Polen

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Polen

Inlägg av Frontera » tis sep 11, 2018 15:08

Jag och en vän funderar på att dra till Polen för lite offroad och sightseeing till sommaren.
Tänkte vara borta 1v.
Någon som vet något bra ställe eller något man måste besöka?
Som det ser ut nu så kommer vi att köra med min Vitara -97. Någon reservdel som är bra att ha med?
Tar tacksamt emot alla tips och erfarenheter ni kan komma med. Vill någon annan följa med så är det bara kul

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Polen

Inlägg av Robe » ons sep 12, 2018 22:21

Hej!
Jag och min sambo gjorde en trip genom Polen 2012, dock inte så mycket offroad. Mer småvägar :)

Finns en sammanfattning här: viewtopic.php?f=9&t=37355&hilit=polen" onclick="window.open(this.href);return false;

Lycka till!
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Polen

Inlägg av Portland » fre sep 14, 2018 17:31

Har du varit i Polen innan?
Vad intressera dig?
Hur långt menar ni åka...?

Med svar på dessa frågor kan du nog få tips som passar.

Där finns ju massa krigsminnen, men intresserar man sig inte för sånt är ju tex sådana tips värdelösa.

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Re: Polen

Inlägg av Frontera » lör sep 15, 2018 8:44

Vi skall besöka Auschwitz och en saltgruva som är i närheten. Det är det som vi har planerat. Vi vill gärna se udda grejor, om det är från kriget eller världens största samling av studsbollar kvittar.
Har aldrig varit i Polen innan.
Vi tänker vara borta ca 1 vecka och kan köra långt för rätt grej.

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Polen

Inlägg av Portland » sön sep 16, 2018 9:07

Polen är ett stort land... med mycket folk... och ofta små vägar, så räkna inte med alltför långa dagsetapper.
På en vecka hinner man inte se allt, men det ger ju å andra sidan en anledning att återkomma.
Landet är fullt av märkliga grejer, krigsminnen och en natur som inbjuder till offroad.
Och folk kör lite hur som, verkar inte finnas nån som direkt bryr sig.
Det finns områden med sanddyner (typ ökenområden) även långt inåt landet... och där kanske det är olämpligt, men lite i kanten man kan ju testa.
:tumbup:
Istället för att rabbla allt för många ställen vill jag tipsa om https://www.atlasobscura.com/things-to-do/poland/" onclick="window.open(this.href);return false;
Där finns massa lustigheter, men självklart finns det mycket mera...
I höstas passerade jag tex en liten stad vars park innehöll en störtad V2:a.
...i en stor krater...
Minst sagt ett speciellt monument.
Självklart var V2:an en replika... originalet small ju.
Men generellt finns det en hel del såna "mindre" minnesmonument från kriget och både där och på de större (tex Westerplatte) får man snabbt en känsla av ett nutida tysk-hat.
De glömmer liksom inte.

Gällande koncentrationslägret i Oświęcim så tycker jag tvåan (Birkenau) är mest skrämmande, där ser man liksom skalan.
Ta bra skor, området är stort.
Saltgruvan är fräck, ta gärna med en ficklampa så ni kan lysa in i de polerade saltväggarna.
...och missa inte det dansande huset i Sopot, rätt nära färjan, Westerplatte osv.
(lite dålig presentationsbild i Atlas Obscura)
Dit bör man dock gå, fast det är bara något hundratal meter så man överlever.

Är man lite mer intresserad av andra världskriget än genomsnittet bör man prioritera Vargskansen där ju Hitler tillbringade större delen av kriget.
Skall inte skriva roman, men är man neråt saltgruvan osv och är intresserad kan gott ett besök till Stepina avläggas.
Innan Vargskansen byggdes envisades Hitler med att ha högkvarteret på tåg (för att komma fronten nära) och därför byggdes bombsäkra tåggarage... Googla Stepina... och se vansinnet.
Och på tal om vansinne, Googla "Reise Komplex" eller testa Osówka, det ger kanske bättre träffar.
Sorry för långt inlägg.

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Re: Polen

Inlägg av Frontera » sön sep 16, 2018 17:35

Tack för alla tips

Skriv svar