Sida 4 av 5

Postat: fre dec 05, 2008 20:51
av nicken
Tack så mkt för alla poitiva komentarer..

JONKO jag har ritat allt för hand.. Varför 4wd? har nog aldrig sett någon sandrail/buggy med 4wd, men det kanske inte är det du hade tänkt bygga.
Blir bra mkt mer avancerat att bygga, speciellt när främre bärarmar ska vara så långa som möjligt. finns liksom ingen plats för framdiff mm...

Marcus skrev:Grymt imponerande bygge, all heder åt dig och ditt reslutat! :notworthy:

Frågor: (om man får? :think: )

När jag hade den stora förmånen att provköra Radical på Falkenbergsbanan så blev vi hårt tillagda att inte motorbromsa då motorcyckel motorer inte håller för den ökade vikten som då belastar motorn (jämfört med på en hoj då) är detta nått du beaktat i ditt bygge?

Fanns möjligheten att använde airshocks i stället för spiralfjädring med i din lista? Om det fanns det vad gjorde att lösningen du valde kändes mer rätt?

Vad har varit de delar som gått sönder? Eller som du känner är de klenaste punkterna?

När skall du sälja? :mrgreen:
Jag belastar motorn ungrfär lika hår som på en motorcykel, i o med att den är nerväxlad till ungefär hälften av motorcykeln (buggyn väger dubbelt så mkt) så det tror jag inte är någon fara, iofs är det ju lite "stötigare" för transmissionen när man kör offroad men det håller nog :p
Möjlighet att använda airshocks fanns nog men jag valde det som var billigast, (spiralfjädrarna köpta på biltema).
sen när man tittar på buggyrna och trophy trucksen som kör i USA så finns det nog knappt någon som kör airshocks. Alla kör coilovers kombinerat med bypass dämpare.
Bypass dämparna har ju den fördelen med att dom är proggressiva i dämpningen och att dom är väldigt lätt justerbara.

Det enda som gått sönder är en av uni ballsen i bakre hjulupphängningen. Har bytt ut alla där bak nu mot andra av högre kvalitet. Sen innan jag köpte beadlock fälgarna så krängde jag däcken i vaje snedlandning, men det är som sagt också åtgärdat nu.
Annars håller hon bra tycker jag, har dock inte kört så hårt än.
Planerar att göra rätt så galan saker till våren, 5 meters hopp mm :)

Postat: fre dec 05, 2008 23:43
av jonko
nicken skrev:Tack så mkt för alla poitiva komentarer..

JONKO jag har ritat allt för hand.. Varför 4wd? har nog aldrig sett någon sandrail/buggy med 4wd, men det kanske inte är det du hade tänkt bygga.
Blir bra mkt mer avancerat att bygga, speciellt när främre bärarmar ska vara så långa som möjligt. finns liksom ingen plats för framdiff mm...

För hand? Grymt imponerad isåfall, jag kan fasen inte rita för hand mera...

OM jag skulle bygga en liknande skapelse så skulle den ändå inte bli lika pga av att jag inte skulle ha någon plats att köra på... sand är mera sällsynt på gården om man säger som så...

det skulle bli någon slags hybrid med kortare fjädring och jo jag skulle ha den 4wd bara för att det kan gå...

helt klart imponerande bygge!
En fråga dock: det låter som att du skulle kunna dreva upp den en bit?
och det finns inte back på den va? såna lådor är inte allt för dyra numera har jag sett... (dyrt och dyrt... allt är relativt)

Postat: lör dec 06, 2008 17:35
av nicken
jonko skrev:
nicken skrev:Tack så mkt för alla poitiva komentarer..

JONKO jag har ritat allt för hand.. Varför 4wd? har nog aldrig sett någon sandrail/buggy med 4wd, men det kanske inte är det du hade tänkt bygga.
Blir bra mkt mer avancerat att bygga, speciellt när främre bärarmar ska vara så långa som möjligt. finns liksom ingen plats för framdiff mm...

För hand? Grymt imponerad isåfall, jag kan fasen inte rita för hand mera...

OM jag skulle bygga en liknande skapelse så skulle den ändå inte bli lika pga av att jag inte skulle ha någon plats att köra på... sand är mera sällsynt på gården om man säger som så...

det skulle bli någon slags hybrid med kortare fjädring och jo jag skulle ha den 4wd bara för att det kan gå...

helt klart imponerande bygge!
En fråga dock: det låter som att du skulle kunna dreva upp den en bit?
och det finns inte back på den va? såna lådor är inte allt för dyra numera har jag sett... (dyrt och dyrt... allt är relativt)
hmm tror inte jag behöver dreva upp den, har bara varvt ur den fullt på 3an än så länge. Topphastigheten är ca 170km/h vid 12000 varv/min och 6ans växel. Ne det finns ingen back, inget som jag heller funderat på att bygga till. Mer prylar=mer vikt
men det förståss i vissa tillfällen kan det ju vara en fördel att ha back

Postat: lör jan 24, 2009 18:54
av nicken
Var nära på att slå runt nu när jag körde förra helgen :shock:

http://www.youtube.com/watch?v=3YCzKmb7 ... annel_page

här är första filmen för er som fortfarande vill se den med ljud, (youtube tog bort allt ljud från den andra filmen)

http://vids.myspace.com/index.cfm?fusea ... D=50818906

Postat: lör jan 24, 2009 19:20
av Tony
Efter som att ingen verkar ha skadat sig så :!: Fan va fränt :rock: :tumbup:

Postat: lör jan 24, 2009 20:44
av Nymoen
nicken skrev:Var nära på att slå runt nu när jag körde förra helgen :shock:

http://www.youtube.com/watch?v=3YCzKmb7 ... annel_page

här är första filmen för er som fortfarande vill se den med ljud, (youtube tog bort allt ljud från den andra filmen)

http://vids.myspace.com/index.cfm?fusea ... D=50818906
Grymt ,, Nästan lika nära var Tobbe i sin Lille-Skutt
http://www.nymoen.se/Filmer/CIMG1576.AVI

Postat: lör jan 24, 2009 21:00
av Terrängtotte
Nymoen skrev:
Grymt ,, Nästan lika nära var Tobbe i sin Lille-Skutt
http://www.nymoen.se/Filmer/CIMG1576.AVI
häftigt :lol: :lol:

Postat: lör jan 24, 2009 22:28
av jonko
dom där "back" lådorna är inte sååå tunga... jag mins inte exakt men jag har för mig att de var under 5kg vilket jag tycker är lätt...

Bild
Bild
Bild
Bild

dom bilderna är stulna från någons sida nånstans i rymden, men jag vet att deemontweeks i england hade en låda som var av kryptonit, kan kunde utan bkymmer ha en turbo hoj motor på 300+ utan att man skulle behöva vara orolig för den iallafall...

jag respekterar att du inte vill ha en men kan det inte vara bra när man sladdar runt och har valet moraträsk att göra ( vi kommer till ett trääääd, vi kan inte gå runt det, vi kan inte gå runt det måsste klättra över det...)
då kan det väll vara skönt att inte behöva stiga ur?

vad jag syftade på med att dreva upp den i tidigare inlägg var att du skulle kunna dra den längre på växeln utan att varva ur den direkt, då du kör på mjukt underlag så går det ju bra när det schlirar...

Postat: lör jan 24, 2009 22:41
av Marcus
jonko skrev:jag respekterar att du inte vill ha en men kan det inte vara bra när man sladdar runt och har valet moraträsk att göra ( vi kommer till ett trääääd, vi kan inte gå runt det, vi kan inte gå runt det måsste klättra över det...)
då kan det väll vara skönt att inte behöva stiga ur?
Hahahaha :rotfl: :rotfl: :tumbup: :woot:

Fan vilken rolig kommentar... helt min humor...!!

Måste lagras för framtida användade :tumbup:

Postat: mån mar 16, 2009 20:16
av Johan P

Postat: mån mar 16, 2009 23:31
av Suzuki mannen
Jag grymt impad !!!!! så snyggt byggt !!! :tumbup: säg bara till om du vill rita å ge mig bra tipps på snygg lösning för spiral fjädrar på vårt nya zuki bygge för total flex :wink: :wink: hade mina ider som inte höll :cry:

Postat: mån jul 04, 2011 17:32
av nicken
tjena!

de var ett tag sen var var inne på forumet här.
Det har hänt en hel del sen sist ;)

jag låter senaste filmen tala för sig själv ;)

http://www.youtube.com/watch?v=cby2UiZMqgM

Postat: mån jul 04, 2011 17:59
av kalle
Hej,haft lite koll på din youtubekanal fast du hållit dej härifrån.
Din bil verkar ju funka bättre än någonsin.

Alltid kul att se när du tok-kör :)

Postat: mån jul 04, 2011 18:50
av noodlesswe
faaaan cooolt som bara den
en radiostyrd bil i skala 1:1

snyggt bygge som bara den
stödkragen skulle du kanske titta
på din skall dinglar om krign som
fan på landningaran

Postat: mån jul 04, 2011 19:32
av Hookan
Finns inte mycket att säga. :notworthy:
En smilie säger mer än ord. Helt underbar...