iofs att 80' är skapligt mycket pengar för att köra i skogen med, så då måste man ju vara rädd om den. Men ska ni inte köra så mycket om året så hade jag nog tittat på något bensindrivet för att komma ner i skatt. Med "manuell" fyrhjulsdrift - alltså med spak eller knapp inne för enkelhetens skull. Ska man ha lastförmåga så är ju pickuper outstanding, däremot inte komfort och inte helt enkelt att få tag i med bensinmotor, de börjar bli gamla nu.
En trevlig kompromiss är Opel Frontera, finns fram till -04, kostar väldigt lite. Merca ML är också prisvärda och väldigt dugliga i naturen, för 80' bör man få en fin -05a och lite pengar över.

Ska ni dra släp så är nästan alltid BE-körkort krav, de väger ofta så mycket att det behövs.

Men speca gärna tydligare vad ni önskar och de ekonomiska kraven (utöver inköp) så kommer massor av tips att drälla in...;)

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Vilken bil?

Inlägg av Portland » sön feb 26, 2017 20:50

En lerig väg blir snabbt sönderkörd om inte bärlager finns... och man blir hängande på underredet oavsett fyrhjulsdrift.
Inte funderat på att låta grusa upp?

Gällande bil låter det som en pickup vore ultimat, och varför då inte kolla VW Transporter, de har hög frigång och mer än dubbelt så stort flak som en Kingcab tex.
Det är ingen terrängbil och de saknar lågväxel, men det finns/fanns ju som sagt en väg och där funkar de rätt bra.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Vilken bil?

Inlägg av Wältmeister » sön feb 26, 2017 21:15

En underskattad bil är Mazda Tribute 3.0 Automat 4x4.
Visserligen ingen fördelningslåda med lågväxel, men möjlighet att spärra mellan axlarna.
Hade jag i cirka 5 år som dragbil för bilsläpet med Samuraien på.
Inte ett enda fel förutom att handbromsvajern kärvade(kostade 165:-).
Rätt så bra markfrigång eftersom den inte har några "klumpar".
245/75-16" Cooper Discoverer A/T hade jag skott med.

För den som inte känner till bilen kan jag upplysa om att den byggdes i Canada och hade Jaguars "sexa".
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Vilken bil?

Inlägg av Lone Wolf » sön feb 26, 2017 23:35

lite ot men är Mazda Tribute samma som ford maverik

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Vilken bil?

Inlägg av BorkJonas » mån feb 27, 2017 8:43

Jag hade köpt en Pajero Wagon från -00, modellen som heter V60 på Mitusbishi språk, alla dagar i veckan, mest på grund av den briljanta 4 hjulsdriften på dessa bilar samt att det sitter orginal låsbar diffspärr i bakaxeln (årsmodell 00-03, därefter kom antispinn/antisladd där bromsarna hjälper till att ge bättre grepp i terrängen, jag föredrar den äldre varianten med låsbar diff). Dessa bilar ligger väldigt stabilt på vägen och är sköna att köra, jag har haft Jeep Grand Cherokee WJ (alltså från 99-05) att jämföra med, väghållningen och körkänsla vinner Mitsubishin med hästlängder.
Dragvikten ligger på 3300kg med BE-kort (2800kg för den korta 3dörrars Shogun). De långa 5drshar väldigt stort bagage, särskilt om man fäller fram baksätet.
Bensin eller diesel är en smaksak. Bensinaren går lite tystare (väldigt tyst) och ger lite mer premiumkänsla.
Jag hade uppdaterat den med grövre mönstrade däck i orginaldimension.

Alltså denna modellen:
https://www.blocket.se/gotland/Mitsubis ... ?ca=16&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;


Det vikigaste du skall tänka på vid ditt köpa skulle jag vilja hävda är typen av 4 hjulsdrift.
Det finns massor av bilar att välja på. Exempelvis har tyvärr de flesta (åtminstone japanska, finns undantag) pickuper ingen bra fördelningslåda. De har oftast följande val: Bakhjulsdrift, 4 hjulsdrift hög med låst centrum diff och 4 hjulsdrift låg med låst centrum diff. Vilket gör att du inte kan utnyttja 4hjulsdriften på väg om det inte är väldigt väldigt dåligt väglag.
Senast redigerad av BorkJonas den mån feb 27, 2017 8:56, redigerad totalt 1 gånger.
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Vilken bil?

Inlägg av Wältmeister » mån feb 27, 2017 8:54

Lone Wolf skrev:lite ot men är Mazda Tribute samma som ford maverik
Svar nej, inte exakt, de delar (till stor del) kaross.
Drivlinan skiljer.
Maverik har visco (som brukar stelna efter en tid) mellan axlarna.
Tribute är en kosmetiskt ändrad Ford Escape.
De båda har en elektronisk koppling före pinjongen på bakaxeln.
Medger framhjulsdrift, automatisk inkoppling av bakaxel samt stelkoppling mellan axlarna.
Part Time på "amerikanska".
Senast redigerad av Wältmeister den mån feb 27, 2017 12:33, redigerad totalt 1 gånger.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Pin
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: lör feb 25, 2017 18:37

Re: Vilken bil?

Inlägg av Pin » mån feb 27, 2017 10:40

Hej igen och tack för alla svar :)

Stugan ligger alltså långt ut på landet och den väg som man tidigare använde dit har växt igen och är nu en bredare skogsstig. Vi har beställt el dit, så Vattenfall kommer (förhoppningsvis när som helst) och gräver för detta. Enligt den informationen vi har kommer de gräva just där den gamla vägen går. I samband med detta vill vi ha dit en elektriker som skall dra uttag och annat. Innan han gör det vill vi smälla upp några enkla innerväggar och det är även en plint under huset där jag behöver stärka upp. Så för att inte behöva slita ihjäl mig är jag ute efter en bil som kan köra hela vägen fram. Har aldrig haft en 4-hjulsdriven bil förut och aldrig kört på något annat än grus- och asfaltsväg så vill vara säker på att jag får "en arbetshäst" med riktig fyrhjulsdrift... På den nuvarande vägen finns det några ställen med lite lera och en ganska kort, en brant uppförsbacke med några små stenar. Denna tänkte jag försöka jämna till innan jag vågar mig på att köra där. Annars är marken i regel rätt "hård" så det ser ut som man skall kunna köra där om man rensar lite sly...

Vi skall bygga en "riktig" väg. Men det är 2-3 år bort, så fram tills dess behöver vi något som tar sig fram både där det är lite lerigt och och kuperat. Håller med om att på sikt är detta inte en hållbar väg.

I övrigt är vi 3 i familjen, men då vi bor mitt i stan är det inte ofta vi åker bil (hade en leasing bil innan, men den gick ut i september och vi har inte skaffat någon ny än, anledningen nu är som sagt att ta sig till stugan och kunna renovera och fixa där). Så det behövs finnas ett baksäte, men det kommer inte användas så mycket och inte till så långa turer.

Jag kollade lite på skillnaderna i skatt på diesel och bensin och slutsumman per år lär bli ganska lik... så där spelar det ingen roll. Kan tänka mig båda... om nu inte något är att föredra i skogen. Men om jag tolkar er rätt så är bensin tystare och bättre i stan och på landsväg, men diesel funkar mer när jag klättrar runt i skogen?

Tanken på pick up har slagit mig, men då vi inte skall bygga väg än och enligt det lilla jag har hört så är ofta terrängegenskaperna bättre på exempelvis Pajero Wagon än på L200...

Sen har även tanken slagit mig nu att ta en billigare bil nu, kör fram till stugan, fixa väg, renovera klart och blir det en buckla eller repa så får det vara... så kan man när vägen är klar köpa något lite finare...

Just nu är bilarna vi velar mellan Pajero Wago, Pajero Shogun, Jeep Cherokee... men som sagt, märke spelar ingen roll för oss. Endast resultatet.

Så just nu är det:
https://www.blocket.se/goteborg/Jeep_Gr ... ?ca=15&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.blocket.se/stockholm/Mitsub ... ?ca=15&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.blocket.se/alvsborg/Jeep_ch ... ?ca=15&w=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Har även kollat på Pajeron på Gotland som är fin! Men bor i Göteborg så det är en bit att åka.

Vet inte om jag lyckades besvara någon av frågorna :)

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Vilken bil?

Inlägg av Wältmeister » mån feb 27, 2017 12:35

Är du medveten om att Shogun är en liten bil?
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Pin
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: lör feb 25, 2017 18:37

Re: Vilken bil?

Inlägg av Pin » mån feb 27, 2017 12:37

Wältmeister skrev:Är du medveten om att Shogun är en liten bil?
Ja, men jag trodde detta var samma motor som i Wagon... men med mindre last utrymme bak. Så att terrängegenskaperna var "de samma". Men att man då får köra mer med kärra... eller jag har kanske missat något :)

Skriv svar