första bilen! frågor..

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

ericviking
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: fre nov 22, 2013 12:04
Ort: härryda

första bilen! frågor..

Inlägg av ericviking » fre nov 22, 2013 12:25

om detta hamlat fel får någon gärna antingen tipsa eller hjälpa mig och flytta :rodnar:

hej, första inlägget på detta forumet och helt ny användare. :D
jag har länge funderat på att köpa en bil att leka lite med i skogen, behöver inte vara nåt monster då den mest kommer användas för att köra på väldigt dåliga vägar ute på landet.

har inte körkort än så detta kommer att bli första bilen. :twisted:

var i somras och provkörde en ford bronco 89a som är karosshöjd 15-20 centimeter och står på 37or.

den kändes väldigt vinglig när vi körde vilket inte kändes bra då den kommer användas som bruksbil och att vill jag åka båt så köper jag hellre det. :wink:
finns det något man kan göra åt detta? har funderat på att gå ner till 35or då däcken iprinsip är blankslitna, ska jag köpa en annan karosshöjningssats eller kan jag köra med den som sitter där?

är broncon något att satsa på till och börja med? som sagt den kommer inte gå på små tajta spår utan kommer gå mycket på tjejens hästgård och typ för att åka och handla :twisted: vill ju inte åka runt i hennes volvo 940 då jag känner att jag vill ha 4x4 och lite rejälare däck (v8 är ett plus) 8) tar gärna emot tips och blocket länkar på andra bilar som kan tänkas vara roliga. det får gärna va bilar i närheten av göteborg eller angränsande län och max 35k.
mekar en del själv men mest med epan jag för tillfället kör.. är tacksam för alla svar :D
längtar tiils jag har ett eget litet monster att åka runt o busa med :woot:
ha det gött!

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: första bilen! frågor..

Inlägg av ErraN_XJ » fre nov 22, 2013 13:16

hej å välkommen!

om du va sugen på en bronco så råkar ja veta att en kompis här på forumet vid namn Gravander har en bronco ståendes som han ska sälja!
Den har fått axlar från en Explorer som e grövre än originalen.

kan få fram ett nummer till honom om du inte hittar honom!
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

ericviking
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: fre nov 22, 2013 12:04
Ort: härryda

Re: första bilen! frågor..

Inlägg av ericviking » fre nov 22, 2013 13:18

tack!
detta ska undersökas, kan vara mycket trevligt :D

ericviking
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: fre nov 22, 2013 12:04
Ort: härryda

Re: första bilen! frågor..

Inlägg av ericviking » fre nov 22, 2013 13:23

såg att det var en v6, och jag är ju tyvärr lite v8 beroende då man inte vill va sämre än farsan, vet du om han har några bilder på den?, jag förstår mig inte riktigt på det här forumet än, är heeelt lost när det gäller datorer :?

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: första bilen! frågor..

Inlägg av ErraN_XJ » fre nov 22, 2013 18:22

haha min farsa kör bigblock men ja har sagt att ja ska köra ifrån han mes raksexa! alltid retar de någon! ;)
ja tror inte de finns några bilder här men ja kan be han ordna ett par om du e sugen
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

ericviking
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: fre nov 22, 2013 12:04
Ort: härryda

Re: första bilen! frågor..

Inlägg av ericviking » fre nov 22, 2013 18:35

Jag vet inte, är det en bronco 2a? Hur går den i skogen?
jag har aldrig gillat fronten på dom o ja e lite kräsen :tumbup:
Men vet du vad han vill ha för den och vart den står? Bilder kan vara intressant mest för att fundera :D
Tack!

ericviking
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: fre nov 22, 2013 12:04
Ort: härryda

Re: första bilen! frågor..

Inlägg av ericviking » fre nov 22, 2013 18:42

Glöm det jag sa om fronten, va tvungen att kolla o det e ju knappt någon skillnad :rodnar: va e det för skillnad på 2 an och den vanliga? E rätt kass på detta :rodnar:
Men nån gång måste man väll lära sig :P

Gravander
Forumräv
Inlägg: 623
Blev medlem: lör okt 27, 2012 17:56
Ort: Vargön/Vänersborg

Re: första bilen! frågor..

Inlägg av Gravander » fre nov 22, 2013 19:14

Tja!!

Här är min bronco!

http://www.blocket.se/alvsborg/Ford_Bro ... ?ca=11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan maila dig flera bilder om de är intressant!
Crew of
Offroaders Bohuslän

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: första bilen! frågor..

Inlägg av Danne » fre nov 22, 2013 19:19

Bronco 2:an är mindre än den vanliga Broncon.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: första bilen! frågor..

Inlägg av Joel_Vbg » fre nov 22, 2013 19:37

För max 35k för du mycket för pengarna och kan välja bland både Ford (f150-f250) och Cheva (nyare än -88) pickuper, Blazer och Bronco som du redan kollar på men räkna inte med ett vackert ekipage!
Men en besiktigad och fullt körbar bil är inget problem... Är dom inte de så skall du inte betala mer än 20k för en fräsch bil. Priserna går upp och ner hela tiden men ha is i magen, de dyker ut vettiga bilar till rätt pengar med jämna mellanrum...

Ju större däck desto vingligare, karosshöjning gör sig bäst till Max 3" sen blir de fult enligt min personliga åsikt, stora bilar är törstiga och otympliga i terräng men man ska köpa de man vill ha. Det har jag alltid gjort och är rätt insnöad på amerikanskt skräp idag. :mrgreen:

Bronco 2:an dom tipsar om är en vettig första bil att testa med för dom pengarna men då bör du även kolla på liknande bilar t.ex Jeep Cherokee, Grand Cherokee (finns ju med V8) och lite annat...
Om du har Facebook så leta upp gruppen Offroad köp å sälj, där ramlar ut en del intressant med.

Hade kunnat länka till ett par bilar men orkar inte.... :zzz:

Mvh
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Gravander
Forumräv
Inlägg: 623
Blev medlem: lör okt 27, 2012 17:56
Ort: Vargön/Vänersborg

Re: första bilen! frågor..

Inlägg av Gravander » fre nov 22, 2013 21:01

ericviking skrev:Glöm det jag sa om fronten, va tvungen att kolla o det e ju knappt någon skillnad :rodnar: va e det för skillnad på 2 an och den vanliga? E rätt kass på detta :rodnar:
Men nån gång måste man väll lära sig :P
Skillnaden på broncon å bronco 2:an är framförallt storleken, och att de är V8.

Men jag kan säga att störst är inte alltid bäst :tumbup:
Crew of
Offroaders Bohuslän

ericviking
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: fre nov 22, 2013 12:04
Ort: härryda

Re: första bilen! frågor..

Inlägg av ericviking » fre nov 22, 2013 21:15

okej, pratade nyss med min far och fick rådet att lugna ner mig :P
hetsar alltid upp mig och vill köpa direkt, bilen var helt klart sjysst men jag tror jag vill ha mer motor och lixom mer bil om du förstår vad jag menar.
vet någon hur stora hjul man kan få på på en bronco som e 3" karosshöjd? är inte ute efter extremåka utan mest för att jag är trött på alla låga, tråkiga bilar som man åkt i...

har även funderat på en grand cherokee(stavn?) då det är en bekväm bil med mycket delar att köpa och till vettiga pengar. kör nog helst amerikanskt då jag fått för mig att japanerna rostar o att det inte finns mycket annat att välja på. eller? självklart finns ju valpar o andra tgb men jag vill inte bli döv :P

tack för all hjälp hittils! :beer:

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: första bilen! frågor..

Inlägg av Joel_Vbg » fre nov 22, 2013 21:29

Du får säkert dit 35" däck på en 3" karosshöjning på en fullsize Bronco.... Sen dricker den mer på köpet.
33" är ingen större avstickare från original storlek på däcken, ser dock bättre ut! Och du slipper höja så kan du känna in dig i bilen och om de är nåt för dig...

Alla bilar rostar :poke: Amerikanarna är absolut inte bättre än Japs bara att de rostar på olika ställen, sluten ram på Japs bidrar till att de gärna bryter ihop bokstavligen t.ex med jänkarna gärna har rost i kaross, golv, m.m....
Grand Cherokee är ju vettig, törstig den med men vettigare än Bronco och Blazer, betydligt bekvämare att åka i, smidigare i skogen lätt modifierad och inte dyra att bygga om... 3" höjning gör man själv eller köper färdig för det är inte så dyrt och ihop med grova 31" däck så ser den bra ut! :tumbup:

Mvh
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

ericviking
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: fre nov 22, 2013 12:04
Ort: härryda

Re: första bilen! frågor..

Inlägg av ericviking » fre nov 22, 2013 23:43

Tack :D

Haha jo tack jag vet, finns ityvärr inte mycket som inte rostar :wink:
Men en sönderrostad ram är ju värre än ett hål i golvet om man säger så;) o att dra fram svetsen o lägga golv e ju bra mycket lättare än att svetsa ram :D
Som du säger så är nog en grand cherokee ett bra alternativ, något specielt man ska tänka på med dom? Något vanligt fel eller årsmodeller?

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: första bilen! frågor..

Inlägg av Spiken » lör nov 23, 2013 10:12

Fullsize Bronco, bra bil!

31" orginal.
32" går dit utan problem.
33" funkar också, men kan nöta lite i skärmarna vid fullt flex bak. Sänk fjädertornen 2" fram och klossa bak så blir den bättre.
35" skulle jag rekomendera 4" höjning, om det är 302:a i så börjar den bli lite sömnig vid landsvägskörning. Terrängkörning funkar riktigt fint, bra lågväxel. 2:71 om jag minns rätt. Krängningshämnarna kan du kasta, både bak och fram. Jag märkte ingen skillnad vid normal körning.
36" blev bra med en 6" sats. Bör byta pitman armen till en droppad. Har du orginal radiusarms så bör man ha en justerbar övre spindelled så man kan luta tillbaka framaxel för att undvika wobbel. Gör du longarms så får du en riktigt fin bil med bra fjädringsväg. Börjar bli lite sämre/vingligare på vägen. Jag monterade Superlifts supersteering (hjälpstyrarm kan man väl säga) så blev den bra igen. 4:56 i axlarna är inte fel om det är 302:an i.
Går att höja ytterligare till 8" om man vill, utan att behöva göra något med kardan stängerna eller något annat krångel. Med 8" blev bilen mycket sämre på att ta branta backar.

Jämförelsevis med andra fullsize jänkare så är det mycket bättre svängradie på Broncon, så den känns riktigt smidig i skogen för att vara en fullsize. Orginal lamelldiff som funkar bra. Fram axeln en delad modell som många ogillar. Jag tycker att den delade framvagnen är perfekt för bergsklättring och trixande. Lite bättre markfrigång med den axeln också.
Ska du köra hard core mudrace skulle jag nog valt en Blazer eller liknande.

Fast det var ju bara vad jag tyckte.

Skriv svar