Riktigt bra tips där, Skall göra likadant tror jag. Har bilvit stoppad i kontroller för tung yrkestrafik utan några prob. Men tror att det är lite mer strikt där än när det gäller privat som tidigare skrivits här. Givetvis är jag ute efter att följa de lagar som finns.nivajocke skrev:kultrycket är bökigt när man kör med ett släp som nästan bilen inte går på men får fixa det till nästa tävling hehe
annars så brukar jag köra med 6 spänband, 2 däck slingor i framdäclen ock 4 krokade i bak fälgarna + 2 stopp klosar vid fram däcken så brukar dom inte påpeka något vid kontroll
Vågar jag transportera bilen på bilsläp?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Rost Är fint!
Alltid lika kul att komma ifatt en vanlig svensson som köpt motorcykel och tar hem den på släp. I vissa fall är det ju värsta dansgolvet för hojennivajocke skrev:helt klart dom är hårdare men det finns allt för många bilister med släp som inte kan surra fast grejorna,så dom kolllar när dom paserar om det ser någorluda riktigt ut,om dom inte vinkar in en påp kontroll då dom tittar mer på vikt mm
min erfarenhet bara men den är inte sanningen alltid
TGB 13
Inga problem bara att surra ordentligt som dom skrivit tidigare.
Har själv dragit en trailer med en vw transporter på med en seat toledo som dragbil. ca 1000kg överlast. körde så sundsvall luleå är ngt jag inte kan rekomendera.
Dom poliser jag snackat med ser genom fingrarna om man nu bara har en rejäl dragbil och surrat ordentligt. det är ju trots allt trfiksäkerheten somm är viktigast inte om 100kg hit eller dit.
Har själv dragit en trailer med en vw transporter på med en seat toledo som dragbil. ca 1000kg överlast. körde så sundsvall luleå är ngt jag inte kan rekomendera.
Dom poliser jag snackat med ser genom fingrarna om man nu bara har en rejäl dragbil och surrat ordentligt. det är ju trots allt trfiksäkerheten somm är viktigast inte om 100kg hit eller dit.
---------------------------
Daniel Sjöström
---------------------------
Nissan patrol 2,8td -91
Bmc mini 1000 -68
Daniel Sjöström
---------------------------
Nissan patrol 2,8td -91
Bmc mini 1000 -68
Det stämmer att en del trafikare har sådana.rikard.s skrev:Har inte polisen små vågar i bilarna numera? Typ badrumsvågar som placeras en under varje hjul?
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Nja.. det beror nog på vilken våg dom använder. Kan tänka mig att det finns en del olika parametrar att följa för att få ett rättsäkert bedömmande.trail340 skrev:Tidigare var det att dom var tvungna att dra bort en viss % per axel som felmarginal. vet ej om det är så nu.
Så om man inte hade extrem överlast så klarade man sig oftast.
Men skall man sammanfatta det kort så är det
- Förbjudet attt överlasta
- Böterna ligger i klassan vikten x 1000 sek.
- körkortindragelse är en klart överhängande risk
- Beslutar man att ta risken så bör man lastsäkra och balansera upp nogrant
- Ha en rejäl dragbil
- Köra på ett trafiksäkert sätt.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Niva_Mats glömde den kanske viktigaste fotnoten-
-INTE ÖVERSKRIDA HASTIGHETEN.
Är det nåt som drar ögonen till sej så är det ett ekipage som framförs för fort- sen är det inte svårt att lista ut att det blir diskussion om vikter och behörigheter på bil-last-släp och förare.
SKREV OBELIX
-INTE ÖVERSKRIDA HASTIGHETEN.
Är det nåt som drar ögonen till sej så är det ett ekipage som framförs för fort- sen är det inte svårt att lista ut att det blir diskussion om vikter och behörigheter på bil-last-släp och förare.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Sedan ska ju hela ekipaget inte se helt orimligt ut, dvs det som är lastat ska se så litet ut som möjligt i förhållande till dragbil. Jag har en kompis som jobbar på trafikpolisen och de tar in efter "förstaintryck" dvs om dragbilen är i minsta laget och dubbeltrailer med stor/hög bil lastad.
Som kuriosa finns det ett par glada grabbar här ute på Bjärehalvön som drog hem en Volvo Boxer (traktor) som de lastat på en enkelaxlad kärra och som dragbil en Renault R4
Som kuriosa finns det ett par glada grabbar här ute på Bjärehalvön som drog hem en Volvo Boxer (traktor) som de lastat på en enkelaxlad kärra och som dragbil en Renault R4
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Sdkfz251 skrev:Sedan ska ju hela ekipaget inte se helt orimligt ut, dvs det som är lastat ska se så litet ut som möjligt i förhållande till dragbil. Jag har en kompis som jobbar på trafikpolisen och de tar in efter "förstaintryck" dvs om dragbilen är i minsta laget och dubbeltrailer med stor/hög bil lastad.
Som kuriosa finns det ett par glada grabbar här ute på Bjärehalvön som drog hem en Volvo Boxer (traktor) som de lastat på en enkelaxlad kärra och som dragbil en Renault R4
Du menar alltså att din polare hade stoppat mig på min senaste resa
OBS måste tillägga att det ser värre ut än va det är, jag hade 100kg i kultryck och 65kg i överlast men det ser ritkigt illa ut hehe
På detta kort har jag nästan 1200kg i överlast men visst ser det ut att va ett bra ekipage..
bilen på flaket väger 1950kg, släpet väger 1000kg i tjänstevikt men jag får bara dra 1800kg efter bilen på E kort fast draget är klassat på 3500kg, vet inte varför den är reggad så eller om transiten inte går att regga upp högre, en av dom bättre dragbilar jag dragit med trotts att det är en ford..
Jag kan inte bedöma vilka som är lagliga och inte lagliga, det lämnar jag över till min polare Roger... Det är vad han sagt ang förstaintryck... går man rent på utseende så ser ju det nedre ekipaget mer proportionerligt ut än det övre... men som sagt i no NOOOOOTHING, I AM FROM BARCELONA
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
SLÄPVAGNSVIKT/MAXIMILAST
Fordon med släpvagn brukats trots att maximal tillåtna släpvagnsvikt överskridits med:
01 – 20 % ...................2000:- i böter.
21 – 30 % ...................2500:- i böter.
31 – 40 % ...................3000:- i böter.
41 – 50 % ...................4000:- i böter.
Anm: 51 % och däröver rapport till åklagare. D.v.s indraget körkort.
Lite grus på ett EU-släp = lappen ryker.
Lite mycket leksaker och kläder i husvagnen, kanske en extra flaska gasol samt förtält med matta = lappen ryker.
Har du BE eller B* C* på körkortet är Polisen mycket tillmötesgående, men det finns gränser.
För den som vill läsa:
http://www.polisen.se/PageFiles/10344/T ... 5b1%5d.pdf
Fordon med släpvagn brukats trots att maximal tillåtna släpvagnsvikt överskridits med:
01 – 20 % ...................2000:- i böter.
21 – 30 % ...................2500:- i böter.
31 – 40 % ...................3000:- i böter.
41 – 50 % ...................4000:- i böter.
Anm: 51 % och däröver rapport till åklagare. D.v.s indraget körkort.
Lite grus på ett EU-släp = lappen ryker.
Lite mycket leksaker och kläder i husvagnen, kanske en extra flaska gasol samt förtält med matta = lappen ryker.
Har du BE eller B* C* på körkortet är Polisen mycket tillmötesgående, men det finns gränser.
För den som vill läsa:
http://www.polisen.se/PageFiles/10344/T ... 5b1%5d.pdf
Det var bättre förr, ju förr destå bättre
Vitara, Grand Vitara, Ford Bronco, 4Runner & HJ60
Vitara, Grand Vitara, Ford Bronco, 4Runner & HJ60
Tjänstevikt
för en bil är den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick, verktyg och reservhjul, bränsle, smörjolja, vatten samt föraren.
Du kan dra av nästan 200kg (om du tömmer ur alla vätskor och lägger det lösa i bilen) du får ha 15kg överlast (1%) innan det blir böter.
Tänk bara på i fall du har en nyare bil (efter -95 tror jag) så har du en tågvikt som inte får överskridas.
för en bil är den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick, verktyg och reservhjul, bränsle, smörjolja, vatten samt föraren.
Du kan dra av nästan 200kg (om du tömmer ur alla vätskor och lägger det lösa i bilen) du får ha 15kg överlast (1%) innan det blir böter.
Tänk bara på i fall du har en nyare bil (efter -95 tror jag) så har du en tågvikt som inte får överskridas.
Det var bättre förr, ju förr destå bättre
Vitara, Grand Vitara, Ford Bronco, 4Runner & HJ60
Vitara, Grand Vitara, Ford Bronco, 4Runner & HJ60
Zukini skrev:Tjänstevikt
Tänk bara på i fall du har en nyare bil (efter -95 tror jag) så har du en tågvikt som inte får överskridas.
Det är som jag alltid sagt.... Man ska inte köpa nytt skit
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.