Cheap Truck Challange Go Swede

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Cheap Truck Challange Go Swede

Inlägg av Sdkfz251 » fre feb 19, 2016 16:24

Det finns nu två byggtrådar i "Garaget" med detta ämne.... För er som inte läser tidningen Four Wheeler så är detta en följetång som genomförs varje år i denna amerikanska tidining... Hade tankarna att "kick-starta" liknande i Sverige... utan "Team", utan sponsring, utan hets, utan tävling... Lite som offroad var på 70-80 talen :tumbup:

Det borde inte vara så svårt, det finns gott om billiga 4x4... se bara på Ford Explorer, svårsåld även till skrothandlare.... sedan finns King Cabs, Samurai, Vitara, Niva, Valp... utbudet är stort. Problemet är väl förändring av mänskliga beteendet att alltid vara "värst", dags att tänka om "boys and girls" :lol:

Här är ett smakprov från "Jojj-tojjb" (Youtube)
https://www.youtube.com/watch?v=zII42FMz6gE" onclick="window.open(this.href);return false;

Citat ur klippet... "Allright Nature! Enturtane Me!" :tumbup:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Cheap Truck Challange Go Swede

Inlägg av Marcus A » fre feb 19, 2016 18:05

Vad ska man vara värst i då, om det då inte går ut på att ha värst saker :-)?

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Cheap Truck Challange Go Swede

Inlägg av BorkJonas » fre feb 19, 2016 22:38

Marcus A skrev:Vad ska man vara värst i då, om det då inte går ut på att ha värst saker :-)?
:tumbup: :tumbup: :tumbup: :woot: :woot: :woot: :beer: :beer: :beer:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Cheap Truck Challange Go Swede

Inlägg av Sdkfz251 » fre feb 19, 2016 23:00

...Värst och Värst? Man behöver ingenting... Jag har en son på 7 år, där är det väldigt viktigt att det ska vara Störst, Snabbast, Dyrast, Tyngst och... Värst.... I detta fallet behöver det inte vara någotdera... Sålunda gäller detta alla UTAN någon prestationsångest, tvångsmässig behov av att bli sedd och omtalad i forum och tidningar eller bli känd på något annat sätt. :lol:

Som sagt, för er som var med under tidigt 80-tal... Lite "Back to Basic".... Utan skryt och skrävel :tumbup:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Cheap Truck Challange Go Swede

Inlägg av Joel_Vbg » lör feb 20, 2016 15:49

Jag gillar idéen i alla fall :tumbup: hade jag bara haft lite mer tid övers så....
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

yxa
Användare
Inlägg: 64
Blev medlem: lör jan 23, 2016 14:47
Ort: Göteborg

Re: Cheap Truck Challange Go Swede

Inlägg av yxa » lör feb 20, 2016 18:40

Gillar den idén med.
Vilken budget skulle vara passande?


Sent from my ruttna äpple using Tapatalk

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Cheap Truck Challange Go Swede

Inlägg av Danne » lör feb 20, 2016 18:53

Dom som börjat hittils har haft 10 000 som gräns vad jag vet.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Cheap Truck Challange Go Swede

Inlägg av Asfalsts indianen » lör feb 20, 2016 22:04

Vilket samman träffande med tråden! Jag har gått i precis samma tankar, också inspirerad av de uppkomna biltrådarna.

Om man nu ska ha en svensk cheap truck challenge måste det såklart till ett tvävlingsmoment.
Efter att ha varit och kollat på en deltävling av ”vanliga” challenge i somras måste jag säga att tävlingsformen är rätt ok. Kör så många varv av en förutbestämd slinga som möjligt. Dock måste svårighetsgraden såklart anpassas.

Nu till mina tankar om det viktigaste, bilarna.

Priset har redan varit uppe på tapeten tidigare. 10’000:- är ett bra riktpris. Jag skulle gärna anamma samma tänk som används inom folkrace, d.v.s. bilen blir automatiskt till salu efter avslutad tävling. Det skulle göra att man håller sig till budget och ”delar liggandes i garaget” helt plötsligt blir värt pengar. Även uppgraderingsdjävulen hålls borta med detta upplägg.
Möjligen skulle jag kunna sträcka mig till att man får ta med sig sin vinsch vid försäljning, förutsatt
att man kan ha ett standardiserat fäste för vinschar.

En annan viktig detalj för att få bilarna så jämna som möjligt är att de ska ha passerat SBP inom senaste perioden. Där sållar vi bort gårds- och jaktbilar som är rostmonster med mediokra bromsar.

Själva tävlingsmomentet skulle vara lämpligt att köra i samband med ”vanliga” challenge. Jag tror att det skulle öka deltagarantalet markant, vilket i sin tur är positivt för de ”stora” bilarna. Trenden nu verkar tyvärr vara motsatt.

Att det sen kan vara en bra inkörsport in i offroading är jag övertygad om. De som inte har möjligheten eller kunskapen att bygga en bil själv, kan för en liten penning köpa en bil som kan konkurrera på lika villkor. Och att köpa en dyr bil för att köra i skogen tror jag många drar sig för, speciellt som nybörjare.

Sen kan man säkert grotta ner sig i detaljer, och även diskutera säkerhet, in i det oändliga. Men det lämnar jag åt de som vill driva det vidare.

Hoppas att det mynnar ut något roligt av Cheap Truck Challenge Sweden!
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Cheap Truck Challange Go Swede

Inlägg av Danne » lör feb 20, 2016 22:26

Inte för att vara en gnällkuk men kan vara bra att veta om man ska köra tävlingar så krävs vagnsbok och licens, även på enklare tävlingar om jag fattat det rätt.
Skulle även tro att bilen måste följa dom tekniska reglerna i ORE reglementet.

Men kul idé, skulle vara skoj att kika på sådana tävlingar.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Cheap Truck Challange Go Swede

Inlägg av klirre » lör feb 20, 2016 22:41

Skulle vara kul med tävling, men tyvärr är det nog svårt på grun av mycket svåra regler. Framför allt med liten budget. Där emot kan det vara en kul "egen klubb grej" typ Svenska Land Rover Klubben fast bara budgetbilar. Dock med krav på besiktat. Sedan om det kan bli någon form av tävling i senare skede är möligt, men då under SMA som jag fått förklarat för mig ska vara enklare.

Men upplägget och iden gillar jag med tanken på billiga byggen. Finns mycke billiga 4x4 där ute som man kan förädla med enkla medel. Och med mitt bygge ska erkännas att jag har haft mycke tur som gjort att kostnaderna hållits nere.
Hoppas dock fler hoppar på för dem två som finns nu bor på varsin kust så det blir långt om man ska "träffas i klubben".

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Cheap Truck Challange Go Swede

Inlägg av Sdkfz251 » sön feb 21, 2016 17:07

Min tanke med det hela var att bara köpa en billig 4x4 och köra med den på träffar... helt legal och bara ha roligt. Kolla på det youtubklipp som finns i tråden. För min del var det bara en tävling mot budgeten... Vi har alla olika tekniska kompetens och därför kan det bli lite "orättvist" om man skulle göra en tävling av det hela. För min del får jag "hyra" bort allt som jag inte klarar medans andra här på forumet kan bygga en mycket potent rock-crawler för samma summa. Så för min del är det en challange mot budget och ändå ha roligt, utan tävlingsmoment med bilen i sig.

Men det är upp till var och en att bygga, min budget på 10.000:- är i underkant för mig, men räcker säkerligen för Klirre som kan bygga bättre än vad jag kan för halva summan. :woot:

Som jag skrev i första inlägget... Drömmer lite tillbaka till tidigt 80-tal då det var lite "enklare" på jeepträffarna... :lol:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Skriv svar