Besikta om vid axelbyte?

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

henriklarsson1982
Rutinerad
Inlägg: 388
Blev medlem: mån aug 25, 2008 16:46
Ort: Finland nkby

Besikta om vid axelbyte?

Inlägg av henriklarsson1982 » mån apr 04, 2016 21:01

Fick nys om ett par HJ61 axlar med manuella spärrar idag och blev ju sugen på att ha dessa till BJ:n :D
Måste man besikta om när man byter axlar?....och för att krångla till det hela bor jag ju i Finland....så är det nån som vet vad som gäller här?

Nästa fundering: Hur vingligt blir det om man gör en SOA på en BJ? Använder den rätt så flitigt i jobbet och vill helst inte få ÄNNU sämre väghållning :rodnar:

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Besikta om vid axelbyte?

Inlägg av Ninetoes » mån apr 04, 2016 21:10

Kolla på Trafi.fi , där hittar du vad som gäller. Egentligen tror jag du måste göra en ändringsbesiktning men jag tror ärligt talat inte att nån besiktningsman märker att du har bytt axlar, det vågar jag nästan lova att dom inte skulle göra här iaf.

Jag plockade bort krängningshämmaren fram på min HJ61 i lördags och jag inbillar mig att den kränger lite mer när man kör i rondeller. Låter du krängningshämmaren sitta kvar så kanske det inte blir fullt så vingligt... :wink:
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Re: Besikta om vid axelbyte?

Inlägg av kalle » mån apr 04, 2016 21:43

Är den omreggad med motorn?

Axlarna är ju bara lite bredare och har längre cc mellan bladen, det går mog att fåtill så det knappt syns...

Jag håller på(långsamt) med samma operation.

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Besikta om vid axelbyte?

Inlägg av niva_mats » ons apr 06, 2016 0:41

Ändrar du spårvidd och axelavstånd samt förändrar vikt, bytar bromsar så har du förändrat bilen och det krävs en reggbesiktning.

Små förändringar är svåra för tjänstemannen att upptäcka vid okulärbesiktning vilket är det som dom gör i första hand.
Dock kan det bli ruskigt tråkigt om du inte gör det och blir inblandad i en olycka där man gör en utredning på bilen.

Du får helt enkelt ta ett snack med dina små samtalspartners på respektive axel.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

henriklarsson1982
Rutinerad
Inlägg: 388
Blev medlem: mån aug 25, 2008 16:46
Ort: Finland nkby

Re: Besikta om vid axelbyte?

Inlägg av henriklarsson1982 » fre apr 08, 2016 22:03

kalle skrev:Är den omreggad med motorn?

Axlarna är ju bara lite bredare och har längre cc mellan bladen, det går mog att fåtill så det knappt syns...

Jag håller på(långsamt) med samma operation.
Japp,alla ändringar som är gjorda finns med i reg-boken

henriklarsson1982
Rutinerad
Inlägg: 388
Blev medlem: mån aug 25, 2008 16:46
Ort: Finland nkby

Re: Besikta om vid axelbyte?

Inlägg av henriklarsson1982 » fre apr 08, 2016 22:07

niva_mats skrev:Ändrar du spårvidd och axelavstånd samt förändrar vikt, bytar bromsar så har du förändrat bilen och det krävs en reggbesiktning.

Små förändringar är svåra för tjänstemannen att upptäcka vid okulärbesiktning vilket är det som dom gör i första hand.
Dock kan det bli ruskigt tråkigt om du inte gör det och blir inblandad i en olycka där man gör en utredning på bilen.

Du får helt enkelt ta ett snack med dina små samtalspartners på respektive axel.
Misstänkte väl det :? Tanken väcktes väl mest för att jag är lite sugen på att ha spärr i framaxeln oxå, inte bara bak. Tänkte att om jag fick gjort affär med bra pris kunde ett axelbyte vara aktuellt, men sorligt nog var killen väl medveten om värdet på dessa pjäser :(

Skriv svar