Dags att investera i ett taktält!

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Re: Dags att investera i ett taktält!

Inlägg av JohnE » mån aug 17, 2015 15:36

heurlin skrev:Kommit på vilket taktält du ska köpa än John?
Nej jag har inte bestämt mig ännu. Jag har inte bråttom så det blir nog tillfället som gör tjuven. :-)

volvotl12
Hemmastadd
Inlägg: 241
Blev medlem: lör feb 18, 2006 20:45
Ort: Åby vid sjön

Re: Dags att investera i ett taktält!

Inlägg av volvotl12 » mån aug 17, 2015 22:06

:tumbup: Jag har varit på resa med ett sådant här taktält på en Land Rover.
Från Sverige till Marocko, 2 veckor och 550 mil.
http://www.rough.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.gordigear.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
TEAM CASUMO Volvo PV-Valp
TEAM RED DOG såld
vaxjooffroaders.se
Co driver i Team Bergunda

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Re: Dags att investera i ett taktält!

Inlägg av JohnE » tis aug 18, 2015 11:44

volvotl12 skrev::tumbup: Jag har varit på resa med ett sådant här taktält på en Land Rover.
Från Sverige till Marocko, 2 veckor och 550 mil.
http://www.rough.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.gordigear.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det där var ett bra alternativ! Det där gillade jag skarpt. Det har fungerat bra för er?

volvotl12
Hemmastadd
Inlägg: 241
Blev medlem: lör feb 18, 2006 20:45
Ort: Åby vid sjön

Re: Dags att investera i ett taktält!

Inlägg av volvotl12 » tis aug 18, 2015 20:11

Det har funkat bra.
Jag tror Tony på Rough exp, ska nog börja sälja sådana tält i Sverige fram över.
Jag ska köpa ett sådant.
TEAM CASUMO Volvo PV-Valp
TEAM RED DOG såld
vaxjooffroaders.se
Co driver i Team Bergunda

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: Dags att investera i ett taktält!

Inlägg av lam84 » mån okt 12, 2015 19:46

nån som vett om det finns någon kopia på http://www.autohomeus.com/rooftop/AirTop.php" onclick="window.open(this.href);return false; dom
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Dags att investera i ett taktält!

Inlägg av sleeper_86 » tis okt 13, 2015 19:16

Liknande detta?
http://www.ocean-cross.de/index.php?r=product/show&id=7" onclick="window.open(this.href);return false;
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: Dags att investera i ett taktält!

Inlägg av lam84 » tis okt 13, 2015 20:15

ja jag har hittat några idag med men dyrare en air top letar efter nåt billigt :D
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Re: Dags att investera i ett taktält!

Inlägg av JohnE » lör sep 24, 2016 19:20

Uppdatering sent om sider!

Det tog en stund, men nu har tummen kommit ur arslet. La en beställning i torsdags på ett Gordigear Explorer Plus, 140cm bredd. Ser riktigt fram emot detta :tumbup:
Återkommer så snart jag tagit emot leveransen :tumbup:

Äntligen är det dags att placera husvagnen där den hör hemma - På blocket.se :lol:
....även om den tagit mig till till ganska fina platser ändå. Bild från i somras :beer:
Bild

volvotl12
Hemmastadd
Inlägg: 241
Blev medlem: lör feb 18, 2006 20:45
Ort: Åby vid sjön

Re: Dags att investera i ett taktält!

Inlägg av volvotl12 » lör sep 24, 2016 22:29

:tumbup:
Jag är hel nöjd med mitt tält, samma som ditt.
Det har blivit 11 nätter i år, några i Norge.
Lycka till.
TEAM CASUMO Volvo PV-Valp
TEAM RED DOG såld
vaxjooffroaders.se
Co driver i Team Bergunda

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Dags att investera i ett taktält!

Inlägg av heurlin » sön sep 25, 2016 6:32

John, hojta gärna till när du fått på tältet så kanske man kan få komma och kika lite =)
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Dags att investera i ett taktält!

Inlägg av Lars 9k » sön sep 25, 2016 8:53

Nu står det ju inte var du bor, annars har jag ett Gordigear som är klämbart också.
Hitintills klart nöjd, inte minst i jämförelse med kompisens Longroad som tyvärr var lite av en besvikelse. :cry:

Bild

Bild
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

yota
Forumräv
Inlägg: 905
Blev medlem: tor sep 27, 2007 0:57

Re: Dags att investera i ett taktält!

Inlägg av yota » ons sep 28, 2016 22:45

Vad gjorde dig besviken på kompisens longroad ?
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Dags att investera i ett taktält!

Inlägg av Lars 9k » tor sep 29, 2016 6:11

Ventillation, kvalitet på dragkedjor, passform/storlek på "förtältet", hanterbarhet på transportkappellet, passform/funktion för bågen som spänner ut ingången, avsaknad av stag för att inte ingången skall sjunka vid regn.

Ok, detta är ju min högst personligga uppfattning...

Ventiilation: På Longroadtältet sitter regnskyddet dikt ann mot "huvudtältet" medan det på
GG sitter på tre stycken extra bågar. Detta medför att ventillationsöppningarna på LR ej ventillerar samt att det bildades kondens både mellan dukarna och på insidan av av tältet.

Dragkedjor: De flesta är klenare, betyder ju inte tvunget sämmre, på LR, inte minst de som förbinder förtältet med dess golv.

Förtältet som man kan montera under taktältet är mindre på LR och dess passform gentemot golvet gjorde att det var mycket svårt att få någon sträckning på väggarna. På LR sitter det om jag minns rätt fyra eller sex fasta ringar att fästa tältspik i, vilket gör att du inte kan anpassa väggarnas höjd gentemot olika fordons höjd. På GG sitter det åtta fästpunkter med två remmar med öglor på respektive punkt, vilket ger ett möjligt höjdspann på ca 40cm och på så sätt ökar chansen matcha olika fordon.

Transportkappellen skiljer på så sätt att LR är väldigt tight, enligt uppgift för att möjliggöra hög marschfart utan att det fladdrar, detta gör att det är trångt att dra på och tveksamt om man kan ha kuddar och sovsäckar i tältet vid transport. Här är det öven lite bökigt med GG, det finns plats under kappellet men det är lite besvärligt att fästa dragkedjan som sedan dras runt kapellet när det fäst på
taket.

På dessa tält spänner man ut ingången med en lös båge. På LR var denna båge pluggad och den passade inte på de fästen som sitter i tältkanten. Möjligt att de går att få dit om man slipar ner pluggarna på fästet så rören/bågen går att trä på. Dessa fästen upplevde jag dock som stabilare på LR då de var av gjuten aluminium istället för av plast som de är på GG.

För att minska risken att tältduken över ingången på taktältet säckar och på så sätt samlar vatten vid regn eller snö så ingår det ett extra stag man kan montera i mitten över ingången i GG, detta finns inte på LR.

En annan skillnad är att madrassen är någon cm tunnare i LR men det var inget som de upplevde som något märkbart sämmre.

En finnes på LR som inte finns på GG är att det både i taket och på några av sidoöppningarna finns "fönsterplast". Det finns inte alls på GG utan alla öppningar har öppningsbar duk på in och utsida samt öppningsbart myggnät där i mellan.

Prisskillnaden var vid innköpstillfället ganska stor då LR annonserades med sänkt pris på Blocket för strax under 10kkr, tror de varit dyrare tidigare, medan GG kostade med frakt drygt 17kkr.
Senast redigerad av Lars 9k den fre sep 30, 2016 8:16, redigerad totalt 1 gånger.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Re: Dags att investera i ett taktält!

Inlägg av JohnE » mån okt 03, 2016 10:39

volvotl12 skrev::tumbup:
Jag är hel nöjd med mitt tält, samma som ditt.
Det har blivit 11 nätter i år, några i Norge.
Lycka till.
Kul med flera som fallit för samma produkt! Jag har varit väldigt noga med det här valet, läst många spaltkilometer om vad folk tycker, och då är det extra kul att få ytterligare bekräftelse från er :tumbup:
heurlin skrev:John, hojta gärna till när du fått på tältet så kanske man kan få komma och kika lite =)
Självklart! Jag är mkt otålig här hemma, förhoppningsvis dyker det upp nu i veckan! Sjukt spännande :-)
Lars 9k skrev:Nu står det ju inte var du bor, annars har jag ett Gordigear som är klämbart också.
Hitintills klart nöjd, inte minst i jämförelse med kompisens Longroad som tyvärr var lite av en besvikelse. :cry:
Heurlin bor i Västerås-trakterna precis som jag, har delat garage med honom en gång i tiden till och med. :beer:
Stort tack för inputen om de olika tälten, jag ville inte citera ditt långa inlägg så jag kommenterar det här istället.
Flera av de där punkterna du tar upp är även saker som andra tagit upp gällande fler tillverkare. Jag gillar skarpt att man kan låta sängkläder och kuddar vara kvar i tältet vid transport, det var en stor "säljpunkt" för min del.
Samma sak med förtältets höjdanpassning, jag har läst om att det passar många olika höjder vilket är riktigt bra då det kan följa med i bilens utveckling och även vid ett eventuellt byte av bil. :tumbup:
GG är ju inte världens billigaste tält, men å andra sidan inte det dyraste heller, allt tyder på att man får mycket för pengarna vilket är det viktigaste. Jag har dock i första instans bara beställt själva taktältet, förtält och markis får vänta till våren för min del :tumbup: :woot:

volvotl12
Hemmastadd
Inlägg: 241
Blev medlem: lör feb 18, 2006 20:45
Ort: Åby vid sjön

Re: Dags att investera i ett taktält!

Inlägg av volvotl12 » mån okt 03, 2016 22:49

Lars 9k
Vad är lägsta och högsta höjd på förtältet?

JohnE
Använd inte våld på dragkedjan till överdraget,
då håller den längre.
TEAM CASUMO Volvo PV-Valp
TEAM RED DOG såld
vaxjooffroaders.se
Co driver i Team Bergunda

Skriv svar