Sverigeoffroad.se Ny fysisk tidning inte digital!

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Re: Sverigeoffroad.se Ny fysisk tidning inte digital!

Inlägg av Micke valp » mån apr 04, 2016 1:27

Nä, du. Nu Sdkfz251 får du allt ta och ge dig! Det här är ditt citat:

... Fan jag får hjärtklappning bara jag tänker på det... Det är som Bert Karlsson och Kicki Danielsson på en och samma gång 4 Wheel Drive fastnade i en vinkelvolt och trodde att alla som körde 4x4 var några Country diggande Red Necks, som bodde på en bondgård som dom kallade "FARMEN", som bara ÄÄÄÄÄLSKADE V8 och därmed hatade allt vad ekologiskt tänkande handlade om... fan vet om jag mött mer stereotyp tidning än just FOUR WHEEL DRIVE!!!!! Ta bara en titt på hur Lörs tecknade alla figurer i "Historierna"... Bonnläppar med keps allihopa... Jääääääääääääkligt juste demografiskt genomsnitt hörru"!!!!"
------------------------------------------------------------------------------------

För det första bör du ha koll på tidningens rätta namn. Om du nu ska spy galla över den.

För det andra. Jag har jobbat på 4 Wheel Drive sedan 2002, och aldrig sett illustratören Löörs teckna en enda bild så som du beskriver den. Alltså en bondläpp med keps.

Jag har använt Löörs två gånger under alla mina år på tidningen. (Vilket betyder 13 år.) Den första gången som illustratör till ett tekniktips hur man vårdar sitt batteri, och den andra gången var vid ett av de få kåserier jag skrivit själv. Och varken i något av dessa fanns det med något som det du beskriver!

Så, med rätta vill jag säga – Skärp till dig! Det låter som om du hänvisar till en tidning på 1980- 1990-talet. Och jag lovar, en hel del hann hända med publikationen innan den lades ner i december 2015.

Och. Jag må vara en Jeep-människa i grunden. Jag har ändå hållit på med offroad sedan tidigt 1990-tal. Byggt mina egna bilar, och kört dem hårt. Ändå vet jag att det finns de som hållit på längre än jag, med offroadfolk som jag respekterar. Ska jag ta några exempel? Tja, varför inte legendaren Thomas Terräng, eller stockholmaren Olle Bull?. Kanske Micke "Munk"? Lasse Lego? Ja, och inte att förglömma: "Altyco-Stefan"? Listan kan lätt göras ännu längre.

Det är folk jag rörde mig bland, lärde mig och sakta blev till en offroader. Och en sak är säker. När det gäller Jeepar, då är Jeep och V8 som lång- och lerhalm. De hör ihop. Visst, från början med slurkande förgasare och stela bladfjädrar, men de utvecklades. Nu sitter det insprutning i många av dem, liksom avancerade hjulupphängningar.

Men nog om allt detta. Tidningen 4 Wheel Drive finns inte längre. Men jag finns. Och när sådant här dravel skrivs, tänker jag svara. Och ja, Det finns många på det här forumet som vet vem jag är och vad jag står för. Och en av de sakerna är att det jag bygger, även om det är extremt, fortfarande ska vara gatlegalt.

En del må ogilla den saken, andra inte. Men för min del är det en utmaning – bygga extremt, men ändå lagligt. Det går, jag lovar. Men det är en utmaning och det är inget man snackar till sig på exempelvis ett forum.

Det var bara en, liten del, jag ville ta med mig i tidningen 4 Wheel Drive. Och det är något jag fortfarande har kvar, trots att tidningen inte finns längre.
Senast redigerad av Micke valp den mån apr 11, 2016 2:01, redigerad totalt 3 gång.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: Sverigeoffroad.se Ny fysisk tidning inte digital!

Inlägg av svana » mån apr 04, 2016 15:28

Jävligt bra inlägg Micke.

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Sverigeoffroad.se Ny fysisk tidning inte digital!

Inlägg av Sdkfz251 » fre apr 15, 2016 17:24

Jag kryper gladeligen till korset och inser såklart att mitt inlägg var otroligt förhastat och ogrundat. Jag lägger band på mig själv och skall i fortsättningen vara mer ödmjuk i min framtoning...

Speciell ursäkt till Micke Valp och andra som tog illa vid sig... Ska passa på att samtidigt be om ursäkt för det sena svaret/ursäkten. Har varit "off-gridd" ett tag pga bilarna.

Admin får bestraffa mig efter behag (låter lite som en dålig porrfilm) eller stryka mitt inlägg...

Mea Culpa :rodnar:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Sverigeoffroad.se Ny fysisk tidning inte digital!

Inlägg av klirre » fre apr 15, 2016 18:08

Sdkfz251 skrev:Jag kryper gladeligen till korset och inser såklart att mitt inlägg var otroligt förhastat och ogrundat. Jag lägger band på mig själv och skall i fortsättningen vara mer ödmjuk i min framtoning...

Speciell ursäkt till Micke Valp och andra som tog illa vid sig... Ska passa på att samtidigt be om ursäkt för det sena svaret/ursäkten. Har varit "off-gridd" ett tag pga bilarna.

Admin får bestraffa mig efter behag (låter lite som en dålig porrfilm) eller stryka mitt inlägg...

Mea Culpa :rodnar:

Strongt! Inte alla som har mod att be om ursäkt :tumbup:

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Sverigeoffroad.se Ny fysisk tidning inte digital!

Inlägg av Sdkfz251 » fre apr 15, 2016 22:56

Jag tackar för det Klirre... och skäms lite såklart också :lol:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Re: Sverigeoffroad.se Ny fysisk tidning inte digital!

Inlägg av Micke valp » lör apr 16, 2016 20:54

Hej Sdkfz251.

Starkt av dig att be om ursäkt. Det sker inte ofta på nätet ...

Jag hoppas verkligen att vi ses någon gång framöver i något offroadspår.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Sverigeoffroad.se Ny fysisk tidning inte digital!

Inlägg av Knugcab » sön apr 17, 2016 12:22

Bra initiativ och självklart kommer jag stödja detta, vilket jag hoppas alla i landet med offroadintresse kommer göra, ser fram emot ett första nummer som förhoppningsvis blir ett av många. :)
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

GuW
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: lör mar 05, 2016 12:11

Re: Sverigeoffroad.se Ny fysisk tidning inte digital!

Inlägg av GuW » tis apr 19, 2016 23:51

Blir det av så kommer jag ju givetvis att provköpa några nummer för att se om det är värt en prenumeration.

Jag är föredetta prenumerant på 4WD, men även jag tyckte att tidningen förändrades till det sämre dom sista åren, så då köpte jag bara strönummer.

Jag kan nog inte konkret sätta fingret på vad det var som fick mig att sluta, men det kändes som att artiklarna mer och mer gick mot firma-skåpbilar och nya LED ljusramper och andra tillbehör, och mindre mot teknik och riktiga 4x4 bilar, men det kan vara jag som hade otur med dom lösnummer jag köpte på slutet.

Men blir den här nya tidningen något annorlunda så är jag glad och nöjd.

Tyvärr tror jag att vi ändå är ganska få presumtiva prenumerander, så det gäller att få med så många som möjligt av oss, hur mn lyckas med det har jag inget recept på, men det gäller nog att vara mångfacetterad, LYCKA TILL!
--------------------------------------------------------------------------------------

03 Mazda B2500 Bruksbil
03 Jeep TJ Skogsbil

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Sverigeoffroad.se Ny fysisk tidning inte digital!

Inlägg av Wältmeister » ons apr 20, 2016 7:57

GuW skrev:Blir det av så kommer jag ju givetvis att provköpa några nummer för att se om det är värt en prenumeration.

Jag är föredetta prenumerant på 4WD, men även jag tyckte att tidningen förändrades till det sämre dom sista åren, så då köpte jag bara strönummer.

Jag kan nog inte konkret sätta fingret på vad det var som fick mig att sluta, men det kändes som att artiklarna mer och mer gick mot firma-skåpbilar och nya LED ljusramper och andra tillbehör, och mindre mot teknik och riktiga 4x4 bilar, men det kan vara jag som hade otur med dom lösnummer jag köpte på slutet.

Men blir den här nya tidningen något annorlunda så är jag glad och nöjd.

Tyvärr tror jag att vi ändå är ganska få presumtiva prenumerander, så det gäller att få med så många som möjligt av oss, hur mn lyckas med det har jag inget recept på, men det gäller nog att vara mångfacetterad, LYCKA TILL!
Jag håller till viss del med dig beträffande 4WHEEL DRIVE.
Gillade inte att det blev så mycket av just firma-skåpbilar och LED-ljusramper.
Tog upp detta med Micke när vi träffades.
Men han var ju tvungen till den svåra balansgången mellan tidskriftsägarnas/förlagets avkastningskrav, de "vanliga" offroadentusisternas önskemål och "den yttersta kretsen av bilbyggares" synpunkter om vad som tidningen borde innehålla.
Jag var prenumerant "to the bitter end" och hade inga tankar på att sluta med tidningen.
Det känns tomt utan 4WD och Micke nu.
Hoppas att den nya tidningen får abstinensen efter en offroadtidning att stillas.
Att man blir tvungen att ta emot ekonomiskt stöd/sponsring från annonsörer är ett axiom.
Se bara på alla andra papperstidningar.
Annonser är nyheter de också.
Liiiite måste nog den nya tidningen fria till "SUV`arna".
Ett bra sätt att nå/informera presumtiva prenumeranter/lösnummerköpare kan vara att visa en utgåva vid t ex SOT, som inte bara drar förare utan även åskådare, som genom sin närvaro visar att de har ett intresse för offroad = vår hobby.

Tycker jag som kanske inte har rätt i allt, men förhoppningsvis inte heller har helt fel.

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Bullen
Forumräv
Inlägg: 760
Blev medlem: ons maj 29, 2013 20:02
Ort: Köping

Re: Sverigeoffroad.se Ny fysisk tidning inte digital!

Inlägg av Bullen » lör jun 04, 2016 9:13

Lite nyfiken på hur det går för er med tidningen ?
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;

EvILeMiL
Rutinerad
Inlägg: 370
Blev medlem: tis aug 28, 2007 9:13
Ort: jakan
Kontakt:

Re: Sverigeoffroad.se Ny fysisk tidning inte digital!

Inlägg av EvILeMiL » lör jun 11, 2016 19:11

Bullen skrev:Lite nyfiken på hur det går för er med tidningen ?
Hej, Det går tyvärr långsamt med tidningen men det kommer att komma i sommar!
/Emil
If ucan read this please roll me over!!
http://sverigeoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
prenumerant@sverigeoffroad.se

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Re: Sverigeoffroad.se Ny fysisk tidning inte digital!

Inlägg av Micke valp » lör jun 25, 2016 20:09

EvilEmil.

För det första: Jag gillar skarpt att du tar upp offroaden i en tidning! Jag har ju ändå försökt att göra Sveriges offroad rättvisa i många år. Men, det tog slut i december 2015.

Jag kan idag se Formula Offroad från Matrand, men bara på nätet. Och någon offroadträff här och där förstås, men också bara via nätet (Eller FB). Det känns faktiskt rätt tomt ....

Jag hoppas du lyckas med din satsning. Men som ett tips, det går inte att ge löften som inte håller. Minns jag inte fel, lovades första utgåvan till Custom Show, alltså i påskas. Nu verkar det bli under sommaren ....

Offroad-folk är tåliga, jag vet. Men, om 4 Wheel Drive-tidningen missade prenumeranterna med några dagar - så blev det ett himla liv. Och det var inte ens mitt fel, som chefredaktör, utan postleveranserna som gick fel.

Så, "keep up the good work". Men dröj inte för länge ... Det är alltför lätt att saker rinner ut i sanden. Och just det, är inget Sveriges Offroad-hobby behöver.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Sverigeoffroad.se Ny fysisk tidning inte digital!

Inlägg av klirre » lör jun 25, 2016 22:26

Jag väntar gärna, grymt tacksam över att någin vågar/orkar ta tag i detta. Hoppas du lyckas! Skulle gärna hjäpt till om jag kunnat men finns ingen tid tyvärr! Mvh
If in doubt, Flat out!

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Sverigeoffroad.se Ny fysisk tidning inte digital!

Inlägg av Knugcab » mån aug 29, 2016 15:20

Hur går det?
"Nytt nummer ute snart" står det på hemsidan, gissar att det syftas på #1 som skulle blivit Julinummer, nu är det snart September....

Är inte otålig eller otrevlig, vill bara höra så det inte rann ut i sanden... :beer:
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Skriv svar