Aktuellt datum och tid: sön okt 22, 2017 19:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: ARB vs Eaton E-locker
InläggPostat: lör dec 17, 2016 15:22 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Inlägg: 309
Ort: Kungälv
Läser ofta om ARB (även kopiorna) men inte så mycket om E-lockern. Hummer H2 har ju den fabriksmonterad. Är ARB så överlägsen en E-locker? Själv tycker jag det verkar skönt att slippa kluddet med kompresorn och bara dra el direkt till diffen. Någon annan här med erfarenhet av e-locker?

_________________
Behöver ny projektbil. Skall passa uppepå en D44 fram och Ford 8.8 bak.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: ARB vs Eaton E-locker
InläggPostat: lör dec 17, 2016 21:50 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 09, 2007 14:16
Inlägg: 5276
Ort: Säffle
Jag har en fram på min k30 och den har funkat helt felfritt.
Ytterligare en fördel är att det är lätt att fixa i skogen om kan sliter av kabeln, mot om det vore en slang.

Med tanke på hur konstruktionen ser ut, så var jag lite orolig för att den skulle låsa upp när man växlar mellan att köra framåt och bakåt...
Men jag har inte märkt av det i praktiken iaf.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

_________________
/Fredrik
Cheva K30 6,2D höjd 4", 42"Irok
Cheva K2500 6,2D höjd 6", 37"SSR
Dodge W250 5.9CTD höjd 4", 33"Bfg M/T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: ARB vs Eaton E-locker
InläggPostat: lör dec 17, 2016 22:10 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis maj 30, 2006 13:01
Inlägg: 1725
Ort: Motala
Var väl en är på forumet som rasa en E-locker efter bara en liten stund,grön wrangler!? ARB går ju plåga riktigt rejält, kommer i håg när jag såg dansken på berget i Eksjö slå i diffarna på fullt varv!

I mina ögon/ och vad man läst är arbn ett bättre alt


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: ARB vs Eaton E-locker
InläggPostat: sön dec 18, 2016 12:37 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 09, 2007 14:16
Inlägg: 5276
Ort: Säffle
Fan, jag skrev ett inlägg som försvann...

Det var nog Robe som pajade en E-locker.
jag vill minnas att det var pga inkoppling medan det slirade, men han svarar nog själv snart.

Det är inga problem att aktivera den i farten, bara det inte slirar, eller man svänger snävt.

Även ARB skriver att man inte får koppla in spärren medan hjulen snurrar olika fort, men jag kan tänka mig att ARB:n klarar mer misshandel än E-lockern.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

_________________
/Fredrik
Cheva K30 6,2D höjd 4", 42"Irok
Cheva K2500 6,2D höjd 6", 37"SSR
Dodge W250 5.9CTD höjd 4", 33"Bfg M/T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: ARB vs Eaton E-locker
InläggPostat: sön dec 18, 2016 19:46 
Online
Forumräv

Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Inlägg: 806
Ort: Hedemora
Nja, en slang är ju snabbt fixad också, bara man ser till att vara försedd med skarvnipplarna med snabblåsning, 2 sådana och en bit slang så är du ju på gång igen på typ 2 minuter..

Nackdelen med ARB (Iaf kinakopiorna) är ju att inne i den så har du en hållare för 2 o-ringar som skjuter drevet fram och tillbaka, dom oringarna blir slitna efter ett tags användande och behöver bytas ut för att täta så den funkar.. Det problemet har jag på mina just nu, och dom o-ringarna finns inte i vanligt sortiment, är någon udda dimension.. Så då måste jag mejla med dom i Kina igen och be dom skicka över sådana oringar..

_________________
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: ARB vs Eaton E-locker
InläggPostat: sön dec 18, 2016 20:25 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: lör mar 04, 2006 1:11
Inlägg: 346
Ort: Gråbo
Victor skrev:
Nja, en slang är ju snabbt fixad också, bara man ser till att vara försedd med skarvnipplarna med snabblåsning, 2 sådana och en bit slang så är du ju på gång igen på typ 2 minuter..

Nackdelen med ARB (Iaf kinakopiorna) är ju att inne i den så har du en hållare för 2 o-ringar som skjuter drevet fram och tillbaka, dom oringarna blir slitna efter ett tags användande och behöver bytas ut för att täta så den funkar.. Det problemet har jag på mina just nu, och dom o-ringarna finns inte i vanligt sortiment, är någon udda dimension.. Så då måste jag mejla med dom i Kina igen och be dom skicka över sådana oringar..


Är det inte samma o-ringar som till arbn då ?.
Har köpt från Rindab,kostade inte många kr.
Skickade även efter 2 skarvnipplar som sitter på solenoiderna.
30 kr för 2 nipplar var ju inte så farligt dyrt, säkerligen felprissatta :) .


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: ARB vs Eaton E-locker
InläggPostat: mån dec 19, 2016 11:41 
Offline
Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 05, 2012 14:34
Inlägg: 2568
Ort: Uppsala
Stämmer, jag har en Eaton E-locker i min bakaxel. Jag har bytt några delar i den 1 gång då jag råkade misshandla den efter att jag tappade vänster bakhjul och hamnade på sidan i diket. Jag la i spärren för att ta mig upp på vägen igen på tre hjul och sen monterade jag det enda reservhjul som fanns att tillgå - ett 33" hjul. På andra sidan axeln satt ett 38" hjul. Jag glömde av att klicka ur spärren och körde iväg. I typ 60 km/h upptäckte jag att spärren var ikopplad och utan att tänka mig för klickade jag ur den. Det small till ganska ordentligt... Spärren fungerade dock fortfarande men jag valde ändå att öppna och inspektera när jag kom hem.

Bild

Jag vet när slitaget uppstod och det var helt och hållet mitt fel. Så skulle jag välja locker idag igen så skulle det bli en E-locker!

Man får bara lägga i/ur spärren i max 3 mph och man får inte stå och spinna med ett hjul och lägga i/ur. När jag la ur den i 60 km/h och med olika storlek på hjulen så blev det worst case scenario.

Reservdelar finns att köpa så det var bara att renovera. Bilder finns här:
viewtopic.php?f=15&t=35926&start=1470#p469578

/Robin

_________________
Kontakt: robin@swedenfabrication.se

@ReconExpedition på Facebook
@Sweden Fabricationpå Facebook
@SwedenFabrication på Instagram


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: ARB vs Eaton E-locker
InläggPostat: mån dec 19, 2016 13:21 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 09, 2007 14:16
Inlägg: 5276
Ort: Säffle
Max 3mph vid inkoppling hade jag glömt bort. Bra att du påminde mig Robe



Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

_________________
/Fredrik
Cheva K30 6,2D höjd 4", 42"Irok
Cheva K2500 6,2D höjd 6", 37"SSR
Dodge W250 5.9CTD höjd 4", 33"Bfg M/T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: ARB vs Eaton E-locker
InläggPostat: tis dec 20, 2016 0:10 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Inlägg: 309
Ort: Kungälv
Det var precis vad jag ville höra. Jag tycker det är alldeles för ofta som saker körs sönder och det beror på handhavandefel. Ägarn har inte förstått/vet inte när materialet gick sönder och skyller då på materialet. Det blir liksom ointressant att lägga sådana ras till statistiken. Saker kan gå sönder men används de på rätt sätt funkar de ofta.

_________________
Behöver ny projektbil. Skall passa uppepå en D44 fram och Ford 8.8 bak.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: ARB vs Eaton E-locker
InläggPostat: tor dec 22, 2016 20:50 
Online
Forumräv

Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Inlägg: 806
Ort: Hedemora
trooper skrev:
Victor skrev:
Nja, en slang är ju snabbt fixad också, bara man ser till att vara försedd med skarvnipplarna med snabblåsning, 2 sådana och en bit slang så är du ju på gång igen på typ 2 minuter..

Nackdelen med ARB (Iaf kinakopiorna) är ju att inne i den så har du en hållare för 2 o-ringar som skjuter drevet fram och tillbaka, dom oringarna blir slitna efter ett tags användande och behöver bytas ut för att täta så den funkar.. Det problemet har jag på mina just nu, och dom o-ringarna finns inte i vanligt sortiment, är någon udda dimension.. Så då måste jag mejla med dom i Kina igen och be dom skicka över sådana oringar..


Är det inte samma o-ringar som till arbn då ?.
Har köpt från Rindab,kostade inte många kr.
Skickade även efter 2 skarvnipplar som sitter på solenoiderna.
30 kr för 2 nipplar var ju inte så farligt dyrt, säkerligen felprissatta :) .



Det vet jag faktiskt inte, men skulle säkert kunna tro det!

_________________
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: ARB vs Eaton E-locker
InläggPostat: mån jan 09, 2017 6:27 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: sön aug 07, 2011 21:25
Inlägg: 424
Ort: Tidaholm
Var hittar ni dom kinesiska ARB kopiorna ?

_________________
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: ARB vs Eaton E-locker
InläggPostat: mån jan 09, 2017 7:42 
Offline
Beroende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Inlägg: 1265
Ort: Växjö
http://www.china4x4extreme.com/en_produ ... 32-77.html

_________________
Toyota Lj70


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: ARB vs Eaton E-locker
InläggPostat: mån jan 09, 2017 15:41 
Offline
Användare

Blev medlem: ons jan 04, 2017 20:12
Inlägg: 30
Såg denna för någon dag sedan där går de igenom de olika

https://www.youtube.com/watch?v=x40WGUtdaLI


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: ARB vs Eaton E-locker
InläggPostat: mån jan 09, 2017 20:24 
Offline
Forumräv
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
Inlägg: 784
Ort: Lindesberg
På Kullager.se finns det oringar i alla möjliga , och omöjliga dimensioner! :tumbup:

_________________
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.

*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004

*Ford Escort RS 1989 på R-däck :mrgreen:

Terrano2 Offroad:
viewtopic.php?f=21&t=48670


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: ARB vs Eaton E-locker
InläggPostat: mån jan 09, 2017 22:23 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: sön aug 07, 2011 21:25
Inlägg: 424
Ort: Tidaholm
Va ligger sådana Kinaspärrar på i pris ca

_________________
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011