Expeditionsbil
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Expeditionsbil
Lite inspiration, han bygger sin ultimata expeditionsbil (kostar nog en slant) han gillar inte Defender längre så det blev en Landcruiser Troopy.
Intressanta filmer
https://www.youtube.com/watch?v=riMTgFH ... slZBB8jf6A" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=-NwXAQE ... slZBB8jf6A" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=noejJ3o ... slZBB8jf6A" onclick="window.open(this.href);return false;
Intressanta filmer
https://www.youtube.com/watch?v=riMTgFH ... slZBB8jf6A" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=-NwXAQE ... slZBB8jf6A" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=noejJ3o ... slZBB8jf6A" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Expeditionsbil
Den hära Landrover Defendern ser cool ut
https://www.youtube.com/watch?v=FJT8lPt ... slZBB8jf6A" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=FJT8lPt ... slZBB8jf6A" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Expeditionsbil
Om man har lite plats och/eller tänker på vikten kan det vara en ide att titta över sina campingprylar.
Jag får plats med två stolar och ett bord under främre passagerar stol
Jag köpte ett par Helinox stolar som väger under ett kilo och de är även smidiga att ta med sig i ryggsäcken om man skall ut och vandra och sedan sitta en stund.
Går ca 3 Helinox stolar på en liten Jula campingstol i storlek
Article här http://expeditionportal.com/field-teste ... and-table/" onclick="window.open(this.href);return false;
Använder ibland Helinox bord eller REI aluminiumbord som på bilden här
Gjorde min utrustning mindre, tänk storleks skillnad för tex 4 pers som skall med.
Till vänster ny utrustning.
Expeed luftmadrass med dun, Haglöfs LIM 50, Helinox stol. Till höger äldre utrustning i samma ordning.
Smidigt nedfällbart bord för tex bakluckan, tar någon cm i plats bara och väldigt bra att laga mat på och äta ifrån och har inbyggd skärbräda.
Aldrig fel att lägga sig och kolla lite på film
Jag får plats med två stolar och ett bord under främre passagerar stol
Jag köpte ett par Helinox stolar som väger under ett kilo och de är även smidiga att ta med sig i ryggsäcken om man skall ut och vandra och sedan sitta en stund.
Går ca 3 Helinox stolar på en liten Jula campingstol i storlek
Article här http://expeditionportal.com/field-teste ... and-table/" onclick="window.open(this.href);return false;
Använder ibland Helinox bord eller REI aluminiumbord som på bilden här
Gjorde min utrustning mindre, tänk storleks skillnad för tex 4 pers som skall med.
Till vänster ny utrustning.
Expeed luftmadrass med dun, Haglöfs LIM 50, Helinox stol. Till höger äldre utrustning i samma ordning.
Smidigt nedfällbart bord för tex bakluckan, tar någon cm i plats bara och väldigt bra att laga mat på och äta ifrån och har inbyggd skärbräda.
Aldrig fel att lägga sig och kolla lite på film
Re: Expeditionsbil
En intressant film mellan Land Rover Defender 110 och Toyota Land Cruiser 76 Wagon. Dock en lite äldre film men fordona idag är nog rätt lika.
https://www.youtube.com/watch?v=vNcs0dc ... slZBB8jf6A" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=vNcs0dc ... slZBB8jf6A" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Expeditionsbil
Om man åker på en tur, även då längre sträckor som tex till Afrika som ni kan se i filmen ovan jag postade så går ju mycket av sträckorna på vanliga vägar och motorvägar i höga farter, dvs allt går ju inte i 20km/h på en härlig terrängväg Vet själv då jag var ung och oerfaren och kände mig tvungen att köra i 130 på 130 väg i Sydafrika, var inte mycket trafik, körde rakt ner i ett potthål, knäckte fälgen och det kunde gått väldigt illa, men gick bra, men hela fälgen delades och som tur var fick jag stopp på minibussen. Idag skulle jag inte kört så fort, helt vansinigt.
Tittar man då på Land Rover Defender 110 och Toyota Land Cruiser 76 Wagon när det gäller säkerhet om man nu tycker det är viktigt så.
Defender lär ha riktigt dåliga bromsar i de tester jag tittat på och man får ta med sig typ 1000kg i detta fordon, undrar om det är bra egentligen. Saknar airbags och för några år sedan så klarade den inte av älgtesten
Men den saknade då ESP (typ antirullskydd) så idag klarar den kanske sig bättre då den har esp idag som jag har förstått?, inte sett en test av det dock. Inte sett en test av Wrangler, men har lägre tyngdpunkt, har esp och har längre avstånd mellan hjulen än en Defender vilket borde göra den mera stabil. Faran med Wranglern är ju lite att den lite sportig och går snabbt och vissa fattar inte det, dvs man skall köra lugnt med en hög 4x4.
Toyota Land Cruiser 76 Wagon saknar esp (antirollskydd) och fick nyligen ABS bromsar. Gruvarbetarna i Australien klagar på Landcruiser 70 serien inte är säker för dem, läs här
http://www.drive.com.au/motor-news/heav ... 2xhqr.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tittar man då på Land Rover Defender 110 och Toyota Land Cruiser 76 Wagon när det gäller säkerhet om man nu tycker det är viktigt så.
Defender lär ha riktigt dåliga bromsar i de tester jag tittat på och man får ta med sig typ 1000kg i detta fordon, undrar om det är bra egentligen. Saknar airbags och för några år sedan så klarade den inte av älgtesten
Men den saknade då ESP (typ antirullskydd) så idag klarar den kanske sig bättre då den har esp idag som jag har förstått?, inte sett en test av det dock. Inte sett en test av Wrangler, men har lägre tyngdpunkt, har esp och har längre avstånd mellan hjulen än en Defender vilket borde göra den mera stabil. Faran med Wranglern är ju lite att den lite sportig och går snabbt och vissa fattar inte det, dvs man skall köra lugnt med en hög 4x4.
Toyota Land Cruiser 76 Wagon saknar esp (antirollskydd) och fick nyligen ABS bromsar. Gruvarbetarna i Australien klagar på Landcruiser 70 serien inte är säker för dem, läs här
http://www.drive.com.au/motor-news/heav ... 2xhqr.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Expeditionsbil
Stor eller liten bil? Payload etc.
Finns fördelar och nackdelar om allt och ofta är det ens personliga tycke som går in.
Har man pengar och plats att ha ett fordon till utöver sin vanliga bil som man tex pendlar med, handlar med så är det ju inte fel att ha en mer och större renodlad expedition/overland/camping bil om man har då om man är ute ofta. Kankse mer tveksamt om man använder den väldigt lite men det är ju upp till var och en.
En tex 4x4 wolkswagen buss tror jag mycket på, kanske inte så mycket den coola safarilooken, men dock mycket praktisk och man får plats med mycket och det finns en massa coola inredningar till den att köpa.
Nackdelen kan dock vara med ett renodlat fordon som är större är att den är klumpigare och att man kanske inte använder den så ofta som man tror att man kommer göra.
PAYLOAD, dvs hur mycket vikt man får ta med sig, bestämms av tillverkaren och inte av någon statlig myndighet och görs inga tester vad jag vet av detta heller av någon myndighet. Se bara Defender där man får ta med sig 1000-1300kg med dåliga bromsar, utan airbags, hög tyngdpunkt etc.
Jag tror amerikanarna är mycket mer säkerhetsmedvetna, och blir ju stämda höger till vänster som tex med Suzuki samurai som fick tas bort från den amerikanska marknaden för den välta så lätt. Jimnyn togs ju bort från den svenska marknaden då den saknade esp och välte i älgtesten.
Oavsett vad så skall inget fordon lastas för mycket och helst inte ha något tyngre på taket.
Min Rubicon klarar bara av 545kg, vilket delvis jag tror är amerikansk försiktighet.
Jag räknade på det lite för skoj skull, och det är lite överdrivet, ni läste ju vad det paret från baltikum skrev att de inte behövt använda extra dieseln då det fanns överallt där de körde i Afrika.
Jag postade detta på ett annat forum, tror jag har räknat rätt.
"Some say that the Wrangler have insufficient payload for overlanding, I just hade to count. My 2013 Rubicon unlimited have a payload of 545kg, 1201.52 pounds.
We say for two people for 20 days without gasstations, shops, water etc, a rather extreme situation.
1 passenger = 75 kg
2 Helinox chairs =2kg
1 Helinox table = 1kg
2 madrasses Exped 1kg
2 sleeping bags 4 kg
1 Fridge 40 liter 16kg
Water 100 liter. 2.5 liter a day for one person. 5x25 =125kg
Tools = 20kg
Personal items = 20kg
Medical bag = 1kg
Tent = 4 kg
Food = 30kg
Kitchen stuff = 10kg
Petrol 100 liters 5x25 = 125kg
Extra battery = 20kg
Solar panel = 5kg
Total for 20 days for 2 people= 459kg (1011.92 pounds).
My payload 545 kg-459kg= 86kg
As I am 86kg (about 189.6 pounds) under the payload I can bring a lot more with me.
You can increase the payload if you take out the rear seat.
I dont know if I have forgotten som vital heavy stuff here but I dont think so.
So the payload is more than sufficient for overlanding with 2 persons in a Jeep Wrangler unlimited for 20 days without any possibility to get supplies."
Finns fördelar och nackdelar om allt och ofta är det ens personliga tycke som går in.
Har man pengar och plats att ha ett fordon till utöver sin vanliga bil som man tex pendlar med, handlar med så är det ju inte fel att ha en mer och större renodlad expedition/overland/camping bil om man har då om man är ute ofta. Kankse mer tveksamt om man använder den väldigt lite men det är ju upp till var och en.
En tex 4x4 wolkswagen buss tror jag mycket på, kanske inte så mycket den coola safarilooken, men dock mycket praktisk och man får plats med mycket och det finns en massa coola inredningar till den att köpa.
Nackdelen kan dock vara med ett renodlat fordon som är större är att den är klumpigare och att man kanske inte använder den så ofta som man tror att man kommer göra.
PAYLOAD, dvs hur mycket vikt man får ta med sig, bestämms av tillverkaren och inte av någon statlig myndighet och görs inga tester vad jag vet av detta heller av någon myndighet. Se bara Defender där man får ta med sig 1000-1300kg med dåliga bromsar, utan airbags, hög tyngdpunkt etc.
Jag tror amerikanarna är mycket mer säkerhetsmedvetna, och blir ju stämda höger till vänster som tex med Suzuki samurai som fick tas bort från den amerikanska marknaden för den välta så lätt. Jimnyn togs ju bort från den svenska marknaden då den saknade esp och välte i älgtesten.
Oavsett vad så skall inget fordon lastas för mycket och helst inte ha något tyngre på taket.
Min Rubicon klarar bara av 545kg, vilket delvis jag tror är amerikansk försiktighet.
Jag räknade på det lite för skoj skull, och det är lite överdrivet, ni läste ju vad det paret från baltikum skrev att de inte behövt använda extra dieseln då det fanns överallt där de körde i Afrika.
Jag postade detta på ett annat forum, tror jag har räknat rätt.
"Some say that the Wrangler have insufficient payload for overlanding, I just hade to count. My 2013 Rubicon unlimited have a payload of 545kg, 1201.52 pounds.
We say for two people for 20 days without gasstations, shops, water etc, a rather extreme situation.
1 passenger = 75 kg
2 Helinox chairs =2kg
1 Helinox table = 1kg
2 madrasses Exped 1kg
2 sleeping bags 4 kg
1 Fridge 40 liter 16kg
Water 100 liter. 2.5 liter a day for one person. 5x25 =125kg
Tools = 20kg
Personal items = 20kg
Medical bag = 1kg
Tent = 4 kg
Food = 30kg
Kitchen stuff = 10kg
Petrol 100 liters 5x25 = 125kg
Extra battery = 20kg
Solar panel = 5kg
Total for 20 days for 2 people= 459kg (1011.92 pounds).
My payload 545 kg-459kg= 86kg
As I am 86kg (about 189.6 pounds) under the payload I can bring a lot more with me.
You can increase the payload if you take out the rear seat.
I dont know if I have forgotten som vital heavy stuff here but I dont think so.
So the payload is more than sufficient for overlanding with 2 persons in a Jeep Wrangler unlimited for 20 days without any possibility to get supplies."
Re: Expeditionsbil
Ehh, ja! Jag tror inte jag skrev någonstans att man klarar sig utan 4x4. Gärna kompletterat med en winsch.messner skrev:Helt klart är en minibuss intressant med all plats och komfort och har man pengar till det att ha fordon för olika ändamål så är det ju bra.År 1995 och år 2000 körde jag och tre polare typ 800mil i en månad i en 2hjuls driven folkabuss i Sydafrika. Den var bra på så viss att den hade högre markfrigång än vanlig bil och vi sov 4 pers i den, dock lite väl trångt. Kommer inte ihåg vilket år, men en minibuss började motorn brinna på, blev för varm när vi skulle upp till ett bergpass, uthyraren kom med en ny. Vi fastnade på en campingplats i sanden, så en liten gammal Jeep fick dra loss oss. Många leriga vägar gick inte att köra på med 2hjulsdrift, så vi fick vända. Vi skulle på nattsafari längs stranden för att se havslädersköldpaddor lägga ägg, vi fick inte åka med 2 hjulsdrift, så vi hängde på en annan 4x4 fordon och då han körde med bara bakre 2hjulsdrift fastnade vi hela tiden men kom loss när han kopplade in 4hjulsdrift. De var irriterade när vi fick stanna och dra loss de som kört dit där ändå med 2hjulsdrift som vi fick ta loss hela tiden. Helt klart är det bra att ha 4x4, man blir helt klart mer begränsad utan.
Jag håller definitivt inte med dig om att det är ett fordon för annat ändamål, tvärtom!
Vad jag har sett av dina inlägg på detta och annat forum skulle jag inte ha några problem att köra på samma ställen du kört med din Wrangler, och därefter bott 100-gånger bättre
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion
VW California 4Motion
Re: Expeditionsbil
Vaknat på fel sida idag lite surt inlägg kanskejenik skrev:Ehh, ja! Jag tror inte jag skrev någonstans att man klarar sig utan 4x4. Gärna kompletterat med en winsch.messner skrev:Helt klart är en minibuss intressant med all plats och komfort och har man pengar till det att ha fordon för olika ändamål så är det ju bra.År 1995 och år 2000 körde jag och tre polare typ 800mil i en månad i en 2hjuls driven folkabuss i Sydafrika. Den var bra på så viss att den hade högre markfrigång än vanlig bil och vi sov 4 pers i den, dock lite väl trångt. Kommer inte ihåg vilket år, men en minibuss började motorn brinna på, blev för varm när vi skulle upp till ett bergpass, uthyraren kom med en ny. Vi fastnade på en campingplats i sanden, så en liten gammal Jeep fick dra loss oss. Många leriga vägar gick inte att köra på med 2hjulsdrift, så vi fick vända. Vi skulle på nattsafari längs stranden för att se havslädersköldpaddor lägga ägg, vi fick inte åka med 2 hjulsdrift, så vi hängde på en annan 4x4 fordon och då han körde med bara bakre 2hjulsdrift fastnade vi hela tiden men kom loss när han kopplade in 4hjulsdrift. De var irriterade när vi fick stanna och dra loss de som kört dit där ändå med 2hjulsdrift som vi fick ta loss hela tiden. Helt klart är det bra att ha 4x4, man blir helt klart mer begränsad utan.
Jag håller definitivt inte med dig om att det är ett fordon för annat ändamål, tvärtom!
Vad jag har sett av dina inlägg på detta och annat forum skulle jag inte ha några problem att köra på samma ställen du kört med din Wrangler, och därefter bott 100-gånger bättre
Jag har inte ens nämt något att du eller någon har skrivit något om att man inte klarar sig utan 4x4.
Du känner dig psykologiskt påhoppad pga av dit bilval och inbillar dig att jag inte tycker så. Tvärtom tycker jag du har gjort ett bra val. Jag har inte ens nämt ditt namn eller citerat dina inlägg
Om du läser på sidan 3 skriver jag "Helt klart är en minibuss intressant med all plats och komfort " det är väl positivt.
Skriver även annat positivt på sidan 4 "En tex 4x4 wolkswagen buss tror jag mycket på, kanske inte så mycket den coola safarilooken, men dock mycket praktisk och man får plats med mycket och det finns en massa coola inredningar till den att köpa.
"
Man kan väl få ha olika åsikter utan folk blir sura på en, då vi har olika önskemål.
Min åsikt är dock att min unlimited Jeep Wrangler är lite stor och klumpig att köra omkring med och då speciellt på småskogsvägar och då att vända, vet att det var lättare med min förra lilla Suzuki Jimny och 2 dörrars Wrangler, men jag kan ju sova i min Wrangler och jag kan ha en fotograf bakom mig som på bilden här så jag får stå ut med den lite klumpigare unlimited som dock inte är större än en stor volvo kombi.
Mitt fordon får ju inte vara för klumpig då jag även skall kunna tex vända snabbt på smala vägar för att kunna fota fåglar eller däggdjur.
En wolkswagen minibuss som du har skulle nog inte passa mig då jag inte skulle få in den i mitt lägenhetsgarage och den skulle nog upplevas som klumpigare än min Wrangler. Men helt klart skulle man kunna få det lyxigare när man campar och kunna sätta in cool camping inredning som jag skrev innan.
Allt blir ju komprimisser.
Jag har ju min Wrangler som enda fordon som skall klara av allt och alla har ju inte pengar eller plats att ha flera fordon och visst kan man säkert ha en camping minibuss som enda bil och pendla med den och handla etc men är nog lite ovanligt då de flesta nog kör med en vanlig bil då man inte campar eller dylikt, dvs har två fordon.
Du skulle klart kunna köra på de flesta ställen jag kör på, nu har ju inte bilder på allt och där det är tufft för då kör man och kan inte fota då. Men skulle ärligt säga att jag inte skulle vilja ha ett större fordon på en del ställen jag har kört på då det blir ju jättesvårt att svänga och så.
Syftet från början med en fordon med högmarkfrigång och 4x4 var att ta mig runt att fota fågel och däggdjur ifrån, dvs ett portabelt gömsle. Och det var framför allt på vintern på oplogade vägar man ville kunna ta sig fram, en ren säkerhet.
Var på väg att fota havssörn på vintern och åkte ner i ett dike med min Jimny och tänkte att en Wrangler med högremarkfrigång och elektroniska diffspärrar eller mekaniska diffspärrar skulle gjort att jag lättare kunde ta upp mig. Kom en Dodge RAM som var jättestor med 5.7 liters v8 och den fick knappt upp mig och han var själv rädd för att fastna.
Här har han dragit upp mig på vägen, sikten var ju nästan noll, sk whiteout.
Efter hand så ökade intresset för att sova över i naturen med Jeepen och för att få plats lättare så skaffade jag en 4 dörrars Wrangler.
Dock har jag stor erfarenhet att sova i naturen utan fordon.
40 dygn själv i svenska fjällen och ofta minus 40 grader
Jag kan villigt erkänna att jag valde Wranglern mycket för den ser så cool ut
Så här kan det se ut när man fotar glada (rovfågel) genom att använda Jeepen som et gömsle, se den i 1080p
https://www.youtube.com/watch?v=gchUFty ... bAT31GtA9g" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Expeditionsbil
Vad brajenik skrev:Nej, jag är inte sur, jag är glad
Re: Expeditionsbil
Jeep är ju inte vanligt i Afrika. Landcruiser och Landrover Defender har ju haft 4 dörrars terrängfordon sedan 50 talet så jag förstår att de har fått sådant fäste. Jeep Wrangler unlimited som kan tillviss del konkurrera men har dock sämre payload men kom ut så sedan som 2007 så det tar ett tag innan den ökar i popularitet och då framför allt som lättare expeditionsfordon i Afrika.
För skojsskull ville jag titta på möjlig service av Jeep i Afrika och det kommer klart sämre än tex de ovan nämda. Lite svårt att hitta denna information dock.
Ser ju inte bra ut på denna karta, kör gärna runt i världen så är det just afrika som är dåligt.
http://www.jeep.com/crossbrand/intl_site_locator/" onclick="window.open(this.href);return false;
Men sedan började jag fundera, detta är nog en karta över Jeeps egna försäljningsställen och inte privata importörer och inte service ställen. Det är kanske som om man skulle kolla på suzuki finns i Sverige och det finns nog inte själva företaget suzuki utan det är Nimag Sverige AB som importerar Suzuki i Sverige.
Så helt plötsligt hittade jag försäljare av Jeep i tex följande länder som inte fanns på kartan. Och de måste så klart även ha service på Jeep.
TANZANIA
UGANDA
ZAMBIA
MOZAMBIQUE
Zimbabwe
Kenya
Botzwana
Namibia
Från här http://www.jeep.co.za/hostb/intl/locato ... gionId=145" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jeep.co.za/hostb/intl/locator/za/en/region" onclick="window.open(this.href);return false;
Denna sida är ju från Sydafrika och kan tänka mig då Jeep finns i Marocco, Egypten och Saudi Arabien att de i sin tur säljer jeepar till omkringliggande länders privata jeep importörer som då har service.
För skojsskull ville jag titta på möjlig service av Jeep i Afrika och det kommer klart sämre än tex de ovan nämda. Lite svårt att hitta denna information dock.
Ser ju inte bra ut på denna karta, kör gärna runt i världen så är det just afrika som är dåligt.
http://www.jeep.com/crossbrand/intl_site_locator/" onclick="window.open(this.href);return false;
Men sedan började jag fundera, detta är nog en karta över Jeeps egna försäljningsställen och inte privata importörer och inte service ställen. Det är kanske som om man skulle kolla på suzuki finns i Sverige och det finns nog inte själva företaget suzuki utan det är Nimag Sverige AB som importerar Suzuki i Sverige.
Så helt plötsligt hittade jag försäljare av Jeep i tex följande länder som inte fanns på kartan. Och de måste så klart även ha service på Jeep.
TANZANIA
UGANDA
ZAMBIA
MOZAMBIQUE
Zimbabwe
Kenya
Botzwana
Namibia
Från här http://www.jeep.co.za/hostb/intl/locato ... gionId=145" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jeep.co.za/hostb/intl/locator/za/en/region" onclick="window.open(this.href);return false;
Denna sida är ju från Sydafrika och kan tänka mig då Jeep finns i Marocco, Egypten och Saudi Arabien att de i sin tur säljer jeepar till omkringliggande länders privata jeep importörer som då har service.
Re: Expeditionsbil
Bra terrängegenskaper är ett måste. Visst kan man åka genom Afrika med 2wd men då missar man mycket. Rubicon är helt klart intressant då den också har spärrar. Jag funderar på att skeppa bilen till Dar då det är östra och södra Afrika som lockar mest.
Re: Expeditionsbil
Hej!
En som jag känner lastade in fru och barnet i en Navara och åkte till Sahara.
Har säkert moddat den en del, men i alla fall.
Hils
Magnus
En som jag känner lastade in fru och barnet i en Navara och åkte till Sahara.
Har säkert moddat den en del, men i alla fall.
Hils
Magnus
Är huvudet dumt får plånboken lida!
Jeep Cherokee 91
Höjd 3" med sats från (Rough Country)
BF Goodrich 31" All terrain
VinchMax 13000lbs
VW Syncro Caravelle 1.6TD
Jeep Cherokee 91
Höjd 3" med sats från (Rough Country)
BF Goodrich 31" All terrain
VinchMax 13000lbs
VW Syncro Caravelle 1.6TD
Re: Expeditionsbil
Safari om du nu tänkt en Rubicon så eventuellt ett Ursa minor kan vara intresant, vara bara att jag såg att de har en återförsäljare i Tyskland. Jag hade pesonligen då jag är fattig sovit i bilen eller haft tält med mig Man skickar den väl i en conteiner så den får ju inte vara för hög.
Kostar ju en slant 8900 Euro men frakten ingår, står det?
Finns mer info här http://www.meinjeepshop.de/epages/MeinJ ... s%2FJ30-HT" onclick="window.open(this.href);return false;
En tråd om det här http://www.expeditionportal.com/forum/t ... op-Jeep-JK" onclick="window.open(this.href);return false;
Annars kan man ju sätta tex ett gobirack på och sedan tält, http://www.sigicon.se" onclick="window.open(this.href);return false; har ju sånt och http://www.rindab.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Annars har ju http://www.expeditionstore.se/" onclick="window.open(this.href);return false; många takräcken och tält att välja mellan.
Finns ju olika varianter
Kostar ju en slant 8900 Euro men frakten ingår, står det?
Finns mer info här http://www.meinjeepshop.de/epages/MeinJ ... s%2FJ30-HT" onclick="window.open(this.href);return false;
En tråd om det här http://www.expeditionportal.com/forum/t ... op-Jeep-JK" onclick="window.open(this.href);return false;
Annars kan man ju sätta tex ett gobirack på och sedan tält, http://www.sigicon.se" onclick="window.open(this.href);return false; har ju sånt och http://www.rindab.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Annars har ju http://www.expeditionstore.se/" onclick="window.open(this.href);return false; många takräcken och tält att välja mellan.
Finns ju olika varianter
Re: Expeditionsbil
Här är en snubbe som skall ta sin lite äldre Wrangler på en 9 månaders tur genom Sydamerika som kanske kan ge inspiration. Tält och prylar och annat.
Se den i 1080p
https://www.youtube.com/watch?v=EGP16Mc17U4" onclick="window.open(this.href);return false;
Se den i 1080p
https://www.youtube.com/watch?v=EGP16Mc17U4" onclick="window.open(this.href);return false;