Nu snackar vi!! (winch)

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Nu snackar vi!! (winch)

Inlägg av Mathias T » lör jun 17, 2006 23:33

Drägglar redan :lol: :lol: vilken pryl!
Bild

mer info på
http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=6257


Bild

Bild
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

RyleR
Forumräv
Inlägg: 544
Blev medlem: ons mar 29, 2006 16:55
Ort: Borås

Inlägg av RyleR » lör jun 17, 2006 23:47

Håller en sån "wire"? sen lite klen ut
Mattias

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » sön jun 18, 2006 0:11

RyleR skrev:Håller en sån "wire"? sen lite klen ut
Nylonlina. Håller mycket bra.... Mattias har väl en sån? Enda nackdelen är väl att man borde tvätta den efter den har blivit skitigt. Annars pratar alla bara gott om dom. Sticks inte så farligt heller om den blir sliten...
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » sön jun 18, 2006 6:47

kostar?
var köpa?
Länkar!!!!!
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » sön jun 18, 2006 9:00

niva_mats skrev:kostar?
var köpa?
Länkar!!!!!
Fanns ju mer info i tråden Mathias länka till.
I aim to misbehave

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » sön jun 18, 2006 13:38

Linan är av dyneemafiber och dom säljs under div namna tex "amsteel blue" "plasma rope" och ett par till,den största nackdelen är att dom är känsliga för vassa kanter och priset! sedan gäller det att se upp för knutar,det är inget kul att få upp en knut som är åtdragen med 3-4ton jag har testat :cry: :cry:

Tex JBT här på forumet säljer sådan,och nej det är ingen nylon inblandat
http://www.gjoffroad.se/
Det var fiskeindustrin som började med dessa linor och sedan har dom hamnat lite här och var,dom är ganska lika ett rep i vikt och hanterbarhet
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av JBT » mån jun 19, 2006 21:42

Vi säljer som sagt amsteel blue winch rep, dock endast 8mm. Repet är inte dyrare än en wire med motsvarande brottgräns. 30m rep med krok och linstyrare kostar 2500kr.
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » mån jun 19, 2006 21:46

Mathias T skrev: nej det är ingen nylon inblandat
My bad... 8) 8)
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån jun 19, 2006 22:01

En annan stor fördel är att det är relativt ofarligt när det går av pga den låga egenvikten,vilket kan vara bra tex på träffarna då folk gärna står där dom inte bör vara när man winchar.
Fast det finns ju dom som säjer att det bara ramlar ner och det gör det INTE! .
Det finns ganska stor chans att resterna ligger uppe i en trädkrona i närheten
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » tis jun 20, 2006 0:08

Mathias T skrev:En annan stor fördel är att det är relativt ofarligt när det går av pga den låga egenvikten,vilket kan vara bra tex på träffarna då folk gärna står där dom inte bör vara när man winchar.
Fast det finns ju dom som säjer att det bara ramlar ner och det gör det INTE! .
Det finns ganska stor chans att resterna ligger uppe i en trädkrona i närheten
Vad händer om ex kroken spricker? Är det mycket elastisitet i en sån lina? Så resterna får bra fart tebax? Eller om det man fäst i brister? :lol:
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis jun 20, 2006 9:07

Marcus skrev:
Mathias T skrev:En annan stor fördel är att det är relativt ofarligt när det går av pga den låga egenvikten,vilket kan vara bra tex på träffarna då folk gärna står där dom inte bör vara när man winchar.
Fast det finns ju dom som säjer att det bara ramlar ner och det gör det INTE! .
Det finns ganska stor chans att resterna ligger uppe i en trädkrona i närheten
Vad händer om ex kroken spricker? Är det mycket elastisitet i en sån lina? Så resterna får bra fart tebax? Eller om det man fäst i brister? :lol:
Då blir det otrevligt! fast krokarna ska ha typ 8ggr den föreskrivna maxvikten i säkerhet så det borde vara ganska svårt att dra sönder,det vanligaste felet är att folk använder för klena brytblock,om man har en winch på 4 ton så ska man inte ha ett brytblock på 4ton utan på minst 8ton.
Man dubblerar ju faktiskt dragkraften med ett sådant,sedan bör stroppen och annat också tåla 8ton i så fall.
Många använder ju dom gröna stropparna och dom är bara för 2ton har jag för mig,och då är man och tuggar på säkerhetsmarginalerna speciellt med brytblock
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

virto
Forumräv
Inlägg: 582
Blev medlem: tis apr 11, 2006 14:50

Inlägg av virto » tis jun 20, 2006 16:10

[quote="Mathias T Många använder ju dom gröna stropparna och dom är bara för 2ton har jag för mig,och då är man och tuggar på säkerhetsmarginalerna speciellt med brytblock[/quote]

Säkerhetsmarginalen på stropparna är , om jag inte minns fel ,7ggr högre än den angivna brottstyrkan (Swedol). 2ton*7= 14 ton ! Men det skadar inte att dimensionera prylarna efter den dubbla dragkraften vad winchen klarar !!

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av JBT » tis jun 20, 2006 18:13

En anledning till att repen ibland flyger i väg istället för att falla dött ner är att man använder trädstroppar som är elastiska vilkt gör att repet kan flyga.
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » tis jun 20, 2006 18:26

JBT skrev: Vi säljer som sagt amsteel blue winch rep, dock endast 8mm. Repet är inte dyrare än en wire med motsvarande brottgräns. 30m rep med krok och linstyrare kostar 2500kr.
JBT skrev: En anledning till att repen ibland flyger i väg istället för att falla dött ner är att man använder trädstroppar som är elastiska vilkt gör att repet kan flyga.
Nu blir det många frågor:

Vad är det för brottgräns på era 8mm rep?

Vad skall man ha för talja med ett sådant rep? Går det med en vanlig som man har till stålwire?

Vad är det för skötselinstruktioner amsteel repen?

Lagrar dessa rep inte upp någon energi alls? (helt döda förstår jag ju att dom inte är, men jämfört med en wire)

Finns det stroppar som oxå är energilagrings (relativt sett) döda?
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis jun 20, 2006 21:05

JBT skrev:En anledning till att repen ibland flyger i väg istället för att falla dött ner är att man använder trädstroppar som är elastiska vilkt gör att repet kan flyga.
Det förklarar inte att repbiten som sitter kvar på bilen drar iväg över taket,sedan märks det också när man använder det att det är lite "fjädrande" jämfört med stålwiren.
Fast det spelar ingen större roll då det inte väger nåt att tala om
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Skriv svar