Lite frågor

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tis jun 20, 2006 21:20

Marcus skrev: Allt är realtvit till vad du skall använda bilen till, jag upplever inte Nissa dämparna för mjuka på en Suzuki.... kanske för vägen snabba kurvor, men inte för klättring på sten....

Är Omegans bakdämpare längre än Nissan Sunnys?
Nä i skogen är nissandämparna perfekta, på vägen något mjuka, iaf för en bil utan kränghämmare.

Omegans är några centimeter längre ja och betydligt biffigare, Sunnydämparna har 25cm slag om jag inte minns fel, jämfört med 15cm på suzuki orginal fram.
I aim to misbehave

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis jun 20, 2006 21:36

jag monterade nissandämpare bak på morsans vitara och den blev faktiskt bra mycket stötigare och hårdare.
Fast å andra sidan var orginalena ganska kassa.
Bladfjädrade bilar brukar ha mjukare sättning på dämparna pga egendämpningen i bladena
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » tis jun 20, 2006 22:45

MrHawk skrev:
Nä i skogen är nissandämparna perfekta, på vägen något mjuka, iaf för en bil utan kränghämmare.
Som jag misstänkte då.... hur känns Omegas i skogen tro?

Mattias? Range Rover dämpare blir rätt hårda på en lätt bil tro?
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tis jun 20, 2006 23:04

Marcus skrev:
Som jag misstänkte då.... hur känns Omegas i skogen tro?
Kolla med Lasse (Suzican) Tror han körde sånna dämpare bak på "Damen"
I aim to misbehave

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » tis jun 20, 2006 23:23

Detta är vad Lasse har tryckt upp under "damen" :D

BMW 635. 60 cm långa, klarar c:a 18 cm slag, kommer dock bara att använda c:a 14cm... 7cm ut och 5 in, därefter ger genomslagsstopparna möjlighet till 1-2 cm till...

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » ons jun 21, 2006 0:30

MrHawk skrev:
Marcus skrev:
Som jag misstänkte då.... hur känns Omegas i skogen tro?
Kolla med Lasse (Suzican) Tror han körde sånna dämpare bak på "Damen"
Japp!
"Damen" hade tidigare Omegadämpare bak, och det funkade hyfsat. Gastrycksdämpare är att rekommendera...
Jag kan mäta längder imorgon. Dom gamla (numera utbytta) dämparen ligger "skrothögen"...

Det man måste tänka på när man byter dämpare fram och tillbaka är att "bladfjäderdämpare" vanligtvis är svagare samt har mer dämpning på urfjädring jämfört med infjädring, pga bladets egendämpning.
Eftersom skruven inte har någon egendämpning så är "skruvfjäderdämpare" generellt sett hårdare i både in och utfjädring. Skillnaden i dämpningen mellan in o ut är också mindre. En "skruvfjäderdämpare" på en bladfjädrad bil ger en stötig gång och i vissa fall sämre väghållning jämfört med vad en original dämpare gjort
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons jun 21, 2006 9:07

Var inte omegadämparna fjäderben eller??
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » ons jun 21, 2006 15:36

Mathias T skrev:Var inte omegadämparna fjäderben eller??
Jag undrade det med, men tänkte att kanske inte bak?
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » ons jun 21, 2006 21:47

Marcus skrev:
Mathias T skrev:Var inte omegadämparna fjäderben eller??
Jag undrade det med, men tänkte att kanske inte bak?
Omega sedan bakdämpare är helt vanliga stötdämpare.... Och jag har glömt att mäta längd idag... :oops:
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Skriv svar