Skattebefriad fyrhjulsdriven vardagsbil?

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Dalkar
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: sön jan 24, 2021 14:03

Skattebefriad fyrhjulsdriven vardagsbil?

Inlägg av Dalkar » sön jan 24, 2021 14:09

Söker tips på bra bil med komfort och skapligt ekonomi före 1991 års modell?

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Skattebefriad fyrhjulsdriven vardagsbil?

Inlägg av hakan13 » tor jan 28, 2021 19:22

min Chevapickis från 91 är riktigt bekväm!! men inte så stort baksäte!! 6,2l diesel... går på ca 1l/mil...
min Range Rover från 89 är inte riktigt lika bekväm... men helt ok!! riktigt baksäte... 200tdi, så 0,8 l/mil...
finns ju även Discovery... kom 89...
men både Range Rovern och Discoveryn är svår att hitta!! och inte så gott om Chevorna heller!!

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Skattebefriad fyrhjulsdriven vardagsbil?

Inlägg av Fisketorp » tor jan 28, 2021 20:17

Haft 3st Niva 1st King Cab 91a v6 äger en Pajero mk1 2,5Td och en Wrangler yj förgasar sexa.

Niva tycker jag inte hade dålig sitt komfort, helt ok för landsvägs luffsa.
Däremot var den hemsk ljudmässigt i hastigheter över 70-80. (Årsmodell 86, 96 & 04 testade 04 värst!! Men helt olika per bil om jag förstått det rätt) hade huvudverk efter 5mil till besiktningen.
Rolig att köra, tyckte inte den drog så farligt 0,8?

Pajero sitter jag också bra i, lite stötig då jag höjt den, saknar även all form av ljuddämpning i min bil också. så svårt uttala sig om detta. Men skulle kunna ha den som vardagsbil om detta åtgärdades. 2,5Td under litern tror jag i alla fall.

Wranglern omöjlig att köra under litern snarare 1,5-2,5 skulle jag tro. Men jäkla trevlig sommarbil, funkar bra på vintern också :D

King caben hade klart bäst komfort tyckte jag men var inte heller rolig att tanka.

Ingen av nämnda bilar är kända att vara blyga för rost :(

King caben var bäst på vintern (Inte framkomlighet) med lite längre hjulbas så kändes den mer stabil när det började bli halt.

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Skattebefriad fyrhjulsdriven vardagsbil?

Inlägg av Fisketorp » tor jan 28, 2021 20:20

Får man fråga vad för bil du har nu?
Och vilken är din sämsta bil komfortmässigt du upplevt men ändå ok att åka i?
Hur långt kör du, jobb osv ju längre ju mer komfort önskar man

Jag själv har flertalet gånger tänkt ha någon av dessa bilar som vardagsbil (Vi har en komfortabel bil i familjen)
Men inte blivit så av olika anledningar.

En gammal Subaru kanske?

lasseho
Användare
Inlägg: 97
Blev medlem: fre nov 02, 2012 16:35

Re: Skattebefriad fyrhjulsdriven vardagsbil?

Inlägg av lasseho » fre jan 29, 2021 19:20

Svårt att svara på när man inte vet så mkt. Arb.pendling? 2 el 10 mil/dag? Plats för hur många?
Nu sticker jag ut hakan: Jag skulle, med mitt behov av familjebil äldre än -91, försöka hitta en Mazda 626 4WD. Outslitliga maskinellt, billiga delar, härlig komfort och det finns faktiskt de som INTE är angripna av rost.

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Skattebefriad fyrhjulsdriven vardagsbil?

Inlägg av jonte_malmö » tis feb 09, 2021 11:57

1994 kom väl 850 med AWD? Om inte vinkelväxeln är slut så är det ett trevligt alternativ, även om det är 2-3 år till den blir skattebefriad. Fördelen är att den har samma delar som en vanlig FWD 850 förutom bakvagnen. :tumbup:
Ford Explorer '98

Skriv svar