Diffspärrar och dess påverkan på vändradien
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Diffspärrar och dess påverkan på vändradien
Gjorde ett litet test innan när jag var ute o körde med min radiostyrda bil. Det är ju emellanåt diskuterat här hur mycket och på vilka sätt en svetsad diff respektive en öppen diff påverkar framkomlighet och smidighet. Nu är det ju inte riktigt samma sak som på en riktig bil då denna har lite annan viktfördelning, fäste och proportioner mot våra stora offroadbilar. Men jag tycker ändå det visar ganska bra vilken skillnad det blir med öppna respektive låsta diffar.
Tittar man noga på spåren så syns det att med diffarna låsta så vill bilen hellre hålla samma riktning som den redan har och bara få bakhjulen att kana i sidled för att följa dom vridna framhjulen, så som det blir om man har "krabbstyrning".
Tittar man noga på spåren så syns det att med diffarna låsta så vill bilen hellre hålla samma riktning som den redan har och bara få bakhjulen att kana i sidled för att följa dom vridna framhjulen, så som det blir om man har "krabbstyrning".
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Häftig bil och jag tycker det är en kanon jämförelse.
Hur låser du diffarna på den (Risk för lite Offtopic) är det fjärrstyrt också?
Hur låser du diffarna på den (Risk för lite Offtopic) är det fjärrstyrt också?
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
En bild säger mer än tusen ord som det heter. Och så fick ju även spjutet en chans att faktiskt kunna förstå
Styr både diffspärrar och lågväxel via kontrollen ja. Mer info hittar finns i länkarna:
viewtopic.php?t=17074
http://traxxas.com/products/models/electric/5607summit
Styr både diffspärrar och lågväxel via kontrollen ja. Mer info hittar finns i länkarna:
viewtopic.php?t=17074
http://traxxas.com/products/models/electric/5607summit
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Ja jag har ju kvar original-lägena. Men det är ju inte så svårt att koppla ur servot till framdiffen för en demonstration.
Har funderat en del på vilket som egentligen är bäst, men jag har fått för mig att man har större möjligheter till bra framkomlighet men framför allt bäst styrförmåga med bara främre spärren låst gentemot bara den bakre när terrängen är riktigt besvärlig genom att bilen lättare "drar" sig över hindret. Fast jag borde väl egentligen testa båda delarna inna jag uttalar mig...
Största anledningen till att man spärrar bak men inte fram på en stor bil är väl oftast att bakaxeln är starkare och klarar belastningen från en spärr bättre gentemot den oftast klenare framaxeln.
Har funderat en del på vilket som egentligen är bäst, men jag har fått för mig att man har större möjligheter till bra framkomlighet men framför allt bäst styrförmåga med bara främre spärren låst gentemot bara den bakre när terrängen är riktigt besvärlig genom att bilen lättare "drar" sig över hindret. Fast jag borde väl egentligen testa båda delarna inna jag uttalar mig...
Största anledningen till att man spärrar bak men inte fram på en stor bil är väl oftast att bakaxeln är starkare och klarar belastningen från en spärr bättre gentemot den oftast klenare framaxeln.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Det är precis i de banor jag har tänkt också.henke_99 skrev:Ja jag har ju kvar original-lägena. Men det är ju inte så svårt att koppla ur servot till framdiffen för en demonstration.
Har funderat en del på vilket som egentligen är bäst, men jag har fått för mig att man har större möjligheter till bra framkomlighet men framför allt bäst styrförmåga med bara främre spärren låst gentemot bara den bakre när terrängen är riktigt besvärlig genom att bilen lättare "drar" sig över hindret. Fast jag borde väl egentligen testa båda delarna inna jag uttalar mig...
Största anledningen till att man spärrar bak men inte fram på en stor bil är väl oftast att bakaxeln är starkare och klarar belastningen från en spärr bättre gentemot den oftast klenare framaxeln.
Ut o testa nu!
Njä, nu är det mörkt o så ska jag upp o jobba imorgon... Men kan ju gå ut en sväng lite tidigare nån kväll i vecka om vädret bara tillåter.Grottulf skrev:Det är precis i de banor jag har tänkt också.henke_99 skrev:Ja jag har ju kvar original-lägena. Men det är ju inte så svårt att koppla ur servot till framdiffen för en demonstration.
Har funderat en del på vilket som egentligen är bäst, men jag har fått för mig att man har större möjligheter till bra framkomlighet men framför allt bäst styrförmåga med bara främre spärren låst gentemot bara den bakre när terrängen är riktigt besvärlig genom att bilen lättare "drar" sig över hindret. Fast jag borde väl egentligen testa båda delarna inna jag uttalar mig...
Största anledningen till att man spärrar bak men inte fram på en stor bil är väl oftast att bakaxeln är starkare och klarar belastningen från en spärr bättre gentemot den oftast klenare framaxeln.
Ut o testa nu!
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Skälet till att man spärrar bak är inte enbart för att bakaxeln oftast är kraftigare. Det finns en till anledning- och det är nog den viktigaste:
Dom flesta bilar har motorn fram och väger således mer fram än bak, så drivhjulen fram behåller dragkraften på ett annat sätt än dom där bak. Lyfter ena bakhjulet och det inte finns nån spärr/broms så blir den i princip framhjulsdriven. Med spärr så behåller den dragkraften även bak.
Ett av undantagen är såna bilar som tex Optodsl kör, den har motorn fram- men lyfter ändå på framhjulet när det flexar mycket.
SKREV OBELIX
Dom flesta bilar har motorn fram och väger således mer fram än bak, så drivhjulen fram behåller dragkraften på ett annat sätt än dom där bak. Lyfter ena bakhjulet och det inte finns nån spärr/broms så blir den i princip framhjulsdriven. Med spärr så behåller den dragkraften även bak.
Ett av undantagen är såna bilar som tex Optodsl kör, den har motorn fram- men lyfter ändå på framhjulet när det flexar mycket.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
- Rutinerad
- Inlägg: 490
- Blev medlem: mån dec 27, 2010 22:25
-
- Rutinerad
- Inlägg: 490
- Blev medlem: mån dec 27, 2010 22:25