Aktuellt datum och tid: tis sep 25, 2018 0:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Tips på allroundbil
InläggPostat: tis dec 05, 2017 23:41 
Offline
Användare

Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40
Inlägg: 58
Åhå! Mm, det är ju halvkul minst sagt.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Tips på allroundbil
InläggPostat: ons dec 06, 2017 9:16 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Inlägg: 516
Ort: Strängnäs
Men få bilar är så lättlagade/-svetsade som Wranglern.
Så banga inte för rosten.
Klena yttre drivaxelknutar, som är lätta och billiga att byta.
På långmilare bör man lyssna efter kedjan i fördelningslådan - om den slår eller inte.
Alla kedjedrivna viner lite stilla även på nyare bilar - bara höja stereon lite.
På terrängkörda bör man kolla på oljetråget(har själv bulat till på ett par Wranglers så man fått byta olja medelst sugmetoden). :rodnar:

_________________
Rubicon :smoke:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Tips på allroundbil
InläggPostat: ons dec 06, 2017 9:18 
Offline
Användare

Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40
Inlägg: 58
Det var ju gladare nyheter! Tack :-)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Tips på allroundbil
InläggPostat: tor dec 07, 2017 20:17 
Offline
Användare

Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40
Inlägg: 58
Och YJ då? Vägegenskaper mer i stil med CJ-jeeparna gissar jag? Är de i övrigt lika bra som TJ? Det är fortfarande en bil jag vill åka längs med stränderna på Jylland med. Alltså betyder det först 100 mil transportsträcka. Jag är inte så kinkig vad gäller komfort, däremot vill jag stanna kvar på vägen även när det går i 110 :-)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Tips på allroundbil
InläggPostat: fre dec 08, 2017 23:46 
Offline
Veteran

Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Inlägg: 2403
Ort: Fisketorp
Har inte hunnit köra så mycket med min Yj.
Men tycker den är ganska trevlig och komfortabel på torra väglag (inte kul på hala med enbart 2wd)

Lite stötig är den, men ganska trött i bladfjädrarna och slut stötdämpare är nog mer förklaring på det.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Tips på allroundbil
InläggPostat: lör dec 09, 2017 0:15 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: lör mar 04, 2006 1:11
Inlägg: 362
Ort: Gråbo
Hade tidigare en TJ som jag kunde köra typ 160-170 km/h på större vägar.
Prövade ofta detta på väg till Boråsträffarna på riksväg 40.
Höjd med 33" däck,justerbara bärarmar mm funkar det bra med rätt inställning.
Aldrig att jag skulle köra så fort med mina tidigare YJs.

Bild


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Tips på allroundbil
InläggPostat: lör dec 09, 2017 10:00 
Offline
Användare

Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40
Inlägg: 58
För min del behöver det inte gå så fort. Mera en fråga om att kunna köra så pass fort att jag inte blir bromskloss för andra. Är jag ute på resa med jeep viĺl jag ha tid på mig och helst undvika motorväg. Ibland blir man tvungen, dock. Menar du att höjningen och bärarmarna gör vägegenskaperna bättre eller att det går bra trots dem?


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Tips på allroundbil
InläggPostat: sön dec 10, 2017 23:18 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Inlägg: 516
Ort: Strängnäs
Köper du en YJ med 4.0-motorn behöver du inte riskera bli bromskloss.
Men äldre 4.2-motorn är ingen racer direkt.
TJ är mjukare och följsammare, främst i spenaten.
Annars i princip samma bil.
Äldre YJ har mer gemensamt med CJ än med TJ.
Men är fulare med sina rektangulära strålkastare, enligt min åsikt.

_________________
Rubicon :smoke:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Tips på allroundbil
InläggPostat: sön dec 10, 2017 23:21 
Offline
Användare

Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40
Inlägg: 58
Tackar. Jag börjar bli lite klokare.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Tips på allroundbil
InläggPostat: mån dec 11, 2017 1:08 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: mån feb 08, 2010 1:12
Inlägg: 122
Ort: T-lilla, Skåneland
Rekommenderar TJ, bra att köra o lätt att bygga om
Om du klossar den med två tum så ligger den bättre på väg
Sen så finns det ju Jeep Cherokee XJ, en nyare i bra skick är en trevlig bil, lite mer mek om man skall bygga om
Om man inte har planer på så mycket ombyggnad så är Cherokee kJ en rättså modern bil

_________________
Jeep XJ -00 Blue


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Tips på allroundbil
InläggPostat: tor dec 14, 2017 12:21 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Inlägg: 516
Ort: Strängnäs
Cherokee/Liberty KJ har fr o m 2005 en "riktig" fördelningslåda med "Part Time", "Full Time" och "Low Range".
En av få Jeepar som har det.
Bra som dragbil - finns dock ej öppen.
Då får man själv bygga en "Kirunacab". :lol:

_________________
Rubicon :smoke:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Tips på allroundbil
InläggPostat: tor dec 14, 2017 12:25 
Offline
Användare

Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40
Inlägg: 58
Det var en som sa att det finns de som byter diff på wranglern till en från en Cherokee. Är det fördelningslåda han menar egentligen? Är det en möjlig "operation"?


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Tips på allroundbil
InläggPostat: tor dec 14, 2017 12:41 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Inlägg: 516
Ort: Strängnäs
Allt är ju möjligt, förmodligen fördelningslåda han menar.
Om fördelningslådan från KJ 2.8 CRD går att para ihop "Bolt on" med en Wrangler YJ, TJ eller JK är för mig obekant.
Såvitt jag känner till så är det bara VM Motori 2.8 som har "riktig" fördelningslåda.
Och dom växer ju inte på träd/skrotar. :cry:

_________________
Rubicon :smoke:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Tips på allroundbil
InläggPostat: tor dec 14, 2017 18:57 
Offline
Veteran

Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Inlägg: 2403
Ort: Fisketorp
jai134 skrev:
Det var en som sa att det finns de som byter diff på wranglern till en från en Cherokee. Är det fördelningslåda han menar egentligen? Är det en möjlig "operation"?


Är det möligen en 242 fd-låda från en Xj han menar?
Finns i 3 olika utförande av storlek/splins på axeln så en med rätt passar ej i min Yj som har 231 lådan.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Tips på allroundbil
InläggPostat: tor dec 14, 2017 18:59 
Offline
Användare

Blev medlem: ons sep 20, 2017 7:40
Inlägg: 58
Ok.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011