Går i bilbytartankar och behöver hjälp!

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

tina.valp
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: fre feb 06, 2015 19:16
Ort: Mönsterås

Går i bilbytartankar och behöver hjälp!

Inlägg av tina.valp » fre feb 06, 2015 19:24

Hej på er! Ny i detta forum och behöver lite stöd. Jag och sambon ska byta bil och har svår beslutsångest. Jag förespråkar fyrhjulsdrift och helst med fördelningslåda. Han bryr sig inte så värst bara bilen är snygg :lol: omvända roller kan man säga. Han har abc-resan på sitt körkort och får köra och dra vad han vill i princip. Jag däremot har bara mitt lilla usla B så gärna en bil med lite dragkapacitet på B-kort. Är det bara Subaru då eller finns det andra doldisar? Vi har kollat på VW Tiguan, men jag är vilse i djungeln av utbud på motorer och växellådskombinationer. Kort sagt, önskar goda råd. Tack på förhand! :jump:
Volvo Valp -63 chassinr 729
VW Golf -01 liten äcklig skitbil som drar tjuvström
Volvo V70 -01 så nära att åka till Stena Metall

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Går i bilbytartankar och behöver hjälp!

Inlägg av Portland » lör feb 07, 2015 0:15

Kan undra om din sambo anser Nissan X-trail eller kanske Suzuki Vitara snygga... Toyota Rav4?

Så fort ni kommer upp till rambyggda bilar med dubbla växellådor osv så ökar vikten rätt snabbt och vi med usla B-kort får bara dra småvagnar.

mateks
Forumräv
Inlägg: 746
Blev medlem: fre nov 18, 2011 17:34
Ort: Uppsala

Re: Går i bilbytartankar och behöver hjälp!

Inlägg av mateks » lör feb 07, 2015 0:46

Spana in Pajero pinin. Den får dra 1500 på B-kort och har fördelningslåda med lågväxel. Den långa modellen är ovanligt liten och smidig för att vara en 4-dörrars, endast 4,15 m lång. Finns med både med manuell och automat.

Bild
Suzuki sj424 td -85

tina.valp
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: fre feb 06, 2015 19:16
Ort: Mönsterås

Re: Går i bilbytartankar och behöver hjälp!

Inlägg av tina.valp » lör feb 07, 2015 22:24

Tack, har kollat Vitara och jag gillar dem men har inte hittat några i mitt närområde som jag kunnat testköra. Är det bättre att strunta i fördelningslåda och fokusera på mellanklass-suv med dragkapacitet? Var iväg idag och tittade på Santa Fe, Hyundai IX35 mfl men var ju bara skit när det kom till att dra. Tror det var 750 kg. Har kollat både Passat alltrack/4motion och några Tiguaner. Snygga får man ju erkänna. Beroende på motorstyrka och vikt (antar jag?) så får vissa tiguaner dra c:a 1350 och det är precis på gränsen vad jag behöver. Vår husvagn har totalvikt 1280 så om inte farbror polisen är för nitisk bör jag klara mig ;)
Pajeron får jag söka efter, har aldrig sett en sån. Såg väldigt intressant ut. !500 på B, då får sambon ta ett nytt husvagnslån också hehe!
Tack för era tips, jag ska fortsätta leta :)
Volvo Valp -63 chassinr 729
VW Golf -01 liten äcklig skitbil som drar tjuvström
Volvo V70 -01 så nära att åka till Stena Metall

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Går i bilbytartankar och behöver hjälp!

Inlägg av Wältmeister » lör feb 07, 2015 22:40

Om det prioriteras tillåten släpvikt på *B*-kort är Niva ett alternativ med 1.490 kg.
En Defender 90 får endast dra 1.190 kg på *B*-kort.
Mazda Tribute 3.0 V6 Automat får dra 1.420 kg på *B*-kort. Men den har inte fördelningslåda. Dock i-/urkopplingsbar 4x4.

Varken Niva eller Defender är komfortabla om man ska dra husvagn längre väg.
Det är däremot Mazda Tribute, vilket jag vet efter att i flera år dragit bilsläp som tangerat maxvikten. Och kanske drygt det. :rodnar:
Mazdan klarar dock att dra mer om man har *B*E* eller utökad *B*.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

stepside
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: tis jan 24, 2012 12:14
Ort: skåne

Re: Går i bilbytartankar och behöver hjälp!

Inlägg av stepside » lör feb 07, 2015 23:10

Hej lägg 5000 kr på ett be körkort .sen kan du köpa vilken bil du tycker om. Mvh Rickard

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Går i bilbytartankar och behöver hjälp!

Inlägg av Safari » mån feb 09, 2015 16:22

Jeep Cherokee XJ Den får dra 1290 på B . Max släpvagnsvikt är däremot olika om den är en import eller inte. Man måste alltså kolla på Transportstyrelsen på den aktuella bilen.

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Går i bilbytartankar och behöver hjälp!

Inlägg av Gustavsson » mån feb 09, 2015 17:45

stepside skrev:Hej lägg 5000 kr på ett be körkort .sen kan du köpa vilken bil du tycker om. Mvh Rickard
x2
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Går i bilbytartankar och behöver hjälp!

Inlägg av Sdkfz251 » tis feb 10, 2015 19:46

...jag vet inte om jag håller med Wältmeister. Jag har en Suzuki Grand Vitara V6 manuell låda, är skitnöjd. Körde rutten Båstad---Åre utan att må skit, men å andra sidan är jag en av "sniglarna" på vägen och körde därför sällan över 90. Testa en Grand Vitara, jag har en "Generation 2" och är nöjd, väljer du en "Generation 3" så tror jag polletten trillar ner/du skådar ljuset :tumbup:

Min har en 2.4 liters bensin 6:a med manuell låda och jag får dra 1550 på B-kort (utökad 2300).
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Går i bilbytartankar och behöver hjälp!

Inlägg av Sdkfz251 » tis feb 10, 2015 19:47

Safari skrev:Jeep Cherokee XJ Den får dra 1290 på B . Max släpvagnsvikt är däremot olika om den är en import eller inte. Man måste alltså kolla på Transportstyrelsen på den aktuella bilen.

Jag har ägt Cherokee XJ som fått dra 1340, men det beror nog på att den var svensksåld och inte en av dom hundratals som kom in tidigt 2000-tal från Tyskland... dessa får bara dra 1280-90kg
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

tina.valp
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: fre feb 06, 2015 19:16
Ort: Mönsterås

Re: Går i bilbytartankar och behöver hjälp!

Inlägg av tina.valp » tor feb 12, 2015 20:22

Tack för alla era tips o tankar. Har funderat på att skaffa BE men både ekonomin och tiden är i o-fas med mina önskningar. Har varit på ytterligare bilsökarrundor och tittat på Subaru m fl. Är intresserad av Suzuki men gubben tycker att det är fult med reservdäcket på bakluckan. En fråga som kanske är dum, men vad är det för skillnad på BE och utökat B? Är det bara olika benämningar på samma behörighet? En bekant har en nyare Subaru Outback där han fått byta glödstiften och hade klater med detta så de fick borra om. Brukar det vara problem med boxer-dieslarna? Har hört att det ska vara driftsäkra annars. Och slutligen, hur många mil om året måste man köra för att det "ska löna sig" att köra diesel? Om man inte har farmartank på baksidan av garaget ;) förlåt för frågebombardemanget, snart har vi bestämt oss haha
Volvo Valp -63 chassinr 729
VW Golf -01 liten äcklig skitbil som drar tjuvström
Volvo V70 -01 så nära att åka till Stena Metall

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Går i bilbytartankar och behöver hjälp!

Inlägg av Sdkfz251 » tor feb 12, 2015 20:52

Se det där med reservhjulet som en positiv sak... Får du punktering på en resa så slipper du riva ut allt du har i bagaget för att plocka fram reserven... :tumbup:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Går i bilbytartankar och behöver hjälp!

Inlägg av Portland » tor feb 12, 2015 21:03

BE och "utökad B" är inte samma sak.
Ta ett regnummer och slå in på https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; så finns där en rad för varje alternativ.

När det "lönar sig" att åka diesel är beroende på skatten i första hand, och den beror på vilken bil du kikar på, så matematiken där är alltså väldigt beroende på bilval.

Det finns dock även annat än ekonomiska aspekter gällande drivmedel, en dieselbil har tex oftast bättre lågvarvegenskaper/bottendrag vilket man kanske främst har användning för med manuell låda.

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Går i bilbytartankar och behöver hjälp!

Inlägg av MattisH » tor feb 12, 2015 21:04

Utökat B innebär +750kg släpvikt på vad som är godkänt för endast B.
BE kan du räkna bruttovikter på släpen istället och därmed inte lika känsligt.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

BroncoXLT
Forumräv
Inlägg: 541
Blev medlem: sön maj 01, 2011 22:22
Ort: Sthlm

Re: Går i bilbytartankar och behöver hjälp!

Inlägg av BroncoXLT » fre feb 13, 2015 2:00

MattisH skrev:Utökat B innebär +750kg släpvikt på vad som är godkänt för endast B.
men max vikt är 4250kg.
Chevy Suburban LT -99.
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)

Skriv svar