Bakhjulsstyrning

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Bakhjulsstyrning

Inlägg av Fisketorp » lör sep 28, 2013 18:48

Undrar om det finns något direkt negativt med att ha styrningen bak istället för fyra, i terräng?

Undrar då jag har en kingcab v6 automat som står och skräpar.
Väl ingen jättebra bil i skogen?
Tänkte ta motor drivlina axlar mm och sätta på en bubbla och ha motorn bak.

För att axlarna ska gå åt rätt håll tänkte jag byta plats på dem och får styrningen således bak.

Eller något annat bra förslag?
Mvh

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Bakhjulsstyrning

Inlägg av niva_mats » lör sep 28, 2013 21:05

Det blir inge kul alls att köra på det sättet.
Tänk dig att aldrig ha möjlighet att lägga julen precis rätt utan måste sikta långt innan.

Det bästa är att lägga bublekarossen rätt på ramen och i värsta fall bygga en roligare front.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Bakhjulsstyrning

Inlägg av Ninetoes » lör sep 28, 2013 21:55

Haha! Det blir ju som att köra truck! :woot:
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Bakhjulsstyrning

Inlägg av Fisketorp » lör sep 28, 2013 21:57

Ja det lät ju mindre trevligt..

Funkar det att vända på axlarna eller dödar det dreven om de snurrar åt fel håll mot tänkt.
Visserligen gör man det ju redan när man backar men backar ju inte så länge ;)


Ramen känns hopplöst rostig på kingcaben så därför jag funderar på mixtra till ett bygge.

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Bakhjulsstyrning

Inlägg av OBELIX » lör sep 28, 2013 22:20

Det spelar ingen roll om du byter plats på fram o bakaxel, det går lik förbaskat åt samma håll som innan. Kronhjulen byter ju också sida gentemot pinjongen och så förändringen blir noll som du tänkt.
Du måste som du redan varit inne på vända axlarna upp-o-ner för att byta riktning, och det spelar ingen större roll för kugghjulen, men däremot så blir lagren lidande av att smörjningen inte funkar som det var tänkt från början.

Berätta mer vad du har tänkt att göra så kan du nog få bra tips här?

Jag skulle nog monterat dit axlarna och sen stoppat i en liten motor från en framhjulsdriven bil i baksätet och låtit en drivaxel gå framåt och en bakåt.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Bakhjulsstyrning

Inlägg av niva_mats » sön sep 29, 2013 0:28

Det låter mer och mer som et guldläge att bygga en ny ram.

Bygger du enklast möjliga med en rak ram så lär du kunna bygga dig till en vettig frigång under buken eller åtminstone kunna få till ett badkar där fördelningslådan ligger och du kan glida över eventuella hinder.
Dessutom så är det lätt att lägga en bubbla på en sådan ram då botten på en sådan är i det närmaste plan.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Bakhjulsstyrning

Inlägg av Fisketorp » sön sep 29, 2013 7:01

Grannen pratade också på att man borde sätta en framhjulsdriven motor i baksätet.
Men försvinner inte fördelen med att få lågväxel, mittendiffspärr samt king cab automaten är ju lågväxlad oh trevlig :)



Tänkte man kunde bli av med den långa hjulbasen om man gjorde ett annat bygge.
Markfrigång till ramen är ju inte så fantastisk med tanke på längden.
Grannen lör ändå med 35" och höjd Max fram utan att byta något i framvagn.
Helt ok markfrigång fram men under ram oh bakdiff är det ju inte fantastiskt.

Pratades på att det var en bra fördel med kort hjulbas när jag hade niva som jag var idiot och sålde :aargh:

Trevligast hade ju varit att laga upp kingen och få den besiktigad men får för mig att det inte är någon höjdare i skogen då jag sett grannen köra, kan väl bero på körstil.
Men tycker den verkar lång, tung oh otymplig samt lite för lätt baktill så dem mest spinner.

Iden med att sätta axlarna å bubbla bottenplattan var att man kunde få ner vikten något, den blir kortare, utöver axlar så är det inte mkt som sticker ut eller hänger ner som nämnt platt botten.
Det blir kortare hjulbas. Och största fördelen tyngden hamnar lite mer fördelat men mest på bakaxeln.

Fast det kanske inte är några fördelar alls det jag nämnt :P

Kanske lika bra att hoppas på sälja kingen och köpa en niva igen ;)

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Bakhjulsstyrning

Inlägg av henke_99 » sön sep 29, 2013 9:19

Om man tar det ett steg längre o bara ser till att du faktiskt skulle vända allt baklänges o sätta dit, så får du ju även del klenaste delen (framdiffen med drivaxlar) i drivlinan bak. Förmodligen kommer det hålla ganska dåligt. Förutom alla andra nackdelar som sagt med det hela...

Ska du bygga nåt med bubbla-karossen så skaffa i så fall ett chassi från nåt som passar bättre ihop med den, o så kan du ju faktiskt sätta motorn fram. Jag har sett ett par ganska snyggt påställda på suzukichassi.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Bakhjulsstyrning

Inlägg av Fisketorp » sön sep 29, 2013 9:39

Ger mig ;)
Får skrota hela iden.
Ett tag till iallafall :)

jeepbyggare
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: lör nov 26, 2011 12:54

Re: Bakhjulsstyrning

Inlägg av jeepbyggare » ons okt 16, 2013 21:21

Jag har en Valpram med Fiat 127 kaross på med 38:or. med b20, automat kopplad till valpens fördelningslåda, skivbroms fram å bak samt 4-link å spiraler fram. Om någon vill se den så finns det bilder på Gestrike Offroads hemsida i fotogalleriet (både i gamla och nya).

Jag är helt kass på att fota och kan inget om att lägg aut dem på forum heller!

Skit i å bygga bakhjulsstyrt om du inte har styrning på framhjulen, då kan den å andra sidan bli redigt smidig i skogen. kolla på Lars Dahls byggen som går i prototypklassen i biltrial.

Mvh. Arvid.

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Bakhjulsstyrning

Inlägg av Fisketorp » fre okt 18, 2013 8:10

Har köpt på mig en uppsättning 413 axlar med fd-låda.
Tanken är att montera dessa men med styrningen fram alternativt montera styrning bak också men det får bli i framtiden.

Sugen på något rullande då tiden inte är mycket till övers nu. Har iofs kc med automat men den är väl som en flodbåt på is i skogen :roll:


Iallafall om man vill ha motorpaketet baktill, räcker det då att vända vrida diffklumpen och överfylla huset förs smörjningen?
Grannen gav detta förslag.


Vad är att föredra, fjäderben eller fjädrar och separat stötdämpare?

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Bakhjulsstyrning

Inlägg av sleeper_86 » fre okt 18, 2013 17:13

Jag har kört framfjädrar till Passat och bakre stötdämpare till Volvo 240 fram på sukan..
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Bakhjulsstyrning

Inlägg av Fisketorp » fre okt 18, 2013 19:09

sleeper_86 skrev:Jag har kört framfjädrar till Passat och bakre stötdämpare till Volvo 240 fram på sukan..
Tackar =)

bor bredvid skroten så får bli en titt där någon dag när jouren är över.

Skriv svar