Mudträffen 2010 30 April-2 Maj

Information och tips om träffar

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Djang
Rutinerad
Inlägg: 323
Blev medlem: ons feb 15, 2006 21:44
Ort: Tingsryd

Inlägg av Djang » tis apr 27, 2010 21:14

Det sista byggs klart imorgon på körområdet!

Så nu hoppas vi på att det kommer många bilar! :jump:
Team 4X4 OFFROAD

sulan
Användare
Inlägg: 21
Blev medlem: mån okt 12, 2009 22:23
Ort: Dångebo

Inlägg av sulan » tis apr 27, 2010 22:18

Jag ska dit har provkört suzukin ikväll nu finns det t.o.m tomgång, kan bli riktigt skoj :D

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Inlägg av Åsa-Nisse » ons apr 28, 2010 11:13

Det kommer 4st bilar ifrån Danmark fick jag bekräftelse på igår.
/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

Djang
Rutinerad
Inlägg: 323
Blev medlem: ons feb 15, 2006 21:44
Ort: Tingsryd

Inlägg av Djang » fre apr 30, 2010 18:20

Då börjar snart "Nattkörningen", ikväll kl 21.00

Sen blir det fortsättning imorgon, förarmöte/info 10.00

Välkomna alla som funderar/planerar att komma :tumbup:
Team 4X4 OFFROAD

Malle
Veteran
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
Ort: Möckleryd - Tingsryd

Inlägg av Malle » sön maj 02, 2010 1:19

jag har lagt upp några videoklipp filmat med en skakig mobil på youtube. orkde inte redigera ihop dom nu, så lättast är nog att bara söka på "Mallesoffroad" 8)
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!

HRC
Rutinerad
Inlägg: 452
Blev medlem: sön mar 29, 2009 20:35
Ort: Järfälla

Inlägg av HRC » sön maj 02, 2010 11:07

Fint. Den där videon ger precis den PR hobbyn behöver. Eller inte. Omdömeslöst att köra med en bil som ryker så mycket. Tänk om det där klippet läcker till en miljöfundamentalist med inflytande... :shock:
Grand Cherokee 4,7 2000
Cherokee 4.0 2001

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » sön maj 02, 2010 14:55

HRC skrev:Fint. Den där videon ger precis den PR hobbyn behöver. Eller inte. Omdömeslöst att köra med en bil som ryker så mycket. Tänk om det där klippet läcker till en miljöfundamentalist med inflytande... :shock:
Det är väl ändå bra mycket värre med alla skrothögar utan ens lampor mm som brukar vara med :roll: i synnerhet när det står att det ska vara gatlegala fordon.
Eller när nummerskyltarna på fordonen tillhör nåt helt annat tex traktorer mm
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Nivanörden
Forumräv
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 21, 2006 10:40
Ort: Göteborg / Ydreskogarna
Kontakt:

Inlägg av Nivanörden » sön maj 02, 2010 15:45

Mathias T skrev:
HRC skrev:Fint. Den där videon ger precis den PR hobbyn behöver. Eller inte. Omdömeslöst att köra med en bil som ryker så mycket. Tänk om det där klippet läcker till en miljöfundamentalist med inflytande... :shock:
Det är väl ändå bra mycket värre med alla skrothögar utan ens lampor mm som brukar vara med :roll: i synnerhet när det står att det ska vara gatlegala fordon.
Eller när nummerskyltarna på fordonen tillhör nåt helt annat tex traktorer mm
I praktiken JA, men för miljötalbanerna är nog inte avsaknaden av lampor det de hänger upp sig på.... Filmen visar precis det de som är mot terrängkörning vill se. En rykande bil som far fram som en tok.

Underhållningsvärdet på filmen va ju rätt högt iaf... ;-) Men som sagt inget jag skulle visa för dem som vill veta vad terrängkörning går ut på, hehe...

Den där bilen kan väl inte må bra heller?

MVH/
Håkan
//Håkan, Malcom Young i Zebra Bug

Team QUAGMUDDERS

http://www.lada-niva.se" onclick="window.open(this.href);return false;

twist_turbo
Forumräv
Inlägg: 566
Blev medlem: mån dec 08, 2008 17:32
Ort: Åland

Inlägg av twist_turbo » sön maj 02, 2010 18:37

Nivanörden skrev:
Mathias T skrev:
HRC skrev:Fint. Den där videon ger precis den PR hobbyn behöver. Eller inte. Omdömeslöst att köra med en bil som ryker så mycket. Tänk om det där klippet läcker till en miljöfundamentalist med inflytande... :shock:
Det är väl ändå bra mycket värre med alla skrothögar utan ens lampor mm som brukar vara med :roll: i synnerhet när det står att det ska vara gatlegala fordon.
Eller när nummerskyltarna på fordonen tillhör nåt helt annat tex traktorer mm
I praktiken JA, men för miljötalbanerna är nog inte avsaknaden av lampor det de hänger upp sig på.... Filmen visar precis det de som är mot terrängkörning vill se. En rykande bil som far fram som en tok.

Underhållningsvärdet på filmen va ju rätt högt iaf... ;-) Men som sagt inget jag skulle visa för dem som vill veta vad terrängkörning går ut på, hehe...

Den där bilen kan väl inte må bra heller?

MVH/
Håkan
vilken tur att du vet vad du pratar om.. dedär var en diesel. å utan att ha varit på träffen så kan ja nästan till 100% säga att den bilen mår bra. dom ha skruvat upp pumpen och laddtrycket på den. så den röken du ser där e mycket mindre farligare än va din niva spottar ur sig 100sec på tomgång...
Tommy Åland

Kör Diesel TURBO 6a på 4l i skogen. Dä ä manligt dä!

Nivanörden
Forumräv
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 21, 2006 10:40
Ort: Göteborg / Ydreskogarna
Kontakt:

Inlägg av Nivanörden » sön maj 02, 2010 18:55

twist_turbo skrev:
vilken tur att du vet vad du pratar om.. dedär var en diesel. å utan att ha varit på träffen så kan ja nästan till 100% säga att den bilen mår bra. dom ha skruvat upp pumpen och laddtrycket på den. så den röken du ser där e mycket mindre farligare än va din niva spottar ur sig 100sec på tomgång...
Ojojoj va vi blev kaxiga här. :roll: Jag vet vad diesel är. Har jobbat som bilmekaniker ett antal år och pluggar nu till civilingenjör i maskinteknik, 5år. Har helrenoverat ett flertal motorer osv, så jodå, jag vet nog vad jag pratar om. Skruva laddtryck osv håller vi på med när vi trimmar gamla traktorer osv.

Men själva poängen är ju att för en oinvigd "miljömupp" så är det som syns på filmen hett villebråd i jakten på all motorsport. Vi har ögonen på oss och man hugger på allt. Miljön är ju idag något som är väldigt lätt att gömma sig bakom. En bil som spyr ur sig rök i en bäck är inte den bästa reklam som offroad kan få, så är det.

Sen är min uppfattning att köra på det sättet inte är bra för en bil.

Ytterligare en sak att tänka på är ju som vid all internetargumentation är det svårt att tyda vad författaren exakt menar. ;-)

MVH/
Håkan

PS Hur vet DU att det inte sitter en elmotor i min Niva? Eller diesel för den delen? ;-) Så tur att även DU vet vad DU pratar om, hehe
//Håkan, Malcom Young i Zebra Bug

Team QUAGMUDDERS

http://www.lada-niva.se" onclick="window.open(this.href);return false;

twist_turbo
Forumräv
Inlägg: 566
Blev medlem: mån dec 08, 2008 17:32
Ort: Åland

Inlägg av twist_turbo » sön maj 02, 2010 19:49

Nivanörden skrev:
twist_turbo skrev:
vilken tur att du vet vad du pratar om.. dedär var en diesel. å utan att ha varit på träffen så kan ja nästan till 100% säga att den bilen mår bra. dom ha skruvat upp pumpen och laddtrycket på den. så den röken du ser där e mycket mindre farligare än va din niva spottar ur sig 100sec på tomgång...
Ojojoj va vi blev kaxiga här. :roll: Jag vet vad diesel är. Har jobbat som bilmekaniker ett antal år och pluggar nu till civilingenjör i maskinteknik, 5år. Har helrenoverat ett flertal motorer osv, så jodå, jag vet nog vad jag pratar om. Skruva laddtryck osv håller vi på med när vi trimmar gamla traktorer osv.

Men själva poängen är ju att för en oinvigd "miljömupp" så är det som syns på filmen hett villebråd i jakten på all motorsport. Vi har ögonen på oss och man hugger på allt. Miljön är ju idag något som är väldigt lätt att gömma sig bakom. En bil som spyr ur sig rök i en bäck är inte den bästa reklam som offroad kan få, så är det.

Sen är min uppfattning att köra på det sättet inte är bra för en bil.

Ytterligare en sak att tänka på är ju som vid all internetargumentation är det svårt att tyda vad författaren exakt menar. ;-)

MVH/
Håkan

PS Hur vet DU att det inte sitter en elmotor i min Niva? Eller diesel för den delen? ;-) Så tur att även DU vet vad DU pratar om, hehe
ja men då borde du ju veta. jo de "ser" säkert illa ut för miljön. men dom kan ju få tjöta hur mycket dom vill om sånt till dom kan bevisa att de är sant. för motsattsen inom motorsport är absolut inte svårt att bevisa. eftersom om vi tar en topp fuel som exempel så spiller den ut mindre skadliga ämnen än va volvos toyotas nyaste miljöbil gör. därför blir ja irriterad på allt å alla som gnäller på motorsporten. sitter själv å kör en land cruiser hj 60 med diesel6a turbo som ja kan sätta bredvid vilken bil som helst under 99a som kör alla dagar på vägen å mäta avgasvärden så dom ser hur vi motorintresserade oftast ställer in bilarna på att använda all bränsle så bra som möjligt som vi trycker in i motorn...

sen vet vi ju att oavsett om de är elmotor eller diesel i din niva så har tyskarna inte klarat av att få den å gå miljövänligt. ;)

P.S hur kan du undra om den bilen mår så bra med din utbildning är någonting ja funderar stort över? du såg ju färgen på röken och du hörde motorn. de borde vell räcka för en civilingenjör?

ja menar ja e utbildad vvs-montör och frågar ju inte om den villapannan verkliugen kan må bra om ja hört å sett hur den går? ;)
Tommy Åland

Kör Diesel TURBO 6a på 4l i skogen. Dä ä manligt dä!

Nivanörden
Forumräv
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 21, 2006 10:40
Ort: Göteborg / Ydreskogarna
Kontakt:

Inlägg av Nivanörden » sön maj 02, 2010 20:39

twist_turbo skrev:
ja men då borde du ju veta. jo de "ser" säkert illa ut för miljön. men dom kan ju få tjöta hur mycket dom vill om sånt till dom kan bevisa att de är sant. för motsattsen inom motorsport är absolut inte svårt att bevisa. eftersom om vi tar en topp fuel som exempel så spiller den ut mindre skadliga ämnen än va volvos toyotas nyaste miljöbil gör. därför blir ja irriterad på allt å alla som gnäller på motorsporten. sitter själv å kör en land cruiser hj 60 med diesel6a turbo som ja kan sätta bredvid vilken bil som helst under 99a som kör alla dagar på vägen å mäta avgasvärden så dom ser hur vi motorintresserade oftast ställer in bilarna på att använda all bränsle så bra som möjligt som vi trycker in i motorn...
Precis! Det ser illa ut! Det är tyvärr allt som räcker för att skapa en debatt som leder till att vi får ett "NEJ" för all körning. Jag tycker, precis som du, att motorsporten är fruktansvärt diskriminerad. Ta saker som OS eller bara en fotbollsmatch med säg 10 000 åskådare, hur tog de sig till matchen utan att skapa några utsläpp? ;-)
twist_turbo skrev: sen vet vi ju att oavsett om de är elmotor eller diesel i din niva så har tyskarna inte klarat av att få den å gå miljövänligt. ;)
Helt rätt tyskarna har nog inte rört ett finger för o hjälpa den bilen... O ryssarna som byggt o konstruerat den skiter nog i miljön. ;-)
twist_turbo skrev:
P.S hur kan du undra om den bilen mår så bra med din utbildning är någonting ja funderar stort över? du såg ju färgen på röken och du hörde motorn. de borde vell räcka för en civilingenjör?

ja menar ja e utbildad vvs-montör och frågar ju inte om den villapannan verkliugen kan må bra om ja hört å sett hur den går? ;)
Tja, jag undrar väl främst om den mår bra med tanke på att han misshandlar bilen nått kopiöst. Men man e väl lite skadad med o ta de lugnt me grejerna, hehe. Återigen, jag skrev "BILEN kan väl inte må bra" , jag skrev inte "MOTORN kan väl inte må bra". E man uppfostrad me o vårda sin bröte så skär det lite i en o se nån bända itu en ganska fin King Cab.

Färgen på röken var svart o go, mkt bränsle. 8) Men återigen, försök förklara för en "miljötaliban". ;-)

Men sen är det ju lite så inom motorhobbyn att man gärna vill klanka ner på ingenjörer o "Hur kunde de göra si o så, de kan ju inget osv". Nya bilar optimeras på så många sätt att man häpnar. Det som kan tyckas som en skitsak för användaren är noga uträknat.

Väldigt många gånger när det trimmas o byggs om tittas det alldeles för lite på hur det faktiskt är konstruerat. Att bara ge full patte på pumpen är inte alltid det optimala. ;-) Harmoni! Är ledorden när man bygger, enligt mig! :-)

PS Jag skrev inte att jag ÄR civilingenjör, bara att jag pluggar till det. ;-)

PPS Farsgubben har lite bekymmer med sin vedpanna, e d ok om jag ber honom ta en film med mobilen o skicka till dig så du kan ställa korrekt en diagnos? :lol:

And remember: "Arguing on the Internet is like participate in the paralympics; Even if you win, everybody still thinks you are retarded" ;-)

Väl mött i skogen!

MVH/
Håkan 8)
//Håkan, Malcom Young i Zebra Bug

Team QUAGMUDDERS

http://www.lada-niva.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Pepopp
Rutinerad
Inlägg: 383
Blev medlem: mån mar 29, 2010 20:26
Ort: Värnamo

Inlägg av Pepopp » sön maj 02, 2010 22:40

Det är ju just det här vi inte ska pyssla med, slänga skit på varandra och diskutera.... Det viktigaste är ju att hålla sams och visa upp en enad front mot "våra" motståndare!!

Jag kör även hoj emellanåt och brukar då "dras" med mina kompisar som kör annan typ av hoj än jag att "Bara kärringar kör med kåpa" eller "Harry Parkinsson är bara för pensionärer" men avrundar alltid med att det viktiga är inte vad man kör utan ATT man kör!

Sen måste jag säga att jag gillar din slutkläm Nivanörden:
Nivanörden skrev: And remember: "Arguing on the Internet is like participate in the paralympics; Even if you win, everybody still thinks you are retarded" ;-)
:rock: "Rock on dudes!!"
Patrol LWB 160 -82 SD33
Patrol LWB 160 -84 SD33
Patrol SWB 260 -92 TD28

"Den som aldrig gör nåt, han kan heller aldrig göra fel!"

twist_turbo
Forumräv
Inlägg: 566
Blev medlem: mån dec 08, 2008 17:32
Ort: Åland

Inlägg av twist_turbo » mån maj 03, 2010 21:49

sant sant.. då va vi ganske eniga i slutändan endådå. ;) jo en internet diskussion kan hålla på i evigheter. efte som text oftast kan tolkas på flera olika sätt.. 8)
Tommy Åland

Kör Diesel TURBO 6a på 4l i skogen. Dä ä manligt dä!

Nivanörden
Forumräv
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 21, 2006 10:40
Ort: Göteborg / Ydreskogarna
Kontakt:

Inlägg av Nivanörden » mån maj 03, 2010 22:27

twist_turbo skrev:sant sant.. då va vi ganske eniga i slutändan endådå. ;) jo en internet diskussion kan hålla på i evigheter. efte som text oftast kan tolkas på flera olika sätt.. 8)
Hehe, exakt! ;-) Det blir gärna missförstånd när man sitter på varsin ö på olika sidor av landet. (Åland/Hisingen). Blir extra svårt när man aldrig träffats IRL o faktiskt kan läsa lite mellan raderna hur en person skriver/tänker osv. 8)

Tror att jag o T_T skulle komma väldigt bra överens på riktigt, även om vi nog båda för en stund ansåg att den andre inte kan stått först i Guds kö till Hjärnutdelningen ;-) :lol:

Ses i skogen! 8)

MVH/
Håkan
//Håkan, Malcom Young i Zebra Bug

Team QUAGMUDDERS

http://www.lada-niva.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar