Saab 9000 maskin ihop med omega låda

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

balle
Användare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jun 10, 2006 11:29

Saab 9000 maskin ihop med omega låda

Inlägg av balle » tis jun 20, 2006 11:35

nån som vet? fick prisis höra att dom passar i hop utan modifiering... vorre kul.. har en saab 9000 2liters turbo maskin(200 hk)

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » tis jun 20, 2006 16:28

jag har också hört något om det, men har inte testat.

prova och ge oss ett svar sen :wink:


men vem vill igentligen härda sin 4wd med en saab motor?? dom väger ju fan mer än en volvo spis.

visst dom håller bra det kan jag hålla med om samt går bra.

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » tis jun 20, 2006 17:35

TMT skrev: men vem vill igentligen härda sin 4wd med en saab motor?? dom väger ju fan mer än en volvo spis.
Väger verkligen en Saab 2-2,3 liters mer än en volvo B21,23-230?

En Saab turbo motor går ju att plocka ur 250 hk väldigt lätt annars ju, och dom är ju inte dyra idagsläget...
:D
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » tis jun 20, 2006 18:43

Marcus skrev:
TMT skrev: men vem vill igentligen härda sin 4wd med en saab motor?? dom väger ju fan mer än en volvo spis.
Väger verkligen en Saab 2-2,3 liters mer än en volvo B21,23-230?

En Saab turbo motor går ju att plocka ur 250 hk väldigt lätt annars ju, och dom är ju inte dyra idagsläget...
:D

okej det jag vet är att volvo motorn kan två personer lyfta
och en saab motor (900 testade vi) den orkade vi fan inte ens rubba.

därmed ansåg jag att dom måste väga mer, och dom är ju större med.
så jag har ju inte vägt dom.


vaddå en 740 turbo är ju inte heller några problem att plocka hästar ur.
så vitt jag vet så ska väl ett b23 block palla 450 eller om det var 650 hästar utan bekymmer men det är ju också "har hört" grej (var nog 450) själv är jag inte inte på den där "Tryck och Pys" grejjen det är för små pojkar vars bilar får plats under min :D

kenny_69
Veteran
Inlägg: 1739
Blev medlem: tis maj 30, 2006 13:01
Ort: Motala

Inlägg av kenny_69 » tis jun 20, 2006 21:22

TMT skrev:
Marcus skrev:
TMT skrev: men vem vill igentligen härda sin 4wd med en saab motor?? dom väger ju fan mer än en volvo spis.
Väger verkligen en Saab 2-2,3 liters mer än en volvo B21,23-230?

En Saab turbo motor går ju att plocka ur 250 hk väldigt lätt annars ju, och dom är ju inte dyra idagsläget...
:D

okej det jag vet är att volvo motorn kan två personer lyfta
och en saab motor (900 testade vi) den orkade vi fan inte ens rubba.

därmed ansåg jag att dom måste väga mer, och dom är ju större med.
så jag har ju inte vägt dom.


vaddå en 740 turbo är ju inte heller några problem att plocka hästar ur.
så vitt jag vet så ska väl ett b23 block palla 450 eller om det var 650 hästar utan bekymmer men det är ju också "har hört" grej (var nog 450) själv är jag inte inte på den där "Tryck och Pys" grejjen det är för små pojkar vars bilar får plats under min :D
du menar gamla 900(folkrace modellen) och det är det ju motor, låda och slutväxel i ett och då blir det tungt..

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis jun 20, 2006 21:26

visserligen är både saab och opel GM produkter så man vet aldrig,saab 9000 har för övrigt en hel del gemensamt med fiat croma (tror jag det var) typ mycket av karossen och så
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

kenny_69
Veteran
Inlägg: 1739
Blev medlem: tis maj 30, 2006 13:01
Ort: Motala

Re: Saab 9000 maskin ihop med omega låda

Inlägg av kenny_69 » tis jun 20, 2006 21:28

balle skrev:nån som vet? fick prisis höra att dom passar i hop utan modifiering... vorre kul.. har en saab 9000 2liters turbo maskin(200 hk)
jodå dom passar i hop men det ska va 2 liters motorn av samma års modell som omegalådan.. känner en kille som har använt saab motor och omega låda i sin "super seven".. det va det jävliase jag har kört tror jag(0-100 på 4.2 sek)

men sen är ju frågan om man ha saab i sin bil :)

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » tis jun 20, 2006 22:38

TMT skrev:
okej det jag vet är att volvo motorn kan två personer lyfta
och en saab motor (900 testade vi) den orkade vi fan inte ens rubba.
900 motor block är inte tungt, men med låda och slutväxel orkar man ju inte lyfta dom ,som nämts innan. Jag lyfte själv upp min 900 rallycross motor på bänken. (utan låda då) 8) 8)
TMT skrev: vaddå en 740 turbo är ju inte heller några problem att plocka hästar ur.
så vitt jag vet så ska väl ett b23 block palla 450 eller om det var 650 hästar utan bekymmer men det är ju också "har hört" grej (var nog 450) själv är jag inte inte på den där "Tryck och Pys" grejjen det är för små pojkar vars bilar får plats under min :D
Det betvivlar jag inte :lol: Så sett skiljer det sig nog inte mycket på dom. Rätt så stabila bitar båda två.... 8) 8)
Saab har ju rätt så avancerat turbosystem på rätt tidiga modeller av 9000, som man faktiskt hittar väldigt billigt. CSE turbon har ju massa gobitar för en trimmtok, men då kanske det inte passar längre....(nämdes tidigare i tråden)
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » tis jun 20, 2006 22:39

Mathias T skrev:visserligen är både saab och opel GM produkter så man vet aldrig,saab 9000 har för övrigt en hel del gemensamt med fiat croma (tror jag det var) typ mycket av karossen och så
Dom delade väl platta?

Men motorerna byggdes ju i Trollhättan, och vxl i Gbg tror jag? Men Saab kanske fick använda GMs bultmönster på blocken för att kunna sprida motorer i koncernen?
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » tis jun 20, 2006 22:42

om inte jag minns fel pysslade saab väl med vatten insprutning på gamla 900 modellen?

det är ju lite ballt. hur många har det orignal på bilarna? eller vissa bilar iallaf.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » ons jun 21, 2006 0:15

TMT skrev:om inte jag minns fel pysslade saab väl med vatten insprutning på gamla 900 modellen?

det är ju lite ballt. hur många har det orignal på bilarna? eller vissa bilar iallaf.
Noppe!
Det var på 99 Turbo -77 och -78 som det satt vatteninsprutning...
Hade en förserie -76 99 Turbo med eltaklucka, elhissar, elspeglar, vatteninsprutning och liknande för tiotalet år sedan...
Laddtrycket trycksatte en burk med vatten, som via en reduceringsventil sprutades in precis innan turbon... Men istället för vatten pytsade man i metanol i burken och drog upp laddtrycket till 1-1,2 kg. Då hände det saker.... :tumbup: :woot: :nailbite: :rock:
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

klister
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: tis jun 20, 2006 20:35
Ort: Ystad
Kontakt:

Inlägg av klister » ons jun 21, 2006 8:57

De motorer som passar mot omegalådan är de från 94 och frammåt.

blocken är gjutjärn och knappast mycket tyngre än andra fyrcylindriga block. Dessa motorer finns från 130 till 225hk original, 2,0 och 2,3 (slag 78mm resp 90mm) med eller utan turbo, och med chip och bättre andning ger dom lätt upp mot 300hk och ännu mera om man är berädd att gå lite djupare i plånboken.

Vridet i dessa trimmade framförallt 2,3litersturbo är sjukt.
Omegalådan pallar knappast med det vrid man får i en trimmad gatbil.
På en superseven kan det dock gå p.g.a att den inte väger hälften av en vanlig bil. Hur det skulle fungera i en 4*4 terrängbil tillsammans med fördelningslåda är något jag funderat över. Dock ska man komma ihåg att man måste trimma lite anorlunda på en teräängbil som går i skogen. Intercoolern får ju inte någon fartvind isom kyler något vidare när man gasar i skogen. Kanske vatteninsprutning är lösningan här?

Vidare fanns vatteninsprutning som ett tillbehör till turbosaabar i början av 80-talet innan saab standardmonterade intercooler -85

Och ja gamla 900motorer, med lådan under motorn som ochså fungerar som sump, är tunga och otympliga, men som sagt förklaringen gavs tidigare att det är ju hela drivpaketet med motor, låda och koppling. Dessa motorer (fram till 93) passar dock inte med andra växellådor än de till 99 900 och 9000 fram till 93 med 2,0motorn.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons jun 21, 2006 9:15

Marcus skrev:
Mathias T skrev:visserligen är både saab och opel GM produkter så man vet aldrig,saab 9000 har för övrigt en hel del gemensamt med fiat croma (tror jag det var) typ mycket av karossen och så
Dom delade väl platta?

Men motorerna byggdes ju i Trollhättan, och vxl i Gbg tror jag? Men Saab kanske fick använda GMs bultmönster på blocken för att kunna sprida motorer i koncernen?
Växellådsfabriken ligger/låg helt riktigt i göteborg,jag har själv varit där och monterat kylsystem på byggnaden.
Hur det kom sig att saab och fiat samarbetade är en gåta :lol: :lol:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons jun 21, 2006 9:18

klister skrev:De motorer som passar mot omegalådan är de från 94 och frammåt.

blocken är gjutjärn och knappast mycket tyngre än andra fyrcylindriga block. Dessa motorer finns från 130 till 225hk original, 2,0 och 2,3 (slag 78mm resp 90mm) med eller utan turbo, och med chip och bättre andning ger dom lätt upp mot 300hk och ännu mera om man är berädd att gå lite djupare i plånboken.

Vridet i dessa trimmade framförallt 2,3litersturbo är sjukt.
Omegalådan pallar knappast med det vrid man får i en trimmad gatbil.
På en superseven kan det dock gå p.g.a att den inte väger hälften av en vanlig bil. Hur det skulle fungera i en 4*4 terrängbil tillsammans med fördelningslåda är något jag funderat över. Dock ska man komma ihåg att man måste trimma lite anorlunda på en teräängbil som går i skogen. Intercoolern får ju inte någon fartvind isom kyler något vidare när man gasar i skogen. Kanske vatteninsprutning är lösningan här?

Vidare fanns vatteninsprutning som ett tillbehör till turbosaabar i början av 80-talet innan saab standardmonterade intercooler -85

Och ja gamla 900motorer, med lådan under motorn som ochså fungerar som sump, är tunga och otympliga, men som sagt förklaringen gavs tidigare att det är ju hela drivpaketet med motor, låda och koppling. Dessa motorer (fram till 93) passar dock inte med andra växellådor än de till 99 900 och 9000 fram till 93 med 2,0motorn.
Det där med intercooler i en terrängbil har jag också funderat på,jag tror inte det funkar någe vidare .
Då man gasar som värst så är man ju oftast fast körd och nedsjunken vilket inte direkt främjar luftflödet,och även om man skulle ha en stor fläkt så är det oftats så att den gärna tar in varmluften runt bilen igen.
Jag funderar på vatteninsprut på dieseln ,men har inte kommit till skott än :wink:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Inlägg av Åsa-Nisse » ons jun 21, 2006 9:27

Intercooler funkar finfint.

Det märks stor skillnad om man håller på rören före och efter intercoolern.

Har bara en elfläkt från en Saab 9000 som suger lite luft.
/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

Skriv svar