Inköp av svets, behöver lite råd...

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Klas R
Hemmastadd
Inlägg: 229
Blev medlem: lör jun 24, 2006 21:30
Ort: Örebro

Inlägg av Klas R » ons jul 12, 2006 0:13

Nymoen skrev:
På min esab 250 sitter det 2 st matar rullar en övre och en undre endast drivning på den undre .Den övre spänner man bara åt tråden mot den undre..
På den större kempin sitter der 4st rullar dom 2st undre sitter fast med drivning..På dom 2 övre sitter tråd spänningen i som det ochså är drivning på :D
Vad har du för modell på din Kemppi? Har du kollat hur den fungerar i matningen? Vi körde med Kemppi Promig på skolan och då kollade jag lite hur dom fungerar på dom så är det de undre rullarna som har drivning och dom driver i sin tur de övre som även är spännrullar.

Det är väl det som menas med dubbla matarverk, tråden går genom två matar och spännrullar efter varandra.
Så en svets med dubbla matarrullar har sammanlagt fyra rullar.

Nymoen
Veteran
Inlägg: 1822
Blev medlem: sön mar 12, 2006 18:40
Ort: Gustafs (säter)
Kontakt:

Inlägg av Nymoen » ons jul 12, 2006 12:42

Klas R skrev:Vad har du för modell på din Kemppi? Har du kollat hur den fungerar i matningen? Vi körde med Kemppi Promig på skolan och då kollade jag lite hur dom fungerar på dom så är det de undre rullarna som har drivning och dom driver i sin tur de övre som även är spännrullar.

Det är väl det som menas med dubbla matarverk, tråden går genom två matar och spännrullar efter varandra.
Så en svets med dubbla matarrullar har sammanlagt fyra rullar.
Stämmer rättså bra det sitter ett mater drev på dom undre rullarna .
Dom undre rullarna driver i sin tur övre rullarna ..
Rullarna har även 2 spår för olika trådstorlekar..
Bild

Bild

Bild


Bild

patrol
Hemmastadd
Inlägg: 100
Blev medlem: sön feb 12, 2006 7:36
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Inlägg av patrol » ons jul 12, 2006 19:45

Ang gas så kan man faktiskt använda kolsyregas till mag. Ställen som fyller brandsläckare kan säkert ordna en tub utan stigarrör åt dej.

Då har du en stor tub som du inte behöver hyra och det kostar bara 200kr att fylla.

Jag har anv det i flera år nu och tycker det fungerar finfint.

//micke
_______________________________________
Ingen kommer ihåg en fegis!

www.teamvira.com

Skriv svar