köpa terrängbil

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

VGER
Hemmastadd
Inlägg: 125
Blev medlem: tis jan 28, 2014 16:53
Ort: Malmö

köpa terrängbil

Inlägg av VGER » tor nov 06, 2014 21:39

har lyckats maskera de för tjejen o familjen som att jag behöver en "pålitlig vinterbil" som inte fastnar i diket nu när jag flyttat ut på landet. Det verkar ha gått hem och jag har inte sett några sura miner.
Hade ögonen på en lj70 på blocket men den blev såld innan jag fick ihop flis. Även en vitara är intressant då jag hört mycket gott om dom. Gärna lång med diesel och manuell låda känns intressant men just nu hittar jag inget alls på blocket.

Nu har jag fått sålt mig stadsbil och fått lite pengar över och jag lyckades lägga undan 5 tusen kr förra lönen samt att jag har 15 k på ingång för gamla syncrodelar som kommer säljas.

Så nu börjar det bli aktuellt och jag är så j*vla velig angående vad jag ska inhandla.

Vill gärna ha en bil med fler säte än 2 då jag har småpågar som också vill ut o gegga i skogen.
Bilen ska gå o köra dom 9 milen fram o tillbaka till jobb under dom snödagar vi får i Skånes inland.
men jag är även nyfiken på att ansluta mig till sork o böka lite i skogen i sinom tid

vill inte gärna att den ska vara för dyr i drift o skatt (vilket troligen är en omöjlig ekvation i sverige med en diesel). Då den troligen kommer vara i drift ganska mycket är det bra om det inte är ett bränslegurglande monster
budgeten kommer hamna runt 30 och har inte bilen redan det så gör de inget om dom pengarna räcker till en uppsättning halvsvullna däck med

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: köpa terrängbil

Inlägg av Fisketorp » tor nov 06, 2014 21:58

Jamen då är valet självklart. En Niva!! :mrgreen:
Faktiskt seriös i mitt påstående ;)
Men kräver ju lite underhåll.

Vill du ha diesel så varför inte kika på något skattebefriat?
Ex en Pajero.

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: köpa terrängbil

Inlägg av mantajohan » fre nov 07, 2014 8:00

niva eller jeep cherokee xj 91-96

vill du njuta av körningen är det jeep som gäller :wink:
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: köpa terrängbil

Inlägg av Wältmeister » fre nov 07, 2014 23:20

Fisketorp skrev:Jamen då är valet självklart. En Niva!! :mrgreen:
Faktiskt seriös i mitt påstående ;)
:iagree:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

mateks
Forumräv
Inlägg: 746
Blev medlem: fre nov 18, 2011 17:34
Ort: Uppsala

Re: köpa terrängbil

Inlägg av mateks » fre nov 07, 2014 23:22

En Jimny? Varken lång eller diesel men jag inbillar mig att den inte är så dyr i bränslekostnad+skatt / år. http://www.blocket.se/vasternorrland/Su ... ?ca=14&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Suzuki sj424 td -85

mrgonggong
Rutinerad
Inlägg: 431
Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
Ort: Sthlm / Täby

Re: köpa terrängbil

Inlägg av mrgonggong » fre nov 07, 2014 23:39

en pajero... helt otippat :) inte dökul, men driftsäker och sjuk support på engelska pajerocluben. hitta den med minst rost och mest skött så lär du rulla många mil på väg och till skogs. en pajje 92-97 bör du få för dessa kulor tror jag. skit i milen, gå på skicket och ägarhistorik. manuella lådan sägs hålla eoner bättre än automaten. pajen är stor, kantig, biffig, japsig, robust och billigare än kungen land cruiser. detta är mina tanker. behöver inte vara rätt men kanske? :)

oavsett, jag hade en land rover 2002, åkt alfa romeo sedan dess. polarn köpte en land cruiser och jag fick ett återfall i 4x4-träsket som jag inte ångrar :) det är ngt speciellt liksom?! nu pratar vi inte crosscountry, x-drive, alldrive, country, allroad och alla dessa andra kvasijeepar ;)
mvh filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget... :)

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: köpa terrängbil

Inlägg av Wältmeister » lör nov 08, 2014 8:04

Beror ju till en del på hur stor bil du vill ha vad du kan välja mellan.
Budgeten har du angivit.
Kan den tänjas lite eller kravet på rostfrihet sänkas så vill jag tipsa om följande.

Suzuki Samurai Tin Top eller High Roof. Inte Canvas Top ur säkerhetsaspekt.
Suzuki Vitara = den "lilla". Gärna helstålskarossen.
Suzuki Jimny.
Första modellen av KIA Sportage. Finns både som "normal" och "Grand" = lite längre.
Mitsubishi Pajero Pinin. Även den finns i två karosser = 3 & 5-dörrars.
Lada Niva.

Alla dom ovan har fördelningslåda med hög-/lågväxel och in-/urkopplingsbar 4x4.

Nivan sticker ut här genom att ha "riktig" fördelningslåda med mellandiffrential som är lås-/spärrbar. Absolut bästa alternativet vid körning i vinterväglag när det är halt.
Beträffande Pinin är jag inte helt säker på vilka alternativa 4x4-system som fanns de sista åren.

De tre Sukkorna är lite mindre än de tre senast uppräknade.
Sportage, Pinin och Nivan är något rymligare och har dessutom ett någorlunda acceptabelt bagageutrymme. Således lite bättre för "familjebruk" om "kottarna" och deras mamma ska med i bilen.

Dessa är mitt förslag i den lite mindre klassen.

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Valptarzan
Användare
Inlägg: 78
Blev medlem: sön aug 12, 2012 21:19

Re: köpa terrängbil

Inlägg av Valptarzan » lör nov 08, 2014 19:38

9 mil i en Niva vill iallafall inte ja prova!

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: köpa terrängbil

Inlägg av Wältmeister » lör nov 08, 2014 21:26

Valptarzan skrev:9 mil i en Niva vill iallafall inte ja prova!
När jag köpte min körde jag 55 mil hem på 5 timmar med en bränsleförbrukning på 0,95 lit/mil.
HAR DU KÖRT EN NIVA EN LÄNGRE STRÄCKA? :woaahh:
HAR DU ÖVER HUVUD TAGET KÖRT EN NIVA? :whip:

:roll:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: köpa terrängbil

Inlägg av mantajohan » lör nov 08, 2014 21:57

cherokee xj har osse en ordentlig fördelningslåda med öppen och låst mellandiff :jump:


ifall bilen ska va som en golf --> niva

större ---> cherokee xj :poke:
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: köpa terrängbil

Inlägg av Wältmeister » lör nov 08, 2014 22:13

mantajohan skrev:cherokee xj har osse en ordentlig fördelningslåda med öppen och låst mellandiff
Är du riktigt säker på det? :roll:
Wrangler 2015 har ännu inte fått fördelningslåda med mellandiff! 8)

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: köpa terrängbil

Inlägg av Sdkfz251 » lör nov 08, 2014 22:31

Jag har en Grand Vitara med 2.0L V6 och manuell låda. Funkar rätt bra i skogen (har kört den några gånger i Hästveda och Mölleröd). Priserna svajar lite upp och ner och jag har sett priser från ca 15.000:- upp till lite över 30.000:-. Jag köpte min på bilfirma för 19.000:- och då hade dom precis fått in den som inbyte och inte hunnit kolla den riktigt, visade sig vara bra bil med bara 18.000 mil på mätaren.

Annars är det en trevlig bil på vägarna, körde till Gotland i somras och den var relativt billig i drift, motorn går jämnt och fint, det finns höjningssatser på 2", gott om delar... En bra bil tycker jag allt.

Jag har haft de andra förslagen som nämnts...
Niva -> relativt tuff men på tok för bullrig om den ska "gå hem" i familjen.
Samurai -> ok i skogen men ännu bullrigare än vad Nivan är, dessutom slöare om man sätter på lite större sulor.
Jimny -> helt ok i skogen, bättre komfort än vad samurai och Niva kan stoltsera med, jag var nöjd men då man har familj så är den på tok för liten, samma som Suzuki SJ/Samurai.

XJ har jag haft ett par, amerikansk kvalitet (säger allt, en del elfel och "plastig" men en juste kärra). Dricker soppa vilket kan vara svårt att få i hamn hos familjen, rostar som en gris bak i bilen och trösklar.

Mina val:
Lite mindre bil med bra komfort = Grand Vitara 1998-2005

Större bil med bra komfort = Land Rover Discovery 200-300Tdi 1992-1998.
Som Pb-reggad kan denna bli dyr i skatt, tror den ligger på runt 10.000:-/året för Pb reggad dielsel. V8 Discos dricker ungefär 1.5 ca, (ej stadstrafik för då är det "Peak-Oil" på 2.3 liter/mil. Skatten på Pb-reggad V8 disco ligger på runt jämna 3000:-
Ett annat bra alternativ är Patrol eller Landcruiser, dessa är dock inte så vanliga på Blocket och andra ställen. Cherokee, Discovery, Grand Vitara är betydligt vanligare.

Så efter att jag läst dina "krav/argument" med budget, pendling mm så tror jag nog du ska ta dig en titt på Suzuki Grand Vitara... Den äldre modellen men kantig kaross kan man får billigare (det är 5-dörrars jag pratar om) men prisskillnaden mellan version 1 och version 2 är marginell.
Lycka till.

//Sdkfz251
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

VGER
Hemmastadd
Inlägg: 125
Blev medlem: tis jan 28, 2014 16:53
Ort: Malmö

Re: köpa terrängbil

Inlägg av VGER » lör nov 08, 2014 23:20

jag är ju själv en relativt kantig 80 talare så att karossen är kantig ser jag bara som ett plus :jump:

Har faktiskt efter tidigare konversationer med vänner o bekanta tyvärr dömt ut Niva och Samurai därför att jag tvivlar fett på komforten. känns som en gammal folkabubbla med 4wd.

Landcruiser, Vitara (lilla tintop och stora 5 dörrars, EJ v6an) eventuellt en pajero från de glada 80 talet ligger ju på önskelistan. Även en jimny känns inte helt omöjlig.
Körde även förbi en xj på motorvägen här om dan, och kände... tja... varför inte. den e ju inte så jäkla stor... Fast den e ju knappast speciellt bränslesnål trots allt

Har möjligheten att hämta bil i Frankrike med o där är utbudet betydligt större men jag måste ju veta vad jag vill ha först.

Hur är pajeron? den e jag lite nyfiken på med för de utökar möjligheterna att hitta nåt kul ytterligare

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: köpa terrängbil

Inlägg av Wältmeister » lör nov 08, 2014 23:24

Glömde nämna Nissan Terrano II. Ägde jag en kort 2-dörrars i 2 år utan ett enda fel.
Skruvade upp torsionsstavarna fram 2" och Biltemahöjning 2 - 3" bak.
Monterade en skyddsplåt under fördelningslådan och förankrade befintlig skyddsplåt bättre i bakkant.
Bytte varken stötdämpare, bromsslangar eller panhardstag. Inga problem.
Cooper Discoverer A/T 245/75-15" tyckte jag var lagom då bilen var min enda för dagligt bruk(förutom 2CV - som jag inte varit utan de senaste snart 40 åren).

Undrar varför så många dömer ut Nivan utan att ha ägt någon eller ens ha kört någon. :roll:
Själv har jag ägt 119 bilar varav ett femtontal 4x4-bilar.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

volvorobban86
Veteran
Inlägg: 2039
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
Ort: dannike (borås)

Re: köpa terrängbil

Inlägg av volvorobban86 » sön nov 09, 2014 0:13

Min lilla enkla bedömning av nivan lyder följande:

Fantastiskt dålig men så förbannat bra.

Charmen som bilen bjuder på är i en egen klass. traktor känsla i vissa saker. Så enkel att jag förvånas varje gång jag kör skiten. Ler varje gång :mrgreen:
.inget är så dåligt att det måste fixas varje gång. Lurar fan på om man inte skulle titta på en ny :tumbup:

Har sugit in vatten genom förgasare. Startar än. Generator är död nu av samma anledning. Var djupare än jag trodde.
Folk säger att jag borde kört sönder allt i drivning nu men nejdå :mrgreen:

bjuder på pose bild:
Bild
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

Skriv svar