Styrbromsar, hur funkar det?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Styrbromsar, hur funkar det?

Inlägg av Olof » tis jan 15, 2008 1:57

Jag har ett helt gäng frågor i ämnet. Har för mig att bland andra lasse suzicán sitter inne med lite info :hello:

Jag har på lågväxeln spärrad mellandiff och kan inte lägga ur varken fram- eller bakhjulsdriften. Är det någon poäng med styrbroms då?

Senare kommer bilen förmodligen få urkopplingsbar framhjulsdrift. Hur påverkar det?

Bilen är utrustad med pump för ABS men axlarna har inga givare, så pumpen kan användas till annat. Pumpen har bara ett bromsrör bakåt, det kan ju ställa till det lite.

Det bästa vore förmodligen att ha styrbroms bak och urkopplingsbar bakhjulsdrift. Men det borde väl funka åtminstone halvbra om jag kan få till styrbromsar bak, även om bakaxeln driver? Jag har ingen diffbroms bara urkopplingsbara spärrar fram och bak.

Är det någon ide med styrbroms fram? Det känns som det kan användas ibland, men med bara tre utgångar på ABSen kan jag väl bara välja antingen fram eller bak?

Hur modifierar man ABS pumpen? Är det enklare eller bättre än att använda spakar med bromscylindrar?

Jag ska inte tävla i trial med bilen. Den ska användas på träffar och någon enstaka challengetävling.

Tacksam för svar och ideer.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

Jonas
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: tis dec 05, 2006 16:56
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Jonas » ons feb 06, 2008 21:24

Jag undrar också! :wink:

har nån några bra länkar så man kan läsa på?

Mvh
Jonas

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Styrbromsar, hur funkar det?

Inlägg av Lasse Suzican » ons feb 06, 2008 22:32

diamond bollocks skrev:Jag har ett helt gäng frågor i ämnet. Har för mig att bland andra lasse suzicán sitter inne med lite info :hello:
Näää!
Mycket.... 8)
diamond bollocks skrev:Jag har på lågväxeln spärrad mellandiff och kan inte lägga ur varken fram- eller bakhjulsdriften. Är det någon poäng med styrbroms då?
Ja!
Titta på en grävmaskin/stridsvagn eller något annat bandfordon svänger, så förstår du vad styrbromsar gör för nytta...
Finessen är att bromsa både fram och bakhjul på en sida för att svänga rejält. Med fullt sväng vänster och låsta hjul på vänster sida knör du runt bilen på bara några meter, men det kostar drivknutar fram... Jag klarade 180graders svängar på 5m diameter med "Damen", och jag tror inte det är många som byter TLC-knutar snabbare än jag nuförtiden...
diamond bollocks skrev:Senare kommer bilen förmodligen få urkopplingsbar framhjulsdrift. Hur påverkar det?
Ingenting...
Bättre med urkopplingsbar bakhjulsdrift. Där kan man vinna möjlighet att få runt bilen genom att bromsa bakaxeln (ett eller bägge hjulen) och sedan dra bilen i sidled med framhjulen...
diamond bollocks skrev:Bilen är utrustad med pump för ABS men axlarna har inga givare, så pumpen kan användas till annat. Pumpen har bara ett bromsrör bakåt, det kan ju ställa till det lite.
Det man kan göra med ett tre-kanaligt ABS-block är att man "vänder" blocket så att man har ett rör till framaxeln och seperata rör till bakhjulen. Det man kan göra då är att man svänger fullt åt önskat håll, spärrar framaxeln och låser "inner"bakhjulet (bakhjulet på den sida man ska svänga åt)... Det som händer då är att framaxeln drar bilen i sidled, innerbakhjulet bromsar kvar bilen och ytterbakhjulet snurra på i dubbla hastigheten...
Det bästa är dock att använda fyrkanaliga ABS-block, eftersom man då kan välja exakt hur man vil bromsa...
diamond bollocks skrev:Det bästa vore förmodligen att ha styrbroms bak och urkopplingsbar bakhjulsdrift.
Noppe!
Det bästa är att ha helt individuella styrbromsar och urkopplingsbar bakhjulsdrift. Näst bäst är vänstersida/högersida styrbroms och urkopplingsbar bakhjulsdrift. På tredjeplats hamnar styrbroms bak och urkopplingsbar bakhjulsdrift...
Har ju liksom kört med dom alla.....
diamond bollocks skrev: Men det borde väl funka åtminstone halvbra om jag kan få till styrbromsar bak, även om bakaxeln driver?
Japp.
Se svar ovan... Du måste vända blocket...
diamond bollocks skrev:Jag har ingen diffbroms bara urkopplingsbara spärrar fram och bak.
BRA!!!
Styrbromsar ska endast användas på öppna diffar... Diffbroms är NO NO!!!!
diamond bollocks skrev:Är det någon ide med styrbroms fram?
Inte mycket....
diamond bollocks skrev:Hur modifierar man ABS pumpen?
Det ska du INTE fundera på.... Blir väldigt otrevligt om det blir fel... Speciellt om du tänker köra med bilen på vanliga vägar....


Och det behövs inte på ett vanligt enkelt styrbromssystem heller... Blir liiiite mer läge för sådant på mina avancerade tävlingssystem... Jag menar... Du har inte så stor nytta av att få släppa bromsen trots att du trampar för fullt på bromsen vid vanlig terrängkörning och du står i en backe...
diamond bollocks skrev: Är det enklare eller bättre än att använda spakar med bromscylindrar?
Om du har dubbla bromssystem, så ..... JA!
Annars??? Nääää....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Inlägg av Olof » tor feb 07, 2008 20:35

Stort tack för all info! Man får väl printa ut och hänga på väggen medan man funderar :D Det lutar åt att bara ha styrbromsar bak (Hö / Vä) och i alla fall tills vidare skippa det där med urkopplingsbar bakhjulsdrift.

Eftersom jag är helt novis i ämnet kan jag bara anta att man ersätter ABS-givarna med återgående tryckknappar på något vis.

Frambromsarna kopplar man på ABS-blockets utgång för bakbromsarna. Bakbromsarna kopplas då till hö / vä främre anslutning på ABS-blocket. Vi utgår från att båda kretsar har samma kolvdia i huvudcylindern och att inga reduceringsventiler finns.

När det sedan är dags att svänga t ex höger, så simulerar man att båda framhjulen och det vänstra bakhjulet är låst och då får man inget bromstryck dit. Då bromsar höger bak och inget annat när jag trampar på bromspedalen.

Hur låter det så långt? är jag ute och cyklar?

Måste jag bygga en pulsgenerator för att simulera roterande hjul, eller går det att lösa på annat sätt? Räcker det med att kabelslingan inte är sluten?

Som sagt stort tack! Jag kanske inte behöver styrbromsar på min bil, men det är ju en väldigt kul grej att bygga!
Beyond bolt-on. Beyond recond.

Skriv svar