Diffspärrar och dess påverkan på vändradien

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Diffspärrar och dess påverkan på vändradien

Inlägg av henke_99 » tis jul 12, 2011 18:37

Gjorde ett litet test innan när jag var ute o körde med min radiostyrda bil. Det är ju emellanåt diskuterat här hur mycket och på vilka sätt en svetsad diff respektive en öppen diff påverkar framkomlighet och smidighet. Nu är det ju inte riktigt samma sak som på en riktig bil då denna har lite annan viktfördelning, fäste och proportioner mot våra stora offroadbilar. Men jag tycker ändå det visar ganska bra vilken skillnad det blir med öppna respektive låsta diffar.

Tittar man noga på spåren så syns det att med diffarna låsta så vill bilen hellre hålla samma riktning som den redan har och bara få bakhjulen att kana i sidled för att följa dom vridna framhjulen, så som det blir om man har "krabbstyrning".

Bild
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » tis jul 12, 2011 18:51

Jösses :shock:




Detta var ju rena doktorsavhandlingen :lol:





Frän kärra.
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Inlägg av MattisH » tis jul 12, 2011 19:59

Häftig bil och jag tycker det är en kanon jämförelse.
Hur låser du diffarna på den (Risk för lite Offtopic) är det fjärrstyrt också?
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » tis jul 12, 2011 21:37

En bild säger mer än tusen ord som det heter. Och så fick ju även spjutet en chans att faktiskt kunna förstå :wink:



Styr både diffspärrar och lågväxel via kontrollen ja. Mer info hittar finns i länkarna:
viewtopic.php?t=17074
http://traxxas.com/products/models/electric/5607summit
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » tis jul 12, 2011 21:47

henke_99 skrev:En bild säger mer än tusen ord som det heter. Och så fick ju även spjutet en chans att faktiskt kunna förstå :wink:


:thefinger:
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » sön jul 17, 2011 17:40

Går det att styra diffspärrarna individuellt?
Det vore intressant att se skillnaden mellan låst fram och låst bak :pop:

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » sön jul 17, 2011 20:02

Från fabrik är det: 1a läget, låst fram, 2a läget, låst fram å bak, men jag ändrade på min så den låste bak först.
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » sön jul 17, 2011 21:59

Ja jag har ju kvar original-lägena. Men det är ju inte så svårt att koppla ur servot till framdiffen för en demonstration.

Har funderat en del på vilket som egentligen är bäst, men jag har fått för mig att man har större möjligheter till bra framkomlighet men framför allt bäst styrförmåga med bara främre spärren låst gentemot bara den bakre när terrängen är riktigt besvärlig genom att bilen lättare "drar" sig över hindret. Fast jag borde väl egentligen testa båda delarna inna jag uttalar mig...

Största anledningen till att man spärrar bak men inte fram på en stor bil är väl oftast att bakaxeln är starkare och klarar belastningen från en spärr bättre gentemot den oftast klenare framaxeln.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » sön jul 17, 2011 22:12

henke_99 skrev:Ja jag har ju kvar original-lägena. Men det är ju inte så svårt att koppla ur servot till framdiffen för en demonstration.

Har funderat en del på vilket som egentligen är bäst, men jag har fått för mig att man har större möjligheter till bra framkomlighet men framför allt bäst styrförmåga med bara främre spärren låst gentemot bara den bakre när terrängen är riktigt besvärlig genom att bilen lättare "drar" sig över hindret. Fast jag borde väl egentligen testa båda delarna inna jag uttalar mig...

Största anledningen till att man spärrar bak men inte fram på en stor bil är väl oftast att bakaxeln är starkare och klarar belastningen från en spärr bättre gentemot den oftast klenare framaxeln.
Det är precis i de banor jag har tänkt också.
Ut o testa nu! :whip: :wink:

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » sön jul 17, 2011 22:35

Grottulf skrev:
henke_99 skrev:Ja jag har ju kvar original-lägena. Men det är ju inte så svårt att koppla ur servot till framdiffen för en demonstration.

Har funderat en del på vilket som egentligen är bäst, men jag har fått för mig att man har större möjligheter till bra framkomlighet men framför allt bäst styrförmåga med bara främre spärren låst gentemot bara den bakre när terrängen är riktigt besvärlig genom att bilen lättare "drar" sig över hindret. Fast jag borde väl egentligen testa båda delarna inna jag uttalar mig...

Största anledningen till att man spärrar bak men inte fram på en stor bil är väl oftast att bakaxeln är starkare och klarar belastningen från en spärr bättre gentemot den oftast klenare framaxeln.
Det är precis i de banor jag har tänkt också.
Ut o testa nu! :whip: :wink:
Njä, nu är det mörkt o så ska jag upp o jobba imorgon... Men kan ju gå ut en sväng lite tidigare nån kväll i vecka om vädret bara tillåter.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Inlägg av OBELIX » tis jul 19, 2011 16:56

Skälet till att man spärrar bak är inte enbart för att bakaxeln oftast är kraftigare. Det finns en till anledning- och det är nog den viktigaste:

Dom flesta bilar har motorn fram och väger således mer fram än bak, så drivhjulen fram behåller dragkraften på ett annat sätt än dom där bak. Lyfter ena bakhjulet och det inte finns nån spärr/broms så blir den i princip framhjulsdriven. Med spärr så behåller den dragkraften även bak.

Ett av undantagen är såna bilar som tex Optodsl kör, den har motorn fram- men lyfter ändå på framhjulet när det flexar mycket.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

CleanUpGuy
Rutinerad
Inlägg: 490
Blev medlem: mån dec 27, 2010 22:25

Inlägg av CleanUpGuy » lör jul 23, 2011 12:32

Är det stora modellen av Traxxas Summit?
You can go fast, I can go anywhere 8)

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » lör jul 23, 2011 13:46

CleanUpGuy skrev:Är det stora modellen av Traxxas Summit?
JA.
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

CleanUpGuy
Rutinerad
Inlägg: 490
Blev medlem: mån dec 27, 2010 22:25

Inlägg av CleanUpGuy » lör jul 23, 2011 14:07

ok
You can go fast, I can go anywhere 8)

Skriv svar