Sida 1 av 2

ARB vs Eaton E-locker

Postat: lör dec 17, 2016 14:22
av no1_martin
Läser ofta om ARB (även kopiorna) men inte så mycket om E-lockern. Hummer H2 har ju den fabriksmonterad. Är ARB så överlägsen en E-locker? Själv tycker jag det verkar skönt att slippa kluddet med kompresorn och bara dra el direkt till diffen. Någon annan här med erfarenhet av e-locker?

Re: ARB vs Eaton E-locker

Postat: lör dec 17, 2016 20:50
av Grottulf
Jag har en fram på min k30 och den har funkat helt felfritt.
Ytterligare en fördel är att det är lätt att fixa i skogen om kan sliter av kabeln, mot om det vore en slang.

Med tanke på hur konstruktionen ser ut, så var jag lite orolig för att den skulle låsa upp när man växlar mellan att köra framåt och bakåt...
Men jag har inte märkt av det i praktiken iaf.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Re: ARB vs Eaton E-locker

Postat: lör dec 17, 2016 21:10
av kenny_69
Var väl en är på forumet som rasa en E-locker efter bara en liten stund,grön wrangler!? ARB går ju plåga riktigt rejält, kommer i håg när jag såg dansken på berget i Eksjö slå i diffarna på fullt varv!

I mina ögon/ och vad man läst är arbn ett bättre alt


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: ARB vs Eaton E-locker

Postat: sön dec 18, 2016 11:37
av Grottulf
Fan, jag skrev ett inlägg som försvann...

Det var nog Robe som pajade en E-locker.
jag vill minnas att det var pga inkoppling medan det slirade, men han svarar nog själv snart.

Det är inga problem att aktivera den i farten, bara det inte slirar, eller man svänger snävt.

Även ARB skriver att man inte får koppla in spärren medan hjulen snurrar olika fort, men jag kan tänka mig att ARB:n klarar mer misshandel än E-lockern.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Re: ARB vs Eaton E-locker

Postat: sön dec 18, 2016 18:46
av Victor
Nja, en slang är ju snabbt fixad också, bara man ser till att vara försedd med skarvnipplarna med snabblåsning, 2 sådana och en bit slang så är du ju på gång igen på typ 2 minuter..

Nackdelen med ARB (Iaf kinakopiorna) är ju att inne i den så har du en hållare för 2 o-ringar som skjuter drevet fram och tillbaka, dom oringarna blir slitna efter ett tags användande och behöver bytas ut för att täta så den funkar.. Det problemet har jag på mina just nu, och dom o-ringarna finns inte i vanligt sortiment, är någon udda dimension.. Så då måste jag mejla med dom i Kina igen och be dom skicka över sådana oringar..

Re: ARB vs Eaton E-locker

Postat: sön dec 18, 2016 19:25
av trooper
Victor skrev:Nja, en slang är ju snabbt fixad också, bara man ser till att vara försedd med skarvnipplarna med snabblåsning, 2 sådana och en bit slang så är du ju på gång igen på typ 2 minuter..

Nackdelen med ARB (Iaf kinakopiorna) är ju att inne i den så har du en hållare för 2 o-ringar som skjuter drevet fram och tillbaka, dom oringarna blir slitna efter ett tags användande och behöver bytas ut för att täta så den funkar.. Det problemet har jag på mina just nu, och dom o-ringarna finns inte i vanligt sortiment, är någon udda dimension.. Så då måste jag mejla med dom i Kina igen och be dom skicka över sådana oringar..
Är det inte samma o-ringar som till arbn då ?.
Har köpt från Rindab,kostade inte många kr.
Skickade även efter 2 skarvnipplar som sitter på solenoiderna.
30 kr för 2 nipplar var ju inte så farligt dyrt, säkerligen felprissatta :) .

Re: ARB vs Eaton E-locker

Postat: mån dec 19, 2016 10:41
av Robe
Stämmer, jag har en Eaton E-locker i min bakaxel. Jag har bytt några delar i den 1 gång då jag råkade misshandla den efter att jag tappade vänster bakhjul och hamnade på sidan i diket. Jag la i spärren för att ta mig upp på vägen igen på tre hjul och sen monterade jag det enda reservhjul som fanns att tillgå - ett 33" hjul. På andra sidan axeln satt ett 38" hjul. Jag glömde av att klicka ur spärren och körde iväg. I typ 60 km/h upptäckte jag att spärren var ikopplad och utan att tänka mig för klickade jag ur den. Det small till ganska ordentligt... Spärren fungerade dock fortfarande men jag valde ändå att öppna och inspektera när jag kom hem.

Bild

Jag vet när slitaget uppstod och det var helt och hållet mitt fel. Så skulle jag välja locker idag igen så skulle det bli en E-locker!

Man får bara lägga i/ur spärren i max 3 mph och man får inte stå och spinna med ett hjul och lägga i/ur. När jag la ur den i 60 km/h och med olika storlek på hjulen så blev det worst case scenario.

Reservdelar finns att köpa så det var bara att renovera. Bilder finns här:
http://4x4sweden.se/forum/viewtopic.php ... 70#p469578" onclick="window.open(this.href);return false;

/Robin

Re: ARB vs Eaton E-locker

Postat: mån dec 19, 2016 12:21
av Grottulf
Max 3mph vid inkoppling hade jag glömt bort. Bra att du påminde mig Robe [emoji106]



Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Re: ARB vs Eaton E-locker

Postat: mån dec 19, 2016 23:10
av no1_martin
Det var precis vad jag ville höra. Jag tycker det är alldeles för ofta som saker körs sönder och det beror på handhavandefel. Ägarn har inte förstått/vet inte när materialet gick sönder och skyller då på materialet. Det blir liksom ointressant att lägga sådana ras till statistiken. Saker kan gå sönder men används de på rätt sätt funkar de ofta.

Re: ARB vs Eaton E-locker

Postat: tor dec 22, 2016 19:50
av Victor
trooper skrev:
Victor skrev:Nja, en slang är ju snabbt fixad också, bara man ser till att vara försedd med skarvnipplarna med snabblåsning, 2 sådana och en bit slang så är du ju på gång igen på typ 2 minuter..

Nackdelen med ARB (Iaf kinakopiorna) är ju att inne i den så har du en hållare för 2 o-ringar som skjuter drevet fram och tillbaka, dom oringarna blir slitna efter ett tags användande och behöver bytas ut för att täta så den funkar.. Det problemet har jag på mina just nu, och dom o-ringarna finns inte i vanligt sortiment, är någon udda dimension.. Så då måste jag mejla med dom i Kina igen och be dom skicka över sådana oringar..
Är det inte samma o-ringar som till arbn då ?.
Har köpt från Rindab,kostade inte många kr.
Skickade även efter 2 skarvnipplar som sitter på solenoiderna.
30 kr för 2 nipplar var ju inte så farligt dyrt, säkerligen felprissatta :) .

Det vet jag faktiskt inte, men skulle säkert kunna tro det!

Re: ARB vs Eaton E-locker

Postat: mån jan 09, 2017 5:27
av pini
Var hittar ni dom kinesiska ARB kopiorna ?

Re: ARB vs Eaton E-locker

Postat: mån jan 09, 2017 6:42
av Runekebab
http://www.china4x4extreme.com/en_produ ... 32-77.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: ARB vs Eaton E-locker

Postat: mån jan 09, 2017 14:41
av iller
Såg denna för någon dag sedan där går de igenom de olika

https://www.youtube.com/watch?v=x40WGUtdaLI" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: ARB vs Eaton E-locker

Postat: mån jan 09, 2017 19:24
av TerranoJohan
På Kullager.se finns det oringar i alla möjliga , och omöjliga dimensioner! :tumbup:

Re: ARB vs Eaton E-locker

Postat: mån jan 09, 2017 21:23
av pini
Va ligger sådana Kinaspärrar på i pris ca