Nu snackar vi!! (winch)
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Nu snackar vi!! (winch)
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Nylonlina. Håller mycket bra.... Mattias har väl en sån? Enda nackdelen är väl att man borde tvätta den efter den har blivit skitigt. Annars pratar alla bara gott om dom. Sticks inte så farligt heller om den blir sliten...RyleR skrev:Håller en sån "wire"? sen lite klen ut
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
kostar?
var köpa?
Länkar!!!!!
var köpa?
Länkar!!!!!
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Linan är av dyneemafiber och dom säljs under div namna tex "amsteel blue" "plasma rope" och ett par till,den största nackdelen är att dom är känsliga för vassa kanter och priset! sedan gäller det att se upp för knutar,det är inget kul att få upp en knut som är åtdragen med 3-4ton jag har testat
Tex JBT här på forumet säljer sådan,och nej det är ingen nylon inblandat
http://www.gjoffroad.se/
Det var fiskeindustrin som började med dessa linor och sedan har dom hamnat lite här och var,dom är ganska lika ett rep i vikt och hanterbarhet
Tex JBT här på forumet säljer sådan,och nej det är ingen nylon inblandat
http://www.gjoffroad.se/
Det var fiskeindustrin som började med dessa linor och sedan har dom hamnat lite här och var,dom är ganska lika ett rep i vikt och hanterbarhet
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Vi säljer som sagt amsteel blue winch rep, dock endast 8mm. Repet är inte dyrare än en wire med motsvarande brottgräns. 30m rep med krok och linstyrare kostar 2500kr.
Jacob
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
My bad...Mathias T skrev: nej det är ingen nylon inblandat
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
En annan stor fördel är att det är relativt ofarligt när det går av pga den låga egenvikten,vilket kan vara bra tex på träffarna då folk gärna står där dom inte bör vara när man winchar.
Fast det finns ju dom som säjer att det bara ramlar ner och det gör det INTE! .
Det finns ganska stor chans att resterna ligger uppe i en trädkrona i närheten
Fast det finns ju dom som säjer att det bara ramlar ner och det gör det INTE! .
Det finns ganska stor chans att resterna ligger uppe i en trädkrona i närheten
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Vad händer om ex kroken spricker? Är det mycket elastisitet i en sån lina? Så resterna får bra fart tebax? Eller om det man fäst i brister?Mathias T skrev:En annan stor fördel är att det är relativt ofarligt när det går av pga den låga egenvikten,vilket kan vara bra tex på träffarna då folk gärna står där dom inte bör vara när man winchar.
Fast det finns ju dom som säjer att det bara ramlar ner och det gör det INTE! .
Det finns ganska stor chans att resterna ligger uppe i en trädkrona i närheten
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Då blir det otrevligt! fast krokarna ska ha typ 8ggr den föreskrivna maxvikten i säkerhet så det borde vara ganska svårt att dra sönder,det vanligaste felet är att folk använder för klena brytblock,om man har en winch på 4 ton så ska man inte ha ett brytblock på 4ton utan på minst 8ton.Marcus skrev:Vad händer om ex kroken spricker? Är det mycket elastisitet i en sån lina? Så resterna får bra fart tebax? Eller om det man fäst i brister?Mathias T skrev:En annan stor fördel är att det är relativt ofarligt när det går av pga den låga egenvikten,vilket kan vara bra tex på träffarna då folk gärna står där dom inte bör vara när man winchar.
Fast det finns ju dom som säjer att det bara ramlar ner och det gör det INTE! .
Det finns ganska stor chans att resterna ligger uppe i en trädkrona i närheten
Man dubblerar ju faktiskt dragkraften med ett sådant,sedan bör stroppen och annat också tåla 8ton i så fall.
Många använder ju dom gröna stropparna och dom är bara för 2ton har jag för mig,och då är man och tuggar på säkerhetsmarginalerna speciellt med brytblock
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
[quote="Mathias T Många använder ju dom gröna stropparna och dom är bara för 2ton har jag för mig,och då är man och tuggar på säkerhetsmarginalerna speciellt med brytblock[/quote]
Säkerhetsmarginalen på stropparna är , om jag inte minns fel ,7ggr högre än den angivna brottstyrkan (Swedol). 2ton*7= 14 ton ! Men det skadar inte att dimensionera prylarna efter den dubbla dragkraften vad winchen klarar !!
Säkerhetsmarginalen på stropparna är , om jag inte minns fel ,7ggr högre än den angivna brottstyrkan (Swedol). 2ton*7= 14 ton ! Men det skadar inte att dimensionera prylarna efter den dubbla dragkraften vad winchen klarar !!
En anledning till att repen ibland flyger i väg istället för att falla dött ner är att man använder trädstroppar som är elastiska vilkt gör att repet kan flyga.
Jacob
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
JBT skrev: Vi säljer som sagt amsteel blue winch rep, dock endast 8mm. Repet är inte dyrare än en wire med motsvarande brottgräns. 30m rep med krok och linstyrare kostar 2500kr.
Nu blir det många frågor:JBT skrev: En anledning till att repen ibland flyger i väg istället för att falla dött ner är att man använder trädstroppar som är elastiska vilkt gör att repet kan flyga.
Vad är det för brottgräns på era 8mm rep?
Vad skall man ha för talja med ett sådant rep? Går det med en vanlig som man har till stålwire?
Vad är det för skötselinstruktioner amsteel repen?
Lagrar dessa rep inte upp någon energi alls? (helt döda förstår jag ju att dom inte är, men jämfört med en wire)
Finns det stroppar som oxå är energilagrings (relativt sett) döda?
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Det förklarar inte att repbiten som sitter kvar på bilen drar iväg över taket,sedan märks det också när man använder det att det är lite "fjädrande" jämfört med stålwiren.JBT skrev:En anledning till att repen ibland flyger i väg istället för att falla dött ner är att man använder trädstroppar som är elastiska vilkt gör att repet kan flyga.
Fast det spelar ingen större roll då det inte väger nåt att tala om
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"