Expeditionstråden

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Expeditionstråden

Inlägg av Spiken » ons maj 08, 2013 22:35

Jocker skrev:Kanske dum fråga men hur mycket brukar en sån här expedition kosta? hur brukar in budjetera? :roll:


Häftigt är de ju iaf.
Ingen dum fråga alls, ställde mig själv samma fråga för några veckor sen.
Jag tog med mig 25 000:-
Det som blir över köper jag delar till bilen för.

Färja med bil/hytt ca2500:- enkel
Arrangören tog 1600:-
Diesel i Ukraina 8:40
Hotell 250-500:-/natt
Mat - billigt
Vi sov en natt i bilen, och nästan all mat fick åka med hem.
Bilen blev full med delar innan pengarna tog slut.
Billigare semester än exempelvis hyrd husbil i Norge, har provat. :wink:

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Expeditionstråden

Inlägg av Spiken » ons maj 08, 2013 23:17

Fredag 19/4 Ukraina.

Svårt att fatta att allt har hänt på en dag, och vi har 3 dagar kvar.

Klockan 9:00 är det avfärd från hotellet med discobelysningen, nykter eller inte. Gumman och jag nöjde oss med varsin öl, men några var lite mosiga på morgonen.

Redan vid 8 tiden var det full aktivitet på parkeringen, det plockades med vinchar, stuvades om i bilarna och mekades/servades lite här och där. Gott ljud när tolv bilar dieselmullrar. Terrängen i dag var lik gårdagen till en början, sen blev det tätare skog. Några fick gå före med macheta och motorsåg för att röja väg, i skogen låg även snön kvar, ca 1/2 meter djup på sina ställen. Vi luftade däcken till ett kilo ungefär och bilen börjar bli jätterepig. Passerade några småbyar, några mindre vadställen och så helt plötslig kom vi fram till en stor vanlig väg, med trafik och allt. Det var så otippat att vi började skratta, vi hade inte sett någon väg sen Polen.

Nu skulle vi bara korsa vägen, men vi passade på att stanna till vid ett kafe´ och kollade lite i en "hantverksaffär" innan vi åkte vidare.

12 timmar körning i dag, en däck krängning på guidebilen och en vinch brann upp på en Landrover.
En Landcruiser fick åka till en verkstad för att fixa något med laddningen, hur fasen hittar man en verkstad? Det var då våra guider var väl värda sina pengar.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Expeditionstråden

Inlägg av Spiken » tor maj 09, 2013 0:07

Den här kvällen skulle vi campa. Vi stannade i en by för att handla lite till kvällen. Såg ut som vilket hus som helst, men polackerna gick in och mycket riktigt så var det en affär.
En sorts bröd, 18 olika sorters vodka, och några småsaker.
Man räknar på kulramar, samtidigt som man pratar i mobilen.

Vi köpte lite bröd och gick ut. Då står det en militärbil, typ UAZ buss eller något liknande med två uniformerade och beväpnade gubbar vid våran Patrol.

-Passport!
Tydligen så är vi bara en kilometer från Polska gränsen just nu. Gumman blir nervös jag med och börjar rota reda på passen. När vi fick fram dom så hade dom vänt och gick och pratade med våran guide, svenskar var tydligen helt ointressanta. Skönt!!!

Efter några lerhål, vadningar, lossdragning av guidebilen och ytterligare en däck krängning plus många timmar senare var vi framme vid campen. När vi väl har kommit tillrätta hör vi en liten motor varva som en tok, långt bort. Efter en timme kommer det en full ukrainare och vill ha pengar för att vi campar på hans kulle. Envisas med att prata italienska, fast polacker och ukrainare förstår varandra.
Ingen pratade italienska, och alla hörde att han var inge vidare på det, han heller.

När han kommer på att han har långt att gå till sin fast körda bil, upphör italienskan.
Han får lite pengar från våran guide iaf, för att se till att vi får vara ifred på campen, plus att han får skjuss till sin MB Vito!?! av våran guide, som även drar ner honom till fast mark igen.

Efter ett par timmar kommer det två bilar igen, varav Viton är den ena. Guiden åker och möter upp dom och undrar vad dom håller på med. Visar sig att dom slagit vad om vem som kan komma längst. Vi andra står och tittar på spektaklet, vi har utsikt ända ner till byn som dom kom ifrån och dom har långt kvar. Till slut tröttnar dom, eller om dom nyktra till kanske.

Vi började göra iordning Patrolen för våran först övernattning.

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: Expeditionstråden

Inlägg av svana » tor maj 09, 2013 1:34

En underbar resa känner jag, du e grymt duktig att skriva och berätta, myyyycket läsvärt detta. Tror vi är mååånga här som ser fram mot fortsättningen av äventyret.

Tack så länge :) :)

marenen
Hemmastadd
Inlägg: 133
Blev medlem: lör jan 24, 2009 14:13
Ort: Blentarp
Kontakt:

Re: Expeditionstråden

Inlägg av marenen » tor maj 09, 2013 9:44

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
SWES-38
Swedish Expedition Society
http://www.swes.se
http://www.expeditions.se

FJ Cruiser Expeditions utrustad.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Expeditionstråden

Inlägg av Spiken » tor maj 09, 2013 9:55

Sov som små grisar i bilen!

Klockan 8 vaknade vi, sist av alla. På hotellena vi varit på tidigare, vaknade vi alltid innan 7, ibland tidigare ändå. Fixade snabbt lite frukost, roddade iordning bilen. Sängen veks tillbaka. Man får vika undan en skiva, som går åt för att få full längd på sängen. Några bilar var redan i gång. Bl,a guidens bil, som hade bogserat en Vito och en Golf halva natten. Han var pigg och glad som vanligt.

Disig morgon, men ett par timmar senare var himlen klarblå, som vanligt. Otrolig tur med vädret.
9.00 gav vi oss av. Hamnade på någon timmerbilsväg med mycket vatten på, sen blev det mindre stigar och motorsågen togs fram igen. Patrolen ser ut som den gått igenom en biltvätt med stålborstar. På sina ställen är det även djup snö.

Till slut ger motorsågen upp! Macheta och yxor plockas fram och alla hjälper till. Guiden ställer sin Landcruiser åt sidan, efter att vi dragit loss honom några gånger. "Sweden HELP" ropade han på radion, varje gång han ville bli till bakadragen. Nu fick vi spåra i snö/is sörjan, medans guiderna och några andra fick röja. Vinchen användes flitigt, bra med mekanisk vinch.

Åkte på en väg som var byggd av vassa stenbumlingar, väldigt hoppigt.
Kom sen fram till ett nerlagt hotell, som vi kände igen från arrangörens hemsida. Nu var vi här. Sist jag såg bild på det sunkiga hotellet satt jag hemma vid datorn och var sjukligt avis på dom som var här. Inget speciellt med hotellet, utan resan hit.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Expeditionstråden

Inlägg av Spiken » tor maj 09, 2013 20:10

När team 2 kom till det nerlagda hotellet, så rullade vi vidare. Vi skulle in i skogen igen.
-I have a suprise for you! ropade guiden på radion.
Han körde sin bil åt sidan, och sprang i förväg med sin kamera. Stort vattenfyllt lerigt dike, som man samtidigt måste göra en sväng i. Nerfarten lutar åt höger och uppfarten till vänster, perfekt om man vill ha diagonalspinn. Patrolen är helt odiffad. Jag står och lurar lite om hur jag ska attackera hindret, men det finns ingen plats för något annat än rakt på.
-You okey, no problem!
-Yeah... right.
Jag tar sats och brakar ner i sörjan, drev bra i smeten, när hela bilen sen gör ett kast från ena sidan till den andra hörs det ett "sproing" under bilen, kom dock igenom lerpölen och upp på andra sidan. Tittade lite under bilen, men fjädrar och upphängning såg okej ut. Vi var inte helt igenom, utan vi var tvungna att byta spår en bit fram, fick gräva lite i leran och lägga i lite ris så vi kunde komma ur dom djupa hjulspåren. Stannade och tittade lite nogrannare under bilen.

Guiden som anade att vi hade problem kom smygandes, såg väldigt olycklig ut, trodde väl att vi skulle skylla på hans "suprise". Nu var det min tur att säga
-No problem. I fix. Kör bilen åt sidan så dom andra kan åka vidare, sen in under bilen, beväpnad med tigersåg för att "demontera" bakre krängningshämnaren. Hinner klart lagom till team 2 dyker upp och vi ansluter till dom.

Kommer några hundratal meter innan vi är ifatt första teamet igen. Guidebilen ligger på underedet längre fram, det både grävs och vinchas för att försöka få upp bilen åt sidan. Dom hittade en lucka i skogen så det gick att få undan bilen, dom andra följde efter. När det var vår tur tyckte jag inte att det såg så djäkligt ut. Jag tog fart och försökte styra imot så att däcken inte låg i botten på spåren, däcken greppade i kanterna och bilen flög ur spåren lite för fort. Hade ingen möjlighet att hinna styra imot, så högerhjulen var nu i det vänstra hjulspåret och bilen lutade betänkligt men vi kom igenom.

Eftermiddagen blev det snökörning.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Expeditionstråden

Inlägg av Spiken » tor maj 09, 2013 20:39

Konstig snö dom har här!

Mer som blöt iskross. Det är 20 grader varmt och sol och snön är riktigt tung. Går inte att köra igenom, utan man måste upp på snön. Alla luftar ur mycket ur däcken. Fedimadäcken är ganska tjocka i sidorna så jag luftar till man hör att nu är det väldigt lite tryck kvar. Lånar en billig modell av klocka bara för att se. Ligger på 0,4 ungefär.

Under tiden har guiden smygit sig upp på snön, det går plågsamt långsamt. Lång uppförsbacke, men han kommer upp. Vi väntar tills han är uppe innan nästa bil följer efter i hans hjulspår. Lägsta växel och tomgång, minsta hjullspinn och man var igenom. Backen var riktigt nervös när man kände att ett däck hacka till lite.

Bilden på Land Rovern visar vad som händer om ett hjul spinner till det minsta. Vänster framhjul sitter fast och det går inte att vincha utan att kränga av däcken. Bara börja gräva. Endast 4 däck kränger av i dag. Vi har klarat oss än så länge och får åka fram och tillbaka med kompressorn. Gumman bränner sig på den, och talar om alla svordomar som finns tillgängliga på svenska.

marenen
Hemmastadd
Inlägg: 133
Blev medlem: lör jan 24, 2009 14:13
Ort: Blentarp
Kontakt:

Re: Expeditionstråden

Inlägg av marenen » fre maj 10, 2013 16:57

Sista omgången bilder...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
SWES-38
Swedish Expedition Society
http://www.swes.se
http://www.expeditions.se

FJ Cruiser Expeditions utrustad.

Rackelsmurf
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: tis mar 01, 2011 21:48
Ort: Piteå

Re: Expeditionstråden

Inlägg av Rackelsmurf » fre maj 10, 2013 17:38

Riktigt roligt att få "följa med" dig Spiken på din expedition, att du dessutom är duktig på att skriva är ett plus i kanten :)
Kia Sorento 2,4 EX -06 "Expedition and Adventure"
"det spelar ingen roll vilken utrustning man har, enda skillnaden är hur långt man kommer innan man kör fast"

Stewz
Forumräv
Inlägg: 565
Blev medlem: fre aug 10, 2007 21:25
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Expeditionstråden

Inlägg av Stewz » fre maj 10, 2013 19:01

Ser ut att ha varit en trevlig resa, hur långt körde ni i Ukraina och ungefär hur mycket var riktig väg?
Skulle vilja ta en sån resa med en BV206 om nu tullen inte skulle få spunk :mrgreen:

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Expeditionstråden

Inlägg av Spiken » lör maj 11, 2013 9:39

Söndag, sista dagen i Ukraina.

Hotellet vi sov på var helt okej, parkering var en obevakad grusplan bredvid, kändes sådär.
All utrustning stuvades in i bilarna, kändes bättre än att ha massa av saker på utsidan. Radio, kameror och gps plockas med in.

Kvällsmat på hotellet och den här kvällen var det mer högljudt än tidigare. Alla prata med alla samtidigt, och många ansträngde sig för att försöka lite engelska, ibland fylldes det på med lite tyska. Var sista kvällen och ingen ville gå och lägga sig.

Morgonen kom, och bilarna var orörda. Tror att det var många som gick ut och tog en rök på natten, bara för att kolla lite. Bilarna fick på sin utrustning igen, däck fylldes på till mild offroad. En bil skulle lämna oss tidigare så vi tog adjö av dom. Vi rullade ut ur staden i en karavan, ingen uppdelning längre. Några vadningar blev det i dag också, sedan mindre skogsväg i vad jag tror var en bokskog. Riktigt fint, endast en fastkörning och endast ett träd över vägen, som vi fick hugga av.

Sista forsen vi korsar så stannar vi och tvättar av bilarna. Är bilen för skitig får man problem i tullen.
Några mil asfalt innan vi kommer till gränsen Ukraina/Slovakien, samma procedur som sist, 2 timmar.

På färden genom Slovakien ger ett framhjulslager upp på en Landrover. Den och en bil till stannar för att fixa till det, vi fortsätter. Sista stoppet är i polen, inte många bilar kvar nu. Vi byter lite mailadresser och får lite förslag på vilken väg vi ska fortsätta på, helt onödigt egentligen men så länge vi var upptagna med det så slapp man ta adjö. Sen kommer Landrovern in, och guiden, hur tusan lyckades han med att fixa bilen, och sedan köra ifatt oss? Vi har rullat ända sedan vi lämnade dom. Lika glad som vanligt, och ville hjälpa till med våran färdväg.
Vi ska till Opony4x4 först, förklarar jag.
-Opony? thats my friend. Säg att du åkt med mig så får du 10%
Jag blev inte förvånad, klart att det var hans kompis, han kände alla.

Tack för oss.
Kul att skriva om våran resa, och tack för all uppskattning.

mvh spiken

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Re: Expeditionstråden

Inlägg av jenik » lör maj 11, 2013 9:57

Kul läsning och ett spännande äventyr för er!
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Expeditionstråden

Inlägg av Spiken » lör maj 11, 2013 10:01

[img][img=http://forumbilder.se/CE975/529102-1015 ... 9478-n.jpg][/img]

Försöker lägga in en bild på våran glada guide.
Nähä, gick inte.

Tänkta återkomma med några slutord, för dom som är sugna på en "prova på expedition"

marenen
Hemmastadd
Inlägg: 133
Blev medlem: lör jan 24, 2009 14:13
Ort: Blentarp
Kontakt:

Re: Expeditionstråden

Inlägg av marenen » lör maj 11, 2013 11:28

Bild
SWES-38
Swedish Expedition Society
http://www.swes.se
http://www.expeditions.se

FJ Cruiser Expeditions utrustad.

Skriv svar