Inköp av svets, behöver lite råd...

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Whistler
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: ons mar 01, 2006 0:33
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inköp av svets, behöver lite råd...

Inlägg av Whistler » sön jun 18, 2006 14:48

Hallå!

Nu har jag skickat kofångare och grejor till härnösand, så nu ser wranglern lite naken ut. (Fixar bild snart, är på jobb)

Hade tänkt köpa från usa först, men har nu bestämt mig för att inskaffa svets och lite metallarbetesverktyg istället. Blir billigare och jag får behållat maskinerna :D

Så nu till mitt dilemma. Jag är ute efter att köpa en begagnad svets. Trefas har jag lärt mig är att föredra, och jag kommer försöka få tag i en som har mison flaska redan.

Men hur kraftig behöver jag? Till kofångarna så kommer jag ha plåt upp till 5mm. Det grövsta jag vet jag har efter det är när jag så småningom ska svetsa ihop ramen på CJ7'an. Vet dock ej hur tjock den är...


Kan det här vara något?
http://www.blocket.se/vi/8325743.htm?ca=23_3_s

Tack på förhand
Mvh Daniel

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » sön jun 18, 2006 15:06

Satsa på ett bra märke som ESAB eller KEMPI och 380V :D

Ramen är 2-3 mm tjock

Malle
Veteran
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
Ort: Möckleryd - Tingsryd

Inlägg av Malle » sön jun 18, 2006 18:48

Jag tyckte att den såg OK ut, det var väl euro-koppling på den också? Men ta gärna med någon svetskunnig och provsvetsa innan köp, både i tunnplåt och lite tjockare :D
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » sön jun 18, 2006 22:11

160-180 A är rätt så lagom,se till att du inte blir pålurad en gasflaska som är en "förkommen" kontraktsflaska dom blir rätt så svåra att få fyllda liksom.
Det är nog igentligen bar den mindra flaskan i aluminium som går att friköpa
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » mån jun 19, 2006 17:07

Förövrigt tycker jag mest om en inverter när man svetsar allt över 4mm plåt men har man inte svetsat innan ska man inte ge sig in på en MMA svets det första man gör.

lättaste svetsen att lära sig är ju helt klart MAG svetsen sen kommer tycker jag TIG för det är gris lätt att få fina sömmar och har man lite kunskap i gassvetsning innan så går det galant, gäller att få känslan med tillsats matrialet.



är tuben med den svetsen låter det inte så farligt, MEN gamla svetsar kan få sina jävla ryck ibland.

tex så har jag några hemma som cpar sig, en av dom slutar helt enkelt mata ut tråden (något är inte som det ska i kortet) och en aga 200 (en sådan du ser på annonsen faktist) som förövrigt är en bra svets men den slutat istället inte mata ut tråden, och vill minnas att den inte har eurokopplingen men det kommer jag inte ihåg nu.


mitt tips.

köp en trefas dom går mycket jämnare, men även nyare 220volt är helt okej dom har blivit mycket bättre men då måste man upp i prisklass.

rör tråd har jag inte mkt erfarenhet av men det ska funka bra säger dom, och svetsar du inte mycket så hade jag nog rek det då gas är rätt dyrt att ha och tar slut på tok för fort om man inte kör med 20 eller 50L tuber som inte går att köpa loss utan måste hyras vilket kostar runt 5:- om dagen, det är ju inte så billigt heller om den bara står där sen tillkommer fyllning också.

en beg svets är helt okej om den funkar men tänk på att den fan kan sluta funka nästan när som helst eller så går den hur länge som helst det vet man inte innan, och laga en svets är jävligt dyrt.

En MAG svets är nog den bästa och billigaste i ditt fall.

och det är bara 5l tuberna som köps loss alla andra tuber är hyr tuber, även om någon påstår något annat.... det finns vissa som är "försvunna" men kommer du in med en sådan tar dom den för dig bara så dom går inte fylla.

däremot kan man köpa loss en 11l tub tror jag det var, Air liquid kom med ett sådant erbjudande för inte så längesedan, vill minnas det var en 11L tub men är inte helt säker där.
just för dom som här större behov än en 5L men inte vill hyra en 20L typ.

Esab, kempi, AGA, Fronius är dom svetsar jag provat och finner bra, speciellt Fronius små inverter gillar jag med ack så jävla dyra dom är.

Malle
Veteran
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
Ort: Möckleryd - Tingsryd

Inlägg av Malle » mån jun 19, 2006 18:47

rör tråd har jag inte mkt erfarenhet av men det ska funka bra säger dom,
Ganska svårt att svetsa med enl. min mening, men jag kanske har en sämre rörtråd :?: Speciellt tunnplåt (läs:suzuki) kan vara ganska marigt :!: Och dessutom spottar den mycket mera (ajaj,ont ont) :!: Men, om man som jag, ligger utomjus och svetsar så funkar det bättre än vanlig MAG en blåsig dag...
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån jun 19, 2006 21:40

Angående hyrtuber så räknade jag på det en gång och man fick göra slut på en väldigt massa småtuber innan det blev billigare med en hyrtub och då behövde hyrtuben vara ganska stor.tror det var över en liten tub i månaden innan det gick jämnt upp prismässigt,vill man ha det lite billigare så kör man med kolsyra.
och just detr där med förkortningar
MAG metal-active-gas är den vanliga för stålsvetsning med kolsyra eller blandgas(det som de flesta kallar för migsvets)
MIG Metal-inert-gas det är med en helt oaktiv gas tex argon och den används tex på aluminium och rostfritt.
Detta är samma svetsmaskin fast med olika tråd och gaser.
Sedan finns det TIG Tungsten-inert-gas och det är en helt egen maskin,enkelt uttryckt så tänder man en ljusbåge mellan svetsmaterialet och en elektrod som inte smälter i brännaren och sedan smälter man ihop svetsfogen och ev lägger till tillsatsmaterial.
Detta liknar mest en hi-tec variant på gassvets :wink: .

Och om man köper begagnat så har man ju ingen garanti,den kan hålla en vecka eller 10år
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Klas R
Hemmastadd
Inlägg: 229
Blev medlem: lör jun 24, 2006 21:30
Ort: Örebro

Inlägg av Klas R » mån jul 10, 2006 23:32

Det bästa är om man får tag i en industrisvets till ett vettigt pris som inte är allt för risig, då dessa håller och matar bättre p.g.a att de har dubbla matarrullar.


När ni pratar om rörtråd så antar jag att ni menar tråd med gas i? eftersom ni skriver att det blir billigare än att skaffa sig en gastub om man svetsar lite.
När vi svetsade med Fluxfylld och Metallpulverfylld rörelektråd så fick man vrida på gasflödet rejält, det gick åt mer gas med det än när vi svetsade med vanlig Homogenelektråd.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis jul 11, 2006 9:07

Klas R skrev:Det bästa är om man får tag i en industrisvets till ett vettigt pris som inte är allt för risig, då dessa håller och matar bättre p.g.a att de har dubbla matarrullar.


När ni pratar om rörtråd så antar jag att ni menar tråd med gas i? eftersom ni skriver att det blir billigare än att skaffa sig en gastub om man svetsar lite.
När vi svetsade med Fluxfylld och Metallpulverfylld rörelektråd så fick man vrida på gasflödet rejält, det gick åt mer gas med det än när vi svetsade med vanlig Homogenelektråd.
Rörtråd är väl ändå exakt samma som den den som du kallar för "fluxfylld" fast dom jag använt har man inte behövt skyddsgas till,men det ryker och sprätter som f-n.
Gasfylld tråd??? sådant finns väl inte eller??
Dubbla matarrullar har väl alla "miggar" eller var det drivning på båda som du menade?
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Nymoen
Veteran
Inlägg: 1822
Blev medlem: sön mar 12, 2006 18:40
Ort: Gustafs (säter)
Kontakt:

Inlägg av Nymoen » tis jul 11, 2006 10:06

Mathias T skrev:
Klas R skrev:Det bästa är om man får tag i en industrisvets till ett vettigt pris som inte är allt för risig, då dessa håller och matar bättre p.g.a att de har dubbla matarrullar.


När ni pratar om rörtråd så antar jag att ni menar tråd med gas i? eftersom ni skriver att det blir billigare än att skaffa sig en gastub om man svetsar lite.
När vi svetsade med Fluxfylld och Metallpulverfylld rörelektråd så fick man vrida på gasflödet rejält, det gick åt mer gas med det än när vi svetsade med vanlig Homogenelektråd.
Rörtråd är väl ändå exakt samma som den den som du kallar för "fluxfylld" fast dom jag använt har man inte behövt skyddsgas till,men det ryker och sprätter som f-n.
Gasfylld tråd??? sådant finns väl inte eller??
Dubbla matarrullar har väl alla "miggar" eller var det drivning på båda som du menade?
På min esab 250 sitter det 2 st matar rullar en övre och en undre endast drivning på den undre .Den övre spänner man bara åt tråden mot den undre..
På den större kempin sitter der 4st rullar dom 2st undre sitter fast med drivning..På dom 2 övre sitter tråd spänningen i som det ochså är drivning på :D

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » tis jul 11, 2006 21:48

Jag kör med en RACE 220 voltare... Den större av dessa...

Har svetsat en hel del med denna både bilplåt och grövre....
Den funkar kanon..
Dock så krävs det mer förarbete när man ska svetsa llite grövre som ramar och sånt..
Dvs v formad spalt och lite avstånd mellan delarna för att svetsfogen ska få gott om plats att smälta ihopa med matrialet...


Men om du hittar en bra 380v så till vettiga pengar så ska du satsa på den..
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

jocke sundberg
Rutinerad
Inlägg: 325
Blev medlem: tor feb 16, 2006 18:28
Ort: äspered
Kontakt:

Re: Inköp av svets, behöver lite råd...

Inlägg av jocke sundberg » tis jul 11, 2006 22:39

Whistler skrev:Hallå!

Nu har jag skickat kofångare och grejor till härnösand, så nu ser wranglern lite naken ut. (Fixar bild snart, är på jobb)

Hade tänkt köpa från usa först, men har nu bestämt mig för att inskaffa svets och lite metallarbetesverktyg istället. Blir billigare och jag får behållat maskinerna :D

Så nu till mitt dilemma. Jag är ute efter att köpa en begagnad svets. Trefas har jag lärt mig är att föredra, och jag kommer försöka få tag i en som har mison flaska redan.

Men hur kraftig behöver jag? Till kofångarna så kommer jag ha plåt upp till 5mm. Det grövsta jag vet jag har efter det är när jag så småningom ska svetsa ihop ramen på CJ7'an. Vet dock ej hur tjock den är...


Kan det här vara något?
http://www.blocket.se/vi/8325743.htm?ca=23_3_s

Tack på förhand
Mvh Daniel
Vi hadde en liknande aga mig på skolan o dom är väldigt speciella att svetsa med :shock:

för den som inte har tusentals timmar övning bakomsig skulle jag rekomendera en kempi dom är helt klart mycket lättare att få till ett bra resultat? :idea:
oftast är det inget större fel på billigare migar heller?
ska man svetsa mycket är det dyrt som gäller är man en liten fixare kan man köpa "no name" grejjer funkar som regel ganska bra......

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Inköp av svets, behöver lite råd...

Inlägg av Marcus » tis jul 11, 2006 23:41

Märkessvetsar är ju troligen alltid bättre, sen om det är Esab, Kempi, eller AE spelar nog mindre roll. En beg "proffs" svets får man ju för mellan 6000-15000 SEK på blocket....
Orkar man leta bland alla handlar annonser och åka runt och kolla lite så finns det riktiga klipp.... beakta att du kan behöva en större säkring än 16 amps till en "proffs" svets.... rätt troligt på de svetsarna på 300 Amps och över....

Jag köpte själv min 380V/250 Amp på www.verktygsboden.se http://www.verktygsboden.se/?id=53483 för 8500 SEK (ink moms för vissa då), fick det rådet av en svetsare här i grannskapet.... han handlar då tom med svetsar begagnat....
För bilplåt och lite klenare så räcker det ju med en 200Amps http://www.verktygsboden.se/?id=53479
Riktigt bra svets faktiskt, den har själv justerande trådmatning så du behöver aldrig justera den när du ändrar styrka.... plus att tre års garanti gör ju inte ont heller om det börjar krångla....
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: Inköp av svets, behöver lite råd...

Inlägg av MrHawk » tis jul 11, 2006 23:49

Marcus skrev:http://www.verktygsboden.se/?id=53479
Riktigt bra svets faktiskt, den har själv justerande trådmatning så du behöver aldrig justera den när du ändrar styrka.... plus att tre års garanti gör ju inte ont heller om det börjar krångla....
Hmm det blev jag riktigt sugen på faktsikt.
I aim to misbehave

Klas R
Hemmastadd
Inlägg: 229
Blev medlem: lör jun 24, 2006 21:30
Ort: Örebro

Inlägg av Klas R » ons jul 12, 2006 0:02

Rörtråd är väl ändå exakt samma som den den som du kallar för "fluxfylld" fast dom jag använt har man inte behövt skyddsgas till,men det ryker och sprätter som f-n.

Nja, det är olika fyllning i dom, de som vi körde "Fluxfylld" och "Metallpulverfylld" rörtråd går inte att svetsa utan skyddsgas de behöver mycket gas.

Gasfylld tråd??? sådant finns väl inte eller??

Det är väl inte direkt gas i det är väl nåt ämne som ersätter gasen men den brukar kallas för det ibland, det är nog nån variant av den som du svetsat med.


Dubbla matarrullar har väl alla "miggar" eller var det drivning på båda som du menade?

Matarrullen är den som driver, den du spänner med är spännrullen.
[/quote]

Skriv svar