JONKO jag har ritat allt för hand.. Varför 4wd? har nog aldrig sett någon sandrail/buggy med 4wd, men det kanske inte är det du hade tänkt bygga.
Blir bra mkt mer avancerat att bygga, speciellt när främre bärarmar ska vara så långa som möjligt. finns liksom ingen plats för framdiff mm...
Jag belastar motorn ungrfär lika hår som på en motorcykel, i o med att den är nerväxlad till ungefär hälften av motorcykeln (buggyn väger dubbelt så mkt) så det tror jag inte är någon fara, iofs är det ju lite "stötigare" för transmissionen när man kör offroad men det håller nog :pMarcus skrev:Grymt imponerande bygge, all heder åt dig och ditt reslutat!
Frågor: (om man får? )
När jag hade den stora förmånen att provköra Radical på Falkenbergsbanan så blev vi hårt tillagda att inte motorbromsa då motorcyckel motorer inte håller för den ökade vikten som då belastar motorn (jämfört med på en hoj då) är detta nått du beaktat i ditt bygge?
Fanns möjligheten att använde airshocks i stället för spiralfjädring med i din lista? Om det fanns det vad gjorde att lösningen du valde kändes mer rätt?
Vad har varit de delar som gått sönder? Eller som du känner är de klenaste punkterna?
När skall du sälja?
Möjlighet att använda airshocks fanns nog men jag valde det som var billigast, (spiralfjädrarna köpta på biltema).
sen när man tittar på buggyrna och trophy trucksen som kör i USA så finns det nog knappt någon som kör airshocks. Alla kör coilovers kombinerat med bypass dämpare.
Bypass dämparna har ju den fördelen med att dom är proggressiva i dämpningen och att dom är väldigt lätt justerbara.
Det enda som gått sönder är en av uni ballsen i bakre hjulupphängningen. Har bytt ut alla där bak nu mot andra av högre kvalitet. Sen innan jag köpte beadlock fälgarna så krängde jag däcken i vaje snedlandning, men det är som sagt också åtgärdat nu.
Annars håller hon bra tycker jag, har dock inte kört så hårt än.
Planerar att göra rätt så galan saker till våren, 5 meters hopp mm